Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Digital
« skrivet: 10 april 2005, 16:39:14 »

Följ vad Richard har sagt att montera in strypbrickor i rörledning och därmed få bättre temp diff över VV kretsen vid laddning (ca 6-8 grader). Då bör Ni få högre VV temp. 

Problem kan vara att manteln är så liten volym så VP vill man ej skall läsa på HP larm som kan bli vid laddning mot liten volym.

Prova er fram försiktigt.

Se bifogad bild.



Om man ändå håller på sätt dit en TA strypvenitl STAD finns i dimensioner som passar... den reglerar du enkelt stegöst med ratten..
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 10 april 2005, 14:05:35 »

Följ vad Richard har sagt att montera in strypbrickor i rörledning och därmed få bättre temp diff över VV kretsen vid laddning (ca 6-8 grader). Då bör Ni få högre VV temp. 

Problem kan vara att manteln är så liten volym så VP vill man ej skall läsa på HP larm som kan bli vid laddning mot liten volym.

Prova er fram försiktigt.

Se bifogad bild.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 april 2005, 13:36:30 »

Nibe skriver....

Delta t 5-10 grader.

Pga. Köldmediet samt typ av växlare är det att föredra 8-10 grader än 5-7...( enligt tekniker på Nibe )
Samt att ( here we go again ) överföringen av värme BLIR BÄTTRE. :,v(

Oj oj nu kommer det börja hagla arga svar.. ;D

Silver varför stångar du dej blodig??? Du förstår de som inte vill förstå kommer ej heller göra det....

Jag tycker att det är helt naturligt att köra med het framledning (läs 58-60 grader) under vv laddning... det tar längre tid men visst du får en varmare tank= mer varmvatten...

Det optimala vore nog att kunna justera deltat under vv laddning som man kan i VVM 240..

Jag frågar mig:

Är det någon som har ifrågasatt att det är bättre att ha ett högre deltaT vid tappvarmvattenvärmning? (i dagens maskiner)

Teoritiskt, men en fulländad värmeväxling i beredaren, skulle dock högre flöde ge mer varmvatten i tanken.

För övrigt förstår jag inte varför tillverkarna inte sätter in en strypventil på cirkulationen för vv-tillverkning.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 10 april 2005, 11:12:01 »

Nibe skriver....

Delta t 5-10 grader.

Pga. Köldmediet samt typ av växlare är det att föredra 8-10 grader än 5-7...( enligt tekniker på Nibe )
Samt att ( here we go again ) överföringen av värme BLIR BÄTTRE. :,v(

Oj oj nu kommer det börja hagla arga svar.. ;D

Silver varför stångar du dej blodig??? Du förstår de som inte vill förstå kommer ej heller göra det....

Jag tycker att det är helt naturligt att köra med het framledning (läs 58-60 grader) under vv laddning... det tar längre tid men visst du får en varmare tank= mer varmvatten...

Det optimala vore nog att kunna justera deltat under vv laddning som man kan i VVM 240..
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 09 april 2005, 16:10:18 »

Nej

Säger pga att Nibe förskriver 60/50 grader max på Värmebäraren. Det som kan hända om man har för lågt flöde är att HP löser. men 10 grader delta vid 50 grader skriver de att man kan ha. För säkerhets skull ställ flöde till max 8 grader vid 50 på retur temp.

Ni som har 1215,1015,1115 kommentera gärna detta....

Jag räder alla som har problem med ej tillräckligt med VV öka diff och sänk flöde genom VVB.

Sen vet jag att jag får mothugg från vissa. Kör med större flöde i rad kretsen för att minska framledning och få bättre COP.  Ca 2 timmar per dygn behöver ni köra med det lilla flödet till att ladda VV. Resten 22 timmar är då fritt fram att få ert höga COP vid rad laddning.

NIBE fan Era kollegor från Termia/IVT förespråkar detta..
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 09 april 2005, 15:47:56 »

gissningsvis skulle det vara bättre att värma en lång gång på mindre effekt än att värma 2 gånger med ful effekt.
kan jag frambringa detta?

nån som testat att köra med ett delta-t på 10 grader?

tar pumpen mycke stryk av att körad med ett delta -t på 10 grader jämföre med 3 grader
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 09 april 2005, 15:45:52 »

då kan vi altså räkna med att det är deta som gör att vi tror vi har en vv sänkning efter stora vv uttag.

