Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jiri
« skrivet: 20 april 2016, 18:07:09 »

TS om du tänker dig laddtank(villauppvärmning styrd av EcoEL) hur skulle du koppla den om VP står för tillförd värme?
VVB verkar vara OK i serie efter EcoEl om du nu vill använda VVB-s elpatron istället för den inbyggda i CTC(man kan alltid fördyra installation)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 20 april 2016, 16:32:39 »

den bore ligga på retur ut till VP för att fungera och ge önskad funktion.

Den borde väl ligga på rörn IN från VP, alltså mellan VP och EcoEl så att VPn värmer volymtanken som i sin tur värmer EcoEl? Annars blir det ju ingen skillnad.
Skrivet av: allroadrolle
« skrivet: 20 april 2016, 13:11:50 »

Hej
Jo visst dåligt med VV var det, dock åtgärdat nu med VVB i serie.
Volymtanken är till för att 111an är så satans kraftig och enligt formeln 20l/Kw så tänker jag att detta bord ge fin gång på maskin.
Det tokiga är att rörteknikern kopplade den som volym/flödestank enligt Nibes instr, den bore ligga på retur ut till VP för att fungera och ge önskad funktion.
Nu är jag så less på att aldig lära mig att köpa nytt och komplett så jag funderar på en 408 och ta bort volymtanken helt enkelt låta det vara som tämkt från de som konstruerade skrotet :-\
//Rolle


Lite underligt med din koppling? Vart kommer EcoEl inn? Hade du inte problem med VV? Har du behov av volym förstorare? Trodde att du var ute efter tillräckligt med VV som CTC inte klarar av enligt förståsigpåare, därav din VVB?
Det vanliga är att man skiljer på VP slinga helt separat med laddpump(rätt flöde) kopplat till EcoEl. Villauppvärmning med separat slinga och förvärmt VV genom kamslinga, antagligen direkt till tappställe eller vidare till VVB för ytterligare uppvärmning. Om man nu vill ha EcoEl som styr enhet? Men som vanligt är jag ute och motionscyklar.
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 19 april 2016, 20:51:23 »

Lite underligt med din koppling? Vart kommer EcoEl inn? Hade du inte problem med VV? Har du behov av volym förstorare? Trodde att du var ute efter tillräckligt med VV som CTC inte klarar av enligt förståsigpåare, därav din VVB?
Det vanliga är att man skiljer på VP slinga helt separat med laddpump(rätt flöde) kopplat till EcoEl. Villauppvärmning med separat slinga och förvärmt VV genom kamslinga, antagligen direkt till tappställe eller vidare till VVB för ytterligare uppvärmning. Om man nu vill ha EcoEl som styr enhet? Men som vanligt är jag ute och motionscyklar.
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: allroadrolle
« skrivet: 18 april 2016, 08:54:48 »

Hej
har en Alpha 2 som nu är ställd på aut drift, den går med högre fart/effekt nu efter att volumkärlet kopplats in 23w tidigare kunde den landa på 8-9w, jag kanske ska ställa den manuellt på 1 eller 2 läget?!


Hur är det med farten på cirkulationspumpen? Hög fart ger omrörning och frekventa starter med kort gångtid.

Har själv en diff på 8 grader. Temperaturen har varit max 8 grader idag. Räknar till 11 starter senaste 12 timmarna. Efter 55-körning dröjer det ca en timme innan VPn startar på nytt.

Vad gäller antalet starter så finns det inget att oroa sig över om man ska tro Emerson.
"
5.11 Minimum run time
Emerson Climate Technologies recommends a maximum of 10 starts per hour. There is no
minimum off time because scroll compressors start unloaded, even if the system has
unbalanced pressures. The most critical consideration is the minimum run time required to return
oil to the compressor after start-up.
...
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 17 april 2016, 23:58:23 »

Hur är det med farten på cirkulationspumpen? Hög fart ger omrörning och frekventa starter med kort gångtid.

Har själv en diff på 8 grader. Temperaturen har varit max 8 grader idag. Räknar till 11 starter senaste 12 timmarna. Efter 55-körning dröjer det ca en timme innan VPn startar på nytt.

