Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dyr installation av NIBE Fighter F370  (läst 23165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDN

  • Gäst
JDN
Dyr installation av NIBE Fighter F370
« skrivet: 13 maj 2015, 23:10:51 »
Fick ett pris på installation av en firma på en ny NIBE F370. Den ska ersätt den befintliga 310P som gått sönder. Priset var ca 50.000 inkl montering och bortforsling av den gamla pannan. Enligt firman vill de ha betalt för en arbetsdag med 2 personer.

Enligt min uträkning kostar pumpen via firman ca 32.000
Installationen blir dÃ¥, ca 18.000 efter ROT vilket innebär 36.000 kr före ROT/ 8 timmar/2 man= 4500:- i timmen. Är detta ett rimligt timpris?  Enligt mig hyckleri. Tar alla firmor lika mycket?
Vad kostar Ã¥tervinning av värmepumpen eller plockar firman ner alla fungerande delar och tjänar ännu mer? 

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2015, 23:22:34 »
Är du missnöjd med det pris du fått så fråga någon annan, det står ju var och en fritt att begära vad man vill. Likaväl som det står var och en fritt att förkasta eller att acceptera anbudet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2015, 07:21:24 »
Billigaste nätpris jag hittat är 35 000 kr, av Nibe rekommenderat pris är 49 500 kr.
SÃ¥ det beror ju lite pÃ¥ hur  man räknar...
Om man räknar med 35 000 för pumpen (tror inte att NÅGON installatör tar så lite för pumpen) så blir det före ROT 30 000 kr för installationen, eller 1875 kr/timme.
Din beräkning måste vara fel jag får i alla fall 36 000 kr för 2 man i en dag (16 timmar) till 2250 kr/timme, även det är mycket, men långt ifrån 4500 kr/timme.

Du kan även prova forumets offerttjänst, företag som lämnar offerter kanske har lite mindre jobb och kan/vill ge ett bättre pris än om du bara ringer första bästa som har fullt upp?
www.energioffert.se
« Senast ändrad: 14 maj 2015, 07:28:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2015, 07:40:53 »
Är du missnöjd med det pris du fått så fråga någon annan, det står ju var och en fritt att begära vad man vill. Likaväl som det står var och en fritt att förkasta eller att acceptera anbudet.
Jo, det är själva definitionen på marknadsekonomi och så skulle Reagan och Thatcher ha sagt, men ska man helt utelämna all slags moral från affärer? Jag tror att det kan betala sig för firman att lämna bra priser även när det är högkonjunktur och generösa ROT-avdrag, annars blir det lätt så att samma firma som köper nya bilar när det går bra, går i konkurs när tiderna blir sämre. Och det blir de, utan undantag.

JDN

  • Gäst
JDN
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2015, 08:42:14 »
Är du missnöjd med det pris du fått så fråga någon annan, det står ju var och en fritt att begära vad man vill. Likaväl som det står var och en fritt att förkasta eller att acceptera anbudet.
Antar att du är hantverkare själv, jo då självklart förstår jag marknadsekonomins spelregler och vet naturligtvis att jag kan begära in 100 offerter om jag vill.
Min fråga var om det var ett rimligt timpris dvs rimligheten i att en installatör tar 2250Kr per timme? Låter mycket. Men det kanske finns kostnader som jag inte känner till, mm ? En elektriker eller snickare brukar ju knappast ta mer än 800kr tim inkl moms före ROT, enligt min tidigare erfarenhet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2015, 08:47:51 »
Passar pannan pang på utan att dom behöver byta en del rördelar och ingår tex nytt exp kärl ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

JDN

  • Gäst
JDN
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2015, 08:52:02 »
Billigaste nätpris jag hittat är 35 000 kr, av Nibe rekommenderat pris är 49 500 kr.
SÃ¥ det beror ju lite pÃ¥ hur  man räknar...
Om man räknar med 35 000 för pumpen (tror inte att NÅGON installatör tar så lite för pumpen) så blir det före ROT 30 000 kr för installationen, eller 1875 kr/timme.
Din beräkning måste vara fel jag får i alla fall 36 000 kr för 2 man i en dag (16 timmar) till 2250 kr/timme, även det är mycket, men långt ifrån 4500 kr/timme.

Du kan även prova forumets offerttjänst, företag som lämnar offerter kanske har lite mindre jobb och kan/vill ge ett bättre pris än om du bara ringer första bästa som har fullt upp?
www.energioffert.se
[/quote
 Jag utgick frÃ¥n firmans uppgifter, de sa att pumpen gick pÃ¥ 32.000. Offerten blev 52.000 med installation som innebar 2 man en arbetsdag 8-10 timmar? jag kan inte fÃ¥ det till annat än samma belopp som dig, 4500kr /timmen för tvÃ¥ man, eller 2250kr-2000kr per gubbe, alltsÃ¥ samma belopp.men jag tycker fortfarande att 2000-2250 kr /timme är mycket om man jämför med andra tim priser för "vanliga hantverkare". Min frÃ¥ga var ju inte själva uträkningen, utan synpunkter pÃ¥ timpriset och prisbilden generellt.

