Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt dimensionering? -14ºC och pumpen gÃ¥r konstant  (läst 2265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
Fick äntligen vinter för en natt och fick se vad pumpen klarade av. Vid -14ºC så gick pumpen konstant och gav "bara" 54ºC ut i elementen. Beräknad framlednings-temperatur vid-14 var 54ºC och det är vid den temperaturen som radiatorerna ger samma effekt som pumpen producerar. Blir det kallare så behöver jag tillsatsvärme. Har jag valt rätt storlek på pumpen? Har en 8kw med 3-9kw eltillsats, kör på "vår/höst" så TS är blockerad. Huset är byggt -72, enplans med inredd källare/gillestuga. 112m² boyta och 190m² biyta inklusive garage och allt är mer eller mindre uppvärmt. Huset ligger strax norr om Uddevalla. Eftersom jag har beräknat och installerat pumpen själv så vill jag gärna veta om jag har gjort ett bra val.
« Senast ändrad: 23 mars 2008, 11:35:03 av NibeFighter »
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
I dina trakter är det väl inte så vanligt med temperaturer under 14 grader, så om pumpen klarar av att hålla värmen till den temperaturen och sedan nån enstaka gång behöva lite tillskott är den helt rätt i storlek för att passa dig och ditt hus.
Troligtvis kommer du att behöva en par hundra kwh i tillskott om det blir en "normal" vinter, men den kostnaden skulle knappast uppvägas av en större pump. SÃ¥ i mitt tycke har du helt rätt pump  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt dimensionering? -14ºC och pumpen går konstant
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2008, 12:04:35 »
Det verkar ju vara en rimlig dimensionering. Om pumpen är ny i drift (vilket man kan anta?) så kanske du får en lägre kb-in efter en tids drift, samt att en normalvinter borde ta mer energi ur marken/berget, med lägre kb-in i mars. Oavsett verkar -14 som maximal kapacitet på kompressorn ha en hyfsad marginal med tanke på var du bor. Du kan vara nöjd och se hur besparingsslantarna tickar in!
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sen kanske du kan sänka tempen i vissa av biytorna om det blir kallt ute en längre period?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Blir det -20 så gör den kanske inte högre än +55 även med tillsats, då blir de till att ta fram plädarna å stearinljusen.
Vet ej vilken maskin du har men du måste ha 1235:an som gör upp till 70 grader framledning för gör den max 55 grader ut så är dina element lite för klena så vid svinkyla blir det till å frysa
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
I dina trakter är det väl inte så vanligt med temperaturer under 14 grader, så om pumpen klarar av att hålla värmen till den temperaturen och sedan nån enstaka gång behöva lite tillskott är den helt rätt i storlek för att passa dig och ditt hus.
Troligtvis kommer du att behöva en par hundra kwh i tillskott om det blir en "normal" vinter, men den kostnaden skulle knappast uppvägas av en större pump. SÃ¥ i mitt tycke har du helt rätt pump  Thumbsup

Ja, pumpen är nog inget du skall fundera så mycket på. Men en fundering skulle kunna vara om du kunde minska framlendingstemperaturen genom att byta ut något eller i alla fall ett fåtal element? Om inte elementen är väldigt väl dimensionerade bör något ställe vara det som kräver dagens framledning mer än de andra ställena. Genom att dubbla elementen där minskar du i så fall behovet av framledningstemperatur, varvid pumpen kan jobba mot lägre vattentemperaturer. COPen blir lite bättre, och pumpen kan klara ytterligare lite lägre utetemperatur. Inte lönt om en massa element skulle behöva bytas, men kan vara en idé om det finns något ställe som är det som sätter gränsen idag.

--- Mats---

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
Ja, pumpen är nog inget du skall fundera så mycket på. Men en fundering skulle kunna vara om du kunde minska framlendingstemperaturen genom att byta ut något eller i alla fall ett fåtal element? Om inte elementen är väldigt väl dimensionerade bör något ställe vara det som kräver dagens framledning mer än de andra ställena. Genom att dubbla elementen där minskar du i så fall behovet av framledningstemperatur, varvid pumpen kan jobba mot lägre vattentemperaturer. COPen blir lite bättre, och pumpen kan klara ytterligare lite lägre utetemperatur. Inte lönt om en massa element skulle behöva bytas, men kan vara en idé om det finns något ställe som är det som sätter gränsen idag.

--- Mats---
Jag har planerat att lägga golvvärme i gillestugan. Och elementen på ovanvåningen har jag planerat att byta ut till dubbelpanel. Huset har ettrörssystem med fyra slingor och elementen är dimensionerade för oljeeldning. Jag har ett element i tvättstugan som inte är inkopplat, funderar på att skaffa en fläktkonvektor istället. Och i gillestugan blir det en insats i öppna spisen så att jag inte behöver använda el som tillsats. En rumstermostat står oxå på önskelistan.
Jag valde en Nibe 1235 eftersom den klarar högre framledningstemperatur och är förberedd för styrning av en extra shuntgrupp. Jag är ganska nöjd själv med min installation och det är gott och höra att jag valt rätt storlek på pump, fick höra att 8kw inte skulle räcka till.
« Senast ändrad: 23 mars 2008, 21:20:16 av NibeFighter »
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt dimensionering? -14ºC och pumpen går konstant
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2008, 09:26:52 »
Ansluter mig till tidigare inlägg, några nya radiatorer kan göra susen. Att värmesystemet är ett-rörs och högtemp-dimensionerat gör att du inte får ut mer effekt vid den låga framledningstempen.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!