Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man seriekoppla tvÃ¥ värmepumpar pÃ¥ köldbärarsidan?  (läst 3881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Jag har precis borrat en 170m energibrunn (166m effektiv). Med 9m foderrör, slang och köldbärare (bioetanol) och ROT kostade det 31900:-.
Jag har bara köpt borran, med tillbehör, eftersom jag gärna mekar dit pump och styrning själv.
Jag har fått erbjudande om att köpa två 4kW pumpar billigt (IVT Greenline).
Kan man seriekoppla dom på köldbärarsidan, och få 8kW, vilket är den effekt jag söker?

Jag har ännu inte bestämt om jag ska köra flytande eller fast kondensering.



Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hm... ska du inte parallellkoppla? Då kan du köra med två när det behövs och en när det räcker. Och alternera mellan dem för att jämna ut slitaget.... ::)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tycker att det rent teoretiskt borde funka, men som Bopakoster skriver så måste du göra en parallellkoppling.
Du vill ju ha det "varma" brine in till båda VP och inte det "varma" brine in till en VP som skickar sin "kalla" brine ut och sen in till den andra VP.
Sen om det funkar i praktiken är ju en helt annan femma.
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
borde bli seriekoppling på varma sidan och paralell på kalla. Klart det funkar men kan nog bli lite pill med styren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tror också på pararellkoppling på kalla sidan, och påminner om backventiler om du vill köra en i taget.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
borde bli seriekoppling på varma sidan och paralell på kalla. Klart det funkar men kan nog bli lite pill med styren.
Varför serie på VBsidan? Effekten blir kanske samma men kan lite högre pga bättre total COP i parallell koppling med lägre VBtemp.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
borde bli seriekoppling på varma sidan och paralell på kalla. Klart det funkar men kan nog bli lite pill med styren.
Varför serie på VBsidan? Effekten blir kanske samma men kan lite högre pga bättre total COP i parallell koppling med lägre VBtemp.

Vb ut blir densamma det huset behöver eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Paralellt på båda sidorna annars fungerar det inte
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!