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 09 april 2005, 15:39:55 »

Richard och alla andra som har berg mark VP, varför utnyttjar Ni ej att era VP har möjlighet att köra framlednings temp upp till 60 grader max då man har 10 grader diff mellan fram/retur värmebärare vid VV laddning. Det borde vara regel pga av er "lilla 160l" VV beredare.

Då hade ni lättare kunnat fylla ett bubbelbad och haft mindre diskutioner.


Det ni behöver är stypbrickor /eller RV ventil på er framledning värmebärare.
Montera detta så tror jag ni får varmare VV,
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 09 april 2005, 13:42:54 »

Jag stoppade in givaren till min logger i nämnda tempficka för ett par månader sedan, den var inte 15 cm djup, men de kan ju ha ändrat på de senare åren, min pump är ju snart tre år gammal.

Jag är dock tämligen säker på att den sitter i manteln och inte i beredaren, i vart fall står det så nånstans i Nibes manualer (orkar inte leta reda på det nu)

Men jag orkade!  ;)

Sida 7 i  :,v(
"OBS! Den visade varmvattentemperaturen mäts på den nedre delen av vattenvärmarens yttermantel. Detta gör att det ej är den exakta varmvattentemperaturen. Oftast är den utgående varmvattentemperaturen högre än visat värde."



Det stämmer att tempen mäts i yttermanteln (tyvärr skulle vara bättre med ett vv-är värde. Med 3 st givare som räknar ut medeltemp typ...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 april 2005, 11:13:12 »

Jag stoppade in givaren till min logger i nämnda tempficka för ett par månader sedan, den var inte 15 cm djup, men de kan ju ha ändrat på de senare åren, min pump är ju snart tre år gammal.

Jag är dock tämligen säker på att den sitter i manteln och inte i beredaren, i vart fall står det så nånstans i Nibes manualer (orkar inte leta reda på det nu)

Men jag orkade!  ;)

Sida 7 i  :,v(
"OBS! Den visade varmvattentemperaturen mäts på den nedre delen av vattenvärmarens yttermantel. Detta gör att det ej är den exakta varmvattentemperaturen. Oftast är den utgående varmvattentemperaturen högre än visat värde."
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 april 2005, 21:59:22 »

Jag stoppade in givaren till min logger i nämnda tempficka för ett par månader sedan, den var inte 15 cm djup, men de kan ju ha ändrat på de senare åren, min pump är ju snart tre år gammal.

Jag är dock tämligen säker på att den sitter i manteln och inte i beredaren, i vart fall står det så nånstans i Nibes manualer (orkar inte leta reda på det nu)
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 07 april 2005, 21:39:16 »

2 olika bud  Sc:,h

jag har inte lagt märke till att vv tempen sjunker fort vid vv tappning.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 07 april 2005, 21:10:31 »

nån som vet den exakta plaseringen på givaren?
tror nästan att det kan vara så att den mäter tempen på manteln helatiden & det är då kanska manteln som svalnar när jag tror att vv svalnar.

Den sitter stort sett i botten på vv-tanken och givaren är instucken i ett dykrör som säkert är 15 cm långt.. och mäter alltså vv-tempen där vattnet är som kallast.. och därför påverkas vv-tempen väldigt fort när man tappar vatten.


