Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 2 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: youji
« skrivet: 15 oktober 2018, 08:03:33 »

Får jag fråga hur du får fram drifttimmar på thermia villa 75? Står inget om det i manualen.
Håll pilknappen intryckt så kommer du in i nästa meny tills du kommer till tullande meny.
Skrivet av: kentamedmera
« skrivet: 14 oktober 2018, 18:00:32 »

Får jag fråga hur du får fram drifttimmar på thermia villa 75? Står inget om det i manualen.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 december 2014, 11:22:12 »

Vad hände med förra komprssorn? Om det finns skräp kvar i systemet så kan det ta sig till filter eller i värsta fall den nya expansionsventilen.
Hur länge stod systemet öppet innan nya kompressorn o expventil monterades?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 17 december 2014, 11:11:04 »

Kan man inte anta att grundorsaken till felet är samma som före byte av expventil, filter och kompressor? I så fall ligger troligen inte felet där, och eftersom det återkommer med ojämna mellanrum tycker jag att man måste innan något annat görs helt säkert utesluta att det finns något som tillfälligt försvårar KB-flöde, tex en dold backventil någonstans, t ex vid påfyllningskranarna eller vid smutsfiltret. Jag vet att din servicekille kollade flödet och bytte KBpump till en kraftigare, men felet kanske bara uppträder vid särskilda förhållanden, en vanlig backventil tex som kärvar av någon anledning stänger kanske vid ett visst flöde och vill sedan inte öppna förrän temperaturerna ändrat sig.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 december 2014, 10:51:02 »

Citera
I kväll då jag kom hem till en LP-larmande pump kl 22:03 gjorde jag följande avläsning.
Ute -4°C, Kurva 38, Integral -691°min, Framl 32(41)°C, Returl 26(48)°C, VV 35(31°C, Kb fr. 0°C, Kb till 0°C, DT VP 62006h, DT TS 7677h, DT VP VV 4818h, Rumbör 20°C, VP LARM, Drift Auto.

Detta var alltså med stoppad kompressor? I de lägena är avläsningar av temperaturer ointressanta.
Men bortsett från detta verkar det här väldigt mystiskt.  :dt: på kb o vb ser inte helt galna ut ändå.
Det måste vara frågan om något internt fel  i kylkretsen som köldmedia, exp-ventil, kompressor, förångare/kondensor eller filter. Indikerar siktglaset torr köldmedia?
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 16 december 2014, 23:55:38 »

Idag vid lunch kl 11:10 gjorde jag följande avläsning.
Ute -2°C, Kurva 38, Integral -85°min, Framl 40(39)°C, Returl 34(48)°C, VV 36(31°C, Kb fr. -4°C, Kb till -1°C, DT VP 61997h, DT TS 7677h, DT VP VV 4818h, Rumbör 20°C, VP Aktiv, Drift Auto & Värme.

Idag efter jobbet kl 16:35 gjorde jag följande avläsning.
Ute -1°C, Kurva 38, Integral -99°min, Framl 40(38)°C, Returl 35(48)°C, VV 36(31°C, Kb fr. -4°C, Kb till -1°C, DT VP 62002h, DT TS 7677h, DT VP VV 4818h, Rumbör 20°C, VP Aktiv, Drift Auto & Värme.

I kväll då jag kom hem till en LP-larmande pump kl 22:03 gjorde jag följande avläsning.
Ute -4°C, Kurva 38, Integral -691°min, Framl 32(41)°C, Returl 26(48)°C, VV 35(31°C, Kb fr. 0°C, Kb till 0°C, DT VP 62006h, DT TS 7677h, DT VP VV 4818h, Rumbör 20°C, VP LARM, Drift Auto.

Kör nu sedan igår kväll cirkulationspumpen på den kalla sidan med ständig drift via den knapp jag har i VP'n för att styra denna funktion.
Därav kan man väl anta att jag med någon, max några timmars larmläge har +-0°C ur mitt borrhål just nu.
Larmade av samt startade pumpen igen och skall på nytt läsa av mina värden i morgon bitti.
Om dessa avläsningar inte direkt är av något direkt värde för någon så säg för guds skull till så skall jag sluta med en massa onödig info i tråden.  ;)   
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 16 december 2014, 23:34:50 »

Den ser jäkligt kall ut, typ -10 grader C och kallare och det både efter expansionsventilen och på utloppet av evaporatorn - har du försökt kolla dess temperatur? - och vad är KB:s temperatur samtidigt??? - är temperaturen på utloppet på evaporatorn typ - typ 3-5 grader varmare än temperaturen kort efter expansionsventilen så är det inget som pekar på att det skall vara allvarlig felfunktion (i alla fall när du just mäter) - men kanske har för stor kapacitet även i dess mest tillstängda läge för att evaporatorn verkar så kall (tex. för att KB-cirkulationen är dålig). När det gäller expansionsventiler så kan man kika på Danfoss sidor. 

Sedan ser det ut som att du har en tryckkutjämningsrör från expansionsventilen till förhoppningsvis till sugsidan på evaporatorn - detta har man om evaporatorn har en ganska stor tryckfall i sig (eller stora nivåskillnader, köldmedier av HCF-typ är tungt)  som annars kan gör att expansionsventilen styr fel.

Skrivet av: Meadman
« skrivet: 16 december 2014, 22:57:34 »

Hej igen.  Kom alldeles nyss hem till huset samt till ännu ett nytt LP-larm.  :-\
Ser till min enorma glädje att ni fortsätter att fundera ut lösningar och skriva inlägg.
Har ej ännu läst dessa men det skall göras. Skall även gå igenom det senaste dygnens avläsningar jag själv gjort. Postar ett par bilder på min expansionsventil som jag nu tänkte ställa följande frågor om. Vet någon vilket märke detta är och ev. vad modellen kanske heter till och med?
Finns det någon som sett en sprängskiss på denna modell? Jag är enormt nyfiken på inställningsmöjligheterna.
   
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2014, 19:47:34 »

Ibland ska man räkna och fundera lite innan man skriver. Det har jag nu gjort efter xxargs inlägg.

Vore det torr gas som kom in till kompressorn med en temperatur som var 10 grader lägre än normalt skulle gasens entalpi vara 8 kJ/kg lägre än under normal drift. Förångningsvärmet är ca 180 kJ/kg. Massflödet av köldmediet är sådant att förångningen under normal drift kräver ca 5 kW som tas från köldbäraren. Effekten tillgänglig för påfrostning av kompressorn av torr köldmediegas som är kallare än normalt blir därför 5 x 8/180 = 0,22 kW. Då frågar man sig att det är rimligt att det ser ut som det som på bilden med ca 200 W extra kyleffekt. Jag tycker nog att xxargs' förmodan är betydligt rimligare än min.

