Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal cirk.pumpar varma sidan  (läst 3626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Antal cirk.pumpar varma sidan
« skrivet: 03 oktober 2004, 19:42:43 »
Hur många cirk.pumpar har ni?

Såg på KungRikards bilder att han bara använder den interna, stämmer detta???
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Antal cirk.pumpar varma sidan
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2004, 22:51:47 »
1 st räcker alltid, men inst säljer gärna flera även tex ivt har envisats med att rek. dubbla pumpar.
För att inte tala om när man har golvvärme, då kan det bli några stycken ( då kan det oxå vara motiverat)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Antal cirk.pumpar varma sidan
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2004, 00:23:00 »
Jag tycker mig förstÃ¥ att ivt tycler att det är bra  / nödvändift med tvÃ¥ pumpar om man vill att cirkulationen i elementen ska fortgÃ¥ även om växlingsventilen kör ut den goa värmen till vv-beredaren
Men finns det andra tekniska skäl till att rekommendera 2 cirk pumpar på den varma sidan ?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Antal cirk.pumpar varma sidan
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2004, 12:32:20 »
De enda skäl jag kan se är om man har en kombination av radiatorer och golvvärme. Detta eftertsom golvvärmen har relativt stora flödesbehov men lägre temperaturbehov.

Ett annat skäl kan vara att den interna cirkpumpen är för liten för att kunna driva ett större värmesystem. (vet inte om IVT har snålat in på sin interna...

Är dock ingen expert pÃ¥ omrÃ¥det... ej heller Kung  ;)

Däremot använder jag mig enbart av min interna cirkpump, den är dessutom bara ställd på läge 2 (av 3) och den klarar det hela med bravur. Om jag inte missminner mig förbrukar den 50 W på läge 2.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:Antal cirk.pumpar varma sidan
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2004, 16:28:07 »
Vore det inte en fördel att köra pumpen på varma sidan i högsta läge? Då ökar genomströmningen, vilket torde medföra att temperaturen på varma sidan kan hållas något lägre (mer värmeenergi överföres till bostaden snabbare).

Ju lägre temperatur på den varma sidan, desto bättre verkningsgrad i värmepumpen.

admin

  • Gäst
admin
Re:Antal cirk.pumpar varma sidan
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2004, 16:34:44 »
I mitt relativt lilla radiatorsystem skulle detta medföra störande brus i radiatorkopplen, men du har teoretiskt sett rätt, högre flöde kräver lägre temp och ger högre COP.

Skillnaderna är dock så små att jag inte anser det vara värt att höra varje liter vatten passera radiatorkopplen...

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Antal cirk.pumpar varma sidan
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2004, 22:01:24 »
Hur många cirk.pumpar har ni?

3 (4 om man räknar brinepumpen)

Den interna pumpen i min Stiebel-Eltron WPF-10 laddar en 200 liters bufferttank, och en extern pump matar sedan de två radiatorkretsarna plus garage/förråd från denna.

En motorshunt shuntar av lämplig temp till de fyra golvslingorna i garage och förråd, och en separat pump cirkulerar dessa slingor.

Den interna pumpen matar också den externa 300 liters beredaren, och då kan det vara trevligt att ha separat pump för värmen.

Allt styrs från värmepumpen, och vi startade upp den för första gången i går :-)

Eftersom vårt hus har en lite, ähum, speciell utforming, jag tror totallängden ligger nånstans runt 30 meter, och pumpanläggningen är monterad i förrådet, vilket ligger i ena änden, så har jag ägnat gårdagskvällen och delar av dagen att strypa radiatorer. Det blev inte speciellt varm längst bort innan dess. Nu har vi rena bastun dock, vilket känns skönt efter att bara haft en centralt placerad gammal luft-luft-pump de senaste veckorna sedan jag kastade ut våra 18 gamla direktelradiatorer :-)

Tyvärr är inte varmvattnet kopplat ännu, utan vi kör fortfarande pÃ¥ den gamla elberedaren. Den skall dock kopplas in i nästa vecka, och sÃ¥ skall ena radiatorslingan "vändas". Det gick lite för fort precis innan hemgÃ¥ng en dag i förra veckan, sÃ¥ ena radiatorslingan matas baklänges  :P

Jag köpte en IR-termometer och har kutat run i huset och kollat yttemperatur på radiatorer och till/retur temp med alla radiatorer fullt påskruvade, och har sedan justerat där det varit för varmt eller kallt. De flesta radiatorer har fått skruvas igen ganska rejält för balansera.

Den ena slingan går genom ett sovrum/kontor, vardagsrum/kök, genom en hall (utan radiator), in i ett sovrum, upp till ett sovrum en våning upp och vidare till det andra sovrumet på övervåningen i den huskroppen, 7 radiatorer totalt. Det är denna slinga som är felvänd, och igår var det inte mycket värme som nådde längst bort.

Nästan all rördragning är gjord med pexslang i Wirsbo golvsockel, vilken är lite klumpig, men mycket trevligare än en massa synliga rör, och genom köket ligger slangarna i sparksocklarna och bakom spis och kyl/frys. I sovrummet där rören går upp till övervåningen ligger de dels i sparksocklarna, dels i en smyg vid sidan av en garderob, plus lite wirsbo sockel. Jag är faktiskt väldigt nöjd med rördragningen :-) Har dock inte gjort klart alla socklar än, så man kanske inte skall ropa hej...

Vi har tidigare gjort av med som mest 43000 kWh, och förra året blev det ca 40000. Vi tilläggsisolerade i vintras alla tre vindarna och vi har nu en beräknad förbrukning på ca 37500. Jag hoppas få ned detta avsevärt.

Jag hade tidigare en separat elmätare till beredaren, och ser att vi de senaste 8 åren gjort av med ca 5000 kWh varmvatten per år. Denna mätare sitter nu framför värmepumpen, så det skall bli intressant att kolla förbrukningen.

Thomas, i Uppsala
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Antal cirk.pumpar varma sidan
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2004, 23:06:03 »
I mitt relativt lilla radiatorsystem skulle detta medföra störande brus i radiatorkopplen, men du har teoretiskt sett rätt, högre flöde kräver lägre temp och ger högre COP.

Skillnaderna är dock så små att jag inte anser det vara värt att höra varje liter vatten passera radiatorkopplen...

ska man testa att köra cirkpumpen i läge3 & om man hör brus så får man gå ner på 2 igen? eller drar cirkpumpen mer ström så det inte finns nån vinning i detta?

hur påverkar detta gångtiderna på värmepumpen?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:Antal cirk.pumpar varma sidan
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2004, 13:36:22 »
Cirkulationspumpen bör gå på så hög hastighet som möjligt. Endast om brus från elementen uppkommer som är besvärande skall man sänka.

Ju högre hastighet på cirkulationen, desto bättre möjlighet för värmepumpen att ha en hög COP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!