Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hplp
« skrivet: 10 januari 2007, 23:38:11 »

Oj då! Jag missade övervåningen, då är det inte fullt så illa som jag trodde. Men bra tycker jag ändå inte att den är. En 490 hade troligen varit för liten och gått med mycket eltillskott.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 10 januari 2007, 20:09:49 »

Tjenis. Använder pannan eltillskottet så är det nog inga problem att få upp värmen.

Jag har 193m2 totalt, men i bottenvåningen har jag c.a 120m2 yta med golvärmeslinga, på ovanvåningen har jag 5 element.

Hade jag haft/fått en 490 så hade den gått billigare, för min pappa har en sån och har billigare elkostnader än jag.

Kör jag på 20.5 grad inomhus så funkar allt kanon, pannan vilar imellanåt osv. Men 21 grader skall man kunna kräva...

Finns det inte fler tips/råd så skall jag ta ut en specialist för att titta över min panna.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 10 januari 2007, 19:35:10 »

Hej, jag har 490 och 22-23 ºC i 125m3. Tycker det låter illa det du säger, att pumpen inte förmår mer än 19-20 ºC på 110m3. Oavsett vilka inställningar du har på värmesystemet och i pumpen så borde vp vila periodvis vid +grader ute. Jag hade också problem i början, det var köldmediebrist. Kan det vara så att du fått en likadan maskin? Du bör nog kontakta leverantören och få det kontrollerat. IVT495 kan ju inte vara sämre än en 490.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 10 januari 2007, 18:30:14 »

Dåså...

När jag vred moturs allt vad det gick på den shunten, så ströp jag golv-värmen och det blev idag 0.5 grader kallare på bottenvåningen. Så den skall nog vara inskruvad för att det skall vara fullt öppet mot golvslingorna.

Just nu kör jag värmekurva 4, innetempen på: 21 och nu ikväll så ser siffrorna ut så här:

GT1 30.6 (29.3)
GT2 8.5
GT3:1 49.5
GT3:2 46.0
GT3:3 30.1
GT3:4 2.8 köldb.

Har 20 grader inne just nu.

Varmvattentemp just nu 52. Kompressorn jobbar som fassen som vanligt och den senaste halvtimman har siffran GT3:3 stått helt stilla. En dusch nu, sen går patronen in känns det som...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 januari 2007, 07:30:35 »

Värmekurvan är 4 utan förhöjning, så den är inte problemet(tror jag).

Med golvvärme borde du kunna ha lägre kurva, jag tror också att om du öppnar på golvvärmeshunten så borde VP:n orka värma vid lite lägre utetemp utan tillskott.

Bästa driftfallet har du om du kan du hålla framledningstemperatur (GT1) lägre än nederdelen på acktanken (GT3:3), då blir verkningsgraden bättre på din VP.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 09 januari 2007, 21:20:33 »

Tack för all hjälp.. jag är evigt tacksam..

Värmekurvan är 4 utan förhöjning, så den är inte problemet(tror jag).

Problemet är att det inte blir varmt i huset när det är 5 plusgrader utomhus. Vi får 20.5 grad och ökar jag inomhusvärmetempen i pannan så öser den in tillskottet, detta är något som inte stämmer alltså. Pannan "orkar" inte att värma till mer än 20.5 grad. (Har testat att stänga de flesta elementen på ovanvåningen utan bättre resultat och har testat varmvattentemp allt mellan 47 och 52 grader utan skillnad)

Har tagit av styrdonen och än så länge har det inte hjälpt mig något, men jag har skruvat ut reglaget på shunten så skall vi nu se om detta hjälper.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 januari 2007, 10:53:27 »

Tack, jag gör detta direkt. Hur gick det med shunten skall den vara inne eller utskruvad? För jag såg nu att den är inskruvad, inte utskruvad som jag skrev tidigare.

