Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor om min CTC anläggning  (läst 2205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Lite frågor om min CTC anläggning
« skrivet: 17 oktober 2010, 10:45:55 »
Hej alla värmepumpsexperter!

Har lite frågor om min CTC anläggning (CTC EcoEl 1550 + EcoAir 107) som installerades för lite mer än ett år sedan. När vi flyttade till hus stod här en gammal panna från 1978 som tydligen haft en värmepump kopplad till sej, men utedelen var borta sedan länge, så den gick bara på elpatron. Denna gamla panna var såklart allt annat än effektiv, och drog mycket ström. Då vi inte hade så mycket pengar och var tvungna att spara blev det en kall första vinter (2008), när vi vaknade på mornarna kunde det i värsta fall vara 14-15 grader inomhus, som vi sedan tryckte upp till en 18-19 grader med vår kamin i vardagsrummet. Under det första året gjorde vi av med 23215 kwh (inklusive hushållsel), trots att vi sparade på värmen.

I september 2009 fick vi CTC EcoEl 1550 + EcoAir 107 installerad. Efter det har vi kört 21 grader inomhus som inställning. År 2 i huset (ca. halva året med gamla anläggningen och halva med nya) gjorde vi istället av med 17416kwh (inklusive hushållsel), en förbättring på 25% trots att vi höjde temperaturen till 21 grader och att vintern 2009 var betydligt värre än den 2008. Det är vi såklart nöjda med, men har ändå några frågor...

1. En del av er verkar ha otroligt mycket mindre förbrukning på era anläggningar. Nu förstår jag att en del av er gör manuella inställningar på era anläggningar titt som tätt (och det är jag kanske inte så intresserad av), samt att det beror väldigt mycket på var man bor samt isolering osv., men skillnaden verkar enorm i vissa fall. Vad är er hemlighet? :) Vilka saker ska jag börja att kolla över för att göra lite "fin-inställningar"?

2. Min radiatorcirkulationspump har tre läge, 50 Watt, 60 Watt och 70 Watt. Den har stått på 70W steget hela tiden. Finns det någon ekonomisk vinst med att skruva ner den till 60W eller tom. 50W (förutom att man sparar 10 eller 20W, vilket inte kan bli mer än några tiors vinst per år). Tänkte om det kanske är mer effektivt om vattnet strömmar långsammare genom radiatorerna?

3. Vi har som sagt satt innetempen till 21 grader, men det verkar inte som pannan alltid bryr sej om detta. Som exempel, igår eldade vi på i kaminen i vardagsrummet, bara för mys-stämmningens skull. Inomhustemperaturen låg efter ett tag på 22,2 grader (enligt inomhusgivaren), ändå gick pumpen för fullt ute. Utomhustemperaturen låg på nollan, men man tycker ju att det är inomhustemperaturen som ska styra? Elpatronen var inte igång, endast pumpen. Detta känns ju lite som att elda för kråkorna... Hur kan man lösa detta?

4. Vi brukar köra elementen i källaren och på basplanet fullt öppna. Elementen på andra våningen brukar vi ha avstängda, åtminstonde tills dess att det blivit riktigt kallt ute. Detta mest för att vi sover på andra våningen, och inte vill ha för varmt då. Ofast har vi en 18-19 grader på ovanvåningen med elementen avstängda när det är 21 grader på nedre plan, detta tycker vi är lagom. Dock undrar jag om detta är bra eller dåligt ur ekonomisk synpunkt? Blir systemet mer ekonomiskt om alla element är fullt öppna, eller sparar jag pengar på att göra såhär?

Till sist lite info om mitt hus, ifall det är till någon hjälp. 1,5 plans (108 kvadrat) med källare (mellan 40-50 kvadrat). Stora gamla radiatorer väl placerade (dock endast två stycken i källaren, vilket gör det svalare där,men det stör oss inte). Blandat treglas och tvåglas fönster, tilläggsisolerad vind. Huset är från 1948, byggt i lättbetong med tegel utanpå. Inomhusgivaren sitter på basplanet.
Vi är två personer i hushållet, och huset ligger i Skåne.

Tacksam förtips och hjälp!
« Senast ändrad: 17 oktober 2010, 10:51:31 av dh »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite frågor om min CTC anläggning
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2010, 14:12:41 »
1. Det man kan göra är att ställa ner panntemp tills du märker att varmvattenkomforten blir lidande. Ha aldrig högre temp i pannan än absolut nödvändigt för VV-komforten.

2. Jag är inte säker men jag tror skiktningen i pannan blir bättre med lägre fart pÃ¥ VB-cirkpumpen. FÃ¥r du bra värme i huset med lägre fart pÃ¥ den sÃ¥ ställ ner.  :-\

4. Eftersom din panna har en shunt så är det inga problem att strypa vissa radiatorer med termostater eller liknande om du hittat en kurva som ger rätt värme i övriga huset med öppna termostater.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite frågor om min CTC anläggning
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2010, 23:49:27 »
Några tillägg till de goda råden...

-Har du Ecoel+Ecoair behöver du inte skruva då och då, men det gäller att den är rätt inställd från början. (Huskurva och justering)

-Har du innegivaren till Ecoel monterad? Den kan spara en slant, tex när du eldar i kaminen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad dh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor om min CTC anläggning
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2010, 14:47:35 »
CarlN: Tack för dina tips, skaq ha dem i åtanke!

Larryd: Jo, jag har innegivaren monterad, men som sagt verkar inte ecoel bry sej om att innegivaren visar ex. 22 grader fast inomhustemperaturen är inställd på 21 grader...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite frågor om min CTC anläggning
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2010, 15:30:46 »
3. Vi har som sagt satt innetempen till 21 grader, men det verkar inte som pannan alltid bryr sej om detta. Som exempel, igår eldade vi på i kaminen i vardagsrummet, bara för mys-stämmningens skull. Inomhustemperaturen låg efter ett tag på 22,2 grader (enligt inomhusgivaren), ändå gick pumpen för fullt ute. Utomhustemperaturen låg på nollan, men man tycker ju att det är inomhustemperaturen som ska styra? Elpatronen var inte igång, endast pumpen. Detta känns ju lite som att elda för kråkorna... Hur kan man lösa detta?

Pumpen har inget med rumsgivaren eller innetemperaturen att göra. Värmepumpen styrs av temperaturen i nedre pannan och framledningstemperaturens börvärde. Pumpen startar vid framledningens börvärde och värmer nedre pannan 5º över framledningens börvärde och stoppar där. Var fjärde start värmer dock pumpen till 55º, för att säkerställa varmvattenkomforten.

Övre pannan värms av elpatronen och indirekt även av det varma vattnet i nedre pannan. Övre pannans börvärde sätts 7º över framledningens börvärde och värms av patronen 3º över detta börvärde och hålls alltså 7-10 grader över framledningens börvärde.

Rumsgivaren påverkar bara vilken temperatur som shuntas ut mot radiatorkretsen och kan inte påverka pumpen, den kan mycket väl gå för varmvatten till 55º, även om ingen värme behövs i huset.
Det är husets värmekurva som bestämmer värdet på framledningens börvärde och vilken temperatur som shuntas ut från pannan, pumpen ser bara till att pannan håller tillräcklig temperatur för detta.


//Ronnie
« Senast ändrad: 23 oktober 2010, 16:10:01 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!