Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme  (läst 1339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roland frid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Bergvärme
« skrivet: 29 januari 2006, 14:23:37 »
Hjälp !
       Jag är villaägare i Eskilstuna och behöver lite goda råd,tänker installera bergvärme.
Läser en massa insändare i detta forum, men förstår så lite av temperaturer hit och dit, och ordet borra? Menar Ni borrhål? Jag har en villa på c:a 150 kvm och lika stora biutrymmen förbrukar 4 kbm olja per år, tänker isolera om källaren med isodrän innan jag installerar bergvärme. Läser Folksams rapport att 30% av IVT 25% av Nibe och 20% av övriga haft problem, då blir man lite fundersam, och önskar alla goda råd i världen. Har grannar som borrat  2 olika hål c:a 50-75 m från mitt hus, påverkar det hur djupt jag måste borra? Det finns 1000 frågor men jag blir glad om jag får något.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2006, 15:13:09 »
Det finns en uppsjö av information på detta forum som du kommer ha nytta av. För att ge några tips på vad du behöver leta efter och lära dig om kommer här en frågelista:

*Är ditt värmesystem byggt för låga framledningstemperatuer? För optimal verkningsgrad gäller golvvärme eller låga framledningstemperaturer i ett radiatorsystem, ju lägre desto bättre

*Använder ni mycket varmvatten? I så fall bör du fundera på en s.k. splittad pump med separat varmvattenberedare

*Hur är markförhållandena där ni bor, nära till berg eller inte? om inte går det åt många meter foderrör.

*Avstånd till närmaste borrhål bör vara mindre än 15 meter, men reglerna är olika i olika kommuner

*Vilken verkningsgrad har du i din gamla panna? Husets verkliga energibehov ska ju styra och då måste rätt verkningsgrad på dina förbrukade 4 kbm användas.

Mina tips: Märket på vp spelar inte någon roll, viktigare är att leverantören är kompetent och kan dimensionera systemet rätt. En volymförstorare är nästan alltid att föredra, oavsett typ av radiatorer, även om gammaldags stora är att föredra. Isoleringen av källaren blir ju bra, förutsatt att inte för mycket av grundmuren sticker upp ovan mark, där blir det ju oisolerat.

Lycka till!
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bergvärme
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2006, 16:01:58 »
Lite läsning

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html

ossÃ¥ finns det en ordlista med en del insnöade fackuttryck  ;)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html

Bar att du kollar runt lite, dÃ¥  blir dialogen med installatörerna bättre.

50-75 meter, det ska va helt ok...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!