Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g temp i nedre pannan med EcoAir 107 och fast kondensering.  (läst 3425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkbpower

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hej,
Har just installerat en EcoAir 107 ihop med en befintlig äldre EcoEl och kör med EcoAir:ens egan styrning.
När jag använde bara EcoEl:en så värmde elpatronen upp nedre pannan till 55 grader och då höll även övre 55 grader.
Nu har jag stängt av nedre elpatronen och EcoAir värmer nu upp denna men det går bara att ställa in max 48 grader på Ecoair:s display och då blir varmvattnet bara 48-49 grader och det känns skillnad.Lite dåligt temp på varmvattnet.
Går det att öka framlednings tempen på EcoAir eller är det max vad den klarar av då man kör på den inbyggda styrningen i Ecoair.

mvh
Jimmy

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Hej,
Har just installerat en EcoAir 107 ihop med en befintlig äldre EcoEl och kör med EcoAir:ens egan styrning.
När jag använde bara EcoEl:en så värmde elpatronen upp nedre pannan till 55 grader och då höll även övre 55 grader.
Nu har jag stängt av nedre elpatronen och EcoAir värmer nu upp denna men det går bara att ställa in max 48 grader på Ecoair:s display och då blir varmvattnet bara 48-49 grader och det känns skillnad.Lite dåligt temp på varmvattnet.
Går det att öka framlednings tempen på EcoAir eller är det max vad den klarar av då man kör på den inbyggda styrningen i Ecoair.

mvh
Jimmy
har du satt givaren rätt? 48g returtemperatur. delta T?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Du kan ju bara sätta returen till 48º, men skiktningen i pannan borde göra att pumpen levererar några grader mer än vad som kommer tillbaks på returen.
Har du kopplat vp in resp ut rätt? Eller sitter givaren rätt, som kullabacken undrar?

//Ronnie

PS
Kolla dessutom, om du kan sänka hastigheten på laddpumpen, den kan störa skiktningen om den går för fort.
Flödet ska vara minst 1200 l/tim till 107:an men helst inte så mycket mer.
« Senast ändrad: 08 juli 2009, 20:40:35 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jkbpower

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Vilken givare menar ni.Returledning?
Trodde dessa satt fabriksmonterade i ecoair.
Framledningstempen på 107:an stämmer äverens med displayen på ecoels nedre tank så det stämmer.
Rören är rätt kopplade och avluftade.
Jag har 22mm kopparrör mellan pump och panna och avståndet är ca 4m.
Kanske jag har lite för hög fart på cirkulationspumpen.Om jag sänker farten kanske pumpen hinner värma lite mer.
Går det på nåt vis att ställa högre temp på 107:an.


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Givarna sitter förmodligen rätt i så fall.
Nej det verkar inte gå att ställa pompen högre där ute.
Det du kan göra är väl bara att använda elpatronen i övre pannan om du vill ha bättre fart på varmvattnet.

Det kan hjälpa att sänka farten på laddpumpen, sänker du för mycket, går ht-larmet, värre än så är det inte.
Om skiktningen är riktig i tanken, ska det skilja 5-6 grader mellan vp in resp ut, så när det är 48º i botten så borde det kunna vara 53-54 grader upptill i tanken.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jkbpower

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Jag har sänkt farten på laddpumpen och det verkar fungera utan att ht-larmet går.
När jag kollade tempen i nedre pannan så slår VP på vid 43 grader och stänger av när den visar 56g.
När pumpen stängt av så stabiliserar sig temperaturen på 51g i nedre pannan vilket får duga.
Övre pannan håller då mellan 50-51g och det verkar vara hyfsat med varmvatten.
Blir det för klent får jag slå på övre patronen.
Sen har jag inte isolerat rören riktigt hela vägen ännu så det kanske spelar in sen också :-)
Synd bara att tempen sjunker ända ner till 43g innan pumpen slår till.Skulle vara fint om det gick att ställa in i ecoair att den ska starta vid kanske bara 2g under 48g. Då skulle tempen jobba mellan 46-51.
Eller alra bäst om man kunde ställa pumpen till 55 och att den jobbar mellan 50-55g hela tiden.
Men men.. verkar funka ok nu och jag får väl investera i en ecologic framöver fast man tycker ju att 6000:- för några grader till verkar lite dyrt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej

Det verkar ju blivit en aning bättre i alla fall.
Det bästa nu är väl att köra så här och avvakta hösten och se hur det blir när husvärmen också behövs.

Är det inte bättre att vänta lite med ecologic och hellre satsa på en ny EcoEl så småningom.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jkbpower

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
jo, det blev lite bättre.
Förstår faktist inte varför man satt max returtemp till 48g på ecoair.Men det är väl troligen för att man ska behöva köpa till en ecologic för att få utt lite mer effekt :-)
Jo, tänker nog inte investera i en ecologic. Det får ev bli en ny ecoel framöver.

Tills dess funderar jag på om jag inte ska ta och manipulera returtemp givaren ett par grader.
Om jag ställer laddpumpen på läge 2 igen (för då verkar vp slå av vid 48-49 grader) och monterar ett motstånd mellan tempgivaren för returtempen så vp tror det är 48g men i själva verket är 53g.
Då skulle vp jobba upp tempen i nedre pannan till 54g ungefär och jobba mellan 48 och 54 eller nåt istället för 43 och 51 som det är nu.

Alra bäst vore det ju om CTC gjorde nån uppdatering till ecoair så man kunde byta program i den och få möjlighet att ställa in max temp till 55g men man kan inte få allt.

Jag har nu gjort klart hela installationen och isolerat rören och är nöjd med hur den jobbar.
Har inte kollat riktigt men uppskattar att vp:n startar kanske 8-10ggr per dygn.Vet inte om det är bra men jag tycker det låter helt ok.
/Jimmy

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!