Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.  (läst 13142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« skrivet: 08 december 2008, 13:44:02 »
Nu hettar det till än mer. En firma i Luleå börjar nu sälja ombyggda L/L till L/V med 1 års matrialgaranti.

Man har börjat med märkena:
Chunlan50GW pÃ¥ 5,5kw (COP 3:42) säljs för 14.900:-   ombyggd till L/V.
Panasonic 5,1kw inverter (Cop 4:31( säljs för 24.900:- ombyggd till L/V.
Panasonic 6,5kw inverter (Cop 3:75( säljs för 29.900:- ombyggd till L/V.
Mitshubishi 7,7kw inverter (Cop 4:71) säljs för 34.900:-ombyggd till L/V.
Fujitsu 8,4kw inverter (Cop 3:86) säljs för 37.900:-      ombyggd till L/V.

Konceptet är att man tar innerdelen, river ur styrkort samt fläktmotor, sätter detta i ett plåtskåp och
adderar koaxialväxlare samt cirk-pump och justerar termostaten. Bilder nedan på de första modellerna.
Klicka på blåa texten under foto för förstoring av bilden.

Nu kommer frågan hur man ska klassa denna produkttyp på forumet, jag lägger in det på märke så får Richard fundera ut
hur vi ska klassa dessa pumpar framöver. Naturligtvis kommer detta att generera mer trådar framöver, och för nuvarande
undviker jag namnet på firman ( reklamregler) tills dess om firman ev köper annons här.
Nu uppstÃ¥r frÃ¥gan hur dessa modifieringar (customazing) hÃ¥ller mot riktiga L/V, kanske man ska kalle de för ful-vatten  ::)
De 2 största frågorna i denna nya affärsverksamhet blir hur man kommer att behandla framtida garantier och vad som
egentligen får göras med en pump när den modifieras och säljs till konsument. Nu kan jag ha fel här men jag kan inte finna firman på Swedac:s lista över accrediterade kylföretag, vilket ev kan försätta konsumenten i en brydsam situation.
Företaget är naturligtvis välkommna med kommentarer och tekniska upplysningar över sin produktportfölj.
« Senast ändrad: 08 december 2008, 15:57:20 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #1 skrivet: 08 december 2008, 19:41:40 »
Hei

Dette har de holdt på med i Norge i hvert fall 5 år diverse firma.

MVH
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad prikken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norway
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • hus pÃ¥ 230m2 fra 1972
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #2 skrivet: 08 december 2008, 19:47:28 »
hvem da?? priser i norge??
Hei og hopp

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #3 skrivet: 08 december 2008, 19:51:53 »
Jula säljer väl en Foma som är en sån: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=416050.

De vill ha 29900kr för den. Motsvarande storlek på Fomas l/l-pump kostar väl 9900kr? Så de tar i ordentligt i alla fall.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #4 skrivet: 08 december 2008, 21:01:27 »
hvem da?? priser i norge??

søk f.eks varmepumpe etne
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad aurba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #5 skrivet: 09 december 2008, 03:53:15 »
Ja dette var interessant lesestoff, håper de kan levere produkter med god kvalitet. De etablerte merkene trenger helt klart konkurranse!

Vedrørende forskjellen på LL og LV varmepumper så kan jo ikke den være så stor, ulik innedel.
Uten påberope meg alt for store kunnskaper i emnet så fungerer det vel på følgende vis:
Man henter energien pÃ¥ utsiden av veggen og leverer den pÃ¥ innsiden av veggen, utedelen ser vel ikke om det er "Herr Luft" eller "Herr vatten" nyttegjør seg enegien  ;)

Stinger LVVP fra et firma i Moss er vel også en ombygget LLVP som er modifisert i samarbeid med VP produsenten. Den er forøvrig godkjent for statlig bidrag i Norge.

MVH.
MÃ¥rten

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #6 skrivet: 09 december 2008, 19:16:46 »
Ja,då är det väl bara att hoppas på att flera kommer på att konvertera Japanska kvalitetspumpar,och pressa priset.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #7 skrivet: 09 december 2008, 19:28:27 »
Stinger LVVP fra et firma i Moss er vel også en ombygget LLVP som er modifisert i samarbeid med VP produsenten. Den er forøvrig godkjent for statlig bidrag i Norge.

I Norge har man visst kurser i ombyggda pumpar:
http://www.kvt.no/sak/000020.asp

Och här är "Stinger":
http://pub.kvt.demo2.vianett.no/filer/kvt.no/PDF/luva34900.pdf

Edit: Säljs i Sverige för 61.750:- av svensk åf (anges ej pga reklamreglerna).
« Senast ändrad: 09 december 2008, 20:17:54 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad aurba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #8 skrivet: 10 december 2008, 01:38:01 »
Det er mulig dette blir litt OT!