Testa att skruva ut den, det borde då bli varmare och då kan du minska på kurvan på VP:n.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 09 januari 2007, 09:12:41 »

Tack, jag gör detta direkt. Hur gick det med shunten skall den vara inne eller utskruvad? För jag såg nu att den är inskruvad, inte utskruvad som jag skrev tidigare.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 januari 2007, 23:08:57 »

Plocka bort styrdonen (dom gråa dit ledningarna går) då blir alla slingor öppna. Om man trycker in dom fyrkantiga "plastknapparna" på styrdonen så kan man lyfta av donen från ventilerna, om du trycker ned styrdonen lite så går det lättare att trycka in "knapparna"
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 08 januari 2007, 23:03:45 »

Hej!

Den shunten är maximalt "ut" skruvad och det innebär väl fullt öppen?

Jag förstår inte varför vissa golvvärmetermostater stänger på vissa slingor när jag maxat alla rumsgivare....

Vad menar du med: "Prova att plocka bort dom medans du ställer värmekurvan" Vad plockar jag bort ifrån var?
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 08 januari 2007, 21:37:02 »

Shunten ställer du på den lilla grå-svarta plastgrejen till höger i bild.
På undersidan sitter det ett vred.

Man kan också se att golvvärmetermostaterna verkar stänga på vissa slingor.
Prova att plocka bort dom medans du ställer värmekurvan.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 08 januari 2007, 19:07:09 »

Här kommer en bild på det som du nog vill se...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 januari 2007, 11:10:02 »

Tack för svar.

Hur gör man för att öppna shuntningén?

Till golvvärmen bör det finnas en fördelare och troligen även en egen cirkpump, leta reda på grejorna och ta en bild och lägg in i tråden.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 08 januari 2007, 09:00:04 »

Tack för svar.

Hur gör man för att öppna shuntningén?
Kondenseringstemp och COP vet jag inte alls vad det innebär, men det behöver jag nog inte veta, låter avanserat..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 januari 2007, 08:08:32 »

gt1 framl 32.6  (34.3)
gt2 utetemp. 4.3
gt3:1 tappvarmv 48.9
gt3:2 varmv 41.1
gt3:3 värmev 32.1
gt10 klödb 2.9
gt6 kompr 63.8

Om jag tolkar siffrorna rätt så är tempen i nedre delen av tanken ungefär samma som shuntas ut vilket innebär att om du kan sänka framledningstemp till värmesystemet så borde kondenseringstemp sjunka också (= bättre COP).

Jag tolkar det som att du har en del att vinna på att öppna upp shuntningen till golvvärmen för att kunna sänka kurvan på VP:n. Stäng inte radiatorerna uppe, det vinner du inget på (om det inte är för varmt uppe).
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 06 januari 2007, 15:34:50 »

Innegivaren monterad. Kanonbra när man eldar i öppna spisen, då märker pannan det direkt.

Dock så kan jag fortfarande inte få pannan till att ge 21 grader i huset utan att koppla in elpatronen, vid +5 grader ute. Vet inte om detta är normalt, men något besviken är man ju..

Jag har en mätare hur många liter vatten som passerar i golvvärmeslingorna, vet någon vad denna skall stå på när man har alla rumstermostater fullt öppna?
Tänkte i fall de strypt shuntarna till golvvärmen för mycket...

Vet ni om det är stor skillnad på hur mycket pannan får jobba om man har elementen på ovanvånginen på eller avstängda, har nämligen väldigt öppen planlösning så värmen sticker ju rakt upp på ovanvåningen. Därför skulle jag kunna stänga alla element om dessa drar mycket värme från pannan.

/Tack på förhand.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 02 januari 2007, 20:20:40 »

Testat den nya värmekurvan nu några dagar. Vid utetemp på 8 grader så får jag 20.5 grader i huset och vid utetemp på 4.5 grad så får jag 20 grader inne. Kurva 4 utan förhöjning. Har idag dragit kabeln till innetempgivaren som jag får på torsdag så skall vi se sen. Kommer sätta den på 21 grader.


Återkommer då jag kört med den ett par dar..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 december 2006, 22:19:14 »

Skall kolla vad en givare kostar.
Carl N: En fråga...

