Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Erfarenheter av att gräva en bit in pÃ¥ grannens tomt  (läst 7794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad busbilly

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Vår tomt är 450 m2 och vad jag har förstått är det aningen lite för jordvärme.
Grannen (en 87-årig enstöring) har en bit gräsmatta (ca 2-300 m2) aldeles intill och jag funderar på att fråga honom om vi får gräva in på hans tomt.
Vi har bott i huset i drygt ett år och jag har aldrig pratat med honom tidigare (förutom att hälsa på honom) så det känns lite dumt att bara trava ner och fråga om vi får gräva upp hans gräsmatta ::)
Han ser inte gräsmattan från sitt hus alls och använder den inte till något. Jag ser honom bara en gång varannan vecka ungefär när han klipper den så han borde inte ha något emot det.
Hur ska jag lägga fram det och vad ska jag förklara?
Är det någon här som grävt in till grannen och är det något speciellt man ska tänka på?
Det funkar kanske bäst om man känner grannen väl?
Jag svamlar mest men hoppas på något svar endå. :D
Funkar det inte att gräva in till grannen får det nog bli en luft/vatten istället....

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Skulle inte tro att det finns så förstående grannar om dom inte äger en hel äng
men att fråga kostar förstås inget.Lycka till

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
Den 87-Ã¥rige enstöringen lever nog inte för evigt och huset kommer att fÃ¥ nya ägare. Dom nya ägarna kanske inte har lika stor förstÃ¥else för att dina rör ligger pÃ¥ deras tomt och det slutar med att du fÃ¥r gräva upp dom  :(
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Var bor du, är det läge för en luft/vattenpump så skulle jag rekommendera det, det är upplagt för bekymmer att nyttja grannens tomt.
Håller väl i stort med föregående talare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Erfarenheter av att gräva en bit in på grannens tomt
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2006, 16:49:52 »
NEVER! NEVER! NEVER! NEVER! NEVER!

Det här var lätt att svara på: Slå det ur tanken direkt!
Man skall inte använda andras tomter (och som nån skrev ovan vad säger näste ägare?)

Dessutom skall man i möjligaste mån av princip undvika delade anläggningar som brunnar vattenledningar infarter o s v. Det ställer bara till förtret förr eller senare.

Utloggad busbilly

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Så bra att ni inte gillar idén, jag har själv varit väldigt tveksam. Det är flera av installatörerna som jag fått offerter av som har föreslagit det och snackat om att skaffa servitut isåfall.
Gräsmattan ser ut att tillhöra vår tomt, dom flesta som kommer hit tror att det är vår för den sitter ihop med vår.
Vi har kommit fram till att vi ska fråga honom om han är intresserad av att sälja en bit av tomten till oss istället så att vår gräsmatta blir några m2 större och då kan vi dessutom fälla två stora almar som står på hans sida staketet och som tar all sol i vår trädgård ;)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Erfarenheter av att gräva en bit in på grannens tomt
« Svar #6 skrivet: 29 maj 2006, 17:24:37 »
Ja,

Fast köpa är en helt annan sak om läget vetter så att det blir en naturlig avstyckning.

Först måste dock ägaren samtycka såklart. Sedan spelar områdes- eller detaljplaner in (beroende på hur centralt ni bor). Vidare om allt skulle gå i lås, köpeskilling och kostnad för lagfart.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Ja,

Fast köpa är en helt annan sak om läget vetter så att det blir en naturlig avstyckning.

Först måste dock ägaren samtycka såklart. Sedan spelar områdes- eller detaljplaner in (beroende på hur centralt ni bor). Vidare om allt skulle gå i lås, köpeskilling och kostnad för lagfart.

För att inte tala om lantmäterikostnaden för avstyckningsförrättningen. Gäller det ett litet område, så kommer du att uppfatta den kostnaden som ohemul.

/Knut.

Utloggad busbilly

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Erfarenheter av att gräva en bit in på grannens tomt
« Svar #8 skrivet: 29 maj 2006, 19:06:34 »
Ja,

Fast köpa är en helt annan sak om läget vetter så att det blir en naturlig avstyckning.

Först måste dock ägaren samtycka såklart. Sedan spelar områdes- eller detaljplaner in (beroende på hur centralt ni bor). Vidare om allt skulle gå i lås, köpeskilling och kostnad för lagfart.


För att inte tala om lantmäterikostnaden för avstyckningsförrättningen. Gäller det ett litet område, så kommer du att uppfatta den kostnaden som ohemul.

/Knut.

Hu, det låter dyrt för lite gräsmatta... :'(
Det börjar luta åt luft/vattenpump istället.
« Senast ändrad: 29 maj 2006, 19:08:13 av busbilly »

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bara en fråga varför inte bergvärme då blir inte åverkan/påverkan på din tomt så stor. Du skulle nog spara mer energi (= mer pengar ilängden) än med en luft/vatten.

/ Andreas
Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

Utloggad busbilly

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Bara en fråga varför inte bergvärme då blir inte åverkan/påverkan på din tomt så stor. Du skulle nog spara mer energi (= mer pengar ilängden) än med en luft/vatten.