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 april 2005, 21:09:36 »

Om du tar av den övre fronten så sitter den mitt fram, ganka långt ned, den sitter som du misstänker i manteln och inte i beredaren vilket gör att den i princip mäter returtempen från manteln vid tapp-vv-värmning, när trevägsventilen växlar och flödet stannar av så utjämnas tempen mellan beredardelen och manteldelen, därav den sjunkande tempen och de ibland uppkommna dubbla starterna för att få upp tempen ordentligt i beredaren.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 07 april 2005, 20:53:45 »

nån som vet den exakta plaseringen på givaren?
tror nästan att det kan vara så att den mäter tempen på manteln helatiden & det är då kanska manteln som svalnar när jag tror att vv svalnar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 april 2005, 20:40:30 »

Jag misstänker att eftersom tempgivaren sitter i botten på VV-beredaren så påverkas temperaturen på den av vattentempen i manteln. Under laddning så visar givaren lite högre värde än vad som är i beredaren då värme från manteln påverkar givaren.  :-\
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 07 april 2005, 17:45:25 »

Om vi återgår till mina frågor, så gjorde jag en ny test idag.
jag stälde ned cirkpumpen på 1:an & konstatera att delta-t vid vv var samma som i läge 2.

isamband med detta så gick tjejen o durcha då låg vv på 43 grader (har start på 40)
efter 14 minuter hadde hon durschat klart & jag bad henne lämna vattnet på.
då låg VB-fram på 51 grader & vv visade 47.
Jag mäte upp att hun durscha i 36,5 gradit vatten & flödet var knapt 8 liter/min
vattnet fick fortsäta rinna & jag gick in i durschen efter yttligare 6 min, då kändes det lite svalare än vad jag brukar ha (så är det alltid, jag vill ha lite varmare) så jag vred upp tempen lite, men ganska snart (ca 2 min ) så kände jag att tempen sjönk skynda mig för att hina klart, men tempen verkade liga stabilt på den något lägre tempraturen. när jag var klar mätte jag up en tempratur på 30 grader & det gick inte att höja tempen då. då hade vattnet runnit i 22 min.
pumpen visade då VB-fram 51 grader & vv visade 46.
Vi vart väll inte så mycke klokare av detta, men vi fick lite med data i vår stora data bas ;)

det vi vet är att cirkpumpens hastighet har minimal inverkan på Delta -t för vv. i en 1215-8,5 (kb in +4)
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 07 april 2005, 09:32:28 »

OBS mtt VV termp stiger till max 58 grader utan TS till.

Jag vet ej om Min L/V vp är fungerar som era mark /berg VP vid VV laddning. Nu när vi har varmare ute här nere idag var det 11,5 ute. VP går på lågfart (A), men ändå med stort uttag till poolvärme kör VP upp temp i ACC tanken med givare placerad i nedre delen till max 57,8 grader.

Mitt flöde är just med RV till ca 500l (spec 450l pump läge III) i och vid max temp retur 53 har jag diff mellan 3-4 grader.
Min  teori är att jag får in ca 58 grader i topp ack tank sen sjunker det ner till botten så att jag har senare vid givaren 57,8 grader.

Skiktningen gör först så att temp är högre i topp. sen stoppar kompr och värme uttag gör att vattnet cirk runt så den höga tempen sjunker ner till botten. Detta forsätter sen med sjunkande temp ner till 46 grader.

Eftersom poolvv är fortfarande behov startar VP och höjer igen till 58 i topp.

Allt detta sker nu när det finns inget värmebehov till rad system.

Min fråga till ev Silver, Richard, Bertil:

1...... Vad är max temp kompr kan köra upp temp till ?

2,,,,,,,,Hetgasen kan gå upp till 120 grader och denna temp på kompr kan det i längden skada den?

3........Har jag stressat min kompressor så den kör nu för högt temp ? ( det pratas om max 55 grader från Nibe)



Med 48 grader inställt på max-retur och ett delta på 10 grader genom vp får du ut 58 grader på vb-fram. Detta är helt OK.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 06 april 2005, 22:20:07 »

OBS min VV termp stiger till max 58 grader utan TS till.

Jag vet ej om Min L/V vp är fungerar som era mark /berg VP vid VV laddning. Nu när vi har varmare ute här nere idag var det 11,5 ute. VP går på lågfart (A), men ändå med stort uttag till poolvärme kör VP upp temp i ACC tanken med givare placerad i nedre delen till max 57,8 grader.

Mitt flöde är just med RV till ca 500l (spec 450l pump läge III) i och vid max temp retur 53 har jag diff mellan 3-4 grader.
Min  teori är att jag får in ca 58 grader i topp ack tank sen sjunker det ner till botten så att jag har senare vid givaren 57,8 grader.