Jag läste här någonstans att en rumsgivare uppdaterar endast temperaturen till pannan var 6:e timma, stämmer detta? För då hinner vi elda mycket innan pannan stänger och det känns då meningslöst att ha en rumsgivare...

/Daniel, GOD JUL alla!

Det där har jag aldrig hört talas om, rumsgivaren till IVT jobbar direkt utan fördröjning och påverkar börvärdet på framledningstemp på en 495, känsligheten går att ställa in på VP:n.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 23 december 2006, 20:00:03 »

Det gör helt klart på sig att ha 48 grader på vattnet och samtidigt ha alla rumstermostater på max. Pannan verkar jobba mycket effektivare. Enda problemet just nu är just när vi eldar i öppna spisen, då blir det rikigtigt varmt.

Jag kör nu kurva 4.7 och får lite över 20 grader i huset, men pannan jobbar betydligt mycket mindre.

Återkommer med fler siffror om ett par dar.

Skall kolla vad en givare kostar.
Carl N: En fråga...

Jag läste här någonstans att en rumsgivare uppdaterar endast temperaturen till pannan var 6:e timma, stämmer detta? För då hinner vi elda mycket innan pannan stänger och det känns då meningslöst att ha en rumsgivare...

/Daniel, GOD JUL alla!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 december 2006, 09:57:17 »

Tack för hjälpen!

Finns det någon enkel beskrivning på hur man monterar dit en rumsgivare? Vilken givare skall man köpa? Var skall den sättas upp? Jag har en väldigt öppen planlösning där en stor del av vardagsrummet är öppet till nok/ovanvåning.

Alltså, sänker jag varmvattnet, så sänker jag även pannvattnet som värmer golvvärmen. Är det något att tjäna då på att sänka värmen på varmvattnet?

Jag testar nu att maxa alla termostater och sänker kurvan till 4.7 utan förhöjning. Så får vi se vad som hänt efter ett par dagar, återkommer då.


Du måste ha IVT:s rumsgivare, din installatör kan säkert ta hem en, det brukar inte vara så svårt att installera den själv.

Ju lägre temp du har i pannan ju lägre kondenseringstemp får du och desto högre COP. Du kan även få lite mindre elpatrondrift då uteffekten på VP:n ökar med lägre kondenseringstemp.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 22 december 2006, 08:26:39 »

Tack för hjälpen!

Finns det någon enkel beskrivning på hur man monterar dit en rumsgivare? Vilken givare skall man köpa? Var skall den sättas upp? Jag har en väldigt öppen planlösning där en stor del av vardagsrummet är öppet till nok/ovanvåning.

Alltså, sänker jag varmvattnet, så sänker jag även pannvattnet som värmer golvvärmen. Är det något att tjäna då på att sänka värmen på varmvattnet?

Jag testar nu att maxa alla termostater och sänker kurvan till 4.7 utan förhöjning. Så får vi se vad som hänt efter ett par dagar, återkommer då.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 december 2006, 07:40:44 »

Hej!

Anledningen att jag inte kör termostaterna på max är att jag har öppen spis och då stänger dem när jag eldar i den. Skall jag maxa dem tycker ni?

Jag kom på att jag har varmvattentemp på 52 grader, har nu sänkt den till 48 grader igen. Skall se om detta hjälper mig något.

Är det så att vattnet i pannan som värmer golven blir även de svalare när jag sänker varmvattentempen, eller de har en "egen" vattenkälla?

Ställ upp golvvärmen på max, bästa sättet att kompensera när du eldar är att skaffa en rumsgivare till VP:n. Det är pannvattnet som shuntas ut till radiatorer och golvvärme, VVB:n är en förrådsberedare som värms av pannvattnet (se sid 8 i manualen).

Det blir säkert varmare nere då du öppnar golvvärmen, ställ då ner framledningskurvan och blir det då svalare uppe så är det bara att öppna de 2 strypta radiatorerna där.