/ Andreas
Vi kollade på det också men enligt han som vi fick offerten av så var det väldigt osäkert hur långt man behöver borra. Det är ingen som gjort det i området och så hade han kollat med något geologiska....jag minns inte vad det hette, och dom hade inga uppgifter på området.
Vi tycker att det känns läskigt att beställa något som kostar så mycket och så har man ingen aning om vad slutnotan hamnar på. Vi ska dessutom låna hela summan.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av att gräva en bit in på grannens tomt
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2006, 21:03:59 »
Mina erfarenheter ang grävning på annans mark, köpte ett hus med stor tomt ca 5000kvm där grannen på 80-talet gick över till dåvarande ägaren 95år gammal gubbe och fick lov/servitut på att lägga ned slang på hans tomt.Installerade själv 98:a en ytjordvärmepump.Jag håller efter tomten pga av slangen, men tror ni grannen gör det trots påstötningar och att det står i servitutet.En endaste gång sen 98:a har jag fått ut gubbj.....n för att slänga ut lite matjord i fårerna och det kan jag lova er att inte ett enda gräsfrö kosta f..nskapet på sig.Har försökt häva servitutet men det är svårt, det gäller tydligen i 49 år.Kommer nu i helgen att fräsa om hela gräsmattan och hoppas innerligt att hans slang ligger så pass långt upp att fräsen gör fliser av den he..he.Så mitt svar blir alltså har du inte tomt så det räcker Borra eller köp en luft-vatten typ Altherma.

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bara en fråga varför inte bergvärme då blir inte åverkan/påverkan på din tomt så stor. Du skulle nog spara mer energi (= mer pengar ilängden) än med en luft/vatten.

/ Andreas
Vi kollade på det också men enligt han som vi fick offerten av så var det väldigt osäkert hur långt man behöver borra. Det är ingen som gjort det i området och så hade han kollat med något geologiska....jag minns inte vad det hette, och dom hade inga uppgifter på området.
Vi tycker att det känns läskigt att beställa något som kostar så mycket och så har man ingen aning om vad slutnotan hamnar på. Vi ska dessutom låna hela summan.

Tycker nog att du/ni måste kolla med lite fler leverantörer, dvs ta in fler offerter. Det har jag gjort map att vi ska helkonvertera vårt direkt-el hus till bergvärme och vattenburen värme. Våra 8 offerten låg på i prisintervallet 150000-280000 kr för ett nyckelfärdigt system.

För att spinna vidare på det där med att han ni fick offerten ifrån inte hade koll på det där med de geologiska förhållanden i ditt område - BYT leverantör. De flesta stor tillverkarna idag har rätt avancerade datorprogram för att räkna ut hur djupt de ska borra, vad det är för mark där ditt hus står, vilken temperatur som ditt område har under ett flertal år etc etc.

/ Andreas

Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Erfarenheter av att gräva en bit in på grannens tomt
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2006, 15:46:36 »
Hasse 21

Huvudet på spiken.
Nästan alla servitut och överenskommelser leder till problem förr eller senare. Själv sitter jag med en delad garagendefart i tomtgräns.
Dom som byggde husen 1962 tyckte säkert det var jättesmart att lägga nedfaren i tomtgränsen och sedan svänga av åt varsit källargarage.

Idag har jag mark-vidbyggt garage och grannen envisas med att vilja ha kvar sin nedfart.
På grund av detta kan jag inte göra en tillräckligt stor plan för att ställa upp flera fordon, så husvagnen står i mitt föräldrahem.

Servitut, delade anläggningar, arrenden och liknande =  fiR:
Se till att ha egna grejjer och lagfarter på allt ni kan!!!

Utloggad Anna Balsgaard

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hillerød Danmark
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
Min grund var ogsÃ¥ en liten stump for liten..- men jeg fik landmÃ¥ler pÃ¥, og helt ut av ingenting fik jeg nesten en meter "foræret" Delehekken inn til naboen, lÃ¥ en meter inde pÃ¥ min grund  ::)
NÃ¥ er jeg den lykkelige indehaver av 3x185m slange nedlagt, og regner med varmt vand til aften.
Hekken står, men rotsystemet er "lettere" beskadiget..

Så er du HELT sikker på den gamle skelgrænse ?

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Köp tomt av grannen  Thumbsup
Ni behöver inte göra en avstyckning.
Eftersom fastigheterna gränsar till varandra, gör ni en fastighetsreglering istället.
(Ingen ny fastighet skall bildas utan grannens minskar i yta och er ökar motsvarande)
Detta är mycket billigare och enklare än en avstyckning.
Det som kan kosta lite är att kommunen eventuellt behöver mäta in det hela men sannolikt är detta inte nödvändigt om gränserna är tydliga.
Ring byggnadskontoret på kommunen och fråga hur det går till och vad det kostar.
Jag tvivlar på att detaljplanen är något hinder eftersom det inte handlar om byggnation.

1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter av att gräva en bit in på grannens tomt
« Svar #16 skrivet: 03 juni 2006, 12:19:20 »
Börja med att ringa till lantmäteriet o fråga vad det kommer att kosta med en fastighetsreglering på ett ungefär.

De mäter in det med gps så det är gjort på ögonblick

Vi är mitt uppe i en fastighetsreglering som har tagit 9 månader än sålänge >:(
Förhoppningsvis  sÃ¥ blir det klart innan semestern.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!