Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärar cirkulation, pumpval?  (läst 4935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Köldbärar cirkulation, pumpval?
« Svar #15 skrivet: 30 september 2011, 17:49:59 »
Men varför lägger du inte flera slingor så du kan köra med liten cp måste väl ändå vara det bästa i längden.

Så gör alla, men jag måste naturligtvis göra annorlunda... *roflmao*
Problemet som jag ser det är att det är mkt jobbigare vid utläggningen och jag har tillstånd att lägga kollektor i en korridor.
Det betyder att 2 slingor riskerar att hamna tidvis på varandra, samtidigt som jag hellre skulle vilja få ut en enda längre i sjön istället.
Jag tror det strömmar lite bättre ute i mitten av sjön än närmare min strand.
Totalt sett tror jag risken för sjöodjuret är mindre ju längre enskild slang man har.
Dessutom blir det ju fördelningsproblemet med extra komponenter o läckagerisk etc etc...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärar cirkulation, pumpval?
« Svar #16 skrivet: 30 september 2011, 17:52:39 »
Kanske finns en anledning att alla gör så ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Köldbärar cirkulation, pumpval?
« Svar #17 skrivet: 30 september 2011, 20:11:38 »
Det blir ju samma sak, men det är ju en knappt mätbar del vi tjänar,  men det kommer huset tillgodo och därför blir Klass A cp lite mindre vilktigt.

karlmb  du behöver inte en Jetpump pÃ¥ 750w-1000w  det kommer kosta mer än det smakar gentemot en vanlig CP.

Men prova gärna och posta svaret här    lycka till *vinkar*

Precis men då är det inte längre 80% utan kanske 25-30%. Den drar inte lika mycket men går hela tiden (typ).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Köldbärar cirkulation, pumpval?
« Svar #18 skrivet: 30 september 2011, 20:16:51 »
Det blir 100%  all värme som VB CP alstrar kommer det termiska skalet till gagn, om den inte sitter i ett kulverterat pannhus.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Köldbärar cirkulation, pumpval?
« Svar #19 skrivet: 30 september 2011, 20:20:51 »
Jo men min VP producerar ju 100% av mitt värmebehov med COP 3.
Så bara en tredjedel kan jag tillgodoräkna mig på varma sidan.

På kalla borde det vara mer givet att den värmer brine
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Köldbärar cirkulation, pumpval?
« Svar #20 skrivet: 30 september 2011, 20:23:58 »
Njaa  100% av drivströmmen bidrar till att värma ditt hus,  det kommer ju aldrig märkas men  :D

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Köldbärar cirkulation, pumpval?
« Svar #21 skrivet: 30 september 2011, 20:29:05 »
Oavsett om det märks eller inte. Så ett elelement som står på eller en CP eller två. Dess värme som är 100% el kan jag ju inte räkna med som ett positivt tillskott med mer än 30%. För resten vill jag ju inte ha. Annars kunde jag ju lika gärna köra med elpatron.

Men jag håller 100% med om att det är så pass lite ström vi pratar om här att det blir helt irrelevant :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!