Men om det nu är så att kompressorn fungerar som en filial till förångaren varför stannar då pumpen på lågtryckslarm? Kommer det med köldmedium i vätskeform till kompressorn kan det inte handla om köldmedieflödet till förångaren är för strypt. Tvärtom, expansionsventilen släpper igenom alltför mycket köldmedium. Kanske så mycket att kondensorn töms på vätska, vet inte om det är möjligt med de fyllnadsmängder som används.

Ett alternativ är, och det är nog det xxargs syftar på, att expansionsventil har hamnat i ett instabilt läge. Den är antingen för mycket öppen och då fryser kompressorn på eller så stänger den för mycket och då stannar pumpen. Men sådana pendlingar borde väl vara rätt snabba. Min expansionsventil arbetar med en cykeltid på ca 70 sekunder men den uppför sig normalt.

Kan jag få lite kommentarer?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 16 december 2014, 18:04:32 »

Kompressor suger flytande kondensat ur evaporator - dvs. flytande kondensat som inte har kokat upp. Även väldigt kall, torr suggas från evaporatorn kyler inte en kompressor så där mycket att kompressor frostar hela vägen runt utan på sin höjd just området där röret går in i kompressorn - inte mer.

Om det frostar på det där sättet så är det dessutom rejält mycket vätska som sugs in då det håller även motordelen under nollan.

Med andra ord expansionsventilen är väldigt misstänkt då den släpper igenom mer köldmedie än vad evaporatorn behöver i aktuell driftsituation eller att även den mest tillstängda läget släpper igenom mer än vad värmeflödet in i evaporatorn får köldmediet att koka upp  (det behövs inte så mycket kondensat om evaporatorn arbeta med låg kapacitet och det är väldigt kall för att brinecirkulationen är stoppad eller om evaporatorn är full med luft och väldigt lite arbetande yta). Expansionsventilen reglerar oftast mellan ett minimum och ett maximumvärde och är kondensatbehovet mindre än minimumvärdet så kan evaporatorn flöda över med kondensat utan att det är fel på expansionsventilen.

Det kan vara vara mer än ett fel och varje fel ger samma symptom.

Det första att kolla - är det verkligen någon brinecirkulation, om utloppet på sugledningen ur evaproratorn är många minusgrader så finns det risk att det står nästan helt still i brinecirkulationen (frysning är en sådan sak som kan bli om man fyllt på med vatten i systemet medans pumpen arbetar och innan vattnet har blandats ut med antifrysmedlet)

Sedan bord det finnas en LP-pressostat som löser ut innan evaporatorn rinner över och kondensat börja sugas in i kompressorn - för när kondensatet väl börja rinna in i kompressorn och värms och kokar av kompressorns värme så kanske trycket inte blir lågt nog - och då pekar det på att expansionsventilen kanske inte gör sitt jobb eller har för stora munstycken i sig och kan inte strypa tillräckligt lite i flöde, eller att det faktiskt är fel på den trots att den är ganska nybytt eller har kommit skräp in i denna...

Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2014, 14:00:09 »

Tittade lite i tabellerna för R404. 3 bar i förångaren i stället för lite över 4 bar betyder mer än 8 grader lägre förångningstemperatur. Det borde räcka för att frosta på kompressorn.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2014, 08:28:03 »

Funderar på om det kan vara något problem med cirkulationen i köldbärarslingan. Jag tycker deltaT är väl högt med tanke på borrhålets djup och att pumpen går på högsta fart. Men det är i så fall inte enda problemet, en värmepump ska fungera även med köldbärartemperaturer som är -1/-5. Xxargs har ju påpekat att förångningstrycket är för lågt.

Expansionsventilen är fortfarande huvudmisstänkt enligt mitt sätt att se det. Beläggningar i förångaren som försämrar värmeöverföringen verkar inte rimligt.     
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 15 december 2014, 17:20:11 »

Åter igen, STORT TACK till alla er som läser, funderar och kommer med råd samt input.

Då skall vi se, Den gas jag har i anläggningen är "R404A" vad nu det innebär.
Teknikern som hjälpte mig byta kompressor, expansionsventil samt torkfilter är bombsäker på detta samt tillade att man inte återanvänder 407'an. 407'an tas om hand för destruktion eller nå't.
Anläggningen vacumsögs (oj, osäker på stavning där) noggrant innan man fyllde med just "R404A".

Sedan är inte min kompressor jämt isig. Dock har det hänt ett par gånger nu och jag är lika lite road som någon annan. Skulle dock önska att jag förstod varför det ibland blir så och vad iså fall troligast orsak till fel är.
Vid hemkomst idag kollade jag till pumpen som precis gick igång för ett arbetspass. Klockan var då 15:49.
Följande värden hade jag då.
Kb fr. 0°C , Kb till 1°C , Ute 2°C , Kurva 38 , Integral -60°min , Framl 30(37)°C , Returl 30(48)°C , VV 42(31°C , Rumbör 20°C , Drift Auto & Värme , DT VP 61981h , DT TS 7677h , DT VP VV 4818h.
Efter avslutat arbetspass då pumpen precis stannat läste jag av nedanstående. Klockan var då 16:46.
Kb fr. -5°C , Kb till -1°C , Ute 2°C , Kurva 38 , Integral -0°min , Framl 35(37)°C , Returl 34(48)°C , VV 42(31°C , Rumbör 20°C , Drift Auto & Drift ej behov , DT VP 61982h , DT TS 7677h , DT VP VV 4818h.
Den gick igång igen under tiden jag skrev detta inlägg och vad den arbetar med för stunden har jag inte en aning om.
   
