Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 mars 2016, 16:00:18 »

Equalizern ska kompensera för ev. tryckfall i förångaren.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 02 mars 2016, 13:31:32 »

Såg precis en trevlig liten video TXV som även förklarar lite om gula ledningen. (equalizer).
De andra delarna i TXV  förstår jag nu, men equalizern (tryckutjämnaren ?) är lite otydligt trots namnet i sej är något själv förklarande.

https://youtu.be/hUzSvgVSR5Q?t=416
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 mars 2016, 11:23:03 »

Nja, den gula är väl tryckledningen för TXV.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 01 mars 2016, 23:11:32 »

Har läst att den gula böjen under TXV är en olje fälla, trot att det var ifrån tillverkaren Honeywel.
Den blåa är kombinerad vätske fälla och värmeväxlare.
Rätta mej om jag har fel.


Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 mars 2016, 23:05:45 »

Förlåt mej, skrev fel.

Precis som Förångare UT röret går helt i botten sedan upp igen,  fälla för ev. vätska.

Men jag menade detta rör: "Det lilla röret som är anslutet i mellan kondensor UT och TXV."
Det är själva vätskeledningen.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 01 mars 2016, 22:31:32 »

Förlåt, skrev fel. Strunt i denna ledningen.

Menade.
Precis som Förångare UT röret går helt i botten sedan upp igen,  fälla för ev. vätska.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 mars 2016, 22:29:13 »

Men det röret är ju vätskeledningen. I den går hela flödet i vätskefas under drift, kan inte ansamlas olja där.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 01 mars 2016, 22:22:00 »

Det lilla röret som är anslutet i mellan kondensor UT och TXV.
Röret går en bit ner om TXV och upp igen, där av fälla.
Förut var högtrycket kvar på 12-15 bar 10 min efter stopp. 
Nu jämnar det ut sej till ca. 8-8 bar.
Engelska termen är equlizer ( säkert felstavat ).

Precis som kondensor UT röret går helt i botten sedan upp igen,  fälla för ev. vätska.
 
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 mars 2016, 22:04:53 »

Tryckutjämningen? Var då?
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 01 mars 2016, 22:01:20 »

Reagerade delvis på att tryckutjämningen blev så mycket bättre, o kanske där var massor av olja i fällan.
Återkommer när UK är på 5 och justerad ÖH.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 mars 2016, 16:53:08 »

ok, då är det nog dags att börja tänka på lite påfyllning.
Hetgasen sjunker med minskande öh så det mesta verkar fungera som det ska förutom att du inte kommer ner i underkylning riktigt.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 29 februari 2016, 17:05:21 »

 :)  super tack karlmb, har läst om dina senaste inlägg.
Det börjar stämma bra med videolänkarna i början. Trots det är kylmaskiner.
Här är resultaten av fortsatt skruvning tills det inte ger mer !   tummenupp

Efter 4 Varv med VB-f 54c och Hetgas 73c
ÖH- 8.6
UK- 3.4


Efter 5 Varv med VB-f 54 och Hetgas 67c
ÖH- 6.4
UK- 3.1


Efter 6 Varv med VB-f 55 och Hetgas 60c
ÖH- 5.7
UK- 3.1 - 3.9  ( trolig mät diff. )

Nu efter senaste varvet blev det ingen skillnad i tryckutjämningen HT 8.5 LT 8
Men enorm skillnad nu emot tidigare.
Samt att justerskruven är så långt ute att jag saknar 1-2mm för att stänga locket helt på TXV.
Tillsvidare står TXV på 4 varv och locket helt stängt.
Kanske det behövs ett antal gram r407c i maskinen.
Hetgasen sjönk mycket sista varvet.
Man kanske kan skruva sej trött på TXV om den är sliten, defekt, full med olja m.m.
Sedant start är det bättre effekt i VP nu.




Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 29 februari 2016, 16:34:43 »

Kanske roligt och se hur min VP o dockning till VV ser ut.
De tidigare bilderna är ju ifrån reservdels Vp.n.
Endast 4 skruvar så är serviceluckan öppen. Där når man det viktigaste, TXV o Filter.


Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 februari 2016, 23:24:27 »

Vad jag menade var att om du skruvar lite åt gången och låter det hela stabilisera sig så kommer det att gå bra att fortsätta justera tills du får rätt ÖH.
Först då kan du kolla vad UK bli och ev se om den är för liten, vilket då tyder på för lite gas.
Maximal UK är avgörande för COP vid fabriksvärde på ÖH.
Har man aldrig så höga kondenseringstemperaturer relativt förångningstempen, som fabriken räknat med, så kunde man tänka sig att fylla mer gas än de gjorde, och få ytterligare lite mer UK utan att hetgasen sticker iväg, och därmed lite bättre COP.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 28 februari 2016, 21:20:29 »

Håller med dej, men hör att ventilen vibrerar, oscillerar, rundgång, något vid VP start o kanske den huntar efter som det tystnar o sedan surrar igen några sekunder. Märkte detta idag, säker på att det hjälper med att skruva in ventilen en bit.
Då sticker ÖH upp igen och det saknas köldmedel i förångaren tror jag.

Vilket värde är viktigast för att jaga COP ?
Har för mej du skrev kondesor UT. så högt så möjligt ?
Har installerat coolpak men fattar inte var mina värden ska tryckas in ?
Såg en av xxarg beskrivning vilken del i programmet men kort där efter tog det stop.

Att det blir en påfyllning är en ren mental princip för min del, loggar skillnaden, o jämför teori.

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 februari 2016, 15:04:46 »

Du ska nog kunna skruva vidare, det som kan hända om man ser på ritningen är ju bara att justerskruven till slut ramlar ut. Men dit är det ju långt om du fortfarande kan montera täcklocket.
Ljudet är när ventilen arbetar och reglerar, kan säkert ändra sig under olika förhållanden.
Tänk på att det tar några minuter för processen att stabilisera sig när man ändrar något.
Du kan inte förutsätta att du fyller och sedan slutjusterar TXV, den måste justeras till att hela tiden leverera rätt ÖH.
Men eftersom du ser ut att hamna rätt med underkylningen så ser jag inte behovet att fylla mer gas.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 27 februari 2016, 00:45:42 »

Ville skruva ut till ÖH hamnade på 5, men när jag skruvade till 3 3/4 varv så började låta väldigt konstigt ur TXV precis som ett membran börjada vibrera forts som fan.
Fegade ut i det läget och skruvade in 1/4 varv till 3.5 varv. Det måste ju vara justerskruven man skruvar ut helt för att eventuellt rensa inuti ventilen.
Om justerskruven sitter i samma gänga som locket så är det lugnt, då kan man skruva tills det pyser ut gas.
Denna gången blev det säkra sidan. (då nämner jag inte min första kylbrännskada hahaha. det går snart över).

Efter 7 anslutningar har det pyst ut en hel del gas, speciellt när jag lossar HT sidan o det är 15bars tryck.

Utifrån det tänkte jag att göra slutjusteringen med gas så att ÖH hamnar på ca.3 sedan skruvar jag in TXV tills ÖH blir 5.
 
Ska läsa lite om elektronisk ventil, låter dyrt.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 februari 2016, 22:54:23 »

 tummenupp
Sådär ja! Nu kan du snart din vp som en gammal 240!
Skruva lite till så du får ner ÖH till 5K. Ser ut som att UK blir 5 K den också, så då är ju allt enligt fabrik!
Hetgasen spelar ingen roll så länge den inte är för hög, vilket den med fungerande injusterad expventil bara kan bli med överfyllning eller kass kompressor. Så var glad att den är OK fortfarande.

