Det finns ett par alternativ för att få varmare i källaren.
För det första kan vi konstatera att du förmodligen kommer att ha kallt i källaren större delen av sommarhalvåret, detta p.g.a. att huset som sådant egentligen inte behöver något värmetillskott.
Hur du löser detta med befintlig utrustning är pricis som du säger att sätta en rumsgivare i källaren som ser till så att den värme som behövs även produceras och tillförs.
Problemet är att du då kommer att få "tropisk" värme i de övre våningsplanen. För att undvika detta måste du ställa in termostaterna där på 18-20 grader. Detta kommer förmodligen att innebära att du får relativt många start och stopp på din värmepump, då endast några radiatorer kommer att avge värme. (Detta skulle även bli fallet med en CTC.
)
Ett annat alternativ, och kanske det enklaste, är att sätta in ett elektriskt fläktelement som får hålla upp tempen nån grad under sommahalvåret i källaren. Men det vill man ju egentligen inte :-[
Ett tredje alternativ kunde vara (nu spekulerar jag
) att köpa en fläktradiator som du kör på ganska högt fläktläge. Denna fläktradiator skulle då ta överskottsvärmen från husets övre våning/våningar och tillföra denna i källarplanet. Säg att du har 18 grader i källaren och 24 grader i huset i övrigt - det ger en tempdiff på 6 grader och borde kunna ge ett antal hundra watt värme till källarvåningen.
Ett fjärde alternativ kunde vara en sk. värmeförflyttare, som tar luften från övervåningen och blåser in den i källaren, du måste då se till så att motsvarande mängd luft kan passera åt andra hållet. Exakt hur detta görs vet jag inte, men det borde gå att lösa. Ett problem här kan vara m du har s.k. "källarlukt" i källarplanet, den vill du kanske inte få upp i huset. Men har du fräscht i källaren borde det fungera.
När det gäller knäppningarna så tror jag att det i de allra flesta fall beror på att det kommer hetvatten ut i radiatorkretsen när trevägsventilen växlar från varmvattentillverkning (+55 gr) till radiatorvärmning ~20-25 gr. Den hastiga temperaturväxling som då uppstår när det kommer 40? (det som rymms i VV-beredarens mantel) liter hett vatten ut i radiatorkretsen gör att kopparrören utvidgas och knäppningarna uppstår. Detta borde Nibe ta på större allvar! jag tror att man skulle kunna lösa detta genom att sätta in en trögare trevägsventil än den de använder sig av nu. Att man sätter in en liten acktank som skall utjämna temperaturväxlingarna fungerar också, men en annan trevägsventil skulle göra det hela så mycket enklare.
Själv har jag inga problem med detta i själva bostadsdelen - detta tror jag till stor utsträckning beror på att jag i alla genomföringar genom golven (har dragit mina rör i krypgrunden) har sett till så att jag har tillräcklig rörelsemarginal där rören går upp genom trossbotten. Där rören kommer upp genom golvet har jag sedan jag centrerat rören i hålen satt fogmassa runt kopparrören - detta gör att rören inte kan röra sig ovan golvet, och därför inte påverkar radiatorerna eller deras konsoller.
I ekonomidelen har jag dragit synliga rör, på väggar och under tak. Och där hörs det en del knäppningar när trevägaren växlar, men för oss har det ingen betydelse då vi bara har förråd och hobbyrum där.
Min rekommendation är därför - tvärtemot experternas att du skall försöka se till att fästa rören så bra du kan - dock måste du se till så att det finns någon möjlighet för rören att växa och krympa, t.ex. i en rörböj. En del tankearbete krävs för att få det att fungera, men det kan vara värt ett försök.
Mycke text blev det, men det kanske kan ge dig några uppslag i alla fall.
/Rickard