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 december 2014, 14:59:07 »

Ja, jädrar jag såg inte i mobilen all isen! Omedelbart stopp på den som sagt!
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 15 december 2014, 13:02:59 »

stoppa värmepumpen genast och se till så någon som KAN kommer och mäter upp den låter du den gå med den kylningen kommer den inte hålla länge.
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 15 december 2014, 11:58:27 »

På Thermia finns det en knapp som man kan köra kb pump kontinuerligt på, tryck in den och se får för mig att den ibland kanske inte startar. Sen pratar du om två olika gaser r404a och r407c vilken har han fyllt med och vilken var det från början? Hade exakt dom här syndromen på en luft/vatten där det bytts expventil och sedan FYLLTS på med fel gas.
Den knappen nämnde jag i inlägg 36. Då jag noterat att den larmade och troligtvis hade stått i larmläge hela natten mellan lördag och söndag visade dessa värden en diff på typ 14-15 grader med +-0 / +15 greder. Jag stängde av pumpen och körde manuellt via denna strömbrytare cirkulationsdriften på den kalla sidan för att få dem att visa något vettigt värde. Efter 2 timmar med CP igångsatt utan att VP var aktiv gav dessa värden "från +1 / till +2 grader"
En grogg på olika gaser var riktigt intressant förslag och jag har ärligt inte en aning om vad jag hade från början, vad som ev fyllts på samt vad jag har i mitt system nu. Vet heller inte hur det påverkar driften mm.
Slog igång pumpen igår vid c:a 11:45 med dessa värden. Nu ett dygn senare visar skåpet "Kb från -5 grader / Kb till -1 grader" Detta lär väl fortsätta att bli kallare och kallare tills nästa larm om allt ifrån 1-2 dygn bort.
Bjuder på en bild på kompressorn när den vid något larmtillfälle visade sig vara iskall så som jag beskrivit.
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 15 december 2014, 11:37:59 »

Vilken hastighet är köldbärarpumpen inställd på?
Den går för fullt. Dvs läge III (3)
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 15 december 2014, 09:29:51 »

På Thermia finns det en knapp som man kan köra kb pump kontinuerligt på, tryck in den och se får för mig att den ibland kanske inte startar. Sen pratar du om två olika gaser r404a och r407c vilken har han fyllt med och vilken var det från början? Hade exakt dom här syndromen på en luft/vatten där det bytts expventil och sedan FYLLTS på med fel gas.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 december 2014, 08:16:53 »

Vilken hastighet är köldbärarpumpen inställd på?
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 14 december 2014, 16:41:35 »

Hej igen på er alla.

Mina problem fortsätter med LP-Larm var tredje dag eller så.

Senaste gången teknikern var hos mig kopplade han åter in sig med sitt instrument.
För att försöka göra mig själv förstådd så klistrar jag in några citat nedan,
När det gäller tryck så är det mycket beroende på temperatur i beredaren och på kallbrine-sidan - men helt klart bör den inte vara på många minusgrader-sidan om kallbrinen är på flera plusgradersidan vilket för R407C bör ge minst 4.0 Bar och helst uppemot  4.5 Bar övertryck  på lågtrycksidan. - det skall i alla fall inte vara 3 Bar..

Jag passade på att läsa av displayen på den apparat som han kopplade in via tre slangar på pumpen härom dagen. Det stod "R404A" samt Auto. Värdena var nedanför i tur och ordning...
-8,4 grader (to), +44,2 grader(tc),
3,55 bar (under -8,4grader) samt 19,19 bar (under +44,2grader)
Noterade ej de andra värdena men 3,55 bar (på sugsidan?) var denna gång pendlande ifrån 3,05 bar till 3,25 bar. När han ströp cirkulationen på köldbärarkretsen genom att stänga igen smutsfiltret bara lite grann så sjönk värdet nästan ögonblickligen till typ 2,80 bar och det tog mycket längre tid för anläggningen att återhämta sig ifrån detta och så att säga få upp trycket igen då genomströmningen återställts till normalt genom att åter öppna detta filter. Dock kan jag nog glömma de 4 - 4,5 bar ni pratar om och vara glad när jag har 3, nånting...  SUCK!

Har även nya termometrar som jag visserligen inte riktigt 100% litat på. Dock skall sägas att vi kollade upp mot en extern termometer som han hade med sig och trots att hans termometer var noggrannare än mina så höll de sig till slut inom rätt grad efter att vi kalibrerade den ena av den som vi tyckte visade fel med en grad.
I morse larmade anläggningen igen och den har nog stått på larm större delen av natten eftersom termometern visade någonstans +15 grader på det ena värdet.
Med hela pumpen i OFF-läge, dock med cirkulationspumpen manuellt igångsatt visade termometrarna efter c:a 2 timmar "Kb fr. +1 grader samt Kb till. +2 grader" enligt skåpets display. (Jag tycker då att de borde visa samma temp. Nåväl)
Har haft riktigt kalla temperaturer i hålet redan med (och följande är några exempel) -1 / -5 grader vid 0 grader utomhus. Härom dagen kunde jag läsa av -1 / -6 med -8 utomhus.
Tron är ju kanske att som exempel förångaren kanske fryser ihop för mig men vad vet jag?!
Roland skrev ju följande,
LP-larm kan man få av olika orsaker:

1. Dålig cirkulation på köldbäraren ev. att köldbäraren har frusit i förångaren så att det inte är någon cirkulation alls. Det verkar inte vara problemet i det här fallet. Köldbärarpumpen verkar fungera. Dessutom bör det ta längre tid än 5-7 sekunder innan LP-larmet stannar pumpen om problemet är dålig cirkulation.

2. Filtret i köldmediekretsen är igensatt. Jag har lite svårt att föreställa mig att det skulle kunna vara så igensatt att det bara tar 5-7 sekunder för pumpen att stanna.

3. Fel på expansionsventilen. Ventilen har antingen fastnat i stängt läge eller så har köldmediet i ventilens givarkrets läckt ut så att fjädern i expansionsventilen håller den i  stängt läge. Med köldmedium i givarbulben ska trycket i den hålla expansionsventilen i öppet läge när pumpen står still och givarbulben har värmts upp. Jag tycker expansionsventilen verkar vara den troligaste orsaken i och med att pumpen stannar så snabbt efter start.

Tyvärr är det svårt för en lekman att kontrollera expansionsventilens funktion. Jag kan inte komma på något bra sätt. Man kan känna på röret ut från expansionsventilen, det ska bli kallt efter ett tag om det är ett flöde av köldmedium men på några sekunder hinner nog inte röret kylas ner.   
Det enda jag vet är att Expansionsventilen var felande i våras samt att vi bytte den samt torkfiltret då.
Vi bytte även kompressorn då till en "så gott som ny" (max 1/2 års drift) som nu inför denna vinter flera gånger varit igenisad samt frostig i samband med de LP-Larm skåpet slagit av sig samt larmat för.
Cirkulationspumpen byttes till en ny sådan i ett av försöken att felsöka antar jag och den gör det den skall.
Lågtrycks-pressostaten är förbikopplad till en ny extern (via serviceporten) och åter igen så tror jag att denna gör det den skall.
Min (i tron) koncentrerade köldbärarvätska visade sig vara utspädd till rätt procentsats och både den samt den blandning jag har i mitt köldbärarsystem håller sig god för -17 grader. Varför den ena var mycket ljust grön i färgen medan den andra var mycket klarare blå trodde teknikern berodde på olika märken bara.

