Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP drift med RG 10  (läst 1069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad muy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VP drift med RG 10
« skrivet: 09 mars 2008, 21:49:46 »
Hej.

Tänkte berätta mina om resultatet av en vecka med innegivare RG 10.

Har en Nibe 1230 som värmer ca 194 kvm + garage 45 kvm (till 12-15 grader). Jag har loggat antal starter under några veckor utan RG 10 och det ligger runt 20 st/dag väldigt stabilt. Jag har försökt optimerat parametrarna efter tips på forumet.

Rummet där givaren placerades är nästan 70 kvm (kök och V-rum i öppen planlösning) ) med 3.70 m till tak och ett par större fönsterpartier mot syd resp väst och 3 takfönster. Givaren placerades utom räckhåll för solen. I rummet finns även en kamin.

Den aktiverades i meny 9.2.18 ! Ja det tog sin tid att hitta detta då det inte fanns med i manualen. Den visar något fel ca 2 grader så 22 ºC på VP:n motsvarade 20 ºC i rummet. Termostaterna (2 st) öppnades helt, rummet har totalt 5 slingor (kök 2 st och v-rum 3 st).

Resultatet är att på en vecka har antal starter på VP:n minskat till 12 st/dag, en otroligt resultat tycker jag. Lite experiment visar att om tempen går upp 1-1.5 grader i rummet så stoppar VP:n så gott som helt att trycka på värme. Gradminuterna ökar tex vid eldning i kaminen efter ett tag. Jag har då ställt in 3 i meny 6.1. Drifttiden under senaste vecka låg på 78 tim och har under de senaste veckorna pendlat mellan 72-82 tim

Under denna vecka har jag eldat 2 ggr (3-5 tim) vilket jag även gjort tidigare veckor. Solen har lyst några dar och trots att vi rullar ner för fönstren så värms rummet en del.

Så jag är mycket nöjd. Antal starter har minskat, Jag slipper att det blir för varmt när solen eller kaminen värmer. Tidigare har ju termostaterna stängt slingorna efter ett tag och VP:n slår ifrån pga övertemp i systemet då jag inte har någon volymtank...(onödiga starter...) Det skall bli intressant och se om det håller i sig.
Nibe 1230-10 + FLM30, 160 m hål (153 m aktivt). Golvvärme i ett enplans trähus, 194 kvm (20 grader) och garage, 45 kvm (10-15 grader). Ca 70 kvm av huset har takhöjd 3.70 m resten 2.5 m. Kamin som "myseldas" några gånger i månaden under vintern. Byggår 2007. Huset beläget i Kungsbacka. Separat elmätare på VP installerad i aug-08.
Total förbrukning 14900 kWh 2008, 13270 kWh 2009

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: VP drift med RG 10
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2008, 22:16:02 »


  Självklart skall man ha innegivare. *roflmao* Det är svÃ¥rt att förstÃ¥ att vissa installatörer avrÃ¥der frÃ¥n att installera innegivare. 

Utan innegivare måste man ständigt leta efter den "rätta kurvan", och den kanske man hittar för en viss årstid, men när vädret sen ändrar sig så har man antingen för varmt eller för kallt.

Innegivaren är den som talar om för VP vilken temperatur den skall jobba mot. ;D

AlfL
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!