Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om gammal golvbrunn  (läst 10657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågor om gammal golvbrunn
« skrivet: 05 juni 2017, 21:50:16 »
Hej på er!

Jo det är så att jag gör ett pannrum av ett gammalt badrum i källaren och golvbrunnen tänkte jag behålla som ett skydd vid eventuellt läckage.

Problemet då är att golvbrunnen är en gammal 220mm gjutjärnsbrunn med 10cm betong i lager ovanpå och i brunnen vilket gör att fuktvandring går in i betongen vilket ger utfällning till följd.

Jag tänkte förhöja brunnen och förminska den till 150 mm och täta till där järnet i brunnen börjar och har konstruerat ett rör med ett plastlock i botten och tänkte kolla med er om jag är helt ute och cyklar och om det finns en pålitligare lösning?

Vore tacksam för svar!
Ha det gött!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2017, 21:56:28 »
Ledsen ,  du har nog inte nÃ¥got allternativ  om det ska bli bra , bara hugga upp , mycket arbete , koppla mot det rör som finns under
men pass upp kan vara gjutjärn ,  häftigt angripet eller cementrör ( tror inte pÃ¥ det men kan vara cement ) sköra grejer .
i med en ny brunn på rätt höjd , glöm inte att ha ett lokalt fall 30 cm runt brunnen på ca 2 cm

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2017, 22:25:01 »
Jo jag har försökt hitta lösningen att komma förbi att knacka upp hela brunnen och göra det riktigt då min budget inte håller för detta om det nu skulle gå fel och tidsplanen spricker direkt.

Jag har också funderat på att skaffa ett rör i järn med samma dimension och svetsa dit det i kant med brunnen och galler ovanpå?

Grejen är ju den att brunnen kommer bara fungera som en säkerhet om olyckan är framme. Hade brunnen används för dagligt bruk då hade jag gjort det rätt självklart men i detta läge så känns det kluvet som f-n. Blir ett merjobb utan guds nåd om det blir problem.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2017, 23:14:36 »
Hyr en "riktig" bilmaskin så bilar du upp brunnen på en eller två timmar och kan sedan montera en ny på rätt höjd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2017, 09:39:22 »
Hur gammalt är huset?
Är övriga avloppsrör i gjutjärn?
I mitt hus från 1970 är det PVC-rör men brunnarna i källaren är av gjutjärn.
De är sen kopplade mot PVC-rör så byter jag ut en brunn kan jag enkelt bila upp den och ersätta med plast (gjorde så i badrummet nere).
En variant är som du är inne på att sätta in ett rör och täta ordentligt, tror inte på att svetsa utan mer på tätningsmassa som inte härdar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2017, 10:13:14 »
Eftersom du säger att brunnen ligger så djupt , så ligger nog rören djupt med , du har ett handfat som troligtvis är kopplat på den stammen
med , inget ovanligt med detta montage , rören lades på mark innan gjutning och ett rör sattes på för att inte betongen skulle gå ned i brunnen , har för mig att det finns en lösning för dig , svårt på avstånd och foto att se vad som kan göras , men det finns någon form av
adapters för anslutning och höjning  till gamla brunnar , du mÃ¥ste kunna rensa om det blir skit i den , du mÃ¥ste även ha nÃ¥gon form av vattenlÃ¥s där , annars luktar det illa , rÃ¥der dig att försöka komma i kontakt med en röris  som kan titta pÃ¥ det , men kom ihÃ¥g han ska vara i  60:Ã¥rs Ã¥ldern , har kanske  erfarenheter av sÃ¥dana jobb , 40 taggare och därunder brukar inte ha utfört jobb av den arten , kan kosta  nÃ¥gra  kronor men är väl värda pengar

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2017, 12:39:10 »
Huset är från 1934 och alla rör ligger djupt dock är allt påkopplat på pvc rör ut i kommunalt avlopp. Jag har också en ide att plugga denna brunn och fylla igen och ta och göra om röret från handfatet till golvbrunn med vattenlås. Hade dock tänkt att koppla på kondensvattnet från pumpen plus pannans spillvatten om det nu funkar att ha kondens+spillvatten+golvbrunn i ett och samma?

