Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?  (läst 8440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Vi ska till och installera bergvärme och har bestämt oss för ett anbud, totalentreprenad.

I anbudet så står det att vi ska få en energibrunn enligt "Normbrunn -07". När jag läser i denna norm från SGU står det "Brunnen ska vara tät ner till minst 2 meter i berg och minst 6 meter från markytan". Jag ska i mitt fall ha nära ner till berg där vi bor (referenser är grannar som borrat, samt berg i dager på flera ställen).

Jag tolkar det enligt SGU att om vi nu skulle ha låt oss säga 1 meter ner till berg så ska vi alltså ha foderrör 5 meter ner i berget.

I anbudet som vi valt sÃ¥ stÃ¥r det klart och tydligt att energibrunn enligt "Normbrunn -07" ingÃ¥r, men sedan längre ner i anbudet under priser stÃ¥r det att "3 meter foderrör ingÃ¥r". Och sedan ännu längre ned finns en reservation, "att om inte det inte räcker med 3 meter foderrör ner till berg träffas pÃ¥ sÃ¥ kommer extra debitering att ske...."  Jag tolkar detta som att "om" jag har tre meter ner till berg sÃ¥ kommer jag även fÃ¥ 3 meter foderrör ner i berget, totalt 6 meter (pga norm), sÃ¥ i detta fall klarar jag mig frÃ¥n extra debitering.
Jag ska givetvis kolla detta med anbudssgivaren och se vad han menar.

De andra anbuden står det att 6 meter foderrör ingår enligt norm 07 och i ett fall står det att "max 6 meter foderrör" ingår (jag kan alltså få mindre om berg påträffas på mindre avstånd än 4 meter :-\).

Men för att jag ska kunna stå på mig mera så undrar jag nu över om det alltid ska vara 6 meter foderrör oavsett om berg finns strax under ytan?

//Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2011, 21:37:02 »
Min tolkning av normbrunn 07 är att det ska vara minst 6 m foderrör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2011, 21:45:04 »
I anbudet med frånskrivningen om längden på foderröret får du betala extra för dom tre meter som fattas för att det ska bli en normbrunn 07. Så läser jag det i alla fall
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2011, 00:10:18 »
Ja så ska man läsa det.

Det borras alltså i båda fallen enligt normbrunn. Men i båda fallen måste du betala mer om exempelvis berg är 10 meter ner. I det ena fallet skulle du slippa betala mer om berg påträffas inom 4 meter.

BÃ¥da offerterna friskriver sig. Det är enbart antalet meter som skiljer och inget fel i detta. Det  man kan anmärka pÃ¥ är väl att det ena alternativet alltid kommer kosta extra. DÃ¥ är det bättre, enligt mig, att ge ett pris och helt enkelt skriva att kostnad för foderrör tillkommer med xkr per meter.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ersnäs32

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?
« Svar #4 skrivet: 25 november 2011, 16:05:13 »
Tja har jobbat som brunnsborrare ett par år och hoppas kunna svara på din fråga. Du måste som borrare alltid fästa foderröret med minst 2 meter ner i berget. Vi måste alltid sätta minst 2 foderrör för att säkerhetsställa att du är i berget. Det betyder att ävrn omn du har "berg i dagen" så måste vi sätta 2 foderrör. Detta innebär att rördrivningen aldrig kan bli mindre än 6 meter.
 D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?
« Svar #5 skrivet: 25 november 2011, 18:39:08 »
Sätter man 6m foder även om det är berg i dagen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?
« Svar #6 skrivet: 25 november 2011, 19:23:51 »
Om man följer normbrunn -07 tror jag den ska vara fodrad med minst 6 meter. Ofta ingår 6 meter foderrör i anbuden antagligen för att det inte kan bli mindre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2011, 00:10:43 »
Jag hade 0.5-1m till berg, borraren ska ha borrat enligt normbrunn 07 och jag fick "bara" 3 meter foderrör, 6 ingick... Känns lite onödigt konstigt när man läser som det står, men det står ju faktiskt tät 2 meter ner i berg och 6meter från mark tror jag inte var ett krav om borraren ansåg berget vara tätt nog...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Nixe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Ivt greenline compact 5kw
SV: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2013, 19:09:55 »
Man sätter alltid minst 6meter foderrör alltså 2st rör och dom ska borrars ner 2 meter i friskt berg.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2013, 10:29:59 »
Så, om man har berg i dagen så skall dom alltså borras ner 6 meter i berget?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Foderrör antal meter - tvetydiga uppgifter i anbud?
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2013, 18:45:37 »
Så, om man har berg i dagen så skall dom alltså borras ner 6 meter i berget?

Jepp, enligt normen så ska man gör det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!