Skiktningen gör att det  först är högre temp i topp. Sen stoppar kompr och värme uttag gör att vattnet cirk runt så den höga tempen sjunker ner till botten. Detta forsätter sen med sjunkande temp ner till 46 grader.

Eftersom poolvv är fortfarande behov startar VP och höjer igen till 58 i topp.

Allt detta sker nu när det finns inget värmebehov till rad system.

Min fråga till ev Silver, Richard, Bertil:

1...... Vad är max temp kompr kan köra upp temp till ?

2,,,,,,,,Hetgasen kan gå upp till 120 grader och denna temp på kompr kan det i längden skada den?

3........Har jag stressat min kompressor så den kör nu för högt temp ? ( det pratas om max 55 grader från Nibe)

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 06 april 2005, 21:47:01 »

Någon skillnad på vv-temp och antal vv-laddningar ??

jag har inte kollat så noga.
men det kan ju knapast bli nån skilnad om det var så liten skilnad på delta-t

kör fortfarande i läge 2, få se om jag kan konstatera ntt dom närmsta dagarna
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 06 april 2005, 21:18:03 »

Någon skillnad på vv-temp och antal vv-laddningar ??
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 05 april 2005, 21:50:34 »

Prova med att sänka cirken.....Skulle vara kul att veta vad som händer då.....

har nu kört ett dygn med cirkpumpen på läge 2.
detta gav ett delta-t på 8 grader på radiatorerna 3,5-4 grader på vv
med läge 3 kar jag 6 grader på radiatorerna & 3-3,5 på vv

det är för varmt ute för att märka om det blir kallare i vardagsrmet.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 04 april 2005, 22:03:56 »

Prova med att sänka cirken.....Skulle vara kul att veta vad som händer då.....
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 04 april 2005, 21:58:07 »

jag måste nog montera in nån strypning, för om man förbrukar mycke vv, så pumpen startar så går den till stopp & sen efter 20min så startar den igen & går i 20 min, sen står den still i 40 min & gör yttilgare en 20 min släng, sen håller den sig länge.

jag får alltså 3 värmningar.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 04 april 2005, 21:25:30 »

. Varför säljs dom med inbyggd cirkpump då?
Hoppas på lite mothugg  ;)

Som jag skrev förut. Cirken i vp,n är en ladd-pump till radd-systemet, och klarar man sig med bara den och kan få bra delta t så är det plus.

Men kan man inte det så....

Att sätta in en extra cirk, att driften blir dyr beror ju på hur mycket effekt extra man får genom att köra med rätt delta.

Det finns för och nackdelar med allt.   :-*
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 april 2005, 16:35:55 »

Citera
Tjena Junior, grattis till 3000+ inlägg   


Tackar tackar!  *hehe*   ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 april 2005, 04:26:52 »

Tjena Junior, grattis till 3000+ inlägg ;D ;D ;D ;)

Inget mothugg från mig, att dimensionera med enbart en cirkpump kräver dock sin man, de flesta "ritar" nog in en för säkerhets skull...

I mitt eget fall satte jag in en extra avstängningsventil istället - ifall det skulle behövas en ytterligare cirkpump.
Vilket det inte gjorde.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 april 2005, 00:00:43 »

Jag behöver väl inte ens berätta vad jag tycker om onödiga cirkulationspumpar?
Jag gör det ändå, om dom tycker jag inte (alls)   >:( fiR: _/-

Jag påstår att i dom flesta rena installationer med golvvärme är det helt obefogat med en eller flera "pushar" det räcker gott med den inbyggda cirkpumpen i VP!!!!

