Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Tycker du att fler frågor borde göras "sticky"?

Ja
4 (16.7%)
Nej
12 (50%)
Vet ej/ingen uppfattning
3 (12.5%)
Bra som det är
5 (20.8%)

Antal personer som röstat: 22

Författare Ämne: Fler frÃ¥gor "sticky"  (läst 9058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Fler frågor "sticky"
« skrivet: 30 april 2004, 11:38:24 »
En fråga som görs "sticky" kommer alltid att finnas i toppen av kategoritavlans frågor.

Ett exempel på "sticky" är "Välkommen till värmepumpsforum" i Värmepumpsforum allmänt-kategorin.

Eftersom vissa frågor är ständigt återkommande kan nya forumbesökare snabbt hitta den information de behöver utan att scrolla ned i frågelistan.

Nackdelen är att nya inlägg hamnar längre ned i frågelistan, och att den information som finns i "stickysvaren" riskerar att bli "föråldrade".

Själv tycker jag att det inte skall finnas fler stickyämnen än det nu gör, vad tycker du?

För att kunna svar på frågan måste du registrera dig, vanliga skrivna inlägg kan du göra som gäst.


Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Fler frågor "sticky"
« Svar #1 skrivet: 30 april 2004, 12:08:26 »
Förslag:

Starta en ny tavla, exvis "Populära frågor och svar" och "länka" till dessa trådar från där. Då kommer de fortfarande att vara lättilgängliga men inte att ta plats från de "aktiva" trådarna på första sidan.

Kräver kanske lite mer "admin" men tror att det skulle kunna fungera bra.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fler frågor "sticky"
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2004, 01:42:26 »
Vad menas med sticky?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Fler frågor "sticky"
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2004, 01:50:38 »
Nu har jag gjort detta ämne sticky, "vad som än händer" kommer detta inlägg alltid att ligga överst i forumet.

Jag tycker själv att det inte är intessant vad jag skiver nu, men en massa människor kommer att läsa detta tack vare att det är "sticky", det kommer alltså att vara synligare än ett vanligt inlägg tack vare att det är "sticky" och därför ligger längst upp i forumet... ::) :-\
« Senast ändrad: 01 maj 2004, 09:46:44 av Rickard »

Utloggad Mäster Mimer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:Fler frågor "sticky"
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2004, 11:08:29 »
Jag håller med PerF
ett eger run med titeln FAQ eller liknande vore bättre än en massa sticky-trådar.
speciellt med tanke på de besökare som har liten monitor.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Re:Fler frågor "sticky"
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2006, 16:37:04 »
Jag håller med PerF
ett eger run med titeln FAQ eller liknande vore bättre än en massa sticky-trådar.
speciellt med tanke på de besökare som har liten monitor.

Dags att återuppliva denna fråga tycker jag.

En egen FAQ-avdelning vore mycket att föredra framför "stickiga trådar". Det finns redan material som kan läggas in där nästan obearbetat (en del skrivet av Bertil t ex).

Antalet besökare har ökat. Sökfunktionen leder inte alltid rätt. Jag har också ställt frågor som redan besvarats många gånmger, därför att jag inte hittade svaret. Så finns det en del "desinformation" eller åtminstone tveksam information på forumet.

En FAQ vore bra!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2006, 19:04:08 »
Jag förspråkar då sticky, som jag anser var praktiskt att hantera :)
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2006, 19:40:44 »
Håller mad om att Sticky är en bra lösning, man kan dock göra en avgränsare (ett tunt streck) för att tydlig göra vad dom vanliga inläggen börjar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2006, 20:51:02 »
Extra praktiskt är det tex för trådar som är tidsbegränsde, såsom konverteringsstödet...
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2006, 22:20:51 »
Finns nog en hel del att göra åt struktur .
En tanke som jag har är att proffsens kunskap och amatörers ... likt mina egna tyckande och gissningar hamnar i en salig blandning ... och kanske är det sÃ¥ det ska vara pÃ¥ ett fritt forum men ibland vill man ju  bara ha hÃ¥rdfakta ...
Ett annat tänkvärt område är ju att väldigt lika inlägg hamnar på rätt olika platser i forumet,
kanske läge för mer och tuffare moderering och mer självkritik hos oss som skriver inlägg.

