Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Rumsgivare.  (läst 7143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT Rumsgivare.
« skrivet: 26 februari 2004, 23:04:50 »
Har nu köpt och monterat rumsgivaren i vardagsrummet.
Vad behöver jg nu tänka pÃ¥ när jag ska installera den i min IVT Greenline E7 ?  Finns det nÃ¥gra default värden satta ? Brukar det fungera med dessa eller mÃ¥ste man justera in kurvan , hur gör man det ?
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:IVT Rumsgivare.
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2004, 15:17:55 »
Bra jobbat   8) 8)    Först har du kört väl utan rumsgivare? det är nödvändingt, man ska ha rätt
värmekurva inställd innan man startar upp rumsgivare, den ska endast finjustera värmen...
Det du kan justera är (Rego 600)
1) meny 1.10 önskad rumstemp..... man kan tro att den ger önskad rumstemp men datorn bara ändrar
    (paralellförflyttar) värmekurvan om verklig temp skiljer sig frÃ¥n önskad temp. Det ger en
    kompensation som syftar till att ge önskad rumstemp. men om man har fel värmekurva vald fÃ¥r
    man INTE önskad rumstemp, dÃ¥ kompenserar rumsgivaren hela tiden men nÃ¥r aldrig önskad
    rumstemperatur.

2) Meny 1.11 Hur känslig rumstemostaten skall vara (hur mycket den skall paralellförflytta kurvan),
    det är väl en skala frÃ¥n 1-10 tror jag.... tror att 5 kan va lagom... kolla instr... ev. lite högre värde
    Om rumsgivaren styr för "mycket" kan det bli  "onödig" elpatrontid, pga av att datorn
    höjer kurvan för mycket vid relativt liten avvikelse pÃ¥ rumstempen.

nu kan du läsa av verklig innetemp i meny 3.5, om den hela tiden avviker från önskad innetemp,
då har du en felaktig värmekurva, då kan du justera den lite oxå för att få så jämn rumstemperatur
som möjligt.

Nu får du en jämnare innetemp, dessutom en rejäl besparing när du får övertemp inne tex på våren....
du tjänar igen slanten samtidigt som inneklimatet förbättras!!!!!  ;D ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:IVT Rumsgivare.
« Svar #2 skrivet: 29 februari 2004, 18:22:15 »
Hej, Ja jag har kört med utegivare och tycker att jag har haft en nÃ¥got sÃ¥när stabil innetemp pÃ¥ 20,5 - 21 grader.. Men jag har fÃ¥tt sänka värmeinställningskurvan till 3,0 och lÃ¥tit knäcka kurvan vid +5,0,-5,-10-15-20-25 för att temperaturen ska hÃ¥llas  stabil (Innan hade jag för kallt vid 0 grader ute och pÃ¥ tok för varmt när utetempen var kallare än -10 ute). Nu har jag kört med rumsgivare i 1 1/2 dygn och sÃ¥ här är/blev det :
Vid drifttagning:
Börvärde satte jag till 20,5
och då var innetemp enligt rumsgivaren : 22,6...
Men jag testade med två separata innemätare och de angav tempen till 20,5....
Nu (efter 1 1/2 dygn) har jag innetemp enl rumsgivaren 21,1.
Men enl de två innetempmätarna så är det 19,5... Vad behöver jag ändra på nu för att inne tempen ska vara runt 20,5-21 grader? Eller kan det vara så att rumsgivaren visar fel ? Värdet för hur mycket rumsgivaren ska påverka utegivaren lämnade jag orörd på 5 (1-10).. Är det Värmeinställningskurvan som inte stämmer 100% eller ?
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

admin

  • Gäst
admin
Re:IVT Rumsgivare.
« Svar #3 skrivet: 29 februari 2004, 21:20:53 »
Höj börvärdet till 22.6.

Om innegivaren visar fel har ingen betydelse, justera börvärdet tills du känner dig nöjd med rumstempen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:IVT Rumsgivare.
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2004, 19:23:57 »
Min erfarenhet av IVT:s givare är att de kan visa mer än en grad fel. En köldbärargivare t.ex visar 1,3 grader fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:IVT Rumsgivare.
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2004, 15:59:14 »
Lite trist men tempmätning är tydligen inte lätt.... rumsgivaren visar fel!
Farsgubbens rumsgivare visar oxå fel lösning enl Rickards förslag....
Thermias går kalibrera så den visar rätt, men det spelar inte så stor roll...

