Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkt till element ??  (läst 5025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hassel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fattar egentligen noll av tekniken.....
Fläkt till element ??
« skrivet: 23 september 2005, 12:43:06 »
Hej !

Ett ämne som har berörts förr, men jag tänkte ställa en liten fråga iaf.

Vintern närmar sig. Börjar bli lite kyligt på ovanvåningen framåt kvällen.
På ovanvåningen har jag inga vattenburna element, där sitter ett antal oljeradiatorer.

För att värma upp ovanvåningen var tanken att flytta värme från framför allt vardagsrummet
med ett värmeflyttsystem. Tanken var att slänga dit detta i samband med att vi skulle installera
en kassett i öppna spisen.

Av diverse ekonomiska skäl så måste tyngre investeringar skjutas på framtiden.

Då sitter jag med mina eländiga elradiatorer däruppe, som kommer att få elmätaren att snurra
utan dess like i vinter. Inte alls roligt.

Så, jag funderar på om man skulle kunna på ett enkelt vis flytta värme från nedanvåningen
till ovanvåningen med en "tillfällig" lösning under denna vintern.

Har läst en del om fläktar på element här på forumet. Kanske det är en halvtaskig lösning.

Bla såg jag att någon tipsade en gång om Pyrox produkter, Janne El energi sa att han hade gjort ett
försök med en fläkt från Clas Ohlsson.

Jag undrar om det finns mer info att få tag i, samt om ni tror att det är möjligt att få upp mer värme
till ovanvåningen med en fläkt.

Jag bifogar en bild av planlösningen. I det så kallade dagrummet har jag ritat ett stort kryss.
Där sitter ett element idag, dvs nära trappan upp. Samt en bild på elementet i fråga.
Bredden på elementet är i skrivandes stund okänt, men jag skulle tippa på att det är
kanske 1,10 - 1,30 brett.

El har jag prexis vid elementet.

Vad tror ni, är det någon vettig idé jag har ?

// Hassel










Hus från 1967, ca 160-170 kvm i bottenplan + ca 80-90 kvm på ovanplan. Fram till början Juli Olja/El. Nu Nibe 2010-8 dockad till Olja/el pannan.  Ovanvåning inredd 2000, inga vattenburna element, oljeradiatorer.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fläkt till element ??
« Svar #1 skrivet: 23 september 2005, 19:54:18 »
Vad jag lästmig till så är det bättre att flytta den kalla luften till det varmaste rummet & på så sett bilda et undertryck i det kalla rumet så luft vill dit. smtidigt får du ett övertryck i det varma rummet & luft trycks därifrån, luften kommer då att gå via trappan automatiskt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hassel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fattar egentligen noll av tekniken.....
SV: Fläkt till element ??
« Svar #2 skrivet: 26 september 2005, 12:21:42 »
hmm....flytta den kalla luften till det varma och skapa ett övertryck.....

kollade i helgen, ingen bra idé långsiktigt.
måste isf ta upp ett hål i taket från ovanvåningen till vardagsrummet.
blir hål på fel ställe.

men tack för tipset iaf.

Hus från 1967, ca 160-170 kvm i bottenplan + ca 80-90 kvm på ovanplan. Fram till början Juli Olja/El. Nu Nibe 2010-8 dockad till Olja/el pannan.  Ovanvåning inredd 2000, inga vattenburna element, oljeradiatorer.

Utloggad Robban_Kalix

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläkt till element ??
« Svar #3 skrivet: 27 september 2005, 21:35:35 »
Luft har ett eget mycket effektivt sätt att förflytta sig dit vi vill ha den bara vi värmer den på ett smart ställe.  Sc:,h

Men för att få den omsättning av värme du önskar får du nog ha en bra hög framledningstemperatur och det vill du ju inte ha om du kör med VP. Det är där fläkten kommer in.......... men att flytta kall luft till rummet med radiatorn för att skapa övertryck osv... nja det låter som korsdrag det där och det brukar kännas rätt så kallt. Funkar möjligtvis om man har en kraftig värmekälla typ en kamin?

