Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta kompressor i IVT 2000 sjövärmesystem?  (läst 3007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Byta kompressor i IVT 2000 sjövärmesystem?
« skrivet: 23 oktober 2009, 11:55:05 »
Jag har en IVT 2000 värmepump (11 kW effekt) som installerades 1982. Den tar värme från Mälaren genom en 500 m slang 40/35. Systemet har fungerat perfekt och verkar helt rätt dimensionerat för mitt hus. Nu verkar det tyvärr som om kompressorn har gått sönder, vilket ju inte var helt oväntat med tanke på åldern.

Jag har nu undersökt ersättningsalternativ och fått en kalkyl av Nibe. Eftersom de moderna värmepumparna har högre arbetstemperatur måste jag komplettera med ytterligare en slinga på ca 100 m slang om jag skall installera en Nibe F1145-10. Däremot skulle mitt nuvarande system räcka till för en F1145-8, vilket dock verkar vara för lite effekt för mitt hus.
Jag vill inte installera någon ny slinga eftersom jag då måste gräva sönder min trädgård. Och tomten är så pass kuperad att jag inte tror att man kommer ned med ett borraggregat för bergvärme. Helst skulle jag vilja installera en ny kompressor och köra min gamla IVT 2000, eftersom den har fungerat så bra. Är det möjligt och var hittar man i så fall någon som kan göra det? Tacksam för råd och synpunkter!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byta kompressor i IVT 2000 sjövärmesystem?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2009, 12:10:33 »
Enda anledningen till att du skulle behöva en längre slinga än tidigare är om/att den nya VPn skulle ha bättre verkningsgrad än den gamla och därigenom ta en större andel av energin från Mälaren (är det därför det har varit så kallt att bada där?) istället för elnätet.

Om du nu skulle ersätta din gamla VP mot en ny med högre verkningsgrad sÃ¥ kanske en Nibe 1145-8 skulle ta lika mycket energi frÃ¥n slingan som din gamla IVT 2000.  Visserligen kommer den kanske inte att räcka till effektmässigt och du kommer dÃ¥ att behöva köra lite pÃ¥ tillskottsel, vilket gör att den totala besparingen blir densamma som förut.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Byta kompressor i IVT 2000 sjövärmesystem?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2009, 12:26:26 »
Hmm,

Känns som något inte stämmer. 500 m slang i sjön borde räcka långt...

Hur stort är huset och vad är elförbrukningen idag?

PerJ

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta kompressor i IVT 2000 sjövärmesystem?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2009, 13:09:46 »
Instämmer i PerJs känsla. En pump på 10 kW kommer att ta ca 7 kW från slingan. Det blir 14 W/meter. Det ligger inom det område som rekommenderas för jordvärmeslingor. Det borde fungera för förläggning i vatten också. Liggen slangen på botten eller kan man räkna med att den har sjunkit ner i slam eller så?

Att pumpen kan leverera värme vid högre temperatur (det är väl det som avses med högre arbetstemperatur?) betyder inte att den tar mer värme från omgivningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Byta kompressor i IVT 2000 sjövärmesystem?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2009, 16:44:34 »
Varför skulle det inte gå att byta kompressor? det sitter väl en maneurop kompressor i dom gamla IVT pjäserna och dom säljs ju fortfarande...
Du kör då antagligen på R22, men du kan ju konvertera till R290 utan att göra några fler ändringar än att justera expansionsventilen.
500m slinga i sjöförläggning måste räcka gott och väl, en sjö som är djupare än tre meter blir inte kallare än 3-4 grader
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byta kompressor i IVT 2000 sjövärmesystem?
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2009, 10:23:43 »
Tack för snabba svar!

Citera
Hur stort är huset och vad är elförbrukningen idag?

Huset har ca 200 kvm boyta och är byggt ca 1930. Det har fasad med eternitplattor. Elförbrukningen är ca 17-18000 kWh per år inkl hushållsel. Jag har tänkt att ta bort eternitplattorna till våren och sedan spruta in isolering bakom träfasaden samt göra en tillbyggnad på 15 x 2 kvm (två plan), som får modern isolering. Räknar med att energiförbrukningen blir rel oförändrad eller möjligen något högre.

Citera
Enda anledningen till att du skulle behöva en längre slinga än tidigare är om/att den nya VPn skulle ha bättre verkningsgrad än den gamla
Citera
Att pumpen kan leverera värme vid högre temperatur (det är väl det som avses med högre arbetstemperatur?) betyder inte att den tar mer värme från omgivningen.