Resan fortsätter och era idéer mottages högst tacksamt.
     
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 07 december 2014, 22:27:21 »

Jag tror inte att Thermia har någon isolering på sina kompressorer, i alla fall inte på dom som är några år. Som tex min.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 december 2014, 22:15:09 »

Volymändring i expansionskärlet beror förmodligen på luft någonstans eller termisk expansion hos slang och köldbärarvätska. Kommer volymändringen så fort pumpen startar eller gradvis under en längre tid. Frysning tror jag inte på. För att volymen ska öka någon liter eller två krävs det att ca 10 gånger så mycket is bildas. Då borde det bli totalstopp.

Kompressorn verkar inte vara isolerad som den som sitter i min pump. Att det bildas frost på den tyder på låg suggastemperatur vilket i sin tur för mig får expansionsventilen att verka misstänkt. Vad är det för köldbärartemperaturer under drift?
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 07 december 2014, 16:22:41 »

Usch vad jag beskriver mina komponenter felaktigt. (har tagit på mig "dumstruten") tOOmten
Märker att jag även felaktigt beskrivit torkfiltret som smutsfilter. Vet inte vad jag fick det ifrån.
Och mycket riktigt sitter den bulb ifrån expansionsventilen fast under isoleringen på det förhoppningsvis gasfyllda sugröret mellan förångaren och scrollkompressorn. Hoppas jag fick till det rätt nu.  .,;-

http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/install%20se%20villa%20cl.pdf

I länken ovan finns info om just min VP-serie.
På sidan 15 visas foton på den svarta scrollkompressorn som ifrån samma höjd som det isolerade sugledningsröret och nedåt blev alldeles frostig/isig härom dagen. På dessa foton visas även de nipplar/ventiler/serviceportar som både finns på tryckledningen samt sugledningen. Eftersom serviceteknikern trodde att lågtryckspressostaten kunde vara felande så kopplade han in sig med en ny sådan pressostat just på nyss nämnda ventil på sugledningen och flyttade kablaget till den. Har dock haft fler larm sedan dess som sagt så jag vet inte om den är trasig eller ej, den ursprungliga som satt fastlödd på sugledningen. Vad mer då...   ...jo det oljeläckage jag noterat som ligger synligt på och under kompressorn skulle tydligen ha kommit ifrån tryckledningens ventil som då skulle ha släppt ut olja som sedan runnit längs med tryckledningen och sedan droppat ned på kompressorn och så vidare nedåt. Mest troligt är det så och jag vet ej om det kan komma någon annanstans ifrån.
Vid uppstart tar det c:a 90 sekunder alltså hela 1,5 minuter innan det upphört att skumma i synglaset mellan torkfiltret och expansionsventilen. (dessa komponenter syns väldigt bra på bild på sid 35) Är det normalt så som det beskrivs i anvisningen på samma sida,"en kortare tid" eller borde skummandet/bubblorna ha försvunnit efter låt säga 15-20 sekunder?
Funderar även över mängden sprit i den vätska som går i borrhålet. Jag fick ju en dunk av en brunnsborrare med koncentrerad sådan vätska. Kan jag ersätta/plocka någon eller några liter med brinevätska för att pytsa i samma mängd koncentrat och på så vis göra procenthalten starkare?
Eller bör den inte överstiga något värde?
Varför jag funderar är på grund av att jag så lätt kan få en höjning på en liter eller 2 i expansionskärlet då pumpen åter är aktiv efter någon dags/några dagars avbrott. Tanken var då ifall dessa larm skulle kunna vara att det låt säga fryser i själva vätskan och att små iskristaller tillfälligtvis skulle kunna sätta igen det smutsfilter/nät som sitter i den ballofixkoppling/avstängningsventil belägen på köldbärarkretsen strax utanför VP-skåpet.
Nåväl, igår kväll vid c.a 17-18 tiden började larmen igen och de gick inte att stänga av förrän ett antal minuter och 10 försök senare. När jag väl fick chansen att få bort larmandet och åter försöka starta VP'n i autoläge sparkade den igång för att efter typ 2 minuter senare stänga av sig igen med LP-Larm. Det sisslande läte jag beskrev skulle kunna vara vatten eller små bubblor som låter och i brist på bättre förslag skulle man kunna tänka sig att det lätet kommer ifrån just förångaren eller något av komponenterna längre bak i skåpet. Det komiska är att jag igår kväll fick bort larmet efter ett par timmars avbrott på VP'n och lagom till att vi vek ner oss vid 22.30-23.00 satte jag igång den igen med tron att den skulle stänga av sig fort. Det gick mer än 5 minuter utan alarm så jag gav upp och gick till sängs. I morse var jag helt säker på att den skulle stå i larmläge igen men nu i skrivande stund 16:20 går den fortfarande och allt verkar vara så bra så. Ingen isig/frostig kompressor. Kan tänka mig att jag har 6 graders skillnad på varma sidan inne och c:a 3 graders skillnad på den kalla. Det som är så frustrerande är att man precis hinner sänka garden och tro att saker ordnat sig, då börjar larmen igen. Fortsatt gissning och input mottages tacksamt för dem av er som orkar läsa mina romaner till inlägg. 
 


Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 07 december 2014, 12:22:24 »

Ett långskott: det sitter väl ingen dold backventil någonstans längs köldbäraren? En krånglande sådan skulle kunna ge en hel del av de symptom du beskriver.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 december 2014, 09:34:10 »

Köldmediefiltret är säkert det som du kallar smutsfilter.  Köldmediefiltret sitter mellan kondensorn och synglaset. Inte att förväxla med filtret i köldbärarkretsen som sitter utanför pumpen och plockar bort skräp i köldbärarvätskan.

Bulben, som sitter gömd i isoleringen, sitter på suggasledningen till kompressorn, alltså på köldmediekretsen. Inte på brinekretsen (köldbärarkretsen).

