Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: måle10
« skrivet: 30 juni 2011, 23:00:10 »

Tycker du ska vänta tills får värmebehov och se vad du får för diff då.Men du kan väll ha lite koll på returtempen så den inte bryter på
för hög retur då stannar komp. och ts går in i stället.
Skrivet av: Nils-Oscar
« skrivet: 30 juni 2011, 22:50:33 »

Apan, jo! Här på forumet tror jag dock frågor kring vanor ses som urtråkiga. Teknikfreaks är vad ni är! :) Jag är än så länge bara en teknik-freak-wannabe...

Ok, antar att risken för hysteresen att slå ut blir högre om jag minskar gradminuterna från säg 60 till 80. Då ska ju pumpen gå längre stunder och kommer förmodligen upp i högre temperaturdiffar från börvärde. Right?

/N
Skrivet av: måle10
« skrivet: 30 juni 2011, 22:19:55 »

Okej. Du behöver inte kolla vad din framlednings temp är när värmestoppet ligger på för då räknar den inte på intergralminuter(=0)
Kolla i stället när du har värmebehov.När din vp kör på integral och samtidigt gör vv så stannar intergra upp för att den gör vv och när den är klar med vv körningen så väntar den i 2min innan den forsätter att räkna till 0 och det är då du ska kolla så den inte bryter på hyst innan den har räknat till 0.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 30 juni 2011, 22:09:11 »

Byter lite ämnet i ämnet, tror ändå största besparing görs av livsmönstret och vanor..
Skrivet av: Nils-Oscar
« skrivet: 30 juni 2011, 22:05:14 »

Jo, värmestopp på 17 grader. Den gick igång på nätterna förra veckan när jag var där.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 30 juni 2011, 21:59:34 »

Mm Men din vp står väll i läge värmestopp nu när det är varmt.När värmestoppet går in så ställer sig växelventilen i läge 1 och stänger till ditt värmesystem och kör vv.Vad står värmestoppet inställt på.
Skrivet av: Nils-Oscar
« skrivet: 30 juni 2011, 21:10:48 »

Hej Måle!

Jag "bor" inte hos värmepumpen just nu så jag har bara möjlighet att kolla av värden med lite ojjämna mellanrum.

Jag misstänker att den bryter på hysteres pga av att framledningstemperaturen senast jag kollade (och innan jag hade börjat studera detta forum + installationsanvisningen) snabbt låg ganska mycket högre än börvärde. Börvärde var ~28 och framledning var snabbt upp i 34-35 nästan direkt. Då bryter den efter väldigt kort gångtid, eller hur? Om jag har förstått det rätt så ska inte hysteresen få bryta vid normal drift.

Jag vet inte om sommardrift är så bra att kolla på, men jag vill givetvis kolla upp det.

En reflektion är att det sägs att diff mellan framledning och retur från radiatorerna bör vara ~8 grader. Om vi har åtta grader lägre på returen låter det jäkligt tight med 7 grader hysteres?

/N
Skrivet av: måle10
« skrivet: 30 juni 2011, 20:41:36 »

nils-oskar! Varför tror du att din vp bryter för hyst.Är det något speciellt du tänker på.
Skrivet av: diesel_1964
« skrivet: 30 juni 2011, 07:42:48 »

V/V pump  med R134a   R410 blir det väl 100bar i vid 70 grader ;D
Kör själv med R134a och det fungerar klockrent, varför använder sig inte de stora drakarna av R134a till villapumpar? Är de rädd att de låga drifttrycken gör att de håller för länge kanske? ;)
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 29 juni 2011, 22:18:34 »

Hade jag vetat vad jag vet idag om värmepumpar hade jag aldrig valt CTC eller luft vatten. Hade nog fokuserat på pelletspanna eller vätska/vatten VP. men men, får se vad det blir nästa gång =)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 juni 2011, 22:14:43 »

V/V pump  med R134a   R410 blir det väl 100bar i vid 70 grader ;D
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 29 juni 2011, 22:12:16 »

antar att det inte rör sig om vanliga luft/vatten med R410 eller likvärdiga köldmedier då
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 juni 2011, 21:41:44 »

OK  som kuriosa kan jag nämna att jag på en del ställen tillverkar 70gr vatten till ett COP på 3,1 Thumbsup
Både teoretiskt och faktisk uppmätt förbrukning.  Det finns bra tricks om man vill. *vinkar*
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 29 juni 2011, 21:38:30 »

Jepp, i de fall jag talar om handlar det om CTC ecoair. Stänger man spetsel hamnar man i häradet kring 2,5, tyvärr klarar de inte av att köra upp temperaturen över 50 grader. Kompressorn i sig är väl inte dålig, men anläggningen styrs jäkligt dåligt vilket ger dåligt resultat och COP
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 juni 2011, 21:34:44 »

Då har du tyvärr valt fel pumpar :)   det blir 2,5 på bra pumpar, i alla fall på dem jag mått upp.  Mest pumpar från en stad nära gränsen till Norge ;D *vinkar*
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 29 juni 2011, 21:30:31 »

