Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter  (läst 34508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #15 skrivet: 16 mars 2011, 17:17:22 »
Jaha, du menar att 1200m slang är för mycket för en 20kw VP...

Är det en seriös firma som rekommenderat dig att gräva ned 400m till en 15kw VP? Jag tycker det är alldeles för lite. Skulle nog rekommendera 2x400m till dig. Såvida du inte har väldigt blöt lera, ett kärr eller liknande mark att gräva ned slangen i.

Edit: Menar du 400m borrhål så blir det en annan sak

Kollade och såg att det var Carl N som skrev som svar på min fråga om dimensionering i ett inlägg i en egen tråd:
"430 m2, 3 våningar, byggt 1994. Utan att veta var i landet det ligger så skulle jag uppskatta max effektbehov till ca 20 MW. Värmepumpen bör dimensioneras till ca 70% av detta, 13-15 kW VP. 2 x 400 m jordvärmeslang ska räcka, men lägg gärna ner 2 x 500 om plats finns."

Alltså, med 400 m eller 1200 m avser jag oavsett hur många slangar det läggs med, de läggs ju intill varandra så det är ju effektmässigt egalt !?



Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #16 skrivet: 16 mars 2011, 17:42:53 »
Du lägger inte slangarna i samma dike om det är det du menar.

Om du lägger ner 2x400m så gräver du alltså totalt 800m dike minst 1-1,5m isär, men gärna minst 2 meter mellan slangarna om du har plats.

Du får fyra slangar in i huset och två slingor på vardera 400m
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #17 skrivet: 16 mars 2011, 17:51:10 »
Du lägger inte slangarna i samma dike om det är det du menar.

Om du lägger ner 2x400m så gräver du alltså totalt 800m dike minst 1-1,5m isär, men gärna minst 2 meter mellan slangarna om du har plats.

Du får fyra slangar in i huset och två slingor på vardera 400m

Ok, dÃ¥ har jag missuppfattat.  Jag trodde "slangdubblingen" bara var för att minska tryckmotstÃ¥ndet vid pumpning, inte att man faktiskt uttnyttjade det som "kollektorlängd".

Borde kanske ha något slags begrepp a la "kollektorlängd" för att skilja från slanglängd - i varje fall om det någonsin sker att man dubblar slangen endast för att få ned pumpmotståndet.
Jag menar, beräknar ju i princip pÃ¥ hur mÃ¥nga meter "kollektordike" man behöver och kanske först sedan konstaterar att "det här blir för lÃ¥ngt för pumpen" och delar upp det i tvÃ¥ slangar.  I varje fall känns det vettigt frÃ¥n min horisont...  :)

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #18 skrivet: 28 mars 2011, 18:58:40 »
Jag hor ocksa hemma i det stora huset och eftersom det verkar finnas gott om grundvatten i omradet undrar jag hur mycket vatten som kravs for att driva den 20 kW pump Carl N foreslagit? Ar det lika enkelt att fa tillstand till grundvattenvarme som bergvarme?
Kravs det mer an en VP for det har, en varmevaxlare tex?

Ar pa jobbet och dar finns inga prickar till bokstaverna, tyvarr.

Var mark bestar av grus och sand, mest sand sa jag tror att vi har stora mojligheter att "bli av med" vattnet som strommar genom VPn. Berget kan vara ett tiotal meter ner och bestar troligtvis av porosa arter, sydostra skane. Kan det berget vara knepigt att borra i?

Janne
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #19 skrivet: 28 mars 2011, 19:06:04 »
Vill man ha "grundvattenvärme" skaffar man en värmeväxlare som man monterar mellan VP och vattnet från marken. Det fungerar utmärkt om växlaren är stor nog, att man har den vattenmängd man behöver. Har man mycket kalk i vattnet brukar det bli problem med att växlaren kalkar igen och man får mer eller mindre ofta rengöra växlaren.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #20 skrivet: 28 mars 2011, 19:20:16 »
Varmevaxlaren bor vara inomhus da, sa man kan gor rent aret runt?
Tar en sadan mycket plats, vi har ju stort hus men pannrummet ar som hos nastan alla andra, inte det storsta rummet i huset.
Det med stor sakerhet kalk i vattnet (det vet vi sa klart inte annu).

400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #21 skrivet: 28 mars 2011, 20:50:43 »
Jag hor ocksa hemma i det stora huset och eftersom det verkar finnas gott om grundvatten i omradet undrar jag hur mycket vatten som kravs for att driva den 20 kW pump Carl N foreslagit?

Det behövs ca 1,3 l/s eller 4,7 m3/h till Nibes 22 kW VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #22 skrivet: 28 mars 2011, 21:07:03 »
Man brukar ha värmeväxlaren i närheten av värmepumpen. Jag har varit inblandad i en par grundvatten anläggningar på senaste tiden där man tröttnat på dom ideligen återkommande stoppen pga beläggning i värmeväxlarna och borrat i stället. Så jag vill ge en liiiten varning om vattenkvaliteten inte är den "rätta".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #23 skrivet: 29 mars 2011, 06:27:48 »
I sa fall ar vattentillgangen ar inget problem sager man pa SGU. Tack for besked Carl N.