Är lite fundersam över en sak. Sitter inte kompressorn i en isolerad burk för att dämpa ljudet? I så fall är det konstigt att det är frost på den. Med tanke på att det är lite förbistring i terminologin undrar jag om det är säkert att det som benämns kompressor verkligen är kompressorn. Finns det möjlighet att posta ett foto?
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 06 december 2014, 21:52:22 »

Oj hoppsan, mitt fel.
Självklart skall det vara expansionsventilen.
Köldmediefilter har jag faktiskt aldrig hört talas om.
Undrar vart det sitter på en Classic 75 från 2002?
I tur och ordning nerifrån på det rör som sitter bredvid kompressorn har jag smutsfilter, sedan själva tittfönstret där man vid start kan se bubblor som sedan försvinner och vätskan blir klar, slutligen längst upp expansionsventilen med tillhörande spiralformat smalt rör samt bulb av något slag som göms i isoleringen mot kalla brinekretsens rör.
Säger/skriver säkert fel ibland men är tacksam att ni förstår.
Kan den ventilen vara felande igen efter bara en sommar?
Skall kolla upp hur mycket han fyllt åt mig om han har koll på det.
Precis när anläggningen slår av och larmar finns ett påtagligt "sisslande" läte som kommer någonstans ifrån längre bak i Värmepumpens nedre del. Vi har självklart stora frontkåpan bortlyft och fast man sitter på knä och försöker stoppa in huvudet så gott det går så är ljudets källa svår att pinpoint'a.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 december 2014, 21:00:57 »

Det var ett riktigt elände till pump. Expansionsfiltret som nämns antar jag är expansionsventilen. Det finns ett köldmediefilter också och det brukar man passa på att byta samtidigt som ventilen men filtret verkar sällan ställa till problem.

Vägdes den tillsatta mängden köldmedium? "Han fyllde på" är lite vagt.

Isbildningen på kompressorn tolkar jag som att expansionsventilen inte fungerar som den ska.
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 06 december 2014, 19:49:36 »

Hej igen.
Börjar med en liten uppdatering.
Det slutade i våras med att jag bytte kompressorn, smutsfiltret samt expansionsfiltret.
De tidigare problem jag hade med larm på LP-sidan berodde på just expansionsfiltret och i samband med att jag då fick en deal på en nästan ny kompressor så fick det bli en sådan lösning. Jösses vad tyst och fint den gick igen. Sommaren har varit smärtfri men nu i samband med att vi har vinter på gång börjar det krångla igen och sedan november återkommande med LP-larm.
Serviceteknikern har varit hos mig flera gånger och jobbat.
Först märkte jag olja som läkt ut via en serviceventil på röret ovanför kompressorn, droppat ned på kompressorn för att rinna längs med och slutligen hamna nedanför på botten i VP-skåpet.
Han fyllde på, och tittade till själva ventilen så att den inte skulle läka vidare.
Larmen har fortsatt.
Han har bytt ut cirkulationspumpen på den kalla sidan för att se om det skulle avhjälpa problemen då han sade att han tyckte att den gamla kanske verkade trött och lätt stannade vid belastning.
Larmen har fortsatt.
I fredags kom han förbi på förmiddagen med en extern större cirkulationspump/dränkpump där vi tömde expansionstanken och sedan kopplade in hans pump i större hink med köldbärarvätska. När den kördes så sade han att han fick c:a 2 kilo i motstånd avläst på sin manometer för att driva vattnet runt ned i borran. Detta värde tyckte han var riktigt bra vilket skulle ge oss förvissning om att det åtminstone inte var något fel med stenar eller annat som klämt ihop slangarna på den kalla sidan så att de ej skulle fungera  tillfredsställande. Sista steget var att koppla förbi lågtryckspressostaten till en ny sådan som han kopplade in via serviceporten och sedan anslöt kablarna till den istället. Jag har sedan dess haft pumpen gåendes till idag på eftermiddagen men nu larmar det igen för LP-larm. Uppgivenheten är mycket stor då jag inte vet vad jag kan tro på eller göra. Nu går det ej att stänga av (bekräfta larmet) och sedan slå på anläggningen igen. Larmandet är nu envisare än att bara trycka bort och när jag lyckas är det ett par minuters drifttid innan den larmar igen.
Jag passade på att läsa av displayen på den apparat som han kopplade in via tre slangar på pumpen härom dagen. Det stod "R404A" samt Auto. Värdena var nedanför i tur och ordning...   -8,4 grader (to), +44,2 grader (tc), 3,55 bar (under -8,4grader) samt 19,19 bar (under +44,2grader)

Vet ej om det någon gång är normalt att det kan bli så men själva kompressorn som jag nog vill minnas att jag alltid funnit mer eller mindre varm var nu ikväll vid larmandet iskall med frostbildning på den nedre delen och jag tror mig aldrig sett det tidigare.

De av er som fortsättningsvis står ut med mina långa beskrivningar och har någon input eller råd att ge får mer än gärna posta svar i tråden.

Sköt om!!!
 
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 20 april 2014, 12:05:43 »

När det gäller oljud så måste man försäkra sig om att det inte skapas pga. skallrander rör och torkade och spruckna  motorfästen etc. och om du tar i kompressorn med handen medans den går och drar runt lite åt sidorna och om ljudbilden ändrar sig mycket när du drar i olika riktningar (eller bara lägger handen på denna)  så är det förmodligen överförda vibrationer. I samband med expventilbyte och torkfilterbyte så bör du se till att kompressorns gummifötter också byts ut  när kylkillen ändå är där och rotar.

Kompressorn (om den är av kolvtyp) som sådan är oftast fjäderupphängd invändigt och dess skall inte vibrera allt för mycket. är det rotary och scrollkompressorer så är de byggda på annat sätt och gummifötternas skick ännu viktigare att dessa är lagom mjuka och hela om det skall hålla sig tyst.

---

När det gäller tryck så är det mycket beroende på temperatur i beredaren och på kallbrine-sidan - men helt klart bör den inte vara på många minusgrader-sidan om kallbrinen är på flera plusgradersidan vilket för R407C bör ge minst 4.0 Bar och helst uppemot  4.5 Bar övertryck  på lågtrycksidan. - det skall i alla fall inte vara 3 Bar...
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 19 april 2014, 22:20:47 »

OK!!!

Jag skall alltså i första hand kolla pris på ett jobb med byte av expansionsfilter samt torkfilter.
Om jag förstått er rätt kan jag i detta skede vänta med att byta kompressorn då den kanske till och med kan börja gå något tystare/mindre ansträngt om den sedan fyllts med rätt mängd gas på bägge sidor.