Varmvattentemp kan du testa att sänka tills du upplever att VV-komforten försämras.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 21 december 2006, 23:43:33 »

Bettongplatta på mark, om det är det du menar. 1.5 plans hus.
Skrivet av: ace
« skrivet: 21 december 2006, 21:15:39 »


hm.. tycker att du har onormalt hög framledning.
kunde kanske vara glest mellan slingorna men då borde det inte gå åt så mycket energi så pumpen fick gå hela tiden vid din framledning/utetermp.
 tror nog att det är isoleringen det hänger på.
vad har du för grund ??
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 21 december 2006, 20:17:51 »

Hej!

Anledningen att jag inte kör termostaterna på max är att jag har öppen spis och då stänger dem när jag eldar i den. Skall jag maxa dem tycker ni?

Jag kom på att jag har varmvattentemp på 52 grader, har nu sänkt den till 48 grader igen. Skall se om detta hjälper mig något.

Är det så att vattnet i pannan som värmer golven blir även de svalare när jag sänker varmvattentempen, eller de har en "egen" vattenkälla?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 december 2006, 10:16:24 »

Hej!
Jag tycker att du har en lite väl hög kurva för att köra golvvärme. Jag har ca 30 ºC framledning på mina gamla platta radiatorer när det är +5 ºC ute.

Är termostaterna till golvvärmen öppna på max?

Det spelar iofs lite mindre roll på din VP som shuntar ut värmen men belastningen på VP:n blir jämnare om värmen styrs helt och hållet av framledningskurvan och inte av golvvärmetermostater.

Det kan vara så att när golvvärmetermostaterna öppnar så ökar värmebehovet så plötsligt att panntemp faller och elpatron går in fast det inte behövs.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 21 december 2006, 09:10:29 »

Hej!

Huset är 8 mån. gammalt. Dock så vet jag inte exakt hur många mm de har lagt. Men eftersom huset är av god kvalite så tror jag de tänkt på denna biten.

Nu på morgonen har jag:

gt1 framl 32.6  (34.3)
gt2 utetemp. 4.3
gt3:1 tappvarmv 48.9
gt3:2 varmv 41.1
gt3:3 värmev 32.1
gt10 klödb 2.9
gt6 kompr 63.8

Kompressorn jobbar hela tiden vilket är normalt. Jag har 19.7 grader i huset. Patronen har inte gått in än, troligen  pga att ekonomiläget är intställt. Varmvattentemp inställd på 48 grader. <- Vet inte om vi tjänar något på detta men vi tycker 48 grader räcker lika bra som 52...

Vad tror ni grabbar?

/Tack..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 december 2006, 00:39:30 »

Hur är ditt golv konstruerat, golvvärme i/på en "oisolerad" sula kan dra rätt stora mängder energi.

Man bör ha minst 200 mm cellplast under en sula för att få samma energiförbrukning som i ett hus med radiatorer.
Skrivet av: Allansson
« skrivet: 20 december 2006, 23:23:16 »

IVT 495. Alla rumstempar på 21 grader. 2 små element på ovanvåning som är på 100% och 2 små som är stälda på 50%. Kurva 4.7 och +3 i "förhöjning". 110m2 som skall värmas med golvvärme (bottenvåning) och 60m2 ovanvåning(elementen). När det blir 0 gradigt ute så pallar inte kompressorn värma och då faller innetempen till 18.5 grad. Då går elpatronen in.

Min fråga.. är detta rimligt? Skall den börja gå in redan vid 0 gradigt ute? Bara undrar lite.... för mina föräldrar bor 1km bort i ett äldre hus och ivt 490 och den patronen går inte in många minuter om dan, visserligen har de 30m2 mindre hus, men man undrar ändå... Min jordvärmeslinga skall ju vara effektiv sägs det...

Jag har 4 element till på ovanvåningen men dessa är avstängda. När det blir +5 grader ute då orkar kompressorn värma huset till c.a 20.3 grader inne och då funkar det tillfredställande. Då går inte iheller patronen in. Tycker att 20.3 är dåligt med kurva 4.7 och 3 i förhöjd..

Vad tror ni proffs om detta?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!