Orkar den dra primärflödet till fördelarna orkar den "skitlätt" att dra slingorna. Där fördelas ju vattnet på många slingor motståndet blir därmed lågt.
Men när man köper på sig golvvärme då förutsätts termostater för varje slinga, ställdon som kan stypa flödet helt,bypassventiler mm mm. Då behövs det cirkpumpar, men inte som man bör otpimera om man kör med VP. Varför säljs dom med inbyggd cirkpump då?
Hoppas på lite mothugg  ;)
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 03 april 2005, 21:32:02 »

håller med Rickard.

i hitt hus komer det inte att monteras in nån extra cirkpump.
& ja jag har sstrypt in radiatorrna rätt. (jag har extremt många böjar kors & tvärs i mitt hus)
en strypning är ju inte svår att montera & helerinte så dyr.
troligen så komer jag nån gång i framtiden att köpa en extern vvb & då tar jag o monterar en strypventil.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 april 2005, 21:13:30 »

Då kanske du behöver en cirkpump extra..

Cirken i vp.n är bara en ladd-pump som huvudsakligen ska leverera värmen till raddsystemet där en huvud-cirk sitter. detta för att kunna justera deltat bättre på vp,n. Om det räcker med cirken i vp,n och att man får rätt delta, då är det bara plus i kanten.

Men i ditt fall, kan du inte få bra delta genom pumpen utan att radd systemet påverkas negativt. Då är det en extra cirk som gäller.

Eftermontering av instrypningsventil över vv-beredaren borde bli billigare, både i installation/material och drift.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 april 2005, 21:06:38 »


Jag hade också problem med tempen i de bortersta radiatorerna innan jag ströp in systemet, och har nu inga problem. Funkade faktiskt rätt bra att köra på 1:an innan jag kom underfund med att det då blev "kortis" i acken. Flödet i radiatorslingan måste vara större än flödet i laddpumpen för att hela systemet skall värmas korrekt, annars stannar pumpen när acken är fylld, trots att radiatorslingan kan vara kall.

Jag har nu laddpumpen på 1:an och radiatorcirken på 2:an.

Bra kommentar Detta vill jag kommentera som extra viktigt vid installation. Rad system " måste" ha högre flöde än Cirk pump från VP. Den pumpen är hos mig endast som transport pump av värme. I VVM och hos mig finns spec RV ventil för att minska flöde till VV laddning för att man skall kunna ha en och samma pump till både VV+RAD krets med diff 5-10 gr enl beskrivn och manual från NIBE.

Om man ej har RV måste man ha sep Cirk pump för att ha högre flöde i rad kretsen. Annars kan det bli kortslutning i systeméts Vatten.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 april 2005, 20:42:42 »

jag måste ha högsta hastighet på cirkpumpen för att ha delta-t på 6 grader på radiatorsidan.
orginal i värmepumpen finns det väll ingenstans att justera flödet? eler har jag missat det? Nibe 1215-8,5

varför skulle du justera flödet? sänk farten på pumpen ett hack så ökar deltat...

jag får dåligt flöde i avlädsna delar av huset om jag sänker hastigheten.

Har du strypt dina radiatorer korrekt?

Jag hade också problem med tempen i de bortersta radiatorerna innan jag ströp in systemet, och har nu inga problem. Funkade faktiskt rätt bra att köra på 1:an innan jag kom underfund med att det då blev "kortis" i acken. Flödet i radiatorslingan måste vara större än flödet i laddpumpen för att hela systemet skall värmas korrekt, annars stannar pumpen när acken  är fylld, trots att radiatorslingan kan vara kall.

Jag har nu laddpumpen på 1:an och radiatorcirken på 2:an.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 03 april 2005, 20:14:12 »

Då kanske du behöver en cirkpump extra..

Cirken i vp.n är bara en ladd-pump som huvudsakligen ska leverera värmen till raddsystemet där en huvud-cirk sitter. detta för att kunna justera deltat bättre på vp,n. Om det räcker med cirken i vp,n och att man får rätt delta, då är det bara plus i kanten.

