Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klurig placering av utedel  (läst 3469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niclas Bson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Klurig placering av utedel
« skrivet: 24 oktober 2006, 23:55:36 »
Jag har ett stort huvudbry angående placering av utedelen på en luft värmepump.
Saken är den att vi bor i ett 1½ plans radhus, mitt i en länga.

Det jag vill göra är att bygga in utedelen i mitt gamla soptunnerum. Mått ca 1*1*0,7 (bredd*höjd*djup) och placera ett jalusigaller på framsidan.
Med andra ord gissar jag att tillflödet av ny luft, kommer att vara ganska begränsat. Ev tänkte jag dra ner en 10 cm tilluftskanal till aggregatet från ventil på utsidan.

Är det möjligt att bygga in aggregat på detta viset???
Skulle man förlora effekt? Hur mycket?

Snälla kom med råd, jag vet att det inte är en optimal placering, men det är nog den enda lösningen för oss.

Tack på förhand......Niclas

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Klurig placering av utedel
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2006, 07:34:12 »
skulle kunna gå om...........specialbygge. Frånluften från maskinen måste gå rakt ut/snett nedåt. Tilluften styrs med styrplåtar som tar luften från sidorna och uppifrån. Glöm den med rör. Maskinen skall ha tusentals kubikmeter luft i timmen.
LJ

gano

  • Gäst
gano
SV: Klurig placering av utedel
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2006, 08:00:47 »
OK, här gäller det att se möjligheterna...Jag utgår ifrån att soptunnefacket sitter i bostadsdelen.

Det går säkert om du har gott om space över och under maskinen. Jag skulle rekommendera så hög placering som möjligt i "facket" så maskinen drar luft underifrån. Du behöver dessutom ha fritt under för avrinning av kondens/avfrostningsvatten. Du kommer att få olösliga problem med ljud om du bara skruvar fast den i plåten i botten av facket (HUGALIGEN).

Jag skulle gjort så här (bara ett förslag). Gräv ner två betongplintar precis utanför husgrunden med ett avstånd som stämmer mot utedelens infästningar. Två rör i en from av en 7:a gjuts fast. För att säkra avrinning av vatten, skruva fast en vanlig svart trapetsplåt på insidan av 7:an så att vattnet lämnar ditt soptunnefack. Utedelen skruvar du fast "ovanpå" 7:an. Är du händig och har tillgång till en verkstad så fixar du detta själv.

Vare sig rör, plintar eller utedel fÃ¥r vidröra huset. Du fÃ¥r in vibrationer som  kommer att störa er.

Gud vad svÃ¥rt att förklara. Förstod du NÃ…GONTING vad jag svamlar om ?  Sc:,h Sc:,h

MVH/Gano

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Klurig placering av utedel
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2006, 13:17:58 »
Ledsen, men jag tror inte riktigt på idén... Om soptunnefacket är av plåtmodell, så blir det en häftig resonanslåda till ytterdelen! Sen är det väl grundläggande att lvp:n är en luftslukare av stora mått, och inbyggd så här blir tillgången till luft för dålig.

Eftersom ni bor mitt i en radhuslänga, skulle jag montera enligt Gano´s förslag. Gjuta plintar och montera en ställning för fästkonsollerna till ytterdelen, -men jag skulle absolut placera det utanför huskroppen, dels med tanke på luftomsättningen, men även av hänsyn till grannar som då slipper resonansljud i huset.

Hälsningar
Micra
« Senast ändrad: 25 oktober 2006, 14:32:40 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Klurig placering av utedel
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2006, 13:47:58 »
Sanyos rekomendation för utedel, ser ut att utöver ljudproblem så är en "soptunna" lite för liten.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Niclas Bson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Klurig placering av utedel
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2006, 21:20:02 »
Tack för era synpunkter.

Jag vill inte riktigt ge upp ideén med att bygga in utedelen. Bifogar en bild på hur jag tänkt mig det.
Angående vibrationer blir det nog inga problem, då det är betongplatta. Resonansen blir förhoppningsvis inte så hög, då plåtburken är borta (får väl ljudisolera i värsta fall).
Det som oroar mig är:

1. Att kalluften inte leds bort tillräckligt effektivt (borde det inte gå att sätta på ett stort rör på utblåset?, eller kan man skärma av aggregatet med tex en plywoodskiva, så att ena sidan blåser ut luft och den andra suger in, helt åtsklida från varandra?)

2. Att tilluften inte blir tillräcklig, utan att den drar in kalluften, så att det blir kallare och kallare.

Tack igen...Niclas


gano

  • Gäst
gano
SV: Klurig placering av utedel
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2006, 21:27:40 »
Jo men visst är det möjligt. Den enda svårigheten jag ser är avledning av kondensvattnet (10 liter/dygn), men jag undrar om inte Genki här på forumet hade byggt något special-special med en värmekabel inuti ett plaströr för avledning av vatten ner i avloppet. Det kan du tjuvkika på eller om han läser detta så kanske han tipsar dej. Annars går luftväxlingen säkert att fixa med lite snickarglädje och generösa luftspalter/galler.

MVH/Gano

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Klurig placering av utedel
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2006, 21:44:57 »
Ser bra ut tycker jag. Men extra intaget borde totalflödet vara ok.
Du har ett generöst utrymme bakom (ca 30-40cm), det kommer att få luften att flöda enkelt. Tror att en vanlig "nära väggen" monterad pump kan vara mer restriktiv än denna lösning.
Enda minuset är flödet ifrån sidan. Du bör kika på en pump som inte är särskilt bred i utedelen, typ ej över 80cm.
Du kommer få ett helskotta att montera rören, du får ingen plats för verktygen, vacuumpump anslutningar osv.
Du måste nog lämna en extra slinga på någon meter för att kunna lyfta fram utedelen för att genomföra den delen av jobbet + framtida service.

Tänk på att ha tunna vinklade täckbitar på fronten för att inte presentera så stor "vägg" mot luftflödet. Du borde i gengäld kunna ta bort ytterdelens "inbyggda" fingerskydd.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad TEN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Klurig placering av utedel
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2006, 19:42:16 »
Underskatta inte mängden av kondensvatten!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!