Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad drar atrian?  (läst 6334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thekidx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Vad drar atrian?
« skrivet: 08 januari 2007, 19:14:42 »
Hej

Jag har sett mycket olika siffror om hur mycket Atrian 8 drar och undrar då vad är rätt.
Mina tvÃ¥ installatörer gav mig olika uppgifter en sa att en timme var 2.3 kwh medans den andra sa 2.47kwh  och jag har även sett i en trÃ¥d sÃ¥ mycket som 2.58 kwh, vad är rätt och drar den samma vid varmvatten tillverkning?

Det är nämligen dags för första månads beräkningen som ser ut så här

Tot 1964kwh

Värmepump 434h
Till 1-   0h
Till 2-   0h
Till 3-   2h
Till 4-   0h
Till 5-   0h
Varmvatten 59h


Snitt tempen har varit ca 3-4 + grader, kör på kurva 38, 20 grader
Värmer ca 190m3


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad drar atrian?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2007, 19:21:29 »
Enligt Thermias data drar den 2,3kw men beroende på vilken belastning den har varierar vädet något.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad drar atrian?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2007, 19:22:28 »
det säkraste är mätning med elmätare (undermätare) förbrukningen varierar starkt med framledningetemperaturen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad drar atrian?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2007, 22:14:59 »
Har separat mätare på pumpen. Mäter även cirkulationspumparna på kalla och varma sidan. Båda står på 1:an.

November
I snitt 2,86 kW/gångtimme. Inkluderar både varmvatten och radiatorvärme i gångtiden. TS var 15 kWh (radiator + legionella)
Totalt drog pumpen 1000 kW (350 gångtimmar), snitttemp ute 8,1 grad (ligger vid havet så vinden spelar stor roll)

December
I snitt 2,82 kW/gångtimme. Inkluderar både varmvatten och radiatorvärme i gångtiden. TS var 6 kWh (legionella)
Totalt drog pumpen 1100 kW (390 gångtimmar), snittemp ute 7,6 grad

Kurva 38, 21 grader. Värmer ca 170 kvadrat + källare 80 kvadrat till ca 18 grader. Som sagt ovan så spelar vinden stor roll för oss.

Anders


« Senast ändrad: 08 januari 2007, 22:19:25 av AJ »
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad thekidx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad drar atrian?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2007, 18:11:16 »
Tack för svaren men de väcker nya frågor?

Om jag jämför AJs siffror med mina så är vi ganska lika (jag gör av med lite mer) med tanke på att jag verkar ha haft det lite kallare här i Skövde, jag kom även på att jag kört kurva +5 med +2 så det borde kompensera att jag kör på 20 grader.

Nu är min beräkning av ute temp bara en uppskattning men jag har försökt skriva ner temperaturen vid varige väder omslag med -2 som kallast och +5 som varmast (startade mätningen 8 dec)

Då är frågan vad drar cirkulationspumparna när bara de är på? Normalt brukar en pump ligga på ca 30-70kwh har jag för mig, och var justerar jag i vilket läge som de står på?

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad drar atrian?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2007, 18:33:01 »
Skövde, snittemp nov 5.1, dec 4.4. Loggat på Billingtorpsg. 1A så det är ju uppe på sluttningen. Om jag kommer ihåg rätt är det vid uppfarten till berget (har haft sommarhus vid Billingens GK). Du hittar det på temperatur.nu. Mitt hus ligger direkt vid havet, helt öppet. Det gör ca 3 - 5 grader på framledningstempen mellan lugn och riktigt blåsig dag då innegivaren kompenserar (kompensationsfaktor 4).

Jag kör kurva 5 och 0 på +1.

Justeringen av cirk.pumparna är innanför fronten. På varma sidan är den lätt att komma åt, sitter högt upp. På kalla bör du slå av pumpen. Den sitter lågt, in en bit på vänstra sidan. Jag har justerat in efter att få rätt delta. Med ettan på båda har jag 7 grader delta på varma och ca 4 på kalla sidan, allt enligt råd på forumet och från Thermias support.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vad drar atrian?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2007, 18:44:56 »
AJ och Thekidx hur är det med vibrationer och buller på systemen. (tidigare klagomål).

Sen bör cirk pump ta 30-70 W ej kw. Sen bör ni väl förbrukningen under månaden på kWh?.

..............................................................................................................................................................

Synd att det ej varit så kallt att era pumpar visat vad de går för i vinter. De skall ju var effektiva och bra med hög COP.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad thekidx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad drar atrian?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2007, 19:08:23 »
Jag kom precis på att jag skrev fel på kwh och watt men uppmärksama läsare såg det innan jag han rätta mig själv.

Jag har inte haft några problem med vibrationer jag har ca 7m mellan hus och fläkten (rören går under en glasveranda) och strax innan pumpen har jag flexibla rör. Jag har även den nya kåpan på fläkten (installerade pumpen den 23 nov och då var den helt ny på marknaden) men jag tror inte det har någon betydelse för vibrationer. Vi har även finrummet med mat bord precis innanför och där har jag inte tänkt på att fläkten varit igång.
Nu tycker jag att den låter lite när man är i trädgården men det är ev ett vår och sommar problem men förhoppningsvis minskar drifttiden så att man inte tänker på det.