Nagon som har direkt erfarenhet av rensning av varmevaxlarna, hur besvarligt kan det vara?
En av fordelarna med VP ar ju att det bara gar och gar men ska den diskas flera ganger i veckan kanske det ar battre med djup borra och en brineledning eller tva?
Vi har funderat pa jordvarme ocksa men vill garna behalla klimatet i tradgarden.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #24 skrivet: 29 mars 2011, 11:07:58 »
Hej!
Baserat på förbrukning av 26 000kWh, är detta inkl. hushållsel? Om jag antar det och drar bort 6 000kWh får vi 20 000kWh,
Med ett antaget COP av 2,5 på er nuvarande L/V pump lär er totala förbrukning vara ca. 50 000kWh i dagsläget.
Skall ni värma upp fler rum/ytor kommer det dock att öka!
50 000kWh för 400m2 känns lite, skall ni värma källaren drar det iväg!
Du kanske ska be båda installatörerna föreslå en IVT HE E21, alt. en HE E28 beroende om ni ska värma upp källaren eller inte!
Gällande varmvatten och värme, sätt in en 500 liters acktank mot värmesystemet och en slingtank 500 liters (med 4 slingor) till varmvatten.
500 liters med 2 slingor (502) ger ca 2-300 liter, en 500 liters med 4 slingor (504) ger ca 400 liter.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #25 skrivet: 29 mars 2011, 12:00:23 »
Hej,

Ja, det lutar at 20-26 kW. Max varmebehov torde vara 28-30 kW. Vi hoppas pa besok av fler leverantorer innan vi bestammer oss.
Ingendera av de som varit pa besok inger fullt fortroende, det skiljde for mycket pa kalkylerna for att det ska kannas bra.

Vi har en Boroe-VVB-tank pa 500 liter i kallaren idag, kan den duga tro? Den ar fran 2005.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #26 skrivet: 29 mars 2011, 18:17:34 »
Hej,

Ja, det lutar at 20-26 kW. Max varmebehov torde vara 28-30 kW. Vi hoppas pa besok av fler leverantorer innan vi bestammer oss.
Ingendera av de som varit pa besok inger fullt fortroende, det skiljde for mycket pa kalkylerna for att det ska kannas bra.

Vi har en Boroe-VVB-tank pa 500 liter i kallaren idag, kan den duga tro? Den ar fran 2005.
Hur ser Borö-tanken ut, finns där någon varmvattenslinga/beredare?
500l arbetstank/volymförstorare är nog vad som behövs för en vp på +20kW.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #27 skrivet: 29 mars 2011, 19:12:52 »
Hej,

Ja, det lutar at 20-26 kW. Max varmebehov torde vara 28-30 kW. Vi hoppas pa besok av fler leverantorer innan vi bestammer oss.
Ingendera av de som varit pa besok inger fullt fortroende, det skiljde for mycket pa kalkylerna for att det ska kannas bra.

Vi har en Boroe-VVB-tank pa 500 liter i kallaren idag, kan den duga tro? Den ar fran 2005.
Antar att det är en beredare i tanken så den ska nog funka om ni inte har stort vv behov för jag misstänker att beredaren är på ca 110 liter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #28 skrivet: 29 mars 2011, 21:15:57 »
Tyvarr ar jag inte hemma och kan kolla vad typskylten sager men visst ar det en VVB, Boro-tanken.
Sa 110 liter sager ni, ja det racker forstas inte hemma hos oss, 3 tonaringar.
Det vore ju juste att kunna anvanda Boro-tanken till nagot i alla fall. Kan den kopplas i serie eller parallellt med en till eller blir det samre an en storre VVB? Maste vi ha en till blir det val inte mycket dyrare att slanga ut den och satta in en stor en?
Arbetstank/volymforstorare ska med alltsa, tack for tipset, det blir bra att fa veta sa mycket som mojligt, overraskningar och nodlosningar i efterhand ar inget vidare.

 
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mkt stort hus - stor skillnad i offerter
« Svar #29 skrivet: 29 mars 2011, 21:28:48 »
Tyvarr ar jag inte hemma och kan kolla vad typskylten sager men visst ar det en VVB, Boro-tanken.
Sa 110 liter sager ni, ja det racker forstas inte hemma hos oss, 3 tonaringar.
Det vore ju juste att kunna anvanda Boro-tanken till nagot i alla fall. Kan den kopplas i serie eller parallellt med en till eller blir det samre an en storre VVB? Maste vi ha en till blir det val inte mycket dyrare att slanga ut den och satta in en stor en?
Arbetstank/volymforstorare ska med alltsa, tack for tipset, det blir bra att fa veta sa mycket som mojligt, overraskningar och nodlosningar i efterhand ar inget vidare.

 

Kan ha 500 tanken som arbetstank eller knäpptank om beredaren är liten kan vara större än 110 liter hur har ni vv nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!