Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högsta tillÃ¥tna dBA i sovrum & vardagsrum?  (läst 29514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #15 skrivet: 16 februari 2011, 15:58:45 »
Egentligen har inte NIBE gjort nÃ¥got fel.  De säljer en värmepump till en installatör.  HAN är den som ska fixa detta, inte Nibe.  Eller har jag fel :)

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #16 skrivet: 16 februari 2011, 16:18:09 »
Egentligen har inte NIBE gjort nÃ¥got fel.  De säljer en värmepump till en installatör.  HAN är den som ska fixa detta, inte Nibe.  Eller har jag fel :)

nä men man måste prata med nån på Nibe när deras servicetekniker inte kan ett smack, och i detta fall är ju installatören och serviceteknikern samma person. Och servicekillen kan inget om dBA-värde, så jag vände mig till Nibes distriktsäljare för att fråga.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #17 skrivet: 16 februari 2011, 17:07:00 »
Ta dit en vanlig vvs gubbe så fixar han ditt ljudproblem. Tror inte det är fel på vp.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #18 skrivet: 16 februari 2011, 17:29:14 »
Ta dit en vanlig vvs gubbe så fixar han ditt ljudproblem. Tror inte det är fel på vp.

Har haft två VVSare här och ingen vet vad det är.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #19 skrivet: 16 februari 2011, 17:55:07 »
Men du skriver att du stänger av retur och tillopp så upphör ljudet.kan väl knappast vara fel på vp då eller hur.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #20 skrivet: 16 februari 2011, 18:04:18 »
Nu hjälper inte detta dig, men det är en intressant frÃ¥ga.  Varför mÃ¥ste man prata med NIBE.  De säljer ju bara
en VP till en installatör inget annat.

Har dem egentligen något ansvar för detta. Jag undrar bara :)

Man köper ju för det mesta av en installatör.  Det mÃ¥ste vara hans ansvar, tar han inte det sÃ¥ fÃ¥r man vända sig till ngn instans.  Vet inte riktigt hur sÃ¥nt funkar.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #21 skrivet: 16 februari 2011, 18:58:58 »
Gokväll.

Jag brukar inte hänga på BV-trådarna, men när jag såg din tråd och ditt foto såg jag 2 saker som är intressanta.

1: Rördragningen på returen från BVP till de gamla järnrören har en helsikes massa 90 böjar + smutsfilter och T-tappningar, det är mycket möjligt att denna kringla med rörkopplingar är orsaken där ev smutsfiltret då kan generera svängningar beroende på tryck och temperaturer.

2. Bilden avslöjar en igensatt rökkanal rakt bakom pumpen som går upp till skorstenstoppen, denna kommer att fungera som en vågledare för låga frekvenser med tanke på avstånd/höjd/area på ventilen, det är nog därför som det räcker med att du flyttar huvudet i soffan för att du ska uppleva ljudförändringar- förutom oljudet i ledningarna blir du utsatt för låga infraljud, en annan här på forumet hade exakt samma problem.

Åtgärd: Slit bort den gula isovern i rökgången, stoppa i rockwool istället, sen sätter du dubbla gipsskivor framför detta ventilhål och sen kan du prova att sätta en lös rockwool-skiva framför denna gipsskiva mot BV-pumpen, det lär ta bort en del av oljudet.

Vad gäller oljudet i själva returen skulle du ev kunna testa att stänga av allt, stänga balofix-ventilerna,öppna smutsfiltret och ta bort silen och skruva tillbaka allt och öppna upp och provköra ett tag, jag är nästan helt övertygad att alla dessa 90-vinklar orsakar vibrationsoljuden i din retur.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #22 skrivet: 16 februari 2011, 20:33:38 »
Men du skriver att du stänger av retur och tillopp så upphör ljudet.kan väl knappast vara fel på vp då eller hur.

Det minskar, försvinner inte helt. Och visst kan det vara fel på VP ändå, det kan ju vara den som skapar ljudet. En av serviceteknikerna som var här tror att det är kompressorn som orsakar ljudet, men sen kom ju han aldrig tillbaka och har inte gått att få hit heller.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #23 skrivet: 16 februari 2011, 20:39:05 »
Gokväll.

Jag brukar inte hänga på BV-trådarna, men när jag såg din tråd och ditt foto såg jag 2 saker som är intressanta.

1: Rördragningen på returen från BVP till de gamla järnrören har en helsikes massa 90 böjar + smutsfilter och T-tappningar, det är mycket möjligt att denna kringla med rörkopplingar är orsaken där ev smutsfiltret då kan generera svängningar beroende på tryck och temperaturer.

2. Bilden avslöjar en igensatt rökkanal rakt bakom pumpen som går upp till skorstenstoppen, denna kommer att fungera som en vågledare för låga frekvenser med tanke på avstånd/höjd/area på ventilen, det är nog därför som det räcker med att du flyttar huvudet i soffan för att du ska uppleva ljudförändringar- förutom oljudet i ledningarna blir du utsatt för låga infraljud, en annan här på forumet hade exakt samma problem.

Åtgärd: Slit bort den gula isovern i rökgången, stoppa i rockwool istället, sen sätter du dubbla gipsskivor framför detta ventilhål och sen kan du prova att sätta en lös rockwool-skiva framför denna gipsskiva mot BV-pumpen, det lär ta bort en del av oljudet.

Vad gäller oljudet i själva returen skulle du ev kunna testa att stänga av allt, stänga balofix-ventilerna,öppna smutsfiltret och ta bort silen och skruva tillbaka allt och öppna upp och provköra ett tag, jag är nästan helt övertygad att alla dessa 90-vinklar orsakar vibrationsoljuden i din retur.

1. Rördragningen ser inte ut så längre, allt är ersatt med ny rördragning+flexslang.
2. Vad blir skillnaden med att ta Rockwool istället för isover?
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2011, 20:41:13 »
Nu hjälper inte detta dig, men det är en intressant frÃ¥ga.  Varför mÃ¥ste man prata med NIBE.  De säljer ju bara
en VP till en installatör inget annat.

Har dem egentligen något ansvar för detta. Jag undrar bara :)

Man köper ju för det mesta av en installatör.  Det mÃ¥ste vara hans ansvar, tar han inte det sÃ¥ fÃ¥r man vända sig till ngn instans.  Vet inte riktigt hur sÃ¥nt funkar.

Nibe har ansvar för sina servicekillar enligt min åsikt. Kan inte de åtgärda problem eller hjälpa till att ge oss tips om vart vi ska vända oss tycker jag att man ska prata med Nibe. En servicekille trodde ju att kompressorn orsakar ljudet, men sen kom han aldrig tillbaka. Det tycker jag Nibe har ansvar för.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #25 skrivet: 16 februari 2011, 21:01:17 »
Jag förstÃ¥r dig mkt väl.   Men jag tycker inte att Nibe gjort fel.  Installatören har ansvaret. Klarar han det inte sÃ¥ ska HAN ta hjälp av NIBE eller en kollega eller vad han vill, men HAN ska fixa det.  Det borde finnas nÃ¥gonstans som du kan anmäla detta till.  SVEP kanske?   

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #26 skrivet: 16 februari 2011, 21:07:32 »
SVEP är ingen mening med att vända sig, de har inte någon rådgivande eller medlande funktion vid tvister/klagomål. SVEP är en branschorganistion med målsättning/syfte att öka försälning av värmepumpar.

För övrigt tror jag inte att de vill ta ställning för konsuments sida, framförallt inte mot Nibe.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #27 skrivet: 16 februari 2011, 21:13:14 »
Polisen :)

Kom igen nu grabbar.  Jag bor i Mariestad och jobbar i Stockholm, sÃ¥ det är lite lÃ¥ngt till Katrineholm.

VILKA BOR NÄRMARE.   TOPRUNNER  du bor väl där i krokarna?    Ngn borde kunna svänga förbi och kika lite Thumbsup

 
« Senast ändrad: 16 februari 2011, 21:19:42 av VP ORAKLET »

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #28 skrivet: 16 februari 2011, 21:30:13 »
SVEP är ingen mening med att vända sig, de har inte någon rådgivande eller medlande funktion vid tvister/klagomål. SVEP är en branschorganistion med målsättning/syfte att öka försälning av värmepumpar.

För övrigt tror jag inte att de vill ta ställning för konsuments sida, framförallt inte mot Nibe.

Där har du fel. SVEP har visst medlande funktion vid tvister/klagomål, de handhar VPN som är värmepumparnas reklamationsnämnd.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Högsta tillåtna dBA i sovrum & vardagsrum?
« Svar #29 skrivet: 16 februari 2011, 21:36:31 »
Jag tror inte att det är så i praktiken, det är möjligt att dom vill ge den bilden utåt.
Vad jag har förstått har det varit som du beskriver tidigare.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!