Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia duo 8  (läst 6770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sebbf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia duo 8
SV: Thermia duo 8
« Svar #15 skrivet: 22 december 2012, 19:28:43 »
Okej så kulan som i ett titt hål ska flyta upp. Om den inte gör dddet är det brist på gas då jag har nog tittat i fel glas då. Har nämligen två olika sånna glas. Det ena ligger det en kula och det andra är tomt men de står kmp på de och så är där en grån färgad ring på insidan. Men ingen av dem bubblar vid start och kulan tror jag inte flyter upp.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia duo 8
« Svar #16 skrivet: 22 december 2012, 19:58:52 »
Det nedre synglaset bredvid kompressorn ska se "tomt" ut vid drift. Då är allt i sin ordning.
Om inte kulan syns i det övre, så är det ingen katastrof. Jag har bara sett en enda maskin där detta inträffat. Och de flesta har gått bra och klarat av värmebehovet ändå.
Det var med hjälp av den kulan man fyllde maskinerna.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad sebbf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia duo 8
SV: Thermia duo 8ko
« Svar #17 skrivet: 23 december 2012, 10:11:54 »
Ok dÃ¥ är det nog ingenfara för den producerar värme som den ska det enda är tryckvakten som löser ut efter nÃ¥gra dagars körning. Misstänkter  presstostaten eller nÃ¥gon annan ventil som kanske hänger sig eller nÃ¥tt.

Utloggad sebbf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia duo 8
SV: Thermia duo 8
« Svar #18 skrivet: 23 december 2012, 16:56:25 »
Kan ett dåligt expantionskärl påverka pumpen så att tryckvakten löser ut? Kärlet verkar stå och droppa hela tiden så att det tappar tryck i radiatorsystem.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo 8
« Svar #19 skrivet: 24 december 2012, 17:18:04 »
VVb borde ha en elpatron som reserv, hur man slår på den var lite olika. Om VP gör varmvatten hela tiden kan det bero på minst två orsaker. En backventil för ena cirkulationspumpen stänger inte, så värmevattnet för varmvatten blandas med radiatorvattnet, men de flesta backventiler byttes ganska direkt. den andra orsaken kan vara att starttermostaten för VV, inte har skiftat när driftpressostaten bryter, då startas en ny VV-cykel igång. justering av starttermostaten behövs
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Thermia duo 8
« Svar #20 skrivet: 06 januari 2013, 17:26:38 »
Har du lite tur kan det vara en givare som inte fungerar. RVP styr värmepumpen med hjälp av kurva och ute- samt framledningsgivare. Visar någon givare för varmt så startar inte vp. Startar den om du drar upp kurvan på max?
Annars kan din åf ha en beg. RVP om de har lite service för sina kunder ;) (21.5 ska den heta om jag minns rätt just nu)

Den startar både om jag drar ner kurvan eller upp. Däremot verkar det inte som den sen vill stanna. Har haft isär den, och ser att skjutpotentiometern för
kurvan (vet ej vad det heter), har gått i sönder några varv i lindningen där bak, så jag tror det är det som är felet.
Just nu står den på mellan 0,5 till 0,75. Drar jag den neråt mot 0,5, så startar den direkt, men sen har jag för mig att aldrig vill stanna tyvärr.

RVP?

Gällande varmvatten tillverkning som jag sa gjordes automatiskt, så glömde jag nämna att det gäller framförallt utan tillsats med elpatron. Använder jag
elpatronen också, så verkar det som varmvattnet inte blir lika varmt jämfört med att köra bara pannan för att göra värme till huset. (hoppas du förstår vad
jag menar)

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia duo 8
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2013, 19:10:53 »
Ja, det låter som det. Drar man upp kurva ska den starta och drar du ner den igen ska den stanna. Spannet brukar ligga på ca 5-10 mm upp och ner mellan start och stopp.
Om den startar när du drar ner den låter det skumt.
Den styren startar och stoppar kompressorn på en temperaturavvikelse på framledningen. RVP bestämmer framledningens börvärde med hjälp av kurva och utegivare. När temperaturen sjunker ca 2,5 grader under startar vp och stoppar när temperaturen är ca 2,5 grader över.
Om du kör i bara drift värmepump så laddas vvb med hetgasväxlaren. Temperaturen kan bli ganska hög.
Kör du med värmepump+tillsats så slås värmesköldarna på i vvb och både cirkulationspump för radiatorer och vvb startar. Det gör att värmen i vvb går med ut i radiatorerna.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!