Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: === Lite panik här - hur Ã¥terställa motorskyddet pÃ¥ en Optima 700? ===  (läst 8915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad munge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Jag klantade till det lite och råkade utlösa motorskyddet på min Optima 700. Men hur återställer jag det? Jag har plockat av frontplåten och öppnat ellådan, men är lite osäker på vad hur jag gör reset. Det är inte helt uppenbart vilken knapp som ska tryckas in. Motorskyddet är av fabrikatet Moeller. Jag skulle behöva fixa det här inom en timme ...

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Vilken generation Optima har du? Tillverkningsår?
Det brukar vara en svart knapp att trycka in.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad munge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Tillverkad 2006. Det finns två små dosor:
Den övre med en svart knapp som sitter ganska intryckt.
Den undre med ett gult vred (ström), testknapp och ett resetvred som kan ställas på H eller A.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Jag antar att den övre dosan är kontaktorn och att den undre är motorskyddet eftersom det är på den som du kan ställa strömgräns.
Rättelse: Resetvredet ska stå i läge H för manuell återställning. Du trycker in knappen när du återställer.

"The factory set position "H" on the motor-protective relay
prevents automatic restarts. In position "H", the relay must
be reset manually after it has tripped by pressing the selector
button
."

Mvh
« Senast ändrad: 30 december 2010, 14:35:01 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Hej munge, får jag bryta din tråd med en fråga till Lelle a:gl

Jag ser att du har samma pump och reglersystem som jag. Har du problem med att pumpen har svårt att bestämma sig när eltillskottet skall gå in när pumpen skall stänga av för att det är för kallt ute, det kan bli kallt i huset hos mig innan pumpen har bestämt sig, den prioriterar ju också varmvattnet. Har satt eltillskottstaimern på 10 min

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Hej Kimmen!
Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt. Hur menar du att den har svårt att bestämma sig?
Är det bara i samband med när det blir för kallt ute?

Jag har inte kopplat in den som jag tror du har din värmepump inkopplad. För det första har jag ingen elpanna utan den är dockad direkt in på returen på värmesystemet.
Sen värmer jag inte varmvattnet så den gör prioriteringar mellan det och värme.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Ja, det är när pumpen skall stänga av helt för att det är för kallt ute ( ca-12gr) då har den svårt att bestämma sig om den skall stänga av helt eller känna sig för, när den har bestämt sig är det inget problem.

När den inte bestämmer sig ( el eller pump ), den har ju inbyggda tidsfördröjningar, sÃ¥ prioriterar den varmvattnet hela tiden,men den orkar inte, för varmvattentemperaturen sjunker  hela tiden, och dÃ¥ blir det kallt inne

Nu kopplar jag om pannan manuellt till eldrift vid kallt väder för att slippa detta

Jag har pumpen kopplat till en elpanna som prioriterar varmvattnet


Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Aha, nu förstår jag kanske? Med känna av, menar du att den slår av för att en kvart senare gå igång igen? Kan det vara samma som jag märkt och som fick mig att flytta givaren för kallstoppet? Jag flyttade den givaren till samma kapsling som utegivaren eftersom den ibland startade och stannade pga att temperaturen kring utedelen steg då den slog av och när den startade igen gick den en liten stund och sen slog av igen när luften kylts av.
Kanske är det som är problemet? Men skulle det påverka tidsfördröjningen?

Den prioriterar varmvattnet och när den ser att den inte orkar med det så startar timern för tillskott(varmvatten). Har den två tidsfördröjningar som läggs på varandra? En fördröjning för värme och en annan för varmvatten? När den första timern för värme nästan gått i mål så börjar den värma varmvattnet och först efter en stund slår igång den timern?

Nu spekulerar jag villt ;)


IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Jaaaa..Tack för de, det är ju klart som korvspad att givaren skall sitta åtskilt från själva pumpen,
inte som jag har det, den sitter i plåten en bit från kondensorn som alltid är varm..

Nu skall jag sätta givaren på väggen så den känner av den rätta utomhustemperaturen

Oj vad glad jag blev, skall fixa detta när det inte är så förbaskade kallt Thumbsup


Den har ju minst tre fördröjningar. En för start av pumpen ( 15 min), en för eltillskottet( 60 min)
en till tidreläet till kontakttorn för elpatron. Dem två sista går ju att justera
« Senast ändrad: 30 december 2010, 18:48:39 av kimmen »

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Intressant, hoppas det är det problemet. :)
Verkar iofs rimligt att fördröjningarna nollställs då pumpen stannas och startar igen då pumpen startar. Men jag är inte riktigt säker på funktionen så ta det påståendet med en nypa salt.

Den där givaren är lite svår att komma åt då den i alla fall på min pump var (och fortfarande är) inklistrad under en isolering mot plåten. Men jag skaffade en annan istället. Den var tyvärr inte lika kalibrerad märkte jag när pumpen slog av vid -9 ºC. Men skaffade en lämplig potentiometer som jag kopplade parallellt och nu kan jag ställa stopptempen på den som det passar. Ca -12 ºC har jag ställt den till.

Mvh

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Tack, jag köper en ny givare, den är inte så dyr, den gamla får sitta kvar, men bortkopplad.

Bra tips med potentiometern *vinkar*

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Den har ju minst tre fördröjningar. En för start av pumpen ( 15 min), en för eltillskottet( 60 min)
en till tidreläet till kontakttorn för elpatron. Dem två sista går ju att justera
Jag har bara 15 min startfördröjning och tillskottsfördröjningen i värmepumpen.
Har man elpatron så begränsas en del av effekten under 2 timmar efter strömavbrott.

Köpte NTC motståndet på ELFA för nån tia.
När pumpen stannar för tidigt får man sätta resistansen parallellt. Potentiometern är på 470 kOhm.
Stannar pumpen när det är för kallt så får man istället sätta en lämplig resistans i serie.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Jag provar med bara givaren. 10 gr är ju den rätta stopptemperaturen

Utloggad munge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Tack Lelle! Vredet står på A och det ska då inte behövas någon manuell reset vad jag förstår. Problemet är att det löser ut igen när jag startar om. Jag är tämligen säker på att anledningen till det utlösta motorskyddet är borta. Kan något mer ha smällt i samband med att motorskyddet löste ut?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Man ska undvika att ha motorskydd på automatisk återställning, har du ett litet fel som löser motorskyddet kommer det med autoläge att försöka starta om gång på gång tills du har fått en så stor skada att den knappast går att laga. Har du tex. en trefas motor där en anslutning lossnat så försöker den att starta på två faser, det medför höga strömmar och motorskyddet löser. Vid automatisk återställning kommer automatiken att upprepade gånger försöka starta motor som till slut blir så varm att lindningarna skadas. Med manuell återställning blir man medveten om att nått inte är bra och kan felsöka och ev laga innan skadan blivit för stor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!