JAg vet utifrån mig själv att det både är frestande och lätt att göra mer eller mindre humoristiska inlägg men ska man se krasst på saken så tror jag att forumet har potensial att växa rejält framöver, och då måste nog struktur och innehåll bevakas hårdare annars får vi nog en ganska ogreppbar koloss av kunskap OCH annat . Sc:,h
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2006, 22:37:18 »
När jag nu ändå inte håller mig till ämnet ... sticky knUp

En annan "allmän" fundering .... borde inte registreringen vara utförligare ... man kan gärna få leva under pseudonym men lite uppgifter om hustyp uppvärmning mm samt VAR i landet man finns ofta är intressanta uppgifter. Dessutom finns det väl en del uppgifter om forumdeltagarnas sammansättning som kan vara bra för Rikard att veta om han ska kunna sälja lite reklamplatser.

En ytterligare fundering .... DETTA svar borde tas bort automatiskt om t ex 1 månad .... jaja en MINUT tycker andra .... om det inte MODERERADES tilll att bli mer långvarigt.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2006, 09:56:24 »
I dagarna flyttas forumet till nytt webhotell och nya servrar, förhoppningen är att forumet skall bli både snabbare och stabilare, jag kommer framöver att ta hjälp med att utveckla forumet med tanke på just det du nämner, t.ex. FAQ, bättre registrering och tydligare regelverk för forumet. (Min tid räcker inte till)
Kanske lite länkar mm mm.

Jag har dock sökt friår, så min förhoppning är att kunna satsa en del av den tid jag eventuellt får över just till utveckling och förbättring av forumets innehåll.

Autoradering av meddelanden efter viss tid vill jag dock ej införa då även gamla inlägg har stort värde, kunde man differentiera skitsnack och seriösa inlägg så ksulle det dock kunna gå att minska databasens storlek betydligt. Det är dock så vitt jag kan förstå omöjligt.


Kanske skulle starta en ny tråd under synpunkter på forumet där ni får specificera vad ni vill se i fråga om förändringar. Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2006, 10:24:39 »
Låter bra med en uppgradering och flytt. Med ett större utrymme och snabbare server kan behovet av att radera trådar eller inlägg elimineras.

Sticky trådarna fungerar inte alls bra. En del har karaktären av FAQ, andra är en mer allmän diskussion med mängder av mer eller mindre relevanta inlägg. De ligger spridda över hela forumet.
När man söker, så är det långt ifrån säkert att man kommer rätt. Och det är speciellt jobbigt när sökningarna går långsamt eller inte alls.
Att man kan hänvisa till en separat avdelning (oftast kallad "FAQ") där man kan få korrekta och kärnfulla svar på de vanligaste frågorna skulle underlätta åtskilligt, speciellt för nytillkomna besökare.
Det skulle också avlasta de som sitter inne med kunskapen. Inte alla bör få skriva i FAQ, utan förslagsvis får bara moderatorer och andra med förtroendet lägga in information där.

SÃ¥ fungerar de flesta forum jag deltar i, och det är mycket bättre.  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2006, 10:32:43 »
låter som ett "kvalitetskontrollerat" faktaspår, och ett mer allmänt diskussionsforum.
Tror att de här frågorna är en nyckelfaktor för forumets framtid.
.... så rickard .. en ny tråd om denna diskussion är nog en bra ide.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2006, 17:59:40 »
I fråga om en utökning av "sticky" trådar kommer här ytterligare en röst emot - nackdelarna överväger nog fördelarna.

När det gäller "en kvalitetskontrollerad avdelning" skulle jag bestämt hänföra det till sådant som låter bra i teorin, och som alla vill hålla med om - ända tills man börjar fundera på hur det ska genomföras i praktiken. Hur och av vem skulle en kvalitetskontroll som är till allas belåtenhet göras?
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!