Det är ju klart att det är ett mycket trevligare alternativ att skjuta på kompressorbytet några år till och då den dagen ta nya funderingar på huruvida man skall byta hela skåpet.

Skall bli intressant att få veta vad byte av expansionsventil + filter går på.
Det retar mig lite att jag inte har/hade bättre, ordentlig koll på trycket i displayen.
Ponera att allt varit OK vid testet/inkopplingen. Vad skulle trycket ha varit om det varit bra vid avläsningen?


Skrivet av: xxargs
« skrivet: 19 april 2014, 19:26:04 »

När man ändå har öppnat köldmediekretsen för att byta expansionsventil byter man filter också, något annat vore dumsnålt.



Expansionsventilbyte räknar jag som 'större ingrepp' i och med man lassar in och ut köldmedie genom slangar och tömningspumpar och definivt fuktas upp lite av detta. Sedan tar man också chansen och sågar upp torkfiltret eller inspekterar på annat sätt (finns ju fina USB-kameror idag)  och se hur filtret precis i inloppet ser ut och kan ge hint om kompressorn i fråga mår bra eller börja avge saker som borde sitta kvar inne i kompressorn...

sedan kan det också vara torkfiltret som börja smula sig och därför blockerat expansionsventien, därav är det god ide att byta båda oavsett.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 april 2014, 17:01:45 »

När man ändå har öppnat köldmediekretsen för att byta expansionsventil byter man filter också, något annat vore dumsnålt.

130 meter borrhål till en pump på 7 kW är inte ekonomiskt optimalt idag men det var så man gjorde på den tiden pumpen installerades då elen var billigare i förhållande till kostnaden för borrning jämfört med idag.

Ser en del problem med att dra upp slangen och borra djupare. Slang med köldbärare väger rätt mycket, det behövs ordentliga grejor för att hantera upptagning. Jag skulle inte vilja stoppa i en skarvad slang utan då blir det en helt ny slang. Ett borrhål till verkar bättre om det inte är för långt ner till berg. Att påbörja ett borrhål kostar några tusen kronor för foderrör men det kostar en del att ta upp en slang också. Plus att det blir ny slang till totala längden borrhål, inte bara till nya borrhålet.

Frågan är om det är någon bra affär att borra djupare. Tre grader höger temperatur på ingående köldbärare sparar ca 10% på elförbrukningen, det är i normala falla högst 1000 kr/år. Förmodligen kommer pumpen att hålla lite längre. Det ska ställas mot kostnaden för borrning.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 19 april 2014, 14:29:19 »

Om det är fyllt korrekt så skall det inte tappas ut någon gas!!

Kylföretag är också väldigt kåta på att vilja byta kompressor eftersom det står för en rund och nätt summa pengar som ger mycket större bidrag till bokföringen än att bara sälja timmar. Ha det i bakuvudet.

Om kompressorn ger mer oljud än normalt kan bara avgöra om man fått allting annat att sluta skramla som nu kanske beror på torkade gummifötter etc.  - körde han med stetoskop när han lyssnade på kompressorn? - då möjligen kan man höra om det är onormalt om man i övrigt vet hur normalt fungerande maskiner låter, men det förutsätter också att maskinen i övrigt jobbar med normala gasflöden, vilket det inte gör i det här fallet.

Torkfiltret byter man alltid i samband med kompressorbyte eller annan större ingrepp i systemet på kylmediesidan, så det är inget att ens diskutera.

Då den verka suga ned sig snabbt så att LP löser på typ 10 sekunder  så verkar din expansionsventil vara helblockerad - då hen mätte  3 Bar ( motsvarar -10 - -4 grader C för R407C) och förmodligen i området att LP löser ut  och 12 Bar (28 - 34 grader C för R407C) så borde man inse  att det är något trubbel  expansionsventilen och föreslå det som första reparationspunkten innan man börja gå på dom dyrare sakerna .

En sak som kan få expansionsventilen att stänga så mycket den kan är om bulben som går till utloppet på evaporatorn - har sprungit läck och gasen i bulben har försvunnit (ofta samma gas som i systemet), då gör inre trycket i systemet att den försöker stänga ventilen så mycket den kan då lågt tryck i bulben signalerar samma sak som att utloppet är kall och skall stänga ventilen. Eftersom du hade avvibrerade grejor på annat håll så kan det också gälla bulbens kapillärrör.



 

 
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 19 april 2014, 12:23:46 »

Än en gång vill jag säga stort tack till alla er som tar er tid, läser, funderar samt ger råd och ev lösningar.

Har nu gått igenom allt jag själv kunnat utan att få igång eländet.
En annan tekniker var hos mig och tittade på pumpen. Han kopplade in sig på de ventiler som sitter på varma samt kalla sidan ifrån kompressorn. Jag hade riktigt gott om tryck ansåg han. Dock frågade han mig hur länge sedan jag hade haft skåpet i drift. Vid mätning hade jag c:a (ta nu dessa siffror med en nypa salt då jag inte minns) typ 12 bar på ena sidan men 3-4 bar på den andra. Dessa siffror skulle ha slätat ut sig till likvärdiga siffror om den stått avstängd under något dygn förutsatt att allt varit OK i skåpet. Han var helt övertygad om att expansionsventilen var trasig/blockerad i stängt läge. Blir det resultatet av att de tappar sin gas?

Nåväl, minst pratar vi alltså ett byte av den. Frågan man ställer sig då är om det räcker att byta den eller om man då skall byta smutsfiltret nedanför glasfönstret i samma veva? Har inte riktigt fått klart för mig om det är ett måste eller inte. Även denna tekniker sade att kompressorn gick/lät illa vid gång och att ett byte av kompressor samt smutsburk och expansionsventil var att rekommendera. Visst kunde kompressorn kanske gå i ett eller ev två år till men han trodde inte det samt att den då inte alls i nuläget är så effektiv som den borde kunnat vara om allt hade varit fräscht.

Jag tuggar på i "Endast TS-läge" tills vidare och har att fundera på hur jag skall göra.
Mindre renovering (endast expansionsventil), större renovering, (kompressorbyte med de tillhörande delarna) eller rent av skåpbyte.

