Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hälsan tiger still  (läst 4997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Hälsan tiger still
« skrivet: 05 juni 2006, 23:06:42 »
Det har pÃ¥pekats förr, men att det är sÃ¥ tyst härinne emellanÃ¥t pÃ¥ CTC driftsforum tolkar jag som att pumparna bara tuffar och gÃ¥r?!   :) Thumbsup



Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Hälsan tiger still
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2006, 01:22:39 »
Du har nog helt rätt. Allt bara fungerar och vi har väl inte så vansinnigt många inställningar att "fippla" med. :D Tex sköter maskinen själv att gå över till sommardrift men pytsar på lite under kalla nätter.

Samtidigt blir man ju lite avundsjuk på alla som kan ändra gradminuter, eller vad det nu heter, byta kärvande växelventiler och även i övrigt pyssla om sina värmepumpar som har ett "överlägset" styrsystem. >:D
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Hälsan tiger still
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2006, 00:05:01 »
Japp CTCn går problemfritt! Thumbsup

Men det gör även min Nibe, för en gÃ¥ngs skull!  :(

Jag är inne varje dag på CTC-tavlan och hoppas att det finns något att läsa, men nästan aldrig händer det något..

Som sagt, CTCerna funkar nog för bra för en riktig nörd som vill ha lite att pilla med.. Kanske skulle köpa en växelventil bara för att... ;)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hälsan tiger still
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2006, 00:39:47 »
Efter att ha läst om diverse problem med växelventilen även på ganska nya pumpar samt om allt fipplande med inställningarna på
Nibe-Thermia-IVT sÃ¥ tror jag det är just sÃ¥. Här händer sÃ¥ lite att det kan bli lÃ¥ngtrÃ¥kigt!  ;D

Kanske ska komplettera borrhÃ¥let med lite markslang om vi gräver om i trädgÃ¥rden i sommar. Mer än det vet jag inte vad vi ska skruva pÃ¥??  ??? :o :'(

Vore kul att fÃ¥ nÃ¥gon rapport om nya CTC. Har den inga buggar vi kan ta itu med?  *roflmao* >:D
« Senast ändrad: 07 juni 2006, 14:57:18 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hälsan tiger still
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2006, 23:13:18 »
Nähä, inga buggar dÃ¥.  ;)

Kanske är det sÃ¥ att nu när svarta ratten eliminerats sÃ¥ finns det inget som kan gÃ¥ fel pÃ¥ en CTC?  Sc:,h

Om man ser till de problem som varit på tapeten med Ecoxxx så har det handlat mycket om svarta ratten och suboptimala inställningar relaterade därtill.
Annars så brukar det vara invändningar mot hur en CTC arbetar, att man inte uppnår flytande kondensering, att det kan bli ont om vv om man har ovanligt låg framledning (golvvärme) - men utan att någon vet hur det i praktiken förhåller sig.

Jag misstänker att CTC står sig mycket bra i konkurrensen.

Men nu börjar det bli dags att glömma pumpen i källaren och njuta av sommaren istället. 8)  Vi fÃ¥r ta nya tag till hösten.  --/
« Senast ändrad: 18 juni 2006, 11:54:59 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Hälsan tiger still
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2006, 22:45:00 »
Mjo nu blir det väl inte så mycket mer pillande under sommaren :(