IVT 2000 har en värmefaktor på 2,0-2,9. Om jag förstod Nibe rätt så tar de moderna pumparna ut mer värme per tidsenhet vilket innebär att innehållet i slangen kan frysa om den inte är tillräckligt lång (jag har glykol/vattenblandning, Nibe förordar sprit/vatten). Enligt Nibe skall F 1145-8 ha 487 m slang och F 1145-10 587 m.

Citera
Varför skulle det inte gå att byta kompressor? det sitter väl en maneurop kompressor i dom gamla IVT pjäserna och dom säljs ju fortfarande...

IVT trodde att det satt en Mitsubishikompressor i IVT 2000. Det är svårt att komma åt att se vad det står ovanpå kompressorn, men jag tror att den är tillverkad av L'Unite Hermetique. Efter vad jag kan se på nätet tillverkar de fortfarande kompressorer som åtminstone ser likadana ut. Vad gäller för kompressorbyte i ett gammalt system? Vissa säger att det inte är någon idé eftersom alla övriga detaljer kommer att gå sönder efter han, andra att det går bra eftersom det inte finns så mycket annat som kan gå sönder.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Byta kompressor i IVT 2000 sjövärmesystem?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2009, 11:22:23 »
Hej,

När jag räknar i Nibes program så skulle 100 meter slang till höja temperaturen på kb-retur med i storleksordningen mindre än 0,5 ºC.

När jag räknar på det så skulle en 10 kW passa alldeles utmärkt.

Om man uppskattar husets värmebehov till 38 000 kWh, en toppeffekt för värme på 14 kW.

Räknar man med en medeltemperatur i sjön på 4 ºC så ger en 500 meters slinga en returtemperatur av 2 ºC. Niben ger en årsvärmefaktor på 4,2 med ett 55/45 radiatorsystem.

Att inntehållet i slangarna, glykolen skulle frysa, är nog en missuppfattning. Fryspunkten på glykolen bör ligga på -15 ºC och kan enkelt kontrolleras. Att byta till sprit är mer en fråga om eventuell miljöpåverkan vid ett läkage. Jag skulle köra vidare med den glykol du har, men kontrollera fryspunkten.
En större risk är att slangarna om de inte är förankrade flyter upp om det bildas is på utsidan av slangen, men i detta fall tror jag risken är mininal.

Min åsikt är, köp en modern 10 kW värmepump och kör vidare med den slang du har.

PerJ






Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byta kompressor i IVT 2000 sjövärmesystem?
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2009, 13:12:47 »
Jag sÃ¥gade sönder tvÃ¥  värmeväxlare frÃ¥n ivt 2000 som lagt av. Anledningen var att de gÃ¥tt sönder och jag ville veta varför. Det visade sig att de blivit utsatta för galvaniska strömmar och koppar-rören i den rostfria rörmanteln var helt av. Dessutom var kamflänsrören kraftigt belagda vilket försämrar verkningsgraden. En av dessa maskiner fick en ny kompressor samt en plattvärmeväxlare och fungerade därefter utmärkt, dock utan konvertering eftersom det inte behövdes pÃ¥ den tiden. Min Ã¥sikt är att ny kompressor, köldmedia, plattväxlare, konvertering, troligen ocksÃ¥ kontaktorer/motorskydd samt arbetskostnad talar för en ny värmepump.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Byta kompressor i IVT 2000 sjövärmesystem?
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2009, 12:12:08 »
Citera
Jag sÃ¥gade sönder tvÃ¥  värmeväxlare frÃ¥n ivt 2000 som lagt av. Anledningen var att de gÃ¥tt sönder och jag ville veta varför. Det visade sig att de blivit utsatta för galvaniska strömmar och koppar-rören i den rostfria rörmanteln var helt av. Dessutom var kamflänsrören kraftigt belagda vilket försämrar verkningsgraden. En av dessa maskiner fick en ny kompressor samt en plattvärmeväxlare och fungerade därefter utmärkt, dock utan konvertering eftersom det inte behövdes pÃ¥ den tiden. Min Ã¥sikt är att ny kompressor, köldmedia, plattväxlare, konvertering, troligen ocksÃ¥ kontaktorer/motorskydd samt arbetskostnad talar för en ny värmepump.

Intressanta synpunkter. Även om det blir dyrt, finns det klara vinster med att behålla det nuvarande systemet, inte minst för att det har visat sig rätt dimensionerat och inte kräver besvärliga ingrepp och materieltransporter i och över min kuperade tomt . Är det någon som vet den ungefärliga arbetstiden för att byta en kompressor? Vad är materialkostnaden och ungefärlig arbetstid för att byta plattvärmeväxlare, kontatkorer och motorskydd? Är brinepumpen också något som kan förväntas gå sönder efter så här många år och vad kostar det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!