Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Presskoppling eller klämringskoppling? Panik, hjälp!  (läst 5550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kära forum,

jag skall konvertera frÃ¥n direktverkande el till vattenburen värme. Har 13 radiatorer stÃ¥ende i garage. 100 meter kopparrör kommer pÃ¥ mÃ¥ndag. 

Jag kommer att löda så mycket det går (acetylen/syre). Dock måste vissa dela kopplas på plats. Jag har blivit avrådd att löda dessa delar (allt skall monteras synligt) och kommer att följa det rådet om ingen av er anser att det skulle gå att löda även dessa delar.

Mitt fråga är nu, skall jag använda presskopplingar eller klämringskopplingar. Det handlar om 22mm i först hand men även några 15 & 12mm. Hur är det att löda i en stam med presskopplingar?


Tack på förhand

  Mikael Carlsson


Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
Jag snackade med en rörmolare om vad han tyckte och trodde om de nya presskopplingarna. Han sa att visst är de fina att montera och så, men nackdelen är ju att måst du göra nåt efteråt kanske kapa och göra en lödning så värms packningen sönder varpå kopplingen börjar läka, och hur länge håller kopplingarna? Gummi torkar ju som bekant ut efter en tid, klämringarna är ju beprövade under lång tid.
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Mjuklöd med tång!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej och tack för era svar. Var skall man köpa tången? Rinkaby rör har någon duk och någon pasta. Vad skall lodet bestå av?

Mjuklöd med tång!

Tack på förhand

  / Mikael


Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Hej och tack för era svar. Var skall man köpa tången? Rinkaby rör har någon duk och någon pasta. Vad skall lodet bestå av?

Mjuklöd med tång!

Tack på förhand

  / Mikael



Det finns en tång på Clas Ohlson, vet inte om det är den Ove Orlander menar, men på sidan 141 i katalogen finns en lödtång för kopparrör. Jag har själv ingen erfarenhet av den, men kan hända att jag köper en sådan OM jag kommer igång med en konvertering.
Huvud för 15mm följer med, andra dim. köps för 149:- st.

Någon som har erfarenhet av denna, finns det bättre ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Jo den från clasohlson fungerar skapligt på klenare dimensioner 12 & 15 mm har ej provat den på 22. Visst finnsdet bätre men då stiger ju priset rejält hör efter på rörfirman där du köper delarna har du tur så har dom en du kan hyra. Använde själv en rems löd tång när jag konverterade fungerade perfekt både på 22 & 28 mm.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad likblek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Presskoppling eller klämringskoppling? Panik, hjälp!
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2006, 22:14:08 »
löder man för att det är billigare, säkrare eller snyggare?   :D

vad händer med en mjuklöd koppling om man fÃ¥r det lite för varmt i rören? ingenting eller passar det bäst för vattentemperaturer som inte blir sÃ¥ höga?  :D


Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
löder man för att det är billigare, säkrare eller snyggare?   :D

vad händer med en mjuklöd koppling om man fÃ¥r det lite för varmt i rören? ingenting eller passar det bäst för vattentemperaturer som inte blir sÃ¥ höga?  :D



Billigare och säkrare. Omdet sen är snyggare är väl en smaksak.

Inga vattenledningsrör kan bli så heta att mjuklodet blir ett problem.

/Knut.

Utloggad likblek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Presskoppling eller klämringskoppling? Panik, hjälp!
« Svar #8 skrivet: 02 juni 2006, 16:03:08 »
men det skulle kunna bli ett problem om man mjuklodar ledningar till tex en vattenmantlad kamin?  Sc:,h

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
knappast troligt då måste vätskan i röret upp i ett par trehundra ºC
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!