Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nya nordic air L/V  (läst 14368 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nya nordic air L/V
« Svar #15 skrivet: 28 oktober 2005, 12:35:33 »
Nej du har rätt,
det är inte samma bild, även om min är avskalad för att visa tänket och inte innehåller
Exp kärl o annat bös.

Din bild är från 30/3-05.
Den bild som jag ritat ifrån fick jag till mig under okt/nov -04.

Den nya verkar den bygga på en bivalent shunt vilket förmodligen inte finns i
de flesta av dagens installationer.
Undrar om man behöver byta styrsystem för att manövrera en BIV shunt optimalt?

Exempelvis har Euronom en switch på BIV shunten, när den slår till,
så väntar styren i x antal minuter innan den styr shunten vidare
in i området där det konsumeras el-spets.

M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Invaidor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm/sösdala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man sätta en LL i helikopter?
SV: nya nordic air L/V
« Svar #16 skrivet: 28 oktober 2005, 15:20:04 »
En vanlig 3 eller 4 vägs elektrisk (om du skall ha termostat i bo arean) eller mekanik shunt ventil bör du ju ha om du skall ha acc tank koplat till en eller flera värmekällor. För att ha en shunt som tar effekt spetsarna sÃ¥ mÃ¥ste du ha nÃ¥gon typ av logging pÃ¥ hela ditt elektrisk värmande system, vilket jag tror bara blir mer komplicerat och dyrt än vad det smakar.  b00k Men fördröjningen kan du i regel ställa idag pÃ¥ den nyare shuntarna, (gör inte som jag och vänd el. shunten Ã¥t fel hÃ¥ll [var lite groggad] sÃ¥ den varken styrde eller stängde, vilket i sin tur resulterade att den brann).


Men det jag ville visa med mina bilder är att vatten inkoplingen på acc tanken är FEL!
Varmvattnet till VVB skall gå igenom slingan i växlar acc tanken och INTE Radiator vattnet som på bilden.

DÃ¥ faller hela iden med att accumulera varm vatten till radiator systemet.
Dels så kanske du har en eller flera acc tankar kopplat paraellt till den medföljande acc tanken.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nya nordic air L/V
« Svar #17 skrivet: 28 oktober 2005, 16:48:01 »
Jo, om man vill ha ack till radiator vattnet så är de naturligtvis knasigt.

Men det är väl inte tanken? Tanken är väl att i första hand värma VV,
vilket alltid prioriteras av alla pump styrningar.

Allteftersom VVB blir varmare så finns ju mer och mer värme kvar ut ur slingan till huset.

Om man körde enligt din modell så tror slingan är för kort för att kunna värma VV vid dusch
dessutom så kommer hus värme att prioriteras och inte VV.

Läser man runt här bland de kunniga så framstår det inte som intressant att
köra VP mot Acktank, förutom möjligen mot en arbetstank.

/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Invaidor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm/sösdala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man sätta en LL i helikopter?
SV: nya nordic air L/V
« Svar #18 skrivet: 28 oktober 2005, 16:59:18 »
Är det verkligen så det ska vara???

Jag får inte ihop logiken med det hela..

Jag tror förståss att tanken med en l/v anläggning var att komplementera den befintliga radiator uppvärmningen, inte att värma varm vatten.
för SÅ mycket varm vatten brukar man inte. VVB'n måste ju hela tiden jobba med el patronen för att bibehåll <63,5 C. och när den tappas fylls det på med 50-60 C vatten från växlar acc tanken och VVB el patronen måste jobba betydligt minder än om det var vanligt kallt vatten.

Om man koplar som jag vill sÃ¥ fÃ¥r du ju en acc tank till radiator systemet ev en komlimenterande tank  (om acc kapaciteten var för liten).
Ev kan du ta bort de andra acc tankarna om huset inte kräver stor acc kapacitet.

men det kan hända att det är jag som är snål och tar helt fel..

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: nya nordic air L/V
« Svar #19 skrivet: 28 oktober 2005, 17:37:39 »
Hoppas att acktanken klarar mer än 1.5 bar ;)
BoRö har rekomenderade max arbetstryck på 1.5 bar.
Vattenledningstrycket överstiger ofta det. Det är vanligt med 2.5 bar

Det verkar vanskligt att trycksätta acktanken med vattenledningstrycket.

Utloggad Invaidor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm/sösdala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man sätta en LL i helikopter?
SV: nya nordic air L/V
« Svar #20 skrivet: 28 oktober 2005, 18:40:13 »
Nu fattade jag inte ett smack om vad du sa...

Utloggad Invaidor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm/sösdala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man sätta en LL i helikopter?
SV: nya nordic air L/V
« Svar #21 skrivet: 28 oktober 2005, 19:09:53 »
Men där emor fann jag något som styrker min teori.


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: nya nordic air L/V
« Svar #22 skrivet: 28 oktober 2005, 19:59:36 »
Förklaring.
"Vanliga" acktankar brukar var under max 1.5 bar arbetstryck.  VVB däremot brukar "tÃ¥la" mer tryck.
Se exempelvis på http://www.boroe.com/
Den acktank som är med är antagligen en varmvattenberedare med slinga men utan elpatron.
Nuvarande acktank fungerar egentligen nu som en förstoring av varmvattenberedaren då den förvärmer tappvarmvattnet. Det skulle man kunna klara av med en låg slinga för VP kretsen i en tillräckligt stor vvb.

Annars kunde man använda nuvarande acktank som varmvattenberedare om man satte in en elpatron och VP slingan under den. Sparar en "acktank" som egentligen är varmvattenberedare. Under förutsättning att Acktanken som nu blir vvb är tillräckligt stor.  :D

Utloggad Invaidor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm/sösdala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man sätta en LL i helikopter?
SV: nya nordic air L/V
« Svar #23 skrivet: 28 oktober 2005, 20:32:36 »
Jag tror på din teori om att den medföljande tanken är en VVB utan patron. eller liknande.