Vad gäller antalet starter så finns det inget att oroa sig över om man ska tro Emerson.
"
5.11 Minimum run time
Emerson Climate Technologies recommends a maximum of 10 starts per hour. There is no
minimum off time because scroll compressors start unloaded, even if the system has
unbalanced pressures. The most critical consideration is the minimum run time required to return
oil to the compressor after start-up.
...
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 17 april 2016, 23:13:57 »

Hur har du kopplat in LP? Går den kontinuerligt? Själv 5:47h/14 starter. Men så kör jag VP on/off 53gr med 8 diff. Huskurva på 38gr.
Du verkar ha större värmebehov med din kurva, så 9h i drift, med 32 starter är inte så märkvärdigt. Kolla på Copeland kompressor vad dem klarar av. Självklart inga problem om du kan tänka dig  få högre temp. med VP och högre diff. för att minska antalet starter.
Skulle jag själv köra med fabriksinställningar så hade jag 10min drift med 5 starter/h, lätt att räkna fram starter/dygn. 
Skrivet av: erp
« skrivet: 17 april 2016, 21:37:19 »

Min pump startar 15-16 ggr nu, och går 20-25 min, dvs cirka 6 tim/dygn.
Din är ju betydligt större och värmer snabbare, men det verkar ju som om vattnet kallnar fortare också, eftersom den tydligen startar igen mycket tidigare än vad min gör.
Jag kommer inte på något bra tips just nu, mer än att öka diff start/stopp eller tankvolymen.

PS:
Jag har aldrig använt schemalagd varmvattenkörning, men jag testade att köra extra VV utan elpatron mellan 15.00-17.00 varje dag ett tag nu. Sedan duschade frugan vid 16.00 och jag strax efter henne, innan vi började höll nedre pannan 54 grader och övre 51 grader, när jag duschat var det efter en kvart 45 grader i undre pannan 47 grader i övre, så det hade inte varit några problem att köra ett par duschar till. Jag tror att pumpen gjorde 2 stycken 55-graderskörningar.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 17 april 2016, 21:27:12 »

Va det inte Kullabacken som kopplade in nått extra kärl till en Ctc  Sc:,h
Nej inte jag. Hade lite planer på ombyggnad men blev inget.
Men tror det var Avensis och även NollKol gjorde ombyggnad med extra tank.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 april 2016, 21:01:09 »

Va det inte Kullabacken som kopplade in nått extra kärl till en Ctc  Sc:,h
Skrivet av: allroadrolle
« skrivet: 17 april 2016, 20:49:07 »


Ja precis.. nåja bättre fixa nu än låta det vara.

:'( Som du konstaterat så har en UKV efter shunten ingen inverkan på antal starter, det rätta hade varit att sätta den mellan EcoAir och EcoEl.  :'(
Detta är förstås en ovanlig installation, har inte hört särskilt många som gjort detta, men det borde kunna funka OK om den stoppas in på returen från EcoEl före EcoAir.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 april 2016, 20:36:36 »

 :'( Som du konstaterat så har en UKV efter shunten ingen inverkan på antal starter, det rätta hade varit att sätta den mellan EcoAir och EcoEl.  :'(
Detta är förstås en ovanlig installation, har inte hört särskilt många som gjort detta, men det borde kunna funka OK om den stoppas in på returen från EcoEl före EcoAir.
Skrivet av: allroadrolle
« skrivet: 17 april 2016, 20:07:38 »

Ja suck att man aldrig lär sig och köper nytt nyckelfärdigt :(
Jag vänder mig nu till er alla Lunk, ERP etc etc ödmjukt och frågar vad jag har som felar.
Jag har ju som sagt min beggade 111a mot min beggade V3ecoel med nu den nyåterkopplade VVB vilket gör att VV nu är mkt väl tillräckligt.
Men det märkliga är att jag har 30 plus starter per 24/t nu i April??
Har fotat av mina inställningar så ni ser där hur jag har ställt in nu.
VP diff 7gr
Ska även tillägga att min rörtekniker kopplat på den UKV100 jag fixat på radiator krets?!
jag hävdade på retur VP men han har talat med CTC och Nibe och kom frm till radiatorkrets, jag tycker att efter att den kom till ökade starterna markant men även innan så var de många/dygn mot vad det borde vara.
Personligen förstår jag inte hur VP ska kunna dra nytta av volymen på radiatorsidan?! jag ska snacka med RT i morgon och få höra vad de sa till honom.
Vi har bytt radiatorer till TP33 och TP22or vilket sänkt kurvan från 66gr -15 till 49gr -15 vilket måste vara mkt bra.

Inställningar som nedan
Senaste 24/h drifttid 9,01tim 32starter Sc:,h

Rumsgivare på 21,5 det är oftast 22gr
ÖP 52gr
NP 48gr
Elpatron ÖP 1,5
Shunt 180min
Max framl 55gr
Min från
Husvärme från 16gr
Kurva 49 justering 3gr
Vp diff 7gr

Varför startar den så ofta? det är knappast huset tar så mkt vid +10?!
Jag vet en monster stor OnOff VP men jag ska bygga ut och hittade denna, en 109/408 är kanske mer optimal?
Bifogar bild på UkV 100 kopplingen vilken är gjord som en knäpptank/volymtank/födeshöjare se bild jag skickar med en från Nibes instr som jag tror är den de gick efter.

Hoppas vi hittar en lösning nu killar och tjejer..
//Rolle



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!