Att lösa problemet med en fläkt under radiatorn från ex. Pyrox är bättre men.... fläkten tar inte hänsyn till radiatortemperaturen eller temperaturen i rummet. Detta ger en konstant fläkthastighet och ljudnivå oavsett vad som behövs. Även här finns det risk för att fläkten skickar mer luft genom radiatorn än vad som är möjligt att värma upp pg.a. temperaturen i radiatorn (stigaren), vilket då lätt ger en känsla av kalldrag.

Din situation är snarlik min där jag har installerat en fläkt radiator från AERMEC där du har ditt dubbelradiga. Fördelen med en sådan pjäs är att den tar hänsyn till värmebehov och värmetillgång då den startar, stoppar samt varvar fläkten "optimalt" för dess förutsättningar. jag värmer utan problem upp övervåningen med undantag av kallraset från fönstren som du, om du vill ha golvkomfort, måste ta med oljeelementen (vilket dom för övrigt är mycket bra på).

Há dé
Robban


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Fläkt till element ??
« Svar #4 skrivet: 27 september 2005, 23:00:18 »
Du måste få cirkulation på luften. Därom är vi eniga.
Hur kan det gå till blir då frågan.
Att ta upp hål för luftkanaler är ju inte intressant

Några olika tänkbara lösningar
Enklare takfläktar vispar ganska bra. Kostar inte mycket att prova.
Vanliga bordsfläktar KAN hjälpa mycket. Kostar inte mycket att prova.

Sätt ett spirorör i trapphustaket med fläkt som flyttar luften mellan våningarna. Själva trapphuset blir då returen.
Inte snyggt men som temporär lösning kanske.

Har du mekanisk frÃ¥nluft i huset har du kanske ganska mycket undertryck i bottenvÃ¥ningen.  Det är inget bra att minska luftflödet sÃ¥ du kanske fÃ¥r ändra luftintagen. Hur är ventilationen idag?  Mekanisk?  Ã…tervinning?


Utloggad Hassel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fattar egentligen noll av tekniken.....
SV: Fläkt till element ??
« Svar #5 skrivet: 28 september 2005, 08:24:05 »
Jag tackar för alla tipsen.

Det lutar åt att jag inför denna vintern kommer att ta upp ett hål på ovanvåningen, och sätta dit
en frånluftsfläkt av något slag. Hål måste jag ta upp iaf, tokskallarna som inredde ovanvåningen 2001
satte inte in några från/tilluftsventiler. Att sätta dit en fläkt temporärt funkar bra.
Då kommer jag förhoppningsvis att få ett undertryck på ovanvåningen som "suger" upp varmare
luft från nedanvåningen. Kanske som någon säger, så måste jag köra med oljeradiatorerna ibland
när det är som kallast, men förhoppningsvis inte så mycket.

Hus från 1967, ca 160-170 kvm i bottenplan + ca 80-90 kvm på ovanplan. Fram till början Juli Olja/El. Nu Nibe 2010-8 dockad till Olja/el pannan.  Ovanvåning inredd 2000, inga vattenburna element, oljeradiatorer.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fläkt till element ??
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2005, 10:47:16 »
 Mina föräldrar hade i princip samma problem.
 Jag hjälpte dom att instalera en Carrier fläktconvektor 7kw pÃ¥ nedre plan.
 Detta var i november tvÃ¥ Ã¥r sedan.
 jag blev tippsad av en rörmockare som i sin tur hade varit utsatt av detta problem hos en kund.
 Fördelen med fläktkonvektorn är att den ger riktig effekt vid 36 grader och
 vanliga element ger sällan eller alldrig full strÃ¥lnings effekt under 60 grader.
 Dom fick nästan bättre värme confort i huset än när dom använde ved/olja.
 SÃ¥ nu har dom bergvärme som är kompleterad med fläktkonvektor och är helnöjda.
 Det var det som fattades.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!