Tycker nog inte att jag behöver testa min pump under kallare förhållanden men lite snö vore inte fel så jag håller på att -3 är den bästa vinter temperaturen.

Tack för länken AJ det kommer nog bli en favorit sida att titta på.
Delta är det skillnaden mellan ingående och utgående.

Otto

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad drar atrian?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2007, 19:16:40 »
Med nya fläktpaketet i utedelen (garanti) sÃ¥ blev det skillnad. Har jämfört med andra installationer i omrÃ¥det och Atrian lÃ¥ter minst pÃ¥ utsidan. Har även flexslangar till utedelen + till varma sidan. Efter att jag satte 1:an pÃ¥ varma sidan fick jag ocksÃ¥ ner en del "oljud" i rören. Själva pumpen gÃ¥r tyst. Den stÃ¥r i pannrum och med stängd dörr hörs den inte. Det är tur att det finns en hel del att ställa in eftersom den annars är lite "trÃ¥kig", bara tuffar pÃ¥  ;D

Min pump är dimensionerad för att klara ner till ca -3 grader utan TS. Stämmer nog rätt bra. I början av november var det ca -4 som kallast och då gick TS in några timmar. Så jag är nöjd så länge vi ligger över det.

Förutom att jag är mycket nöjd med hur stabil driften varit så är det varmvattnet som är det absolut bästa. Vi kan duscha tre i rad och pumpen klarar lätt av det. Även att tappa upp badkaret (stort) och sedan duscha efteråt går bra. Det har dock bara gjorts hittills när det varit plusgrader ute.

AngÃ¥ende ljud pÃ¥ vÃ¥r sommar ute sÃ¥ är det inga problem. När den gÃ¥r ner pÃ¥ lÃ¥gfart pÃ¥ utedelen sÃ¥ hörs det garanterat inget om du inte är ett par meter frÃ¥n den. Delta är skillnad mellan in och ut. Härligt att det inte bara är jag som inte är kyltekniker/ingenjör etc pÃ¥ forumet  studs

Ska försöka komma ihÃ¥g h efter kW  :D

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad thekidx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad drar atrian?
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2007, 19:43:35 »

Ok

Läste av min panna nu

Jag har framledning 31(32) returledning 31(48)
sÃ¥ jag sänkte till  cirkulationspump frÃ¥n 2 till 1

skillnad mellan brine in och ut har ja kollat på den brukar ligga på 3 i skillnad men nu är den in 14 ut 6 med en ute temp 7grader lite konstigt.

Otto

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad drar atrian?
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2007, 20:13:39 »
Pumpen är väl inte igång med dessa brine in & ut temperaturer?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad drar atrian?
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2007, 20:39:28 »
PÃ¥ lägsta drar cirk.pumpen 46 w pÃ¥ varma sidan och 365 w pÃ¥ kalla. Det ger 46x24x31/1000 = 34 kWh i dec pÃ¥ varma och 365x390gÃ¥ngtimmar/1000 = 142 kWh pÃ¥ kalla. 1100 - 176 = 924 vilket ger 2,36 kWh i snitt pÃ¥ värmepump utan cirkulationspumpar. Eller  :D

Just nu är det 9 grader ute och blåser ca 9 m/s i snitt. 20,7 grader inne, innegivare igång inställd på 21 grader. Kurva 38, +1 grad vid +5 och 0. Rumskorrigering på 4:an. Pumpen vill ha 30 grader fram, brine in 4, ut 0. Delta varma sidan ca 7 - 8 grader vid längre drift.

Otto,
Som jag sa i tidigare svar så får du vänta med att läsa av in & ut till du har haft drift ett tag och pumpen är igång. Har du justerat gradminuterna något? Jag har min ställd på 99/990 och det fungerar bra. Det kan vara vits för att få längre körtid på pumpen/färre starter. Det finns mycket i tidigare trådar om detta.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad thekidx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad drar atrian?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2007, 20:50:44 »
Vad jag kan se så stämmer din beräkning.


Det blir bara mer frågor men jag måste tack för all hjälp Anders.

Nu till min nya fråga vad är gradminuter och hur justerar man dem?

Otto

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad drar atrian?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2007, 20:55:41 »
Gradminuter kallas hos thermia för integral, det står lite om gradminuter i Forumets FAQ
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad drar atrian?
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2007, 22:41:07 »
Otto,

AngÃ¥ende integral och Thermia, läs Bertils excellenta rÃ¥d och tips  Thumbsup under Mark/Berg/Sjö-värmepumpar; gÃ¥ in under Thermia, första ämnet "Justera och optimera Thermia".

När du läst det och vill ändra värdena för integral så gör du det under servicemenyn. Du kommer till den genom att hålla ner höger och vänsterpil på displayen samtidigt i ca 3 sekunder. Under rubriken "Värmepump" ställer du integral A1 (reglerar start av pumpen)och under rubriken "Tillsats" ställer du integral A2 reglerar start av tillsats. Du behöver också ändra Hysteres (styr över gradminuterna om skillnad mellan bör och är temp är för stor). Men läs först Bertils tips och råd samt de andra trådar som finns under Thermia, både luft/vatten samt det som står under Bergvärmepumparna. Sedan är det bara att experimentera.

Lycka till!

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!