Men först ska jag snacka med en röris av det äldre slaget och se hur hans idéer ställer sig till detta som 25focus är inne på.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2017, 12:56:38 »
Det gÃ¥r utmärkt att koppla ihop allt , men inte allt som inte har med avloppsbrunnen ( med vattenlÃ¥s i ) att göra ,  rören frÃ¥n annat ska avslutas ca 50m/m ovanför och inte ned i vattnet pÃ¥ brunnen , gärna genom gallret men inte ned i vattnet
Hoppas att du hittar en röris en del av dom är inte dumma på sånt här .
Var är anslutningen till kommunala , pÃ¥ utsidan av väggen ??  Vet du när det är gjort och av vem , frÃ¥ga gärna hur dom kopplat ihop det ,
då har du en indikation på vad som finns under golvet , till 100% så det samma sorts rör som kommer ut som finns i golvet
« Senast ändrad: 06 juni 2017, 12:59:53 av 25fOCUS »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #8 skrivet: 06 juni 2017, 13:04:48 »
Såvida inte nån har bilat upp golvet och bytt stammarna så är det gjutjärnsrör under huset, 1934 fanns inte PVC-avloppsrör.
Låter som en idé att använda röret från handfatet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2017, 13:22:38 »
Allt är påkopplat på detta rör under källartrappan som kommer från övriga huset. Då det låter i detta rör när alla brunnar och avlopp används i källaren. Och golvet kring detta har en gång gjutits om för att byta ut stammen till kommunalt. Rummet med golvbrunnen är bakom träpanelen på bilden med ett avstånd på ca 2,5-3m.

Men billigaste/enklaste alternativet är väl ändå och lägga en ny golvbrunn med röret från handfatet och fylla igen den gamla?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2017, 14:46:08 »
Jag ser att det är dom gamla tunnväggiga rören ( grÃ¥ ) som användes för mÃ¥nga Ã¥r sen , men verkar som att rören är omdragna i huset vid nÃ¥got tillfälle , att dom skramlar lite vid vattenförning är normalt  , det ekar i röret när det tappas pÃ¥ annat ställe , har du lyssnat när nÃ¥gon
spolar pÃ¥ toa uppifrÃ¥n  , dÃ¥ skramlar det rätt bra ,  sedan att göra en ny brunn vid handfatet , ( även det gÃ¥r ) det är 50 anslutning
från handfatet och brunnar har 50 , den dim sväljer rätt bra , och du har fall ut , det är ju inte meningen att du ska kasta ut flera kubik samtidigt ,
såg även att VV och KV går i golvet , pass på om du ska bila upp för brunn , avloppet går ned mellan rören , har du tur så är avloppet
ovanför rören , mindre att bila

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #11 skrivet: 06 juni 2017, 16:59:33 »
I mitt hus av ungefär samma årgång är det betong rör i golven ingjutna och gjutjärn i bjälklag en del synligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #12 skrivet: 06 juni 2017, 19:34:47 »
I mitt hus av ungefär samma årgång är det betong rör i golven ingjutna och gjutjärn i bjälklag en del synligt.
Inte helt fel du säger , gjutjärn har funnits länge med montage i huset och cement under golvet ut genom backen
vid omdragning så kopplade dom på i golvet ock på utsidan med plast , för att inte behöva hugga upp hela källaren

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #13 skrivet: 06 juni 2017, 20:26:29 »
Jag kommer inte få problem med vattnet att bila upp den nya brunnen då jag stötte på prisolrör med lödad skarv i betongen till tvättstugan som jag gjorde om. Jag kopplade bort stammen i detta rum och gjorde en ny dragning till tvättstugan enbart och och använde dom gamla prisolrören genom väggen. Så det är bara bila på och krossa dom gamla rören om jag stöter på dom.

Vilken golvbrunn funkar fint att lägga dit som man kan lägga dit 2st 32mm rör ovanför låset som blir snyggt?

Och hur fyller jag den gamla brunnen bäst? Tennisboll och betong?  ;)

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om gammal golvbrunn
« Svar #14 skrivet: 06 juni 2017, 20:28:37 »
Till tvättstugan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!