Tyvärr är verkligheten inte COP 2,5, inte på de värmepumpar jag har uppföljning på, det har mest med usel styrning att göra än dålig verkningsgrad på kompressor. Men ur perspektivet där man betalar är känns det endra relevanta att titta på är anläggningen som helhet och inte del av anläggning.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juni 2011, 21:07:51 »

Besparingspotentialen på en ej intrimmad anläggning ligger på ca 10-50%, mest kan man spara på (i ordningsföljd) att öppna alla termostater, strimma in grundflöden, sänka kurvlutning och parallellförskjutning.
När allt detta är gjort kan man om det krävs låta några enstaka termostater styra tempen i rum som har särsklida behov.
COP vid tappvarmvattenvärmning bör aldrig vara under 2.5 på en modern "svensk" värmepump, D.v.s. Thermia, CTC, Nibe, IVT, Bosch, danfoss m.fl.
De tyska tillverkarna är nog snart ikapp också, så även dessa bör vara säkra köp när det gäller COP.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 juni 2011, 21:00:52 »

Copeland.  Sitter i Thermia, Danfoss ,CTC, Viessmann, Thoren  Jag glömmer nog några tillverkare.  Detta är det COP som Copeland anger i sna program, hur VP tillvekaren bygger kommer såklart att påverka *vinkar*
Skrivet av: Nils-Oscar
« skrivet: 29 juni 2011, 18:17:30 »

2,7 låter betydligt bättre än 1! :)

ZH-kompressorer?

/N
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 juni 2011, 21:47:53 »

Vid 55 graders kondensering får de pumpar som har ZH kompressorer ungefär 2,7 i cop sedan får man ta bort drivström för CP

Detta duger till mig och jag kör med VP Thumbsup
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 28 juni 2011, 21:42:00 »

nej, troligen helt rätt tänkt. men det käns ganska retro att tillverkarna inte har styrning av VP som klarar detta.
Skrivet av: Nils-Oscar
« skrivet: 28 juni 2011, 21:39:34 »

Ah, intressant. Under 1 låter ju lite tråkigt...

Vad har en bergvärmepump generellt för cop vid olika driftfall/temperaturer egentligen? De flesta är specade runt cop 4 vid 35 grader, i en bra anläggning hamnar man väl runt 3 i genomsnitt på en årscykel. Vid sommardrift blir det mest varmvatten och man ska jobba upp tempen från ~44 till ~55 med korta körningar. Vad ligger VPns cop på då? Nånstans runt 1,5?

Är det under 1,5 känns det som det är läge att slå av kompressorn och låta VPn gå som elpanna under sommarmånaderna när ingen värme behövs. Kompressorns livslängd/drifttimmar sparar jag hellre till att köra med cop 3-4. Eller tänker jag helt galet?

/N
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 28 juni 2011, 21:05:49 »

I princip är potentialen hur stor som helst. Det hela bygger på hur väl anläggningen fungerar innan man börjar och hur du vill jämföra. Jag har uppföljning på en VP som har COP på under 1 när det är sommardriftfall vilket är katastrof, vintertid har jag fått den till att gå med COP omkring 2,4. Styrningen är en viktig bit. Ofta kan du inte göra så mkt med styren i villavärmepumpar utan får acceptera det billigaste skitet tillverkaren kunde få tag i.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 juni 2011, 19:09:55 »

Det beror ju på men en illa intrimmad anläggning kan säkert dra uppåt 30-50 % mer energi om det är riktigt klantigt gjort.
Fast i snitt tror jag potentialen är runt 10-15% för en standardanläggning.
Skrivet av: Nils-Oscar
« skrivet: 28 juni 2011, 17:50:17 »

Läste en debattartikel med en lista på hur vi ska sänka energikonsumtionen (http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3210319.ece).

Nr 1 var:

Börja utbilda energirådgivare, fastighetstekniker, styr- och reglertekniker, värmepumpstekniker, elektriker med flera. Det råder en mycket stor brist på kompetent personal som förstår att driva och konstruera anläggningar och processer energisnålt. Särskilt inom byggsektorn är det stor kompetensbrist.

Här på forumet finns uppenbarligen en massa ruggigt kompetenta människor. Hur många % el tror ni att man i genomsnitt kan spara genom att trimma in en bergvärmepump ordentligt? Hur många % start/stopp kan man minska?

Jag får uppfattningen att det finns en del att hämta. Och jag förstår att alla VP-installatörer som inte bor i husen har tid att finjustera. Ska själv försöka trimma en Thermia Villa Classic från -02 och mäta lite i höst. Förmodligen justering av gradminuter för eltillskott (och ev VP), ev hysteres som jag tror bryter gradminutercykeln ibland. Innegivare för att dra nytta av braskaminen som finns. Vet inte vad jag kan vänta mig för förbättring. Kalkylen vid installation på den pumpen var ett cop på ~3, i verkligheten ~2. Kan man nå 3 med lite justeringar är det ju grymt mycket!

/N

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!