Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felet "h11"  (läst 20839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felet "h11"
« Svar #45 skrivet: 13 december 2009, 18:04:46 »
Nu kanske jag missat något i denna tråd Flateby men var det inte kretskort på inne eller utedel som var defekt på din maskin ??
Det kan väl ändÃ¥ inte kosta 14000:- att byta  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
SV: Felet "h11"
« Svar #46 skrivet: 13 december 2009, 20:17:29 »
Jag säger OjOjOj och undrar vad det utbytta kretskortet som ligger här på hatthyllan kommer att kosta. Intressant påslag med 6 750 kr som vinst för ingenting utom att man har uppenbarat sig. Nu har jag bättre förståelse för prissättningar inom branschen. Jag har betalat 1 495 kr till VKG för en helt oduglig rengöring. Men då har jag ju dessutom "Prioriterad service vid fel ...". Vem vet, kanske jag får igång pumpen framåt sommaren nästa år!
« Senast ändrad: 14 december 2009, 11:09:44 av Algot »
Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felet "h11"
« Svar #47 skrivet: 13 december 2009, 20:56:49 »
Utedelens kretskort är dyrare än så om man ska köpa dom som reservdel !!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Felet "h11"
« Svar #48 skrivet: 13 december 2009, 21:00:41 »
Utedelens kretskort är dyrare än så om man ska köpa dom som reservdel !!!!

OK. Vad är det för pris då i så fall, och hur mycket av det är påslag ungefär vid en reparation?

P.S. Jag vet ungefär vad det kostar att tillverka den typen av kretskort, men det är en annan femma. Jag tyckte jag tog till så det räckte.
« Senast ändrad: 13 december 2009, 21:02:17 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felet "h11"
« Svar #49 skrivet: 13 december 2009, 21:34:48 »
Nu var det något år sedan jag köpte ett kretskort för utedelen till en E9DKE men då låg priset på 3400:- + moms + fraktkostnad på ca 200:-
Antar att det är någon liknande nu eller möjligtvis dyrare
Reservdelspriserna är ruggigt dyra sÃ¥ nog är det nÃ¥gon som tjänar slantar allt i leden  ;)
Ett annat exempel är kompressorer, kollade pris på en kompressor till en modell som fortfarande finns till försäljning då kunden "råkat" koppla 380 volt till utedelen och det blev billigare att köpa en komplett utedel jämfört med en lös kompressor så kundens val blev inte så svårt.
Tror inte det finns något märke med humana priser på reservdelar direkt, å andra sidan skulle en bil också bli ruggigt dyr om man plockade ihop den med enbart reservdelar och dess priser.

Hur mycket påslag kylfirmorna tar ut lär nog skifta ganska mycket, det är bara kolla hur mycket det skiljer mellan kompletta värmepumpsanläggningar i handeln.
Den stor kostnaden ligger väl inte i tillverkningskosnaden egentligen utan det är väl arbetet för att ta fram ett fungerande kort med rätt programvara som kostar pengar, dock så borde dom ha lagt utvecklingskostnaderna i maskinerna som säljs så påslaget på reservdelar är ren bonus
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
SV: Felet "h11"
« Svar #50 skrivet: 13 december 2009, 22:07:48 »
Hej TS! Jag kanske inte har uttryckt mig klart. Till VKG har jag betalat 1 495 kr för en rengöring, som inte blev riktigt gjord. Kretskortet däremot har Thomas på Vpgr bytt ut och det ligger här på hyllan. Nu var det inte det felet, kanske det yttre kretskortet har pajat.
Samma fel, H11, fortfarande. Och fortfarande står värmepumpen tyst och kall och snart åker skiten ut. Men fortfarande funderar jag på att Panasonic springer till skogs och gömmer sig i den här frågan. Det kanske är så att man inte vill svärta ner företagsnamnet med att ha sålt helt odugliga produkter med undermålig service till oss konsumenter som litar på ett världsledande företag inom elektronik. Det kanske är dags för Sverker att rota lite i frågan. Jag har fortfarande stor tillit till asiatiskt ingenjörskonst och har en utmärkt Daewoo TV i sovrummet, en lika utmärkt Panasonic TV i vardagsrummet och kör en Hyundai i30 kombi. Men det är kanske tid nu att tänka om, allt p g a en icke fungerande Panasonic Värmepump.
« Senast ändrad: 14 december 2009, 16:41:44 av Algot »
Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felet "h11"
« Svar #51 skrivet: 13 december 2009, 22:36:54 »
Jag tror nu inte Panasonic sprungit till skogs  ;)
Panasonic Sverige sitter egentligen som en grossist bara och tar emot beställningar från LMG och Kinnan som är deras officiella generalagenter här i Sverige om jag har fattat saken rätt.
Jag vet inte vilka VKG har köpt sina Panasonic maskiner ifrån, dom kan ha importerat själva också.
Är det något av dom kända felen som fläktmotorer eller H16 på dom äldre modellerna så tar Panasonic Sverige även hand om dom reklamationerna oavsett om dom är paralellimporterade eller inte.
Nu verkar det vara kretskortsfel och dÃ¥ ska VKG stÃ¥ för kostnaderna under den tid dom har lämnat garanti till kunden sÃ¥vida dom inte har nÃ¥got avtal med nÃ¥gon av generalagenterna att dom ska hjälpa till även vid VKGs garantiärenden eller har jag missat nÃ¥got i ditt ärende  Sc:,h

Tror nog att Panasonic själva gör det mesta nuförtiden för att ta hand om alla reklamationer så kunderna blir drabbade så lite som möjligt och ibland är det väldigt långa väntetider då jag tror dom har underskattat hur mycket Panasonic värmepumpar som tex har drabbats av fläktmotorproblem och H16.

