Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värme sommartid?  (läst 3301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
värme sommartid?
« skrivet: 11 augusti 2012, 09:41:50 »
Sedan vi bytte till vatten/luftvärmepump har fuktigheten i källaren ökat, detta pga av att pumpen normalt inte värmer elementen sommartid då utetempen är högre än inomhustempen. I källaren ligger tempen dock runt 15 grader och fuktigheten närmre 80%. Testade nu att sätta upp värmen så att det blir värme i källaren även sommartid men det bär emot att "elda" sommartid, antar att det kommer märkas rejält på elräkningen.

Som systemet är uppsatt har jag blivit tillsagd att alla termostater ska stå fullt öppna och tempen regleras i pumpen/pannan. Resultatet blir då att jag behöver hålla ca 22-23 grader för att hålla källaren torr och fönstren öppna uppe för det blir för varmt.

Vad händer om jag stänger till alla termostater på övervåningen? Blir det sämre flöde i källaren? Påverkar det energiförbrukningen något?

Funderar på att komplettera med en solarventi som tillför värme till källaren sommartid utan att belasta elförbrukningen. Alternativt sätta dit en avfuktare, tror att den drar mindre el än att hålla tempen uppe. Några andra ideer eller förslag? En rörmokare pratade om att sätta dit en separat acktank mellan pannan för att på så sätt kunna ha olika inställningar på olika element, är det ett alternativ?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värme sommartid?
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2012, 09:53:12 »
Även om det drar lite el att håla värmen i källaren så tycker jag det är värt det, värmen håller källaren torr och minskar risken för fuktskador.

Monterar du en acktank så blir värmepumpen helt oberörd av flödesändringar i radiatorsystemet, värmepumpen har alltid sitt inställda flöde att jobba med.
Du skulle kunna köra med en radiator öppen och de övriga stängda utan att värmepumpens flöde ändras
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: värme sommartid?
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2012, 15:18:45 »
Men för att värmen i källaren ska bli tillräcklig behöver jag i princip höja temperaturen 5 grader generellt. Detta ger en ganska stor skillnad på elförbrukning, framförallt vintertid, nästan en fördubbling.

Tyder detta pÃ¥ att jag har för fÃ¥ element i källaren? Har funderat pÃ¥ att sätta in ytterligare tvÃ¥ eller tre för att höja värmen där nere ett par grader utan att resten av huset pÃ¥verkas pÃ¥ samma sätt. Eller är en acktank smartare  och sÃ¥ reglerar man med termostaterna?

Utloggad betong81

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Nyfiken i en strut!
SV: värme sommartid?
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2012, 18:42:25 »
Jag behövde också höja kurvan för att får att få 20 grader i källaren på vintern!
Så jag satte in en fläktkonvektor med drygt dubbla effekten mot förut, ska sätta in en till i källaren.
Har kört med cirkpumpen igång och fläktkonvektorn och det har blivit kallare uppe o varmare i källaren låg förut kanske 17-18 grader men nu har det vart upp till 24 när det vart som varmast,
Så värmen tas ju uppifrån gratis om man inte räknar med cirkpumpen, det handlar ju om att ha bra effekt i källarn , har man ju nytta av på vinter me!
188kvm byggt 1964 tillägsisolerad vind värms av
14st flänsRadiatorer, 2st eveco 45 fläktkonvektorer
Ca 12 kvm golvärme samt 2 handukstorkar
Luftvatten vp10kw
Lesolpaneler 3st 90grader södervägg
Elpatron 9kw
Jotul 350 braskamin special vattenmantling
Tank strömnäspannan 300l med skiktplåt samt bivalent shunt
Shuntstyrning Thermomatic cbj med inomhusgivare
Styr solvärme sunlogger 2020 samt övervakning
Senaste åtgärder!
Tilläggsisolerat utedel samt rör
Injustering radkrets
Injustering värmepump pågående!
Inkopplat microbubbelavskiljare
Inkopplat fernox tf1 filter
Körning fernox cleaner
Fyllt med fernox protector
Fönsterbyte från 1 plus 1 till 3glas uvärde 0,9 öppningsbart 0,7 fast görs v41-42
Snålspolande blandade
Värme i källare hela året, solen står för största delen på sommaren
Inkopplat 2 andra magnetfilter på solkrets samt vpkrets

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värme sommartid?
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2012, 08:57:24 »
Jag kör med luftavfuktare i källaren sommartid, funkar bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: värme sommartid?
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2012, 21:14:09 »
Jag kör med luftavfuktare i källaren sommartid, funkar bra.
Har du räknat något på elförbrukningen på den? Såg att en woods 28 har en maxeffekt på 460w eller nåt sånt. Men om det är väldigt fuktigt så lär den väl gå i princip hela tiden, det vill säga nästan 12 kw om dygnet, eller 360 i månaden vilket nästan i så fall är en fördubbling av förbrukningen. Fast den kanske är så effektiv att man ganska snart kommer ner från 80 till 60 och sen får ställa in så den slår ifrån därnågonstans. Har testat att höja värmen tillfälligt med en värmefläkt men den drar ännu mer så det är inte heller något alternativ. Även luftvärmepumpen ökar ju på elförbrukningen men sommartid när den är som effektivast och ger ca 3 gånger det man matar in tillbaka kanske det ändå är releativt prisvärt? Hur mycket drar en fläktkonvektor och hur fungerar en sådan, såg på bilder ut ungefär som en luft/luftpump. Trycker man då ner varm luft i källaren och får upp den kalla? Jag har blivit varnad för att släppa upp den dåliga luften från källaren till resten av huset, den bör helst ledas ut direkt på liknande sätt som man gör från badrum.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värme sommartid?
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2012, 22:14:19 »
Har du räknat något på elförbrukningen på den? Såg att en woods 28 har en maxeffekt på 460w eller nåt sånt. Men om det är väldigt fuktigt så lär den väl gå i princip hela tiden, det vill säga nästan 12 kw om dygnet, eller 360 i månaden vilket nästan i så fall är en fördubbling av förbrukningen. Fast den kanske är så effektiv att man ganska snart kommer ner från 80 till 60 och sen får ställa in så den slår ifrån därnågonstans. Har testat att höja värmen tillfälligt med en värmefläkt men den drar ännu mer så det är inte heller något alternativ. Även luftvärmepumpen ökar ju på elförbrukningen men sommartid när den är som effektivast och ger ca 3 gånger det man matar in tillbaka kanske det ändå är releativt prisvärt? Hur mycket drar en fläktkonvektor och hur fungerar en sådan, såg på bilder ut ungefär som en luft/luftpump. Trycker man då ner varm luft i källaren och får upp den kalla? Jag har blivit varnad för att släppa upp den dåliga luften från källaren till resten av huset, den bör helst ledas ut direkt på liknande sätt som man gör från badrum.

Den jag har är på 175W så den drar 4,2 kWh/dygn om den går jämnt.
Nu gör den inte det utan jag uppskattar att den går ca 50% av tiden vilket då är rätt mycket mindre energi än om jag skulle behöva värma källaren. I princip så sparar jag in den stor del av motsvarande energi på att låta värmepumpens VB-CP stå still på sommaren.
« Senast ändrad: 12 augusti 2012, 22:16:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!