Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högre KB-diff pÃ¥ frekvensstyrda värmepumpar?!  (läst 1240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
Högre KB-diff på frekvensstyrda värmepumpar?!
« skrivet: 28 januari 2011, 21:44:40 »
Jag har läst en hel del här dom senaste 3 månaderna (sedan vi bestämde oss för att skaffa bergvärme) och alla gånger jag har sett någon ge rekommendationer om diff mellan KB-in/-ut så har det sagts 3 ºC.

Döm om min förvåning när jag läser installatörsmanualen till värmepumpen vi köpte ( IVT X11) och dom rekommenderar 4-5 ºC.
Förmodligen så har jag missat detta p.g.a. att frekvensstyrda värmepumpar inte diskuteras lika ofta...... eller är det nåt nytt?

Se sidan 35.  b00k
« Senast ändrad: 28 januari 2011, 22:18:55 av bece »

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Högre KB-diff på frekvensstyrda värmepumpar?!
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2011, 22:01:38 »
Ska bli mycket intressant att höra. Som du säger är ju "gängse" rekommendation 3 °, och de som avviker från denna brukar ju snarare tendera att rekommendera högre cp-hastighet och därigenom mindre diff...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Högre KB-diff på frekvensstyrda värmepumpar?!
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2011, 11:32:20 »
Jag har mailat IVT i flera omgångar nu och det är inte helt lätt att få ett rakt besked.... f.d politiker kanske?!?

Först skrev jag att läst överallt att man rekommenderar omkring 3 graders skillnad på KB in/ut, men att manualen säger 4-5.
Svaret blev då "Normalt brukar man rekommendera en skillnad mellan 2-4 grader och jag skulle vilja säga att det även är en bra nivå för X11, men kommer man upp mot 4-5 så är det bra."

Sedan skrev jag "Det är alltså bra o man ligger mellan 2-5 grader?!?.... men vad är bäst? Hur mycket förlorar man i verkningsgrad om man frångår den optimala diffen?"
Svar på detta blev.. "Vi har dessvärre inga tabeller, grafer eller liknande som påvisar hur mycket man förlorar på att inte upprätthålla rätt temperaturskillnad mellan dessa punkter"

Till sist skrev jag "Finns det en anledning till att manualen säger 4-5 graders diff på KB in/ut? Kan det vara så att det är katastrofalt om diffen sjunker under 2 grader, men att det inte spelar någon roll att den uppgår till 6 grader, så därför har man satt den lite högre i manualens rekommendation??"
Svar på detta blev "Det är bättre att diffen är något hög än under 2."

Mycket bättre svar än sÃ¥ här verkar vara svÃ¥rt att fÃ¥.  :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!