Hade UK däremot nu vägrat öka mot 5 och bara legat kvar på kanske 2 K, då hade det varit fråga om gasbrist, nu är du redan på 5, och kanske blir det lite mer när du justerat in precis 5k på ÖH, vilket betyder maximal effekt ut från kondensorn.
Det är tydligen inte helt ovanligt att man får justera expanionsventilen efter några år.
Spar pengarna till en elektronisk exp-ventil istället, eller andra utgifter.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 25 februari 2016, 23:43:23 »

Justerade TXV 1,2,3,3.5 varvs intervaller moturs.

Efter 1 varv vb-f 49c
ÖH-13.3
UK-3.6

Efter 2 varv vb-f 51c , hetgas  68c
ÖH-10.8
UK-4.2

Efter 3 varv vb-f 53c hetgas 68.5c
ÖH-10
UK-4.2

Efter 3.5 varv vb-f 52 , hetgas 71c
ÖH-8.6
UK-5.0

Visst blev både ÖH och UK bättre, men ingen större skillnad på hetgasen. 
Kondesor UT ökade mest av allt, runt +8 grader.
Nu räknar vp.n hem gradminuterna mycket snabbare.
Är nöjd med detta sålänge, nästa steg blir kanske att toppa upp med någon gas.
+ köpa ny TXV o lägga på hyllan.

Stort tack till karlmb !
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 25 februari 2016, 13:03:47 »

Tack  tummenupp
Då blir det att provjustera innan beställning.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 februari 2016, 12:16:14 »

Sökte på Honewells hemsida:
https://products.ecc.emea.honeywell.com/europe/ssearch/index.php?w=0219
Ska vara justerbar.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 25 februari 2016, 11:41:43 »

Bra att du frågade om jag justerat TXV.
Har läst någonstans att TXVn inte är justerbar. Och har varit rädd för att tömma system rapid snabbt.
Min TXV heter TLEX-0581
Med Honeywell nr: 0219
OBS! nu är detta ifrån min nibe10kw med samma årtal. För att det är många skruvat att lossa sido kåpan, ska försöka se med spegel på min 8.5kw.

Hittar ej exakt samma, men tittar man på TLE serien så är alla justerbara idag.
Nu är min 14 årgammal.
Vet någon säkert att TXVn är justerbar ?

Lite bilder o dokument på TLEX0545 (ej samma nr.)

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 februari 2016, 11:09:31 »

Ah ok, en hetgas vvx!
OK, då är ju frågan var man ska anse att ÖH ska mätas, före eller efter hgvvx.
På min Multichannel är ju bara ett alternativ möjligt, efter, men jag undrar hur man gör i dessa fall, ngn Nibe-expert som kan svara?
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 25 februari 2016, 08:47:57 »

Tror du har missat ihoplödningen av Kondensor UT Våtsidan med Förångare UT torrsidan.
Det röda strecket är ifrån kondensor UT 40c
Det blå strecket är förångare UT 10c

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 februari 2016, 21:31:03 »

Fattade aldrig varför suggasen gick upp i temp? den borde väl möjligen stiga någon grad mellan förångaren o kompressorn om röret är oisolerat.
Bra, då vet du ÖH, har du provat att justera TXV till 5K?
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 24 februari 2016, 19:53:15 »

@karlmb, att komressor IN vid LT anslutning ökade så mycket beror på det jag beskrivit tidigare. efter uppvärmnings sträckan kyls den ner igen, alltså närmre komressor IN diffar endast 1-2 grader med Förångare UT.

Här kommer det roliga/viktiga.
Normal värde för ÖH o UK är ca: 5 grader. Stort tack till Nibe, sådant får mej till att köpa nibe igen.

Dagens mätningar.
Efter 5 min drift med VB-f 47c
ÖH 14.9
UK 5.7

Efter 45 min. med VB-f 52c
ÖH 14
UK 6.7 - 7.8

LT 4.7bar
HT 21.5bar

Hetgas 69c

Nu har jag släppt ut så mycket gas mellan anslutningarna så det syns på manometrarna och ÖH. Märkliga är att hetgasen inte stiger, krävs kanske mer lekage + strypt TXV.
99% säkert TXV kan inte reglera tillräckligt bra.
Mitt trick var att spraya med kylspray på TXV.n på visst sätt så ökade hetgasen till 75c på några sekunder.
Ny TXV kostar 900+moms + allt annat.
Ska beställas imorgon. När den byts är en annan sak, kanske om en månad.




Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 23 februari 2016, 23:20:04 »

@Med möjligt avses hetgasen som sticker iväg när man fyller för mycket gas.
Detta under förutsättning att ÖH är korrekt hela tiden.

Intressant om man kan kompensera en sliten kompressor med en överfyllning.
Ligger närma att kylnisse får komma hit.


Först blir det att ringa Nibe imorgon o fråga efter 4 normalvärden. ÖH,UK,LT,HT.
Sedan mäta på nytt.
Fixa någon typ av klämma till tempmätningen, är inte så glad för tejp.
Då ska du få 10-20 olika mätpunkter på endast sugledningen.
Även värma TXV.


Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 februari 2016, 16:00:49 »

Ja, mindes fel, 10 K i ÖH har du. Dock ska det som sagt vara samma temp ut från förångaren som in i kompressorn. Ser nu att torkarfiltret inte sitter på sugledningen, då är det inte där tempökningen sitter mellan förångare o kompressor iaf.  (sorry tänkte fel i tidigare inlägg, du har ju en tempökning , inte ett tempfall på sugledningen) Har du mätt rätt? Det ska inte bli en tempökning!
När du har ordning på det kan du räkna underkylning. (kondenseringstemp- temp några cm före expansionsventilen.) Den ska vara så stor som möjligt för bästa COP.
Med möjligt avses hetgasen som sticker iväg när man fyller för mycket gas.
Detta under förutsättning att ÖH är korrekt hela tiden.
Vet ej vad din vp ska ha i ÖH, men det borde gå att kolla upp.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 23 februari 2016, 00:30:57 »

Tacksam för informationen.
Förutsätter du skrev fel med 20K ÖH, och menade 10K. (enligt tidigare).
Självklart ansluter jag mitt ac-ställ fler gånger, tänkte bara spara lite gas senaste mätningarna.
Vad anser du normalt ÖH ska vara ?
Efter det tycker jag ÖH är färdigbehandlat.

Underkylningen har vi missat totalt.
Tror även i en av mina videolänkar säger " om man har TXV så tittar man på subcooling " för att avgöra rätt mängd gasvätska.
Även att man ska titta på SC vid påfyllning.

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2016, 20:28:58 »

Det ska inte vara några nämnvärda temperaturfall i några ledningar(med normala längder) eller filter i en kylmaskin.
Är det så, tyder det på förträngningar som sänker trycket lokalt vilket får köldmediat att koka.
Ja, för att mäta ÖH korrekt måste man veta trycket i förångaren.
Men, man kan anta en viss temperatur för kokningen med ledning av vilka temperaturer som råder på andra sidan plåten i förångaren. Det var så jag gjorde när jag kom fram till 20 K i ÖH.
Men du kan väl mäta trycket och kolla upp i tabell vilken kokningstemp det motsvarar så vet du ju.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 22 februari 2016, 20:22:10 »

Märkligt forum, över 1100 watchdogs ?
Utom minsta tvivel kan flertal svara eller ha sin åsikt i min fråga !
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 22 februari 2016, 15:08:08 »

Grunvatten KB-in 10c KB-ut 8c är stabilt hela tiden, men visst tycker det porlar lite, så tankarna finns där ändå, även om det har kalkats igen i värmeväxlaren, men då borde KB mer eller mindre passera utan nedkylning.
Men såklart fryser det om KB inte levererar, oavsett om det är slut på vatten eller defekt pump i borran.
Kan nämna att min vattenpump i borran drar:
F.1 1230 mA
F.2 1240 mA   (smyger iväg)
F.3 1230 mA
Det diffar på 5-10mA

VB-fram 45c vid senaste mätningen.
Saknar returen men diffar ca 5.6.7 grader hela tiden.