Men i ditt fall, kan du inte få bra delta genom pumpen utan att radd systemet påverkas negativt. Då är det en extra cirk som gäller.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 03 april 2005, 19:21:39 »

jag måste ha högsta hastighet på cirkpumpen för att ha delta-t på 6 grader på radiatorsidan.
orginal i värmepumpen finns det väll ingenstans att justera flödet? eler har jag missat det? Nibe 1215-8,5

varför skulle du justera flödet? sänk farten på pumpen ett hack så ökar deltat...

jag får dåligt flöde i avlädsna delar av huset om jag sänker hastigheten.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 03 april 2005, 18:17:49 »

jag måste ha högsta hastighet på cirkpumpen för att ha delta-t på 6 grader på radiatorsidan.
orginal i värmepumpen finns det väll ingenstans att justera flödet? eler har jag missat det? Nibe 1215-8,5

varför skulle du justera flödet? sänk farten på pumpen ett hack så ökar deltat...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 april 2005, 14:16:59 »

Det är så att när VV värms upp så hinner inte vattnet i beredaren bli genomvarmt, det är bara vattnet närmast manteln som blir riktigt uppvärmt. När sen VV värmningen stoppas så skiktar sig vattnet och det kallare vattnet i mitten sjunker ner mot botten (där givaren sitter).

Det är därför man ska strypa flödet vid vv-laddning och öka delta-t. 8-10 grader.= varmare vatten.

Here we go again !!  huvuddunk *hehe*  *hehe*

Jag funderar på att sätta dit en strypbricka innan växelventilen på VV-slingan för att få ner flödet, jag har för mig att det finns en tumregel om att: för att sänka flödet till 1/2 så ska man strypa ner arean till 1/4 av den ursprungliga, stämmer detta?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 april 2005, 12:46:35 »

det är nog ok, det är tack vare dubbekmanteln, det är ju bara yttermanteln som når maxtemp vid laddning, har man då tagit ut mycket vv då sjunker det snabbt.

Kolla på Rickards logger där ser du hans vv starter, nattetid är det lugnt!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 april 2005, 12:25:33 »

Prova köra på hastighet 2, får du flöde till alla radiatorer och en deltaT på varma sidan som inte är mer än 10 grader så kanske du får en totalt sett bättre funktion, VV-värmning och radiatorvärmning sammantaget.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 03 april 2005, 12:13:19 »

jag måste ha högsta hastighet på cirkpumpen för att ha delta-t på 6 grader på radiatorsidan.
orginal i värmepumpen finns det väll ingenstans att justera flödet? eler har jag missat det? Nibe 1215-8,5
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 april 2005, 08:10:31 »

Se lösning XVV. Extra elberedare eller sep COMPACT enhet efter VVB.

Sen har nibe i manual skrivit 5-10 grader på värmebärarsidan. Så minst 5 grader diff.
Sänk hast på cirk pump eller styp med ventil ev  RV.

se VVB+COMPACT
Skrivet av: Digital
« skrivet: 03 april 2005, 01:10:02 »

Det är så att när VV värms upp så hinner inte vattnet i beredaren bli genomvarmt, det är bara vattnet närmast manteln som blir riktigt uppvärmt. När sen VV värmningen stoppas så skiktar sig vattnet och det kallare vattnet i mitten sjunker ner mot botten (där givaren sitter).

Det är därför man ska strypa flödet vid vv-laddning och öka delta-t. 8-10 grader.= varmare vatten.

Here we go again !!  huvuddunk *hehe*  *hehe*

men det kan jag ju inte på en 1215 huvuddunk

om nu ett delte-T på 3 grader ger 53 gradit vatten som i själva verket blir 47 när skiktning en är klar så kan man ju lika gärna ha ett delta-T på 8 grader från början & uppnå samma resultat & då lär det bli färre starter.
stämer detta? eller tänker jag fel.


Kör du med ett delta på 3 grader?? vill du verkligen inte ha full effekt ur din VP ökar du deltat så blir övre lagret på vattnet varmare och du har värmt vattnet  mer... du kommer då inte få denna sänkning för du har verkligen "genomvärmt" ditt vatten...

Samt för övrigt så ska man ha ett delta på 8-10 grader med det köldmedium du har i din VP (R407c) COP blir högre.. *hehe*
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 02 april 2005, 23:18:47 »

Det är så att när VV värms upp så hinner inte vattnet i beredaren bli genomvarmt, det är bara vattnet närmast manteln som blir riktigt uppvärmt. När sen VV värmningen stoppas så skiktar sig vattnet och det kallare vattnet i mitten sjunker ner mot botten (där givaren sitter).

