Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäcka kurvan pÃ¥ en IVT HT Plus C7.  (läst 6208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Knäcka kurvan på en IVT HT Plus C7.
« skrivet: 16 januari 2010, 19:51:27 »
Hej på er experter!

Jag kör den här frågan på en ny lina, eftersom jag verkar ganska trög i ämnet. Sc:,h

Jag har börjat klura lite på att knäcka kurvan på min VP. Jag har alltså en IVT HT Plus C7 + ett FTX aggregat. Installerat 15/12-09.
Huset är på 140 kvm, golvvärme i hela kåken. Har kikat på era tips här på forumet. Det verkar ju inte vara allt för svårt att labba med kurvan...
Jag kollade nyss upp har mina värden på VP ligger:

 20 -- 20,0
 15 -- 21,9
 10 -- 23,6
  5 -- 25,2
  0 -- 26,9
 -5 -- 28,5
-10 -- 30,2
-15 -- 31,8
-20 -- 33,5
-25 -- 35,1
-30 -- 36,8
-35 -- 38,4

Kurva: 5,0. Finjustering: 0,0

Är detta fabriksinställningar eller är det en kurva som installatören ställt in?
Tittade på Jalle Hs inställningar. Kan man bara "kopiera" dem?
Tilläggas kan att det har varit väldigt varmt i kåken när temperaturen legat kring -20 grader.
Vad börjar jag med att göra?

Nån som har några tips till en nybörjare?

B-O
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäcka kurvan på en IVT HT Plus C7.
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2010, 20:06:05 »
Ingen expert men jag skulle börja med att sänka kurvan när du säger att det är väldigt
varm när det är kalt ute 4,5 eller något. Det kommer säkert flera råd.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Knäcka kurvan på en IVT HT Plus C7.
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2010, 17:32:01 »

Är detta fabriksinställningar eller är det en kurva som installatören ställt in?

Värdena ligger på en rak linje så det är ingen knäckt kurva. Men värdena stämmer inte alls med kurva 5. Vid -35 skall returtemperaturen vara 60 grader enligt den. Golvvärme brukar vara kurva 2-3.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Knäcka kurvan på en IVT HT Plus C7.
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2010, 17:41:36 »
Så jag ska börja med att ställa kurvan på 3 då...?
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Knäcka kurvan på en IVT HT Plus C7.
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2010, 18:52:07 »
Vad du har för kurva orkar jag inte reda ut. ;) Genom att ställa kurvan på 0 och finjusteringen på 0 kan du se om nån knäckt kurvan,
då den ska visa 20 grader vid alla utetemperaturer.

När det gäller inställning och knäckningar är jag obstinat och förespråkar att man knäcker till sin egen kurva.

Det klassiska när man jobbar med kurvlutning och finjustering är att man hittar en lämplig inställning med vanlig temperatur för orten t.ex  0gradigt i Stockholm. Sen kommer en köldknäpp och det blir för varmt inne kurvan sänks och när det dÃ¥ blir varmare igen blir det för kallt inne. Det skruvas fram och tillbaka tills man tröttnar.

Med knäckning kan man göra sin egen kurva. Hittar snabbt lagom tempinställning för de vanligaste utetemperaturerna  och ändrar inte dem när ändring behövs för ovanligare utetemperaturföhÃ¥landen.

Hur gör man då. Jo, under 1.3 i menyn kan man se vilken temp (i de flesta fallen är det returtempen men i vissa fall framledning eller temp i arbetstank) som maskinen kommer att försöka hålla vid rådande utetemp, med nuvarande kurva, finjustering, knäckning.
Skriv upp dem på ett papper (excel ark) skriv av alla värden från +20 till -35
Ställ sedan kurvan på 0 och finjusteringen på 0, om det inte förekommit någon knäckning tidigare kommer det önskade börvärdet att vara 20 grader vid all utetemperaturförhållandena.

Sedan kommer det tidsödande (10 minuter eller något). Ställ in de avlästa värdena på respektive utetemp och glöm inte att ställa in vid alla utetemperaturer ända ner till -35grader ute temp.
Nu är det bara att se vad som händer med innetempen, vill man ändra så titta vad styrningen
känner av för utetemp och gÃ¥ in pÃ¥ knäckning vid motsvarande temp och höj eller sänk börvärdet  efter behag.  Ganska snabbt har ni fÃ¥tt fram en bra temp för den vanligaste rÃ¥dande utetemperaturerna för orten.
När det blir kallare eller varmare ute och innetempen inte stämmer kan den enkelt åtgärdas utan att det som stämmer ändras. Dessutom kan man se ganska enkelt hur kurvan kommer att se ut med lite fantasi. Vilket innebär att man kan låta kurvan plana ut vid låga orimliga utetempförhållanden på orten.