I detta finns också borrhålet som för mig gått kallt då vintrarna varit normal i kyla. Detta beror väl dels på installation 2002 med 130 meter i borrdjup. Denna anläggning har nog varit i minsta laget för det behov vi haft och att framåt vårkanten i värsta fall ta in några minusgrader för att kasta tillbaks ännu kallare tillbaks har ju förstås inte varit optimalt. Med renovering av pump i form av kompbyte ger ju ökad effektivitet och ännu kallare hål. Ny VP är också förknippat med ännu bättre effektivitet och ännu kallare hål.

Frågan är ju om man kan få upp slangen och fördjupa hålet ytterligare till 180-210meters djup.
Alla säger att det går att göra och frågan är bara vad det drar iväg på i pris.

Den som säger att husägande INTE är förknippat med utgifter ljuger.   ::)

Jag funderar vidare och den som orkar läsa mina lång inlägg och komma med input/råd gör det.

GLAD PÅSK på er allesammans!!! 
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 17 april 2014, 23:32:51 »

Givare eller lågtryckspressostaten. Eftersom det sker så snabbt tror jag att det kan vara ett elfel. Är det kompressorn brukar det ta några minuter, liksom gasbrist.
Brinepumpen är också ett annat tips.
Låt den stå något dygn den kan ha frusit i  förångaren.
VAnligt med tex grundvattenpumpar att de fryser i mellanväxlaren om inte flödet är som det skall.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 april 2014, 18:15:49 »

Ett LP-larm kan ju inte rimligen innebära ett stopp direkt, en vettig människa bör ju ha programmerat att systemet efter en viss tid, iaf några sekunder, ska stoppa i händelse av LP.
Så det låter ju troligt att du verkligen har LP, dvs för lågt tryck på sugsidan.
Om det inte orsakats av extremt låga temperaturer på kalla sidan, vilket ju är otroligt med tanke på den korta tiden som går innan larmet kommer, så är det ju helt enkelt för lågt tryck på sug sidan av kompressorn redan från start.
Detta innebär normalt sett gasbrist, eller givarfel.
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 15 april 2014, 17:08:23 »

Det senaste dygnet har pumpen larmat för LP-larm samt varit inställd på drift endast via tillsats.
Provade alldeles nyss och stänga av den helt, d.v.s. välja läge OFF.
Då slutade larmet att blinka varvid jag provade att slå på driftläge AUTO igen.

Idag ville den gå kanske 15-20sek. Jag stod och lyssnade med frontplåten avlyft och tycker mig under den tiden kunna höra hur någonting väldigt sakta gnuggande/tuggande läte finns i gången från maskineriet.
Det gick sedan fortare och fortare tills pumpen slutligen slog av och larmade igen.

Att den ej slår av och larmar inom några sekunder, betyder det någonting för någon?
Jag vet att min beskrivning är flummig men finns det någonting igenkännande i det jag tycker mig höra som går fortare och fortare?

Mer trolig orsak åt det ena eller andra hållet?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 april 2014, 14:16:22 »

Läckage av köldmedium uteslöt jag för det verkar som om pumpen har levererade värme som den ska när den gick men när jag läser Engmans inlägg igen ser jag inget som verkligen säger att så var fallet. Läckage bör nog tas med som ett felalternativ.   
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 15 april 2014, 10:05:51 »

Har råkat ut för LP-larm på vår Villa också. Då hade köldmediumet läckt ut genom en av serviceportarna...
Den startade också upp och gick några sekunder. Jag tror inte styrningen reagerar på fel från pressostaterna direkt efter uppstart.

Troligt nu är som sagt något problem med expansionsventilen (den har havererat på vår pump så kanske inte helt ovanligt!), att gasen läckt ut eller att kabeln till LP nu gått av på samma sätt som den gjorde till HP...
Skrivet av: swemake
« skrivet: 15 april 2014, 09:03:05 »

Det är där du kan se om pumpen snurrar, du ser motoraxeln och om du sätter en lite mejsel lätt mot axeln så vet du sedan om och hur den snurrar. Det kommer att läcka lite vatten men bara några matskedar.

För ca 2 år sedan slutade min pump till köldmediet att fungera, motoraxeln snurrade men det verkade som att själva "skovelhjulet" hade lossnat från axeln. Jag kommer inte ihåg om det var högtryckslarm eller lågtryckslarm som gavs vid tillfället, men pumpen var riktigt varm efter en kort tids drift.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 april 2014, 07:50:33 »

LP-larm kan man få av olika orsaker:

1. Dålig cirkulation på köldbäraren ev. att köldbäraren har frusit i förångaren så att det inte är någon cirkulation alls. Det verkar inte vara problemet i det här fallet. Köldbärarpumpen verkar fungera. Dessutom bör det ta längre tid än 5-7 sekunder innan LP-larmet stannar pumpen om problemet är dålig cirkulation.

2. Filtret i köldmediekretsen är igensatt. Jag har lite svårt att föreställa mig att det skulle kunna vara så igensatt att det bara tar 5-7 sekunder för pumpen att stanna.

3. Fel på expansionsventilen. Ventilen har antingen fastnat i stängt läge eller så har köldmediet i ventilens givarkrets läckt ut så att fjädern i expansionsventilen håller den i  stängt läge. Med köldmedium i givarbulben ska trycket i den hålla expansionsventilen i öppet läge när pumpen står still och givarbulben har värmts upp. Jag tycker expansionsventilen verkar vara den troligaste orsaken i och med att pumpen stannar så snabbt efter start.

Tyvärr är det svårt för en lekman att kontrollera expansionsventilens funktion. Jag kan inte komma på något bra sätt. Man kan känna på röret ut från expansionsventilen, det ska bli kallt efter ett tag om det är ett flöde av köldmedium men på några sekunder hinner nog inte röret kylas ner.   
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 14 april 2014, 20:43:53 »

Det är där du kan se om pumpen snurrar, du ser motoraxeln och om du sätter en lite mejsel lätt mot axeln så vet du sedan om och hur den snurrar. Det kommer att läcka lite vatten men bara några matskedar.
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 14 april 2014, 20:20:01 »