Men varför förvärma så mycket vatten som 130L till VVB När man kan ha det som acc tank till radiator systemet.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: nya nordic air L/V
« Svar #24 skrivet: 28 oktober 2005, 20:47:37 »
Jag tror på din teori om att den medföljande tanken är en VVB utan patron. eller liknande.

Men varför förvärma så mycket vatten som 130L till VVB När man kan ha det som acc tank till radiator systemet.


Varför förvärma mha av acktank?
Varför acktank i radiatorsystemet?



Utloggad Invaidor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm/sösdala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man sätta en LL i helikopter?
SV: nya nordic air L/V
« Svar #25 skrivet: 28 oktober 2005, 20:57:00 »
Tanken är lite det att dessa pumpar krånglar, och då skall du ha möjlighet att andvända det acc vatten som finns vid ett haveri tills panna hunnit äldas upp. annas måste pannan brinna hela tide ju! eller el patronen gå hela tiden! om du inte har tank att acca i.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: nya nordic air L/V
« Svar #26 skrivet: 28 oktober 2005, 22:51:04 »
En acctank lagrar ca 1kwh per kubikmeter och grad. Överslagsmässigt.
Varierar temperaturen bara 10 grader och tanken är 500 liter "lagrar " man 5 kwh.
Det är i praktiken ingenting. Den enda funktionen en acktank i den storleken och med det temperaturintevallet kan göra är att minska antalet vp starter, alternativt få starter av VP och mer svängande temperatur.
Dvs en ren styr och reglerfunktion av VPn. Energimässigt sparar man i stort sett ingenting.

Min åsikt är att inkopplingsförslagen är onödigt komplicerade.
De dockas pÃ¥ existerande anläggningar som fungerade utmärk utan acktankar. Nu, när man fÃ¥r mer effekt  innan pannan behövs det acktank. Bef panna används bara som spets. LÃ¥ter inte rimligt.
Den installerade acktanken fungerar bara som värmeväxlare. En dyr sådan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: nya nordic air L/V
« Svar #27 skrivet: 28 oktober 2005, 22:54:21 »
dessutom "läcker" dom värme så att man får alldeles för varmt på fel ställe
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nya nordic air L/V
« Svar #28 skrivet: 30 oktober 2005, 08:55:25 »
Min åsikt är att inkopplingsförslagen är onödigt komplicerade.
De dockas på existerande anläggningar som fungerade utmärk utan acktankar. Nu, när man får mer effekt  innan pannan behövs det acktank. Bef panna används bara som spets. Låter inte rimligt.
Den installerade acktanken fungerar bara som värmeväxlare. En dyr sådan.

Jag delar inte den åsikten.
Man skall inte se tanken i NA's LV lösnings som en Ack utan som en förvärmning av VV.
VV kostar upp till 5000 per år.
Hur skall man på ett enklare sätt docka en LV till en befintlig anläggning och får stöd med både VV och husvärme?

Alternativen som jag ser det är att skaffa en lsing beredare, Växel ventil m m. Dessutom skaffa ett styr system som
skall hålla ordning på alltihop, inklusive befintlig panna. Förhoppningsvis kan den styras av det nya styrsystemet.

Den lösning som NA visar är utan extra styrsystem, utan växelventil, fungerar lika bra om man har
en oljepanna som man vill behålla, eller en kombipanna, eller en elpanna med separat el VVB.

Jag tycker om lösningen i all sin enkelhet.
/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: nya nordic air L/V
« Svar #29 skrivet: 30 oktober 2005, 09:34:57 »
Nu vill jag komma in med min syn på saken och därmed beskriver mitt systems funktion. Jag ser det som en bra Ack av värme i en ack tank och den kan användas till mycket med bra funktion.

Citera
1. ..Min tank värme med VP från 47-50 grader på givare i övre delen av tanken. ( VV laddning) Max i topp är då 54,55 grader. Givarplac pga att nedre delen i tanken kyls nabbt av KV.

2.. KV går in och förvärms via slinga 1 från 10gr till ca 30gr. sen paserar den in i slinga 2 och uppnår max 48 grader på utgående förvärmt vatten . Begränsning med strypning till max 8l/min.

3... För att temp ej skall bli för lågt i tappställena ( 20m bort via kulvert i mark på 1,5m djup) toppvärmer jag varmattnet till 55 grader  utan blandnings ventil. El termostat sköter det. Det ger mig "oändligt med VV. kan fylla mitt bubbelbad 2 ggr utan problem.

4...Vid mindre värmebehov i bostaden shuntas värme ut efter min kurva nr 2. Håller i flesta fall temp i bostaden lagom varm.

5... Blir bostaden för kall slår Termostat till i bostaden och höjer kurva nr 1 så att gradmin underskott uppstår och VP startar vid grad min -120. då växlar växelventil över till rad systemet och skickar fullVP effekt ut i systemet och stoppar då gradmin programstyrn är över +100.

6...Vår-höst plockar pool värme via tank och slinga då dess temp faller med 1/2 grad.

7...Nästa år kopplas solvärme in och förvärmer tanken och då sparar jag VP och slipper dess elförbrukning,buller i trädgården.

El tillskott är avslaget till patronen. Slår till den först då VP går 22-23 timmar/dygn. detta sparar en hel del el. VV  finnsa alltid i överskott och pga tröghet i bostadens värme behövs ej tillskott gå in direkt utan kan hanteras manuellt eller automatiskt vid VP stopp minus10 gr ute.

Detta är det effektivaste jag ser man kan göra med ack tank.
« Senast ändrad: 30 oktober 2005, 09:38:05 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!