Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?  (läst 5563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« skrivet: 20 januari 2016, 10:56:23 »
En bekant funderar på att ersätta den 35 år gamla elpannan med en värmepump. Huset är byggt i början på 80-talet och ligger i Stockholm. Värmebehovet är ca 24 MWh/år. Det är ettrörssystem med två slingor om 4-5 radiatorer. Vid -10 ute är framledningstemperaturen drygt 60 grader och returen ca 40 grader.

Helt klart ska man försöka öka flödet så mycket som går så att 60/40 kan bli 55/45 eller bättre men det är rätt klena rör mellan radiatorerna. Fläktar under radiatorerna eller komplettering med en fläktkonvektor har vi varit inne på.

Om det nu blir en värmepump vad är lämpligast i detta fall med tanke på radiatorsystemet: bergvärme eller L/V-vatten. Jag lutar mot bergvärme och inverterpump. Husägaren är av kostnadsskäl inne på L/V, elförbrukningen skulle enligt kalkylen bli ungefär densamma, det skulle skilja ca 1000 kr/år. Min bedömning är att kalkylmodellen inte fungerar så bra när det är behov av riktigt höga framledningstemperaturer, den förutsätter säkert 55/45 radiatorer vid DUT (-18 här). Bergvärme kanske skulle göra det möjligt med klenare huvudsäkring, det finns inte med i kalkylen.

Jag tror på en inverter när det gäller bergvärme därför att man då skulle kunna slippa risken att on/off-pumpen når max temperatur och sedan stannar och blir elpanna. Alternativt skulle man välja en så klen on/off-pump att den aldrig utan tillsats skulle orka upp till max möjlig framledningstemperatur men det känns inte bra med tanke på att vi inte vet om det är möjligt att sänka framledningstemperaturen för en viss utetemperatur.

Jag är lite partisk i den här frÃ¥gan och har dragit upp nackdelar med L/V som förmodad kortare livslängd, all elektronik och mekanik utomhus och risk för problem med avfrostning. Jag undrar om det inte behovet av hög framledningstemperatur i det hör fallet är en större nackdel för L/V jämfört med bergvärme. Är det mindre än -10 ute fÃ¥r L/V-pumpen arbeta med ett rejält kompressionsförhÃ¥llande. Ã… andra sidan är det mÃ¥nga vintrar det aldrig blir riktigt kallt. 

Det är ingen speciellt bra planlösning för luft/luft. Det skulle fungera halvbra men det är en nödlösning.

Vad gör man lämpligen i ett sÃ¥dant här fall? Jag ser fram mot kommentarer.   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2016, 11:03:24 »
Problemet med en inverter i ett sånt system blir ju flödet när värmepumpen går på hög effekt, du lär inte ha så stort tillgångligt flöde i två klena slingor.
Känns som att en on/off som får gå mot arbetstank skulle vara lika bra och ungefär lika dyrt.
Då kan man också garantera flödet i båda kretsarna.
Kanske koppla in en fläktkonvektor som värmer kallaste delen av huset lite extra, kan enkelt göras i efterhand i externa kretsen.
Att sätta in en L/V när man har så stora krav på framledning känns inte seriöst.
Den som räknat måste ha räknat på 55 grader vid DUT, kan nog bli dubbelt så mycket tillskott om man räknar med 60 grader.
Finns det ens L/V som kan göra 60 grader vid -18 ute, skulle inte tro det.
Knappt 55...

Har gjort en kalkyl nu på berg respektiva luft/vatten och de skiljer drygt 2000 kWh enligt kalkylen.
I praktiken tror jag det blir mer, men det är ju jag det, inte heller jag är förälskad i Luft/vatten efter att ha läst i detta forum i 13 år.
« Senast ändrad: 20 januari 2016, 11:10:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2016, 11:10:10 »
Min LV stannar på hög hetgas vid ca -17. Då är framledningen strax under 60 grader beroende på dagsform, påisning, etc. Då är ändå mitt system hyfsat optimerat. Första vintern stannade den redan vid 13-14 minusgrader...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2016, 11:11:55 »
Har du någon uppfattning om årsmedel-COP, Nibe verkar räkna med ca 3.0...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2016, 11:35:47 »
I dag ska det nog vara ett riktigt hög tempat system om en vp ska bli elpanna tex en Nibe 1245 klarar en retur på 58 grader och max framledning med kompressorn på 65 grader och 70 grader med hjälp av elpatron det bör räcka ganska långt framförallt om det går att öka flödet lite grann.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2016, 11:38:23 »
Klarar den det när kalla sidan är -10 grader utan att hetgasen skenar iväg?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2016, 11:42:49 »
Byt ut raddarna alt bygg om till 2-rörs, eller lägg in gv i iaf några rum, kombinerat med klinker.
Sedan kan han spara på vp om han vill, men jag hade valt bvp ändå. Den har ju iaf bättre förutsättningar att jobba med höga temperaturer.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2016, 11:43:59 »
Klarar den det när kalla sidan är -10 grader utan att hetgasen skenar iväg?
Har ingen aning men -10 ska man nog inte behöva få i en ny anläggning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2016, 11:49:39 »
Är det -10 ute så lär insugsluften bli -10, eller hur menar du att det skiljer på en ny anläggning? Det är väl fortfarande luft/vatten vi pratar om? Att en bergvärmepump klarar ca 60 grader är väl inget att diskutera...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2016, 11:52:16 »
Nibe 1245 är en bergvärme vp och mitt inlägg var tänkt att visa Roland att det är liten risk att en on/off vp går som elpanna i dag när flera klarar ganska höga temperaturer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2016, 12:00:16 »
Ok. Då förstår jag. Svaret på ursprungsfrågan är dock att en LV är olämplig eftersom den inte kommer att kunna leverera dom temperaturer som behövs när det är kallt ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2016, 13:02:27 »
Ok. Då förstår jag. Svaret på ursprungsfrågan är dock att en LV är olämplig eftersom den inte kommer att kunna leverera dom temperaturer som behövs när det är kallt ute.

Precis, om man inte gör något åt framledningstempen istället, vilket inte behöver kosta så mycket.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2016, 13:07:27 »
Är det inte Daikin som har nån luft vp som fixar hög framledning men den kostar säkert som en bergvärme anläggning och är troligtvis endast ett alternativ när det inte går att borra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2016, 13:20:17 »
Jo, det finns några alternativ. Panasonic Aquarea HT, Daikin Altherma HT, t ex. Man får väl göra en kostnadskalkyl över några år och jämföra de olika alternativen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller L/V till högtemperatursystem?
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2016, 13:38:28 »
Den ända klara åtgärden måste vara att byta radiatorer. En sänkt framledning är det som krävs för en bra fungerand anläggning.
Eller kompletera med en aerotemper centralt i huset.

Det käns som att kasta pengar i sjön med en fungerand elpanna att investera i en VP som nästan kommer bli en elpanna fast mycket dyrare.

VP är mycket effektivt vid 35 - 30 graders system men tanken att bygga ett system för 60 graders drift är inte OK.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!