Författare Ämne: Vill du veta vilken bakgrund jag (Rickard) har, läs detta.  (läst 21596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Här kommer några fakta om mig:

Namn: Rickard Marklund

Född: 1965

Civilstånd: Sambo + 2 barn.

Bor i: By utanför Piteå

Hus: Älvsbyhus 170 m2 uppvärmd yta + utomhuspool 4X8 meter. Allt värms av värmepump.

Yrke: Entreprenör som driver företaget Web Info Quality EU AB (WebIQ AB), verksamheten rör www.varmepumpsforum.com , www.atvforum.se , www.poolforum.se, www.energioffert.