Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Störande ljud i radiatorer  (läst 14556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Störande ljud i radiatorer
« skrivet: 01 december 2010, 07:44:34 »
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag har ett vattenburet system som drivs av en bergvärmepump från nibe, och jag har en fråga som rör elementen och att de lever om.

Det är speciellt störande på övervåningen där vi har vårat sovrum, termostaten är ställd på att vara fullt öppen i sovrummet och resten av huset.

Det är dock bara elementet i vårat sovrum som tjuter på övervåningen, de andra är helt tysta och detta stör mig och man blir ju fundersam om något är galet med det element som vi har i sovrummet?

Sedan har vi 2 st vattenburna element på entreplan som också låter men de hör man inte lika väl då det är i vardagsrum och matrum som är i öppenplanlösning.

Jag har prövat att lufta alla element och prövat att ställa ner cirkulationspumpen till läge 1 men jag får fortfarande detta fenomen

Skulle det hjälpa om man böt ut elementen eller bytte ut termostaterna mot nya?

Sen undrar jag också hur värmen ska fördelas ut på elementet? ska det vara jämnvarmt hela elementet eller ska det vara kallt nertill och varmt upptill?

Snälla kan någon hjälpa mig med detta så vore jag väldigt tacksam.

« Senast ändrad: 01 december 2010, 08:03:18 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 08:13:25 »
Om termostaten är helt öppen så är det nog inte det som är problemet - Det kan iofs vara så att det har fastnat smuts som gör att det blir en trång pasage... Mer troligt är att strypningen på kopplet är så hårt ställd att det blir kavitationsljud. Testa att motionera ventilen under termostaten och strypventilen. Kolla att termostatens ventil fjädrar ut riktigt och inte kärvar. Kom ihåg att notera hur många varv du vrider strypventilen så att du kan återställa den efteråt!
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 08:28:45 »
Alltså på de radiatorer som jag har så sitter det en termostat på ena sidan och bå andra sidan så sitter det en luftningsskruv.

Som jag fattat det så om man skruvar ner termostaten så stryper man systemet eller är jag helt ute och cyklar.

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 08:36:24 »
Det brukar även finnas en fast instrypning. Antingen under ett lock på returen, eller via en ring runt termostatventilen som vrids med ett specialverktyg. Vad är det för koppel? Bilder?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 09:02:02 »
Hur ska förövrigt värmen vara i radiatorerna?

Ska det vara fullvärme i hela eller?

Sen märkte jag att ett av elementen i källaren inte verkar gå att lufta för de kommer inget vatten när man luftar men det är värme i det.

« Senast ändrad: 01 december 2010, 09:38:04 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 09:28:40 »
Radiatorn skall vara ca 7-8 grader kallare nedtill än upptill. Stryper du in alla radiatorer så att dom är det med fullt öppna termostater så har du ett väl balanserat system. Då kan du justera in en jämn och fin innetemp med hjälp av reglersystemets värmekurva.
Sen kan du använda termostaterna för att sänka tempen lite i de rum där du vill ha lite svalare.

Fö så går det att lägga till bilder direkt på forumet om man klickar på 'Fler alternativ...' till vänster nedanför rutan man skriver inlägget i...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 09:39:21 »
Var tror du man ställer strypningen om du kollar på bilderna?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #7 skrivet: 01 december 2010, 10:10:20 »
Var tror du man ställer strypningen om du kollar på bilderna?

Det vet jag inte, men nån VVS-expert här på forumet vet säkert.
På den nedre bilden skulle det kunna vara under det uppåtriktade locket på t-stycket på returen. Om du törs så kan du ju lossa locket och kolla...

Står det inga beteckningar på anslutningarna? Hur ser det ut om du tar bort själva termostaten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #8 skrivet: 01 december 2010, 17:32:36 »
ska försöka att ge mig på att ta bort termostaten och kolla om något är galet där, glömde att säga att ljudet kommer från avluftningen.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #9 skrivet: 01 december 2010, 17:43:52 »
Om du plockar bort termostaterna så kan det gå att ställa på en ring där bakom ta gärna en bild utan termostat på nära håll. håller just nu på att justera mina radiatorer och jag måste ha ett verktyg till det det är möjligt du behöver det med står det inget på grejen som termostaten sitter på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #10 skrivet: 01 december 2010, 20:46:16 »
Alla radiatorventiler är inte förinställningsbara. Bla din tyvärr. Vill minnas att det är en Honywell. Du får strypa under locket på returen om det behövs. Tare försiktigt när du lättar på locket så du inte får med dig spindeln. Då blir det blött.
Radiatorn i kälaren är väl antagligen ansluten uppifrån. Då blir den självluftande.
Att det låter från luftningen har jag alldrig varit med om.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #11 skrivet: 03 december 2010, 10:07:10 »
Här är nu en bild, vad kan jag göra nu?
« Senast ändrad: 03 december 2010, 10:26:21 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #12 skrivet: 03 december 2010, 11:08:41 »
Här är nu en bild, vad kan jag göra nu?


Tror inte att det går att justera grund flödet på de radiator kopplen men du kan köpa handrattar och montera istället för termostaterna så kan du ställa ändå så länge men jag rekomenderar att byta till koppel som är justerbara på de radiatorerna som har avstängning på returen kan du ev justera flödet där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Störande ljud i radiatorer
« Svar #13 skrivet: 09 december 2010, 18:54:56 »
Ska ta hit en rörmockare så får han titta på det och se om han kan lösa problemet.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!