Ni är för underbara ni som ger råd, idéer, förslag på lösningar mm.  tummenupp

Jag har på brinekretsen utanför skåpet tagit loss den mässingskopp som sitter under på kopplingen för att komma åt det filter som sitter gömd bakom en segersäkring.
Det fanns inget speciellt fel på den och inget nämnvärt skit att finna eller ta bort. (6-7 små minimala sandkorn räknas inte)
Vad mer, jo att manuellt köra cirkulationspumpen på den kalla sidan är också gjort.
Jag har lekt med de 3-stegade läget och lyssnat på hur brinevätskan stannar av samt senare får rejäl och hörbar skjuts när man kör på det snabbaste läge 3. Vill påstå att det snurrar på bra där inne då jag kan känna på dels cirkulationspumpen inuti skåpet samt på ovan nämnda koppling utanför skåpet som blir kännbart kallare vid gång. Då den är oisolerad är det ju väldigt lätt att känna kyla samt meka med den.
Jag har också använt den tappventil/luftningskran utanför skåpet för att kolla att ingen luft finns.
Fyllde i samband med detta ett antal liters-kärl med brinevätska för att sedan hälla tillbaks i expantionskärlet ovan tappventilen.
Kan tyvärr inte bjuda på några temperaturer då bägge givare sedan tidigare gett upp.
Har också sedan tidigare skaffat nya tempgivare bara för att retsamt få se att Thermia bytt kopplingar på dem. Skulle försöka mig på att byta dem men insåg att de inte skulle passa ihop då hona bytts till hane, typ.

- Och, säger nu någon och tycker att el-sockerbitar är till för att köpas och skall användas.
Jo, dock blev jag less och det som skulle införskaffas har bara inte blivit av ännu.

Vad mer finns att rapportera? Jo, jag fick efter några timmar äntligen bort larmet så efter lite kärlek ifrån min sida provade jag att slå på den till AUTO-läge igen. Samma resultat som tidigare inträffade, d.v.s. 5-7 sekunders drift och PANG så var vi avstängd igen med larmande display.

Vad möts man utav...   ...FÖRAKT!!!

Vad händer om man skruvar på den kromade skruven mitt i en cirkulationspump?
Kan jag där bakom med något verktyg snurra på skovelhjulen?
Vet inte varför jag frågar annat än att jag är nyfiken på vad som finns där bakom.
 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 april 2014, 18:31:09 »

Om det är LP-larm kan det gärna inte vara kompressorn som krånglar. Troligtvis är det expansionsventilen som släpper fram för lite gas så att trycket i förångaren blir för lågt, alternativt igensatt filter. Det kan vara därför kompressorn har gått hårdare, det blir högre tryckdifferens över kompressorn. 

Men kontrollera först att köldbärarpumpen snurrar. Det räcker inte med lyssna på den, den brummar även om pumphjulet står still. Kontrollera helst också vad det är för köldbärartemperaturer när pumpen går, om det är en onormalt hög differens.

Skulle det vara problem med expansionsventilen är det betydligt billigare än kompressorbyte.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 14 april 2014, 18:24:04 »

Snurrar pumpen på kalla sidan?
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 14 april 2014, 17:38:33 »

 FiR JAG HATAR MIN VÄRMEPUMP!!!  FiR

Okay, det där var omoget av mig men det är sant.
Varför kan inte livet få vara harmoniskt och problemfritt?
Nu har vi vaknat på ett annat humör och ger LP-larm istället.

Återställde på morgonen genom att ställa i OFF-läge och tillbaks till AUTO-läge. Nytt LP-larm när jag kommer hem och jag tar till samma åtgärd igen varvid pumpen den sista gången snart gick igång för att efter kanske 10 sekunder stänga av & larma igen och nu kan jag inte stänga av det larmet heller.

Fyllde på någon liter i expansionskärlet för brinevätskan bara för att fylla på ordentligt. Det var dock inte alarmerande lågt innan så ser inget problem där egentligen.

Vet dock inte vad jag kan göra själv och jag börjar bli så in i hel-ete trött på saker som inte fungerar.  :::_)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 11 april 2014, 21:19:01 »

Det är nog inte så konstigt om det med åren blir mer ljud, särskilt om du tvingats mecka dit lite gummibitar osv på olika ställen.
Det sitter oftast 3 gummielement under kompressorn, de borde vara rätt lätta att byta.
Men jag tror mer på att kolla upp varför det blir ljud, om du håller i olka saker och det blir tyst så borde du kunna komma fram till var det ligger emot.
Flexslangar som ska användas mot husets värmesystem kan ha dragits felaktigt, ta några bilder på olika delar och lägg upp här så ska vi se vd vi kommer fram till!
Hade också satsat på att köra tills det rasar, allt för ofta har vi hört rådet "kompressorn är slut", för att ta det på allvar..
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 11 april 2014, 20:53:17 »

Hur många uppsättningar av fötter/upphängningar finns det i skåpet och vilka är det man byter ut främst.

Är det någon av er som gjort detta på era skåp?
Kostnad på detta?

När det gäller vibrationer så tycker jag att de visserligen tilltagit, (eller om det är ljudet på skåpet som tilltagit och fått mig att även reflektera över vibrationerna).
Dock tycker jag att det alltid funnits problem med vibrationer hos mig.
Det var många år sedan jag ledsnade samt löste problemet med att som exempel expansionskärlet på brinekretsen behövde en liten bit gummiband instucken uppe på ventilen så att hatten ej skallrade.
Låter kanske löjligt detta men ibland skulle man nästan vilja baxa skåpet några cm i någon riktning för att se vad som händer. om det skulle börja gå tystare kanske, eller vibrera mindre.
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 09 april 2014, 08:57:37 »

Inte för att misskreditera någon, men reparatörerna tjänar fina pengar på kompressorbyten... ::) Antagligen bättre än på byte av hela pumpen med allt jobb och bärande det innebär.

Kör tills det rasar tycker jag och satsa därefter på en helt ny anläggning. En ny pump är något effektivare, men inte såpass att det motiverar ett förtida byte tycker jag...

Kompressorn ska i alla fall inte vibrera något nämnvärt. Kolla som sagt upp gummifötterna och annat som kan påverka.
Lägger man handen på kompen i vår Villa 75 så känns det ju att den går, men det är absolut inga större vibrationer det handlar om.
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 09 april 2014, 08:33:21 »

Sanntos/  Du har kanske rätt. Jag kanske missförstod det hela grovt och den kostnaden var mer som en framkörningsavgift med senare tillägg för själva resan.

GöranA/ Tack för rådet. Skall kolla fötterna. Frågan är bara vilka av dem? Det känns ju dock som att allt rör sig lätt och ledigt då dämpningen sker i flera led. Det som skallrade mest vid gången är de spiralformade rören ovanför kompressorn. Högtryckspressostaternas elkontakter sitter ju fast men plasthylsorna till dem skallrar likt en skallerormssvans.

Stort tack till alla er som väljer att ger mig er input.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!