Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥ligt hÃ¥l  (läst 16566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Dåligt hål
« Svar #45 skrivet: 06 mars 2006, 20:34:19 »
Tips att komma till leverantören med fakta, dvs egna loggar, kalkylen, offert, borrprotokoll. Håll god relation, det vinner man på i längden. Om det inte funkar, ta till hot med SVEP eller dyl. Det viktigaste i sammanhanget är att detta problem ska leverantören äga. Du har betalt (tyvärr) - han ska leverera enligt offert - punkt slut. Du får hänvisa till medel KB-in, energi-kalkyl och aktivt borrdjup. Vi hjälper dig, Gixxer!  *vinkar*

Edit: Vete fåglarna vart mitt första inlägg tog vägen, tog någon bort det?
« Senast ändrad: 06 mars 2006, 20:37:34 av Ekke Boo »
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Dåligt hål
« Svar #46 skrivet: 07 mars 2006, 20:50:00 »
Tips att komma till leverantören med fakta, dvs egna loggar, kalkylen, offert, borrprotokoll. Håll god relation, det vinner man på i längden. Om det inte funkar, ta till hot med SVEP eller dyl. Det viktigaste i sammanhanget är att detta problem ska leverantören äga. Du har betalt (tyvärr) - han ska leverera enligt offert - punkt slut. Du får hänvisa till medel KB-in, energi-kalkyl och aktivt borrdjup. Vi hjälper dig, Gixxer!  *vinkar*

Edit: Vete fåglarna vart mitt första inlägg tog vägen, tog någon bort det?

hehehe!! blev nog lite ivrig och skrev fel och skulle fixa till! kanske jag som tog bort om jag kan det :D Är ju lite snurrig!
Efter att varit in till honom va jag lite arg! Vet att man inte kommer någon vart med att vara arg. Jag va precis som Ekka sa. va saklig och försökte få honom att förstå. Det va när jag var hemma jag blev arg. Ringde upp SVEP. Pratade med en trevlig kille. Han sa att det inte är för kort borrat utan något som är fel med cirkulationen i KBpumpen! Han tyckte jag hade fina värden???KB-f -2. Men han vet nog bättre än jag, i alla fall han ringde upp min installatör som lovade nu att komma på Fredag och då skulle han enligt killen på SVEP hitta felet och fixa det. Han ringde upp mig efter han pratat med firman :). Hoppas verkligen att det blir så nu studs. Jag jobbar i gällivare på nybygget MK3. Där finns också Gällivare maskintjänst som borrade hålet. Byggde ställning åt några killar därifrån! Dom va jätte snälla och gav mig nummret till deras chef. Ringde honom och han skulle kolla upp vilket borrdjup som dom har borrat. Då har jag svart på vitt vad det är för djup! Fick så många olika bud när jag var in till installatören!
Längtar till Fredag.... Nu jä...började det hända saker när SVEP ringde upp till dom..
Ã…ter tusen tack killar *vinkar*

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Dåligt hål
« Svar #47 skrivet: 08 mars 2006, 21:24:56 »
Hello again, har varit borta några dagar. Mycket kul Gixxer att du kommer vidare. Du ska nog se att detta blir bra till slut. Förresten "snurrgubbe", Ekke är mitt namn!   Thumbsup

Fler än du har fått smärre psykanfall av sin VP... men livet går vidare!

/Ekke
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Dåligt hål
« Svar #48 skrivet: 11 mars 2006, 08:28:23 »
Imorse när jag gick för att kolla upp VP:n så stod det HP/MS larm! ingen anning varför jag hade fått det. Men sedan till det skumma KB-f och KB-r står på 21 grader varmt(Nej ekke ser rätt) kompressorn går inte än???

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Dåligt hål
« Svar #49 skrivet: 11 mars 2006, 09:17:18 »
Ciao,
jag är mycket ovan med larm, så mitt tips är att kolla manualen eller helt enkelt starta om VP:n. Om du knappar i menyerna så bör du hitta loggarna nånstans under meny 9.0 (Service mode).
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dåligt hål
« Svar #50 skrivet: 11 mars 2006, 09:39:05 »
Slå av pumpen och starta om den så går den nog. hp/ms larm är en antingen högtryckspressostat eller motorskydd hållnogrann koll på pumpen efter start och kolla framföralt övergången mellen vv & rad så att den inte går upp i för höga temperaturer kan bero på kärvande vxl ventil eller felande driftspressosat.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!