Det är därför man ska strypa flödet vid vv-laddning och öka delta-t. 8-10 grader.= varmare vatten.

Here we go again !!  huvuddunk *hehe*  *hehe*

men det kan jag ju inte på en 1215 huvuddunk

om nu ett delte-T på 3 grader ger 53 gradit vatten som i själva verket blir 47 när skiktning en är klar så kan man ju lika gärna ha ett delta-T på 8 grader från början & uppnå samma resultat & då lär det bli färre starter.
stämer detta? eller tänker jag fel.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 02 april 2005, 21:28:21 »

Det är så att när VV värms upp så hinner inte vattnet i beredaren bli genomvarmt, det är bara vattnet närmast manteln som blir riktigt uppvärmt. När sen VV värmningen stoppas så skiktar sig vattnet och det kallare vattnet i mitten sjunker ner mot botten (där givaren sitter).

Det är därför man ska strypa flödet vid vv-laddning och öka delta-t. 8-10 grader.= varmare vatten.

Here we go again !!  huvuddunk *hehe*  *hehe*
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 02 april 2005, 19:12:37 »

Vad säger ni om min genomströmnings slingor  500l Ack Tank.

Växling med växelventil kan skapa konstiga fenomen. Högre  temp i botten än i topp.
Skiktning i tank. I bland är det upp och ner med temperaturerna.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2072.msg19861.html#msg19861

Se sen vid växling vad som händer med temp. Inringade
Skrivet av: RLA
« skrivet: 02 april 2005, 18:45:09 »

Vi har en genomströmmingsberedare och den bär sig lite annorlunda åt, vi får en ganska långsam avsvalning, men varje gång den startar VV-prod får vi en tempsänkning! Vet ej vad det beror på!


Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 02 april 2005, 17:20:54 »

Det är nog ganska normalt att tempen sjunker till 47gr på mindre än en timme beroende på att allt vatten inte värms upp vid VV produktion. Vi hade lite av samma fenomen med vår gamla el beredare. Den värmdes indirekt med utanpåliggande värmemantel.

Lite annorlunda nu med vår nya VVB. Kanske inte helt jämförbart med en 1215 men i vår VPA 300/200 tar det över tre timmar innan tempen sjunkit till 47gr. Det beror sannolikt på att vi har VVC kopplat till VVB. Det var faktiskt ytterligare en positiv effekt med VVC som jag inte tänkt på tidigare.

/Johan
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 april 2005, 14:22:59 »

Det är så att när VV värms upp så hinner inte vattnet i beredaren bli genomvarmt, det är bara vattnet närmast manteln som blir riktigt uppvärmt. När sen VV värmningen stoppas så skiktar sig vattnet och det kallare vattnet i mitten sjunker ner mot botten (där givaren sitter).
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 02 april 2005, 10:52:03 »

Det där var skönt att se Ricard. sådär upplever jag att min betersig med. botten på vvb når max 53 grader & sjunker till 47 fort. 99% av gångerna jag går förbi pannan  "spontant" så står den på 45 grader. (därför gjorde jag första badkarstesten med 45 gradit vatten)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 april 2005, 09:34:38 »

Kolla min trend, tempen sjunker fort, efter 45 minuter ligger den på ca 47 grader, även utan att vi tagit nåt varmvatten.

Tempmätningen sitter dock i mantelns nedre del, så det vatten som tappas lär vara något varmare.

www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm
Skrivet av: Digital
« skrivet: 02 april 2005, 00:49:13 »

hur lånkt har ni mellan vv starter när ni ej förbrukar vv.  (Nibe 1215)
jag tycker min pump tappar vvt mycket snabt.

Kan vara din växelventil som då efter att laddat klart VV växlar över till värmeproduktion men då läcker och du får då in kallare vatten från radiatorsystemet.. Det gör att vattentempen i tanken sjunker snabbt..

Kollas enklast genom att känna på returen om det strömmar in svalare vatten där efter vv körning då är det så som jag säger..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!