JDN

  • Gäst
JDN
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #7 skrivet: 14 maj 2015, 08:54:07 »
Billigaste nätpris jag hittat är 35 000 kr, av Nibe rekommenderat pris är 49 500 kr.
SÃ¥ det beror ju lite pÃ¥ hur  man räknar...
Om man räknar med 35 000 för pumpen (tror inte att NÅGON installatör tar så lite för pumpen) så blir det före ROT 30 000 kr för installationen, eller 1875 kr/timme.
Din beräkning måste vara fel jag får i alla fall 36 000 kr för 2 man i en dag (16 timmar) till 2250 kr/timme, även det är mycket, men långt ifrån 4500 kr/timme.

Du kan även prova forumets offerttjänst, företag som lämnar offerter kanske har lite mindre jobb och kan/vill ge ett bättre pris än om du bara ringer första bästa som har fullt upp?
www.energioffert.se
[/quote
 Jag utgick frÃ¥n firmans uppgifter, de sa att pumpen gick pÃ¥ 32.000. Offerten blev 52.000 med installation som innebar 2 man en arbetsdag 8-10 timmar? jag kan inte fÃ¥ det till annat än samma belopp som dig, 4500kr /timmen för tvÃ¥ man, eller 2250kr-2000kr per gubbe, alltsÃ¥ samma belopp.men jag tycker fortfarande att 2000-2250 kr /timme är mycket om man jämför med andra tim priser för "vanliga hantverkare". Min frÃ¥ga var ju inte själva uträkningen, utan synpunkter pÃ¥ timpriset och prisbilden generellt.
Jag utgick från firmans uppgifter, de sa att pumpen gick på 32.000. Offerten blev 52.000 med installation som innebar 2 man en arbetsdag 8-10 timmar? jag kan inte få det till annat än samma belopp som dig, 4500kr /timmen för två man, eller 2250kr-2000kr per gubbe, alltså samma belopp.men jag tycker fortfarande att 2000-2250 kr /timme är mycket om man jämför med andra tim priser för "vanliga hantverkare". Min fråga var ju inte själva uträkningen, utan synpunkter på timpriset och prisbilden generellt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #8 skrivet: 14 maj 2015, 08:55:36 »
Begär du in en offert så får du ett totalpris och du har i princip ingen möjlighet att bedöma vad som kostar vad. Men om du tycker att det ligger för stor del på arbetskostnaden kan dom säkert föra över en del av den kostnaden till materialdelen. Troligen har dom lagt en lite för hög del på arbetskostnad för att du ska få mer ROTavdrag än vad du egentligen skulle vara berättigad till.
Och, nej jag är inte hantverkare jag är pensionär med ett förflutet inom byggsvängen med lite olika arbetsuppgifter
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

JDN

  • Gäst
JDN
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2015, 08:59:18 »
Passar pannan pang på utan att dom behöver byta en del rördelar och ingår tex nytt exp kärl ?
Panna är ju exakt likadan i mått står på samma plats och anslutningarna är lika som ja kan bedöma. Elen finns på plats.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #10 skrivet: 14 maj 2015, 09:04:30 »
Kolla med andra firmor vad dom vill ha men tror nog hamnar ungefär lika eller byt den själv med hjälp av en kompis och spar 18000 kr  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2015, 09:41:53 »
Det verkar inte vara priskrig på installationer, tvärtom, jag tror de tävlar om att lägga högst anbud, hur bra som helst, alltid är det någon firma som får jobbet, och sedan är staten hygglig nog att betala 30000:- till för ett par dagars jobb.

JDN

  • Gäst
JDN
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #12 skrivet: 14 maj 2015, 09:57:57 »
Ja jag tror du har rätt, det är något slags omvänt förfarande vid offerter. Tack för din synpunkt.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #13 skrivet: 14 maj 2015, 13:21:26 »
Passar inte rakt av, jag vet för jag har gjort bytet. Så det går ju åt lite rördelar. Sen ska trikare dit och fixa elen om dom inte själva har behörigheten. Sedan ska ju anl. justeras in gällande luftflöden osv. Sedan ska den gamla maskinen på skrot vilket kostar en slant om den ev ska tömmas på Köldmedia. Sedan ska dom ju ha en slant över till bil, lager osv.
Men visst, billigast blir det om du gör det själv

Utloggad Largion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dyr installation av NIBE Fighter F370
« Svar #14 skrivet: 14 maj 2015, 18:41:59 »
Som plumber säger passar de inte med gamla anslutningar utan man får dra om alla rör under.
Sen undrar jag om det var 50000:- efter rot eller innan.

Om det är 50000:- innan rot så tycker jag inte det är något konstigt om vp kostar 32000:- lämmnar det 18000:- på 2 man som ger en arbetskostnad på 900-1125/t och man. De lämnar även garanti på sitt arbete hoppas jag så då måste de räkna med att få åka tillbaka utan att kunna debitera en kund ibland om det blit något problem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!