Dock mycket bra att du hade kurvan rätt innan du startade rumsgivaren, annars når man
aldrig börvärdet utan den kompenserar jämt. Idén är ju att rumsgivaren kompenserar för sånt
inte utegivaren "känner" tex solintrålning mycket folk inne.. väderomslag mm..

Nu antar jag du kört ett tag funkar det ok nu!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:IVT Rumsgivare.
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2004, 22:39:13 »
Hej, har nu testat ett tag och så här ser det ut:

2004-03-03

Kl: 02:45 – IVT Rumsgivare = 22,0 grader.
                  Digitalmätare = 20,4 grader.
Utetemp =  -7,3 grader.


Kl: 08:00  - IVT Rumsgivare = 21,8 grader.
     Digitalmätare = 20,4 grader.
Utetemp =  -9,1 grader.


Kl: 10:30 – IVT Rumsgivare = 21,9 grader.
     Digitalmätare = 21,6 grader
Utetemp = -3,0 grader. (Solsken)


Kl: 15:00 – IVT Rumsgivare =  22,0 grader.
     Digitalmätare =  21,2 grader.        Utetemp =  -2,3 grader (Solsken)


Kl: 20:00 – IVT Rumsgivare =  22,1 grader.
     Digitalmätare =  21,3 grader.
Utetemp = -10,3 grader.

Verkar detta vara vettiga siffror ? ( Börvärdet höjde jag från 20,5 till 21,5) Vad händer om jag tex höjer skalan som påverkar utegivaren(har läge fem nu) till tex 6 ?
Sedan så påverkas väl dessa värden av att man är flera personer i farten (5) och att tex belysning + tv etc.. är igång. Givaren är placerad i tvrummet som har fönster mot norr och öst. Och som vanligt så visar IVT´s givare fel.... Har redan fel visning på köldbärar givarna (visar 1,3 grader fel...) Otroligt dåligt !!
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Mang-E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Re:IVT Rumsgivare.
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2004, 13:10:47 »
Hej!

Vad kostar en inomhusgivare till en IVT (C5:a) ::)

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:IVT Rumsgivare.
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2004, 18:18:53 »
400:- till min Greenline E7 (Rego 600).
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:IVT Rumsgivare.
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2004, 01:11:37 »
det verkar väl helt ok....

Rumsgivaren paralellförflyttar kurvan vid avvikelse från börvärdet (önskad rumstemp).
Om du höjer känsligheten för innegivaren (ökar värdet?) då kompenserar den mera...
Enligt den 49! sidiga manualen för styren (Rego 600) så kompenserar den med 5 grader
på stigen om, är och börvärdet diffar med en grad om du har känsligheten inställd
på 5....
manualen hittar du på IVT´s hemsida... ladda ned... osså välj rego sid 40 meny p1.11

Nu kan du öka lite då bromsar den mera vid övertemp pga av solinstrålning mm.
Men vintertid kan den starta upp tillskottet i onödan om rumsgivaren tillåts vara för "stark"....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:IVT Rumsgivare.
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2004, 19:49:43 »
Åt vilket håll visar den fel?

Jag reklamerade min utegivare hos min leverantör direkt då den visade ca 2 grader fel (mot kalibrerad tempgivare som jag lånat från jobbet). Den nya visade samma fel så jag gav upp eftersom det ändå är en relativ mätning.

Senare hade jag problem med att pumpen slog ifrån på returen när det var riktigt kallt. Den ska slå ifrån när returen är 48 grader har jag för mig. Jag gick in i fabriksmenyn och hissade upp till 51 sedan har det fungerat bra. Risken är ju att den slog ifrån för tidigt 48 grader var bara 46 om den nu hade samma felvisning som utetempen.


Min erfarenhet av IVT:s givare är att de kan visa mer än en grad fel. En köldbärargivare t.ex visar 1,3 grader fel.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!