Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tempdiff köldbärare kontra cp-hastighet  (läst 10915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Tempdiff köldbärare kontra cp-hastighet
« Svar #15 skrivet: 18 oktober 2009, 20:42:31 »
På min pump är det så att köldbärarpumpen i läge 1 ger bäst COP. Ställer jag köldbärarpumpen i läge 2 ger pumpen ca lite mer effekt men med något sämre COP. Skulle tro att förhållandet är detsamma för de flesta pumpar på 5-6 kW med normalt dimensionerade borrhål.

Tack Roland,
Har fram till nu kört cirk.pumpen på läge 2 som ger tempdiff på 3-4 ºC.
Betyder det att jag bör använda mej av läge 1 på cirk.pumpen trots att det ger en högre tempdiff (4-5 ºC)?

Den viktiga temperaturen tycker jag är den efter expansionsventilen.

Om jag skall montera en givare efter expansionsventilen behöver jag veta var jag skall placera den. Har bifogat en bild från handboken.
48=Expansionventil
65=Torkfilter
110=Hetgas (loggas av mej)
111=Vätskeledning (loggas av mej)
112=Suggas (loggas av mej)
Är efter expansionsventilen på den sida där torkfiltret sitter? eller tvärtom? :D
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tempdiff köldbärare kontra cp-hastighet
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2009, 10:55:03 »
Efter expansionsventilen är mellan expansionsventilen och förångaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tempdiff köldbärare kontra cp-hastighet
« Svar #17 skrivet: 19 oktober 2009, 15:48:58 »
Roland-> Det skulle vara intressant att få en motivering varför tempen efter exp.ventilen är så intressant, är det inte bara flashgas där?
upplys mig, jag älskar att få nya vinklar..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tempdiff köldbärare kontra cp-hastighet
« Svar #18 skrivet: 19 oktober 2009, 16:56:06 »
Temperaturen efter expansionsventilen motsvarar förångningstemperaturen, men du behöver inget manometerställ för mätningen. Övergången från vätska till flashgas är snabb, så du har ett pålitligt värde bara någon decimeter efter expansionventilen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tempdiff köldbärare kontra cp-hastighet
« Svar #19 skrivet: 19 oktober 2009, 16:59:31 »
Det är inte bara flashgas efter expansionsventilen utan också vätska där gas och vätska står i jämvikt (någorlund i alla fall) med varandra. Är det ett enkomponent köldmedium så vet man i och med att temperaturen är känd också trycket i förångaren (jag bortser här från tryckfall i ledningen fram till förångaren). För köldmedier med glide måste man också veta hur stor andel som förångas för att kunna bestämma trycket det bör inte spela någon roll då andelen förångat köldmedium ändras obetydligt vid olika fart på köldbärarpumpen.

Om man nu som Elmer vill veta hur olika hastighet på köldbärarpumpen påverkar värmepumpen tycker jag att det är intressantare att veta hur trycket i förångaren påverkas än vad temperaturen på in- och utgående köldbärare är. Det är ju insugningstrycket som till stor del bestämmer värmepumpens avgivna effekt. Men jag kommer ihåg att temperaturen efter expansionsventilen hoppade lite upp och ner så det är inte riktigt så lätt i praktiken som det låter. Det verkar som om expansionsventilen inte ställer in sig i ett visst läge utan arbetar runt börvärdet hela tiden.
 
Det gÃ¥r ju lika bra att använda deltaT för värmebäraren som mÃ¥tt pÃ¥ pumpens avgivna effekt om man kan mäta differensen med liten osäkerhet men jag tyckte inte jag fick vettiga värden, det blev för smÃ¥ skillnader mellan differenserna.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tempdiff köldbärare kontra cp-hastighet
« Svar #20 skrivet: 19 oktober 2009, 18:14:20 »
intressant, det måste provas nästa gång jag har manometerstället uppkopplat.

Hur kan du mäta effekten på värmepumpen med bara diffen? du måste väll i rimlighetens namn också veta flödet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tempdiff köldbärare kontra cp-hastighet
« Svar #21 skrivet: 19 oktober 2009, 20:09:24 »
Man ser den relativa effekten, om delta-t vid radiatordrift är 4,5 gr. och sedan ändrar man något (t.ex. KB-pumpens varvtal) Om då delta-t ökar till 4,9 gr. ger pumpen högre effekt.
Kanske inte så supernogrannt, men kan man läsa av givarna med tiondelar borde det fungera.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tempdiff köldbärare kontra cp-hastighet
« Svar #22 skrivet: 19 oktober 2009, 20:30:50 »
Ändrar man köldbärarpumpens inställning fÃ¥r man ändringar i effekten med nÃ¥gra procent. Med deltaT pÃ¥ 5 grader pÃ¥ varma sidan blir ändringen i deltaT 0,1-0,2 grader. Ett problem är att har temperaturvisningen en upplösning pÃ¥ 0,1 grader (som pÃ¥ IVT:s pumpar)  och beräknar en differens mellan deltaT-värden blir osäkerheten hög. Man vet ju inte om t.ex. 35,0 egentligen är 34,96 eller 35,04. Med fyra mätvärden i beräkningen kan man hamna snett. Man behöver mäta temperaturen med en upplösning pÃ¥ 0,01 grader för att fÃ¥ hyfsad noggrannhet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 631
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!