Vill man sedan sänka eller höja tempen generellt är det bara att ta finjusteringen till hjälp.
Att man ställer kurvan och finjusteringen på 0 innan man knäcker är bara för att ge en vink till
eventuellt servicefolk eller annan som petar att förstå att det är en egen knäckt kurva man har.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Knäcka kurvan på en IVT HT Plus C7.
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2010, 18:57:05 »
Hej! Vad jag kan se verkar du snarare ligga på en kurva kring 2,1. Om du sett mina värden bör du ju ändå ha laddat ner excelbladet jag lade upp för ett tag sedan. Om du skriver in värdet 0 på finjusteringen och 2,1 på kurvvärdet för alla temperaturer ser du att dom överensstämmer rätt bra med dina värden här, men inte exakt. (Eller så använder du formuläret jag bifogar den här gången, där behöver du bara skriva in kurvan och finjusteringen en gång.) Enda sättet jag får ihop dina uppgifter är att din kurva är knäckt. Du bör inte ta mina värden rakt av. Som du kan se så har jag mycket högre returremperaturer vilket skulle resultera i mycket högre temp hos dig. Om du ska använda min tabell måste du skriva in dina egna värden på kurva och finjustering.

Jag vet inte exakt vad som händer om du ändrar kurvan till 3, men jag tror att du räknar om hela den knäckta kurvan, vilket i ditt fall  skulle innebära en mycket lÃ¥g kurva, negativ faktiskt. Vet som sagt inte vad det skulle resultera i, men antagligen skulle den stanna tills du behövde varmvatten eller nÃ¥t...  ;)

Men jag måste påpeka att jag själv är rätt nybörjare så ta inte mina utsagor för allvarligt utan att kolla med andra.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Knäcka kurvan på en IVT HT Plus C7.
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2010, 19:32:41 »
Hej!

Naturligtvis ligger jag på en kurva på 2,1. Man är bra virrig eller så blev det för många bärs i lördags... :D

Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad RikardA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knäcka kurvan på en IVT HT Plus C7.
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2022, 16:13:58 »
...12 år senare, hej!

Jag fick problem efter sommaren med att VP genererade alldeles för mycket värme. DÃ¥ temperaturen är över 5+ grader sÃ¥ prövade jag att finjustera först med ett par grader, inget hände sÃ¥ jag satte finjusteringen till 0 och ändrade kurvan frÃ¥n 2,5 tills att jag nu stannat pÃ¥ 1,9 och det är fortfarande lite för varmt i huset. Jag hade rörmokaren här som kollade över systemet och hittade inget fel men knäckte om kurva. Det har gÃ¥tt nÃ¥gra dagar och jag tycker inte att det hänt sÃ¥ mycket.  Jag ramlade in pÃ¥ denna trÃ¥d frÃ¥n 2010 och använde mig av dokumentet som Jalle H laddat upp för att jämföra lite. Ser att mitt sista värde -35 gÃ¥r plötsligt ner till 36,7 men bör väl snarare vara 38,7 eller nÃ¥got och utöver det är ju temperaturerna lite högre än vad dokumentet visar. Nu vill man ju ha en sÃ¥n effektiv VP som möjligt med dessa elpriser sÃ¥ är det nÃ¥gon som har nÃ¥gra tips eller ser det bra ut? Det som är konstigt är väl att jag gÃ¥tt frÃ¥n 2,5 förra vintern tills nu 1,9, är det finjustering som gäller tills det blir grader under 5 grader eller skall jag ställa ner kurvan ännu mer, kanske ändra om till den knäckningen som dokumentet visar?

Mina inställningar:
20   22
15   24,9
10   26,8
5   28,2
0      30
-5   31
-10   35
-15   36,2
-20   38
-25   38,4
-30   38,3
-35   36,7

Inställningar enligt @jalle H exceldokument:
20   20,0
15   21,5
10   23,0
5   24,6
0   26,1
-5   27,6
-10   29,1
-15   30,6
-20   32,2
-25   33,7
-30   35,2
-35   36,7


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!