Men ved bruk av LL utedel så bør man ha mulighet for kjøling også.
Jeg tenker meg et system med to akkumulatortanker og viftekonvektor. På sommeren kjører man kjøling til egen akkumulatortank eller direkte til viftekonvektoren, ved behov for varmtvatten kjører man oppvarming av varmattentanken.

Det hadde jo vært fint om leverandøren av disse LVVP annonserer på forumet og informerer litt om pumpene.

Vedrørende diskusjonen om det er en fulvattenpump eller hva man måtte finne på av navn så er det vel ingen pumper som fortjener det navnet før de har bevisat at de ikke leverer som bestilt!

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #9 skrivet: 10 december 2008, 17:16:45 »
när du är uppe i de pengarna så hade jag hälre lagt till några kronor och köpt en ctc/nibe som är väl beprövade.
Kan bli en väldigt dålig affär om de går sönder efter några år och återförsäljarn inte finns kvar.
7.7 kw mitsubishi 34.900 kr ctc  107   39.700 kr   skiljer ca 5000 kr.
En chunlan pÃ¥ 5.5 kw  räcker inte lÃ¥ngt om man har ett normalt hus,  men med dubbla utedelar hade nog funkat kanon
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #10 skrivet: 10 december 2008, 17:40:38 »
Det är väl bara en av dessa som har en rent logisk/behovs-anpassad avfrostningsautomatik ? ?
Det kan nog vara så att en till har en halvlogisk avfrostningsautomatik :-\
Men 3 utav dessa har väl "äggklocke-avfrostning"

kan ha fel...
men hur som helst så är de avfrostingstider som behövs för att hämta tillräckligt med värme ur ett rum på 20-22 ºC med stillastående fläkt, för att tina ute-batteriet inte ens jämförbara med den energi man hämtar ur 40 ºC vatten med gående cirk-pump.

om man inte anpassar avfrostningstiderna utan avfrostar enligt "äggklocke-principen" kommer man ha ett rent batteri pÃ¥ högst nÃ¥n minut....resten av avfrostningstiden kommer att ägnas Ã¥t onödig bort-transport av skön värme  huvuddunk   huvuddunk

Ett dilemma jag blev varse när jag förökte bygga egen L/V av fulpump en gÃ¥ng i tiden  :'(

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #11 skrivet: 10 december 2008, 17:58:50 »
Jag ser ett par bekymmer med det du skriver Art Deco:

1. 1 Ã¥rs materialgaranti, fÃ¥r man ha det? (tror inte det, inte om man säljer till konsument)  :o
2. Skala ur innanmätet från en CE-märkt produkt och sätta in det i en plåtskåp, får man verkligen det utan att på nytt CE-märka den (Tror inte det) :o

Nu har jag inte läst pÃ¥ om firman, men det ter som om det vore ytterlgare ett gäng som hoppas kunna göra sig en slant genom att ta genvägar som stÃ¥r stick i stäv med Svenska och Europeiska regler för konsumentskydd och elsäkerhet.  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #12 skrivet: 10 december 2008, 18:35:43 »
Man tar absolut över ansvaret för produkten och måste CE märka den på nytt. Men det är väl inget problem bara man vet vad man gör...

Man får väl inte ens montera värmekabel i avfrostningen på en L/L utan att CE märka...

Man måste inte ens lämna garanti över huvud taget:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Däremot:

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
« Senast ändrad: 10 december 2008, 18:39:41 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #13 skrivet: 10 december 2008, 20:26:52 »
Sm jag tyder skrivningen har man alltså rätt att få varan reparerad de första 6 månaderna, sedan kommer deras materialgaranti in månad 6-12, och därefter har man som konsument rätt att reklamera varan fram till att produkten är 3 år, men då måste man kunna "bevisa" att att felet var ursprungligt - vilket kan vara svårt.

Jag trodde att det fanns skillnader pÃ¥ vad som gällde fram till Ã¥r 2 i förhÃ¥llande till under det tredje Ã¥ret.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Chunlan. Ombyggd L/L till L/V.
« Svar #14 skrivet: 12 december 2008, 19:03:59 »
När jag tittar på min NB så är ju alla parametrar för avfrostning inställningsbara.

Enligt manulean ska den avfrosta betydligt längre än vad den gör!

Det blir som ett ångmoln runt den i ca 2 min och sedan är den igång igen.
Denna verkar, trots avsaknad av detta i beskrivningen, ha en behovsstyrd avfrostning som står över inställda parametrar.

Tittar jag på min Coolix så går den helt efter "äggklockeprincipen"
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 377
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!