Fast det är alltid lika trevligt att se att pumpen fullkondenserar vid varje körning och att det inte behövs elpatron till varmvattenproduktionen, så man måste väl ner och kika på pumpen då och då.. :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad EcoheatBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-2
  • Kön: Man
SV: Hälsan tiger still
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2006, 15:08:42 »
Tittar till pumpen varje dag och loggar värdena. Inga larm, inga varningstexter. Bara går och går c:a 1 timme per dag med 3-5 starter. Bortkopplad elpatron och tillräckligt med varmvatten. I början av värmeperioden verkade det som om pumpen blev "överraskad" och ströp lite för mycket, så vi fick puscha med svarta ratten c:a 10 minuter före morgonens dusch. Men det har stabiliserat sig nu och det behövs inte längre. ;)
CTC Ecoheat 7, 160 m borra, varav 6 m 168 mm foderrör i stål. 3 m jord, 157 m gråberg. Bottendiameter 140 mm. Vattenmängd 40 l/tim uppmätt genom blåsning. Borrning klar 2005-04-21. Helsvetsad kollektor fylld med KB Bioetanol. VP Installerad i maj 2005 i hus byggt 1937 i Nacka öster om Stockholm, tilläggsisolerat och belagt med mexitegel 1977, halvsuteräng 85 + 85 kvm med oinredd kallvind plus fristående dubbelgarage uppvärmt till c:a 6-10 grader beroende på utetemp.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Hälsan tiger still
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2006, 16:36:37 »
Hmm.. om man nu skall leta fel så har vi ju ett här som passar bra att ta itu med nu när det är sommar :)

Det jag skulle vilja är att elpatronen blockerades automatiskt när pumpen övergår till sommardrift och börjar fullkondensera. Att stänga av den manuellt är inte så roligt, för efter en kall natt när den gått tillbaka till normaldrift så kan det vara låg temperatur i tanken och därmed klent med varmvatten.
Det kostar väl inte så mycket att elpatronen ligger igång i bakgrunden om den är hyffsat lågt ställd, men det är ändå lite irriterande..,
Fast det är väl iofs ingen nackdel att den finns till hands ifall man nu skulle råka förbruka väldigt mycket varmvatten och snabbt vill ha nytt, menmen... Det kunde gärna funnits med bland inställningarna att man kan välja det... Men alltid har man något att gnälla över... :D
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Hälsan tiger still
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2006, 22:24:29 »
Jag har också ca 1 timmes gångtid per dag, MEN betydligt fler starter, ca12-15. Min pump går ned till 50 gr och sen kör den upp till 55gr. Har Bosse och övriga samma driftcykel?

Behöver väl knappast säga att det finns MASSOR med varmvatten. ;D
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hälsan tiger still
« Svar #9 skrivet: 27 juni 2006, 13:43:07 »
Jag har snålställt pannan till 48 grader max, vilket leder till att det brukar vara 43-44 grader i övre tanken (som jag kan läsa av inifrån huset). Gångtid max 1 timme, cirka 7 starter.
  Vv räcker till allt utom bad, dÃ¥ jag vrider pÃ¥ elpatron en halvtimme. Tappar man upp karet sÃ¥ gÃ¥r kompressorn igÃ¥ng efter en stund och med 16 kW finns det MYCKET vv!

  Vi har det gött!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Hälsan tiger still
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2006, 21:47:10 »
Jag har snålställt pannan till 48 grader max, vilket leder till att det brukar vara 43-44 grader i övre tanken (som jag kan läsa av inifrån huset). Gångtid max 1 timme, cirka 7 starter.
  Vv räcker till allt utom bad, dÃ¥ jag vrider pÃ¥ elpatron en halvtimme. Tappar man upp karet sÃ¥ gÃ¥r kompressorn igÃ¥ng efter en stund och med 16 kW finns det MYCKET vv!

  Vi har det gött!
elpannan på 48 grade max? hur har du ställt in? jag förstår inte riktigt :-[
är det någon specialare med elpatronstyrningen du byggde eller vad?

mjo med kompressorn och hela elpatronen igång så producerar man väl i princip varmvattnet i realtid under duschande :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hälsan tiger still
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2006, 21:54:10 »
Max vp-temp i nån av menyerna (tror det behövs kod) styr vad kompressorn kör upp tempen till vid den s k 55-graderskörningen.

Antar att jag sparar kompressorn lite på detta, men anledningen är att vi har nog med vv till vardags med 48 grader.

Den bättre styrning av elpatron du efterfrågar ovan kan man nog få med nya CTC v3.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Hälsan tiger still
« Svar #12 skrivet: 29 juni 2006, 23:00:59 »
Aha det var kompressorn som var ställd till 48 grader max :P
Ja det vet jag att man kan ändra under menyn om man kan siffrorna 831 ;)

trodde det var elpatronen du syftade på!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!