Sen är det en annan femma att garantin pÃ¥ fläktmotorerna endast är 3 Ã¥r till vissa och för Ã¥r för andra  knUp
Det gör inte deras rykte bättre direkt då många kunder glömmer/missar att reklamera inom 3 år och därigenom blir utan hjälp.
FÃ¥r väl se om dom försöker bättra pÃ¥ sin image lite med mer goodwill pÃ¥ erkänt dÃ¥lig serie av fläktmotorer  ::)

Om du inte ska köpa asiatiskt blir det nog svårt att hitta någon värmepump i alla fall om det ska vara en luft/luft
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Flateby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Felet "h11"
« Svar #52 skrivet: 14 december 2009, 08:21:50 »
Hej TS.
Det började med H 11.
När tillslut LMG kom och bytte kretskortet löste pumpen ut igen.
F 99. Kortslutning i kompressorn.

SÃ¥ reparationen skulle nu bli:
Byte kompressor (Ny kompressor skulle jag få av Panasonic)
+nytt kretskort utedel inkl.byte
+vakumsugning och fyllning av gas.
Pris: 14000:-
//Flateby.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Felet "h11"
« Svar #53 skrivet: 14 december 2009, 10:37:28 »
Tjena Flateby

Den reparatiionen förstÃ¥r jag kan bli dyr  Thumbsup
Finns inte så många som ens vill byta kompressorn då det kan vara väldigt trångt i vissa modeller.
Ny maskin låter som helt rätt alternativ i mina öron
Hoppas du har nÃ¥gon bra hem/villa försäkring sÃ¥ inte kostnaden blev sÃ¥ dyr för dig 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
SV: Felet "h11"
« Svar #54 skrivet: 14 december 2009, 13:21:55 »
Nu är dags för en resumé: Pumpen körklar i april -06. Felkod H16 november -07, ny utedel utan kostnad på garantin. Fläktmotorbyte juni -08, garantisak igen, men VKG tog 1 250 kr i alla fall. Felkod H11 september -09. Inre kretskort bytt november -09. Väntar på byte av yttre kretskort.
Som parentes kan jag nämna att de sista 18 åren före pension har jag jobbat med ekonomin i ett företag som förser Stockholm med omnejd med kvalitetsbatterier från Panasonic. Valet av märke för VP var därför inte svårt.
Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
SV: Felet "h11"
« Svar #55 skrivet: 10 januari 2010, 12:24:49 »
Nu är yttre kretskortet också utbytt. Thomas från Värmepumpgruppen bytte ut det LÖRDAG kväll i -14 grader. Strongt! Kompressorn startade upp för att efter några minuter stanna igen.
Denna gång med felkod F91. Fyrvägsventilen paj!

Snälla Panasonic! Vad har jag gjort för ont för att drabbas av ständiga fel pÃ¥ min VP?  :'(
Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
SV: Felet "h11"
« Svar #56 skrivet: 14 januari 2010, 17:55:16 »
Hurra! Nu fungerar min VP och ger värme. Thomas från Värmepumpgruppen bytte utedelen till en som är renoverad med nya grejer inuti. Det finns alltså människor som tar sitt jobb på allvar och jobbar i ett seriöst företag.
Det är väl inte alltför svÃ¥rt att gissa dels vem jag kommer att anlita i framtiden och dels vilket företag jag kommer att rekommendera!     *vinkar*
« Senast ändrad: 14 januari 2010, 17:57:54 av Algot »
Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Felet "h11"
« Svar #57 skrivet: 14 januari 2010, 18:05:20 »
Det är väl inte alltför svårt att gissa dels vem jag kommer att anlita i framtiden och dels vilket företag jag kommer att rekommendera!

Fast du köper väl inte Panasonic igen antar jag.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Algot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag vill att min värmepump ska ge värme!
SV: Felet "h11"
« Svar #58 skrivet: 15 januari 2010, 15:16:27 »
Jo Ubbe! Det kan jag tänka mig. Fast jag pratar med Värmepumpgruppen först.  Avgörandet ligger där. Just nu gÃ¥r en del tid Ã¥t för att stÃ¥ under fläkten och njuta av värmen, som jag har saknat under hela hösten.
Radhus i Viksjö. 117 m² och byggt 1983. Direktvärmande el och frånluftvärmeväxlare. Panasonic CU-E9DKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!