Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret  (läst 7353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mangooo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Har ganska nyligen köpt ett hus med en två år gammal pump som fungerat okej i ett halvår. Nu efter sommaren så har den börjat kasta ur sig ca 1 dl vatten ur spillröret på "sidan" en gång per vecka. Sitter en ventil där jag manuellt kan tappa vatten där det står "9 bar". Kallt vatten.

Ser ut som att den här ventilen är på inkommande vattenledning, bredvid ventilen för att fylla på vattenpelaren m.m.

Någon som har ett tips på hur jag ska göra för att slippa torka vatten från golvet en gång i veckan?
/Magnus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2011, 22:16:22 »
Det är helt normalt. Kan du inte dra en slang till en golvbrunn el dyl?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2011, 11:47:53 »
Om du menar spilledningen frÃ¥n vv slingan vet jag inte om det är normalt  Sc:,h hade det varit en vp med beredare sÃ¥ är det normalt men en slinga innehÃ¥ller sÃ¥ lite vatten och det ska väl aldrig vara kallt heller. Om du menar spill ledningen frÃ¥n radiator systemet är det inte normalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2011, 12:49:21 »
Jo, jag tänkte att det var beredare... Är det en dl en gång per vecka, eller är det totalt en dl per vecka fördelat på många småskvättar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2011, 13:37:10 »
Det är kallvattenledningen som ansluter mot blandningsventilen på utgående varmvatten, som är försedd med en säkerhetsventil (svart hatt). Det är normalt att den skvätter lite vatten ibland.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mangooo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2011, 20:40:04 »
Okej, som jag förstår det så är det normalt, skönt. Verkar som det kommit lite vatten emellanåt för tidigare ägare med om jag kikar på golvet.

Det är med beredare och det kommer ca 1-2dl skvättvis i veckan, svart hatt...

Får dra en slang helt enkelt. Tack för snabba och enkla svar.
/M

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2011, 14:25:53 »
Som sagt helt normalt. Det uppkommer tryckstötar när vattnet i kranar resp disk/tvättmaskiner stänger av och då öppnar säkerhetsventilen lite och skvätter ut vatten för att sänka trycket. Jag tog en vanlig trädgårdsslang och tädde på svallerröret och lade den på govet till golvbrunnen
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2011, 14:40:02 »
Det beror nog snarare på att när nån duschat och fyllt beredaren med kallt vatten och det värms upp så tar det mera plats och trycket ökar i beredaren och säkerhetsventilen öppnar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2011, 14:48:32 »
Det beror nog snarare på att när nån duschat och fyllt beredaren med kallt vatten och det värms upp så tar det mera plats och trycket ökar i beredaren och säkerhetsventilen öppnar.
Nej, det har ingenting med beredare eller vatten som värms upp att göra. Det är en säkerhetsventil som sitter på kallvattenledningen för påfyllnad av systemet och som även ansluter till blandningsventilen för tappvarmvattnet. Det är exakt så som Stolle säger. Vad är det som får dig att tro att vi som har samma utrustning inte vet vad vi pratar om?

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2011, 14:54:04 »
Därför att Ts har en beredare i sin panna det har väl inte ni och med beredare är det vanligt att vatten trycks ur säkerhetsventilen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2011, 15:05:47 »
Säkerhetsventilen sitter på tappkallvattenledningen och kan inte känna av något annat tryck än just trycket i tappkallvattnet.
Dessutom är det så att EcoHeat och EcoEl är samma panna, bortsett från att elpatronen i nedre pannan är borttagen i EcoHeat. EcoHeat har samma slingberdare som går genom undre och övre pannan som den gör på EcoEl.
Men ansutningen av kallvattnet till blandningsventilen är densamma som på min panna. Dessutom skriver TS att ventilen sitter på inkommande vattenledning.

Jag förstår faktiskt inte varför du går in och rättar oss som kan gå in i pannrummet och titta på skvallerröret och se precis hur det funkar.

erp
« Senast ändrad: 08 oktober 2011, 15:20:03 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Säkerhetsventilen sitter på tappkallvattenledningen och kan inte känna av något annat tryck än just trycket i tappkallvattnet.
Dessutom är det så att EcoHeat och EcoEl är samma panna, bortsett från att elpatronen i nedre pannan är borttagen i EcoHeat. EcoHeat har samma slingberdare som går genom undre och övre pannan som den gör på EcoEl.
Men ansutningen av kallvattnet till blandningsventilen är densamma som på min panna.

Jag förstår faktiskt inte varför du går in och rättar oss som kan gå in i pannrummet och titta på skvallerröret och se precis hur det funkar.

erp

 Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2011, 15:27:02 »
Får be om ursäkt om jag trampat er på tårna inte min mening men jag trodde jag hjälpe Ts som skriver att han har beredare som alltså är fel om han har en ecoheat. Vilket tryck har ni på kallvattnet om det blir så stora tryckstötar så en 9 bars ventil öppnar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2011, 15:42:45 »
Det är inga problem, du är fortfarande lika omtyckt. Det är bara det att Stolle och jag samt alla andra med CTC har precis samma skvallerrör som skvätter ut lika mycket vatten varje vecka, och det är som Stolle säger, spolar man ordentligt med kallt vatten och stänger hastigt så skvätter det lite vatten här. När det då kommer någon främande och pratar om helt andra saker blir man en aning förvånad. Men som sagt var, du är fortfarande lika välkommen med inlägg som alltid.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ny ägare av EcoHeat, skjuter ut 1dl vatten i spillröret
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2011, 15:55:19 »
Har kollat hur en ecoheat ska kopplas in den har 2 st säkerhetsventiler 1 mot radiatorkretsen som ska ligga pÃ¥ 3 bar (fabriksmonterad) och en mot vv slingan som ska ligga pÃ¥ 9 bar och den ventilen kan det naturligtvis komma vatten ur när det kallare vattnet i slingan värms upp och tar mera plats sÃ¥ stiger trycket i slingan och ventilen öppnar. Det spelar ingen roll om säkerhetsventilen sitter pÃ¥ inkommande vatten eller utgÃ¥ende vv det blir samma tryck pÃ¥ bÃ¥da varma och kalla sidan om slingan sÃ¥ att det kommer vatten ur skvaller röret har inget med tryckstötar att göra. Alla typer av tappvärmesysten beredare eller slinga har samma problem att det kommer vatten ur skvallerröret om det sitter en fungerande backventil i systemet annars gÃ¥r trycket bakvägen via kallvattnet. Hoppas att jag är välkommen att skriva inlägg efter det här inlägget  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!