Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage i kollektorkoppling-hur laga ?  (läst 2799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Läckage i kollektorkoppling-hur laga ?
« skrivet: 08 augusti 2004, 22:38:41 »
När jag kom hem efter semester så stod pumpen med pressostat låg. Upptäckte att det hade försvunnit KB-vätska så att pumpen var tom. Efter lite koll så har jag konstaterat att det läcker i 90 graders kopplingen vid borrhålslocket. Kopplingen är i plast. Hur lagar man detta tro ? Är det rörmokarn eller borraren man skall jaga ? Pumpinstallationen är 6 år så någon garanti kan det ju inte finnas eller ?
LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Läckage i kollektorkoppling-hur laga ?
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2004, 01:02:21 »
Har inget välunderbyggt svar pÃ¥ Din frÃ¥ga, men jag tror mest pÃ¥ rörmokaren, som jag antar stÃ¥r för totalinstallationen  Om borraren lagt /fyllt kb-ledningen bör han fÃ¥ veta att plastkopplingen inte fyller rimliga krav pÃ¥ livslängd - och en frÃ¥ga varför han leverar materiel som hÃ¥ller sÃ¥ kort tid.

Din fråga leder dock till en annan fråga, som tagits upp i en annan tråd utan att ha fått konkreta svar, Frågan är :
Hur stora genomsnittliga underhållskostnader bör man räkna med under bergvärmenläggningens första 15 år?

Det vore vidare intrssant att få svaret på följande fråga:
Vilka komponenter måste man räkna med att byta under dessa år?


SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nisse 2

  • Gäst
nisse 2
Re:Läckage i kollektorkoppling-hur laga ?
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2004, 09:03:29 »
Jag skulle börja med att bara dra åt muttrarna som håller slangarna. Köldbäraren jobbar ju med lågt tryck.
Går det att dra muttrarna mer än ett kvarts varv så blir det säkert tätt igen. Kolla dock att det inte finns några tecken på att någon av slangarna har dragit ur hårdplasthylsan som man trycker på ändan av slangen innan Du börjar dra.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Re:Läckage i kollektorkoppling-hur laga ?
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2004, 20:36:04 »
Hej
Det är inga muttrar att dra utan endast någon form av 90 graders plast koppling som sitter ca 10 cm ovan borrhålslocket och går vidare in mot pannrummet.
Har pratat med borraren idag och han skulle komma förbi och göra om kopplingen. Osäker om han tänkte fixa det gratis men vi får väl se. Borran blev gjord 98 så det är väl lite upp till hans goda vilja.

AngÃ¥ende Sarastros funderingar om und.hÃ¥llskostnader sÃ¥ har jag kört i sex Ã¥r och servat/repat för 3500 men dÃ¥ tog hemförsäkringen 2500 av det.(eller rättare sagt självrisk 1000 kr.)  Det var en vibr dämpare som släppt.
Jag har 4 kompisar som installerat ungefär samtidigt och alla har fått repa. IVT kompisen en växelventil + VB-pump. NIbe kompisen byggt om ett rör som var för kort.
Thermia kompis bytt KB-pump. Alla garantijobb förutom Nibe:n (konstigt för som jag förstod var det lite av ett konstr.fel).
Det verkar vara lite "gambling" att köra VP. En annan som arbetar på samma ställe som jag har kört en Thermia av ngt slag sedan 1983 och bytte kompressor bara häromåret. Dock kanske den inte ger det allra bästa COP-värdet..

MVH-LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Läckage i kollektorkoppling-hur laga ?
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2004, 22:49:13 »
Otur med en svetsad kopplling. Rätt gjord är dom nästan för evigt!! Samma metod som används till tex vattenverkens ledningar.

Ang. servicekostnad av VP.
Högre servicekostnad för oljeeldning.
Kanske högre servicekostnad även för vedeldning.
Jag eldade ved i 20 år, kostnad för sotare, nya roster, nya givare till dragregulator. Ommurning kring stosen mm.
För att inte tala om kostnad för skoter motorsåg timmerdoning bränsle variatorremmar mm.
Alla tÃ¥rar och all svett oräknad ( jag tyckte faktiskt det va skönt  ;D 8))

En modern vedpanna har inte nån längre livslängd än en modern VP tacka vet jag gjutjärnspannorna dom höll i 50 år minst plåt kanske drygt 20 år med lite flyt.

Elpannan där har man med flyt försumbar servicekostnad men driftkostnaden i ett stort hus blir mycket kännbar.

Service pÃ¥ VP ungefär som pÃ¥ kylskÃ¥pet 0;-/Ã¥r i 20 Ã¥r med lite flyt.   ;D ;D

Byte av kompressor nÃ¥n gÃ¥ng, men det fixar sig  8) hoppas jag
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
så gick det?
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2004, 19:50:32 »
Hej
Så här gick det: Borrmannen sa att så ska det inte vara och kom och gjorde om kopplingen och bjöd på sprit(dock ej för invärtes bruk).
Startade om pumpen och det verkar funka. Ganska mycket luft finns kvar i systemet men det luftas väl ut succesivt.
Inget snack och helt gratis-det kändes okej/ lob

ps: Kändes bra att jag tagit och gjort en rejäl inspektionsbrunn av en vertikalt stående 120 cm vägtrumma(stål). Borrmannen kunde kliva ner och laga kopplingen och samtidigt ta med hela familjen.
Kan vara värt att ta i beaktande i varje fall om man som jag tror stenhårt på Murphys lag ds
« Senast ändrad: 17 augusti 2004, 20:34:09 av lob »
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!