Vid senaste mätningen på filtret är före 36c och efter 32.5c.
Kan verkligen 3.5c tyda på igenbegat, filtret är ju så pass närma exp.ventilen, och där är det kallt. Den kylningen sprids åt alla håll o kanter.

Undrar om man Måste ansluta manometern för att få fram överhettningen ?


Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2016, 14:17:17 »

Jo, bra verktyg är aldrig fel, lär ju också finnas en andrahandsmarknad för ett sånt ställ.
Du redovisar alltså inte några temperaturer på vattenledningar nu?
Ser ut som att du har ett temperaturfall på 10 K över torkarfiltret, då betyder det att det är igensatt. Kan bero på koksande olja i kompressorn ifall den gått väldigt varmt, typ hetgas i långa perioder på över 110  °C eller mer.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 22 februari 2016, 13:50:15 »

Bara bolla med pengarna i min situation så kostar ny pump med installation 85000kr.
Så 4500kr för en Fieldpiece är ganska lite i sammanhanget.
Om jag hamnar på 10000kr totalt för reparation. Om man kan köra 5 år till så är det kanon.
Då har jag fortfarande kvar mitt digitala AC ställ. Rätt verktyg har en tendens till att dra in pengar och betala sej självt med tiden. Inte minst på fordon.

Har ritat in exakt vilken punkt det är mätt, markerade med "Ny" till de nya värdena.
Grundvatten KB tänker jag inte på för tillfället.
Så stor skillnad på Förångare IN tidigare 10.5 och nu 2.9 ?
Men som du ser är du ju ej mätta på samma plats.

Med txv-bulben i 7-8 gradigt vatten var Förångare IN nere på 1 grad ! ?
Det är närma frysgrader.
Men betyder att det finns gas i bulben och att exp.ventilen rör på sej.
Kan också vara "något" defekt.


Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2016, 10:39:01 »

Sådan digital utrustning är kanon, och kommer snart att ta över helt.
Det gäller bara som du redan märkt att se till att tempsenorer mm monteras på rätt sätt så att de verkligen mäter det man vill mäta.
71  °C på hetgasen låter ju mer realistiskt, men är ändå lågt om det skulle vara fråga om lite gasbrist.
Jag undrar vad du menar med förångare ut 11,9  °C  resp in 2,9 °C, är det brine eller köldmedia?
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 21 februari 2016, 22:20:55 »

Är nu sugen på köpa något som hjälper till o räknar åt mej  :-\  help :::_)
Denna apparat ser trevlig ut, någon som har erfarenhet av Fieldpiece ?
Värt pengarna eller skräp ?
Alternativ för liknande summa ?
Någon som samlar dam till salu ?

http://www.ebay.co.uk/itm/Fieldpiece-Sman360-3-Port-Digital-Manifold-With-Micron-Gauge-Replaces-Sman3-/321708407296?hash=item4ae750ba00:g:FDoAAOSwstxVFbOK



Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 20 februari 2016, 21:20:43 »

Monterade tillbaka bulben med ny kylpasta.
Bulben var monterad med 2 stripes, emerson godkänner ändast metall klämma, men strunt i det.


Ny mätning.

Förångare IN 2.9 c
Förångare UT 11.9 c
Kompressor IN 22.4 c vid LT anslutning
Kompressor UT 71 c   tummenupp  (ser bättre ut).
Kondensor UT 38 c

Angående kompressor UT (har mätt vid lödpunkt tidigare o fick 50c flyttade proben 5 cm till ren koppar så fick jag 71 c )
Helt sjukt o blir besviken att man inte har rätt verktyg o erfarenhet.
Mätte nog alla värden 10 gånger fram o tillbaka.

Tycker VP.n går i för långa tider nu när det är varmt ute -1 till +2.
Hur får man fram ÖH utan manometer ?
Ska söka efter tabell.

Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 20 februari 2016, 20:42:32 »

Kört VP.n i 45 min

TXV bulb  9.6 c i glas med vatten.
Förångare IN 1.9 c
Förångare UT 9.8 c
Kompressor IN  23 c vid LT anslutning
Kompressor UT 60 c   ( tveksamt värde, förklarar senare )
Kondensor UT  34 c

Anslöt tyvärr inte manometern denna gång (ångrar det) men släpper ut ganska mycket gas vid var anslutning.
Ska köpa eller löda ihop en koppling med endast 5 cm koppar rör.

Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 19 februari 2016, 19:54:45 »

Förvånar mej inte att jag är ute o cyklar.

TXV bulb temp - LT temp.
Inlägg 1 blev öh igenom 12,2 - 7,8=4,4 ( helvete, undrar var 7,8 kom ifrån)

Ny öh 11,8-1,7=10,1 (decimalen är ointressant för tillfället)
Härligt, lyckades pricka in rätt siffra på slidern denna gången. 8)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 19 februari 2016, 18:22:33 »

Jag skrev ju hur man räknar ut öh.
Hur gjorde du i inlägg ett?
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 19 februari 2016, 16:01:19 »

Jag fick fram öh 4.4 c i mitt första inlägg.
Om superheat sh är öh.
Undrade vilka siffror du använde får att få fram 10k öh  Sc:,h

Har läst mer om grundvatten KB,
Efter 10 felfria år är det nog dax att rensa KB o VB filter.
Har ingen förvärmeväxlare utan vattnet går rätt in.
Inser att vi är lyckligt lottade med varmt och rent GV.
I övrigt så har jag inte varit på min exp.ventil ännu.

KB-in 10 c
KB-ut 8 c

Har glömt mäta amperen på pumpen nere i borran.
ja, nu finns det lite saker att jobba med.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 februari 2016, 09:57:05 »

ÖH är skillnaden i temp mellan vid vilken temp det kokar i förångaren, och tempen på ångan som går in i kompressorn.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 14 februari 2016, 22:57:19 »

Tack, men vill ändå veta hur du fick fram 10k öh ?
(sorry om min tankeverksamhet har gått i viloläge).
 


Skrivet av: karlmb
« skrivet: 14 februari 2016, 21:49:11 »

K är för kelvingrader, dvs grader skillnad i temperatur. (Säkrare när man passerar 0 °C och räknar, jfrt med att räkna i  °C)
Expansionsventilen reglerar termostatiskt utifrån temperaturen den känner vid bulben som sitter efter förångaren.
Om det blir för kallt där ska den stänga då det finns risk att det går flytande köldmedium in i kompressorn, är det för varmt ska den släppa på mer köldmedium.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 14 februari 2016, 20:57:40 »

@hur tempen kan stiga över 10 grader (från +11 till +24 °C) mellan förångare ut och kompressorns inlopp.

Vet ej men.
Kompressorns IN lopp är begravd bakom, 24 c är vid LT-anslutningen.
Bara spånar att omgivningstemperatur + uppvärmningen ifrån HT röret som värmer.
MEN lovar att mäta det igen när jag imorgon ska plåga exp. ventilen.

Tror vi är överens om att mina klockor inte visa någon extrem gasbrist.

Nu kommer mina lärlingsfrågor,
Hur fick du fram 10 k (vad står k för ?)
Stryper jag exp.ventilen vid uppvärmning ?

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 14 februari 2016, 19:47:46 »

Jag begriper inte hur tempen kan stiga över 10 grader (från +11 till +24 °C) mellan förångare ut och kompressorns inlopp.
Sjunka skulle vara iaf möjligt, om det är någon form av igensättning av ledningen, men inte stiga så mycket.
Vi kan ju utesluta att den är överfylld eftersom den gått bra förut.
Det där med högre hetgas vid gasbrist gäller förstås, fast inom normala fyllnadsgrader, men med alldeles för lite gas finns det inte tillräckligt med gas att komprimera så då blir det inget arbete att utföra för kompressorn, vilket leder till väldigt låg hetgastemp.
Är det verkligen över 10 K överhettning så tyder det på en nästan stängd expansionsventil, tja kanske, men isåfall skulle ju hetgasen sticka iväg eftersom dem som sagt är kopplad till öh.
Du kan prova att värma bulben i ett varmvattenbad och se om det blir någon skillnad.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 14 februari 2016, 19:06:56 »

Jag tror att man kan se det på hetgastemp.
För lite gas borde ge högre hetgastemp än om kompressorn är otät.  Sc:,h

Men i ditt fall är min första gissning att expansionsventilen inte är OK.  Sc:,h


Tack, är helt inne på ditt spår.
Ska hänga på några tempmätare o "motionera" även plåga o stressa exp.ventilen o se om den fastnar.

Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 14 februari 2016, 16:21:23 »

I väntan på kylnisse.....

Har börjat läsa mer om just hetgasen, eftersom min är endast 53 grader och försöker relatera det till vätskemängd och grundvatten KB 10 grader.
1. Kort o gott så borde Hetgasen stiga vid vätskebrist då suggasöverhettningen ökar.
2. Min manometer ljuger inte hoppas jag, menar att vid extremt låg r407c mängd borde trycken gå ner.
Är ju inte i ens närma LT-vakten.
Efter 1.5 tim drift är jag 2 bar ifrån HT-vakten, då med öppen service lucka.

Förstår tanken med frusen exp.ventil o lite vätska.
Tycker bara inte det matchar i detta fallet.

Det grundar jag på nedanstående info.
Klipp ifrån en hetgastråd + lite till:

luckyman skriver.
Hetgasen blir högre på l-v än bergvärme för det är den kalla sidan det beror på.
Deso kallare förångning desto högre hetgas, en bergvärme har inte riktigt så kallt därav en lägre hetgas och samma vb fram.
--
luckyman skriver
om man ngn gång får köldmediebrist i sin vp kommer oftast ett hetgaslarm upp som första larm innan lp-larm
Det blir samma sak, lite gas-lågt tryck-hög hetgas
Kallt ute-lågt tryck-hög hetgas

--
xxarg skriver.
 En annan indikering på köldmedelsbrist är också hög temperatur på hetgasen (varmaste röret som går ut från kompressorn)
Är det några plusgrader i luften och  hetgastemperaturen närmar sig  100 grader så skulle jag också säga att det är köldmediebrist då temperaturen borde vara runt 70 grader på hetgasen för R407C om temperaturen är runt -5 grader på den frostiga delen av evaporatorn kort efter expansionsventilen/kapillär och ca 0 grader på suggasröret in mot kompressorn.

är det R410A, drygt 73 grader på hetgasen (kompressorn räknad på isentropisk verkningsgrad av 0.6).

---
ny i gamet skriver.
det är överhettningen i ångan som påverkar hetgasen . b00k  för hög överhettning innebär att du då inte utnyttjar hela förångaren med andra ord en fel justerad expansions ventil . vid dom höga hetgaserna ni har finns det en möjlighet att få nåra watt till i kyleffekt från era maskiner.genom att man kan släpa några gram kylmedel extra per sekund, be en riktig kyl montör om en service så mår maskinen lite bättre .  och ni spar era kompressorer.


Frågan är vad normal ÖH och hetgas är i mitt fall ?

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 12 februari 2016, 22:31:43 »

OK, gratulerar till bra kb-in då!  tummenupp  (missade att du skrev 11 grader på kb-in i första inlägget)
Ser ut som att du mätt hetgasen korrekt, då är det nog fråga om gasbrist.
Titta i synglaset om du ser bubblor där, eller om det verkar bli helt torrt när kompressorn gått några sekunder.
Skrivet av: knockknockontheVPdoor
« skrivet: 12 februari 2016, 19:50:32 »


Före och efter filtret är mätt vid 30min körning.
Alla andra värden är efter 45min körning.
11.8 är förångare UT.



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!