Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bullerproblem luftVP?  (läst 2588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter E

  • Gäst
Peter E
Bullerproblem luftVP?
« skrivet: 09 september 2004, 15:34:27 »
Jag skulle vilja ha in lite synpunkter på hur mycket luft/vatten resp luft/luft VP bullrar.
Hör man mycket inomhus av den yttre enheten?
Har du fått klagomål från grannarna?
Bor du granne med någon som har en "fläkt" som står och surrar?
Kort sagt, är buller något att fundera på vid val av värmepump?

admin

  • Gäst
admin
Re:Bullerproblem luftVP?
« Svar #1 skrivet: 09 september 2004, 15:40:56 »
Det finns exempel på grannar som anmält värmepumpsinnehavare till kommunens miljö/hälso-förvaltning p.g.a. störande buller.
(Har diskuterats i forumet tidigare, prova sökfunktionen.)

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Bullerproblem luftVP?
« Svar #2 skrivet: 09 september 2004, 17:07:10 »
Jag tycker INTE min CTC EcoAir låter något störande. Inomhus hör jag den inte och utomhus knappt heller.

En kompis på jobbet säger att han har en granne som retar sig på ljudet av alla luft/luft och luft/vatten värmepumpar.

Ljudet från min är som sagt var inget problem varken för mig eller mina grannar.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Bullerproblem luftVP?
« Svar #3 skrivet: 09 september 2004, 18:45:25 »
Hej,
har precis som fredrik en ECOAIR som i mina öron inte är störande alls. Ändå bor jag i ett område med "gammal" bebyggelse, dvs utan mekanisk frånluftsventilation som susar från alla hus. 8). det susar lite inomhus men mindre än andra ljud som förekommer. Jag saknar dock grannar på den sida huset som pumpen är placerad men å andra sidan har jag min altan där.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad stefan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Bullerproblem luftVP?
« Svar #4 skrivet: 09 september 2004, 19:31:23 »
Hej,
Jag tillhör kategorin icke värmepumpsägare, min kära granne grusade mina planer på en EcoAir p.g.a att jag sa i ett allmänt samtal att jag var intresserad av en sådan (alltså en L/V-pump)!

Jag har lyssnat lite på olika pumpar i granskapet men ingen låter mycket, men när grannar klagar redan innan ljudet är man ju rökt innan start !!!

Mitt tips till dig är att åka runt och lyssna, bilda dig en uppfattning och TA INTE UPP EN DISKUSSION innan du installerat!

Jag vet inte hur jag kommer vidare utan att borra & i våra södra delar tror jag inte det betalar sig.
Om du kan hitta en Euronom Exoair att lyssna på sig hojta till!!!
Den är enligt dem designad för att vara tyst..(som om inte alla tillverkare tänkt på det...)....
De skryter bl.a om sina fläktblad så om någon annan har info från verkliga livet, v.v skriv en rad och bjud in oss letande på en fika i suset av en pump.

/Stefan

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Bullerproblem luftVP?
« Svar #5 skrivet: 09 september 2004, 20:14:28 »
Tjena Stefan,

Du är välkommen in pÃ¥ en öl och lyssna till en riktig luft/vatten värmepump (CTC EcoAir) vilken dag som helst.  ;D
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

ThomasK

  • Gäst
ThomasK
Re:Bullerproblem luftVP?
« Svar #6 skrivet: 09 september 2004, 22:18:33 »
Tjena Stefan.

Ge inte upp Luft/Vatten planerna än. Du kan ju faktiskt montera utedelen på din nordsida om grannen är kinkig och du inte vill ha den under din altan eller som trädgårdsprydnad vid din entre´


HDSL/Thomas

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Bullerproblem luftVP?
« Svar #7 skrivet: 10 september 2004, 07:09:25 »
Var bor du Stefan123?
Är det inte för långt från Trollhättan så kan du få komma och lyssna på en "riktig luft/vatten VP", nämligen CTC-ECOAIR ;D ;D
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Bullerproblem luftVP?
« Svar #8 skrivet: 10 september 2004, 08:12:39 »
Ni som har problem med buller till grannar kan kolla in Thermia Aer (ingen kompressor ute, bara fläkt)):
http://www.thermia.se/DocRoot/svenska/sidor/Webbsida301.asp

(Thermias hemsida år puckat uppbyggd så det går inte att länka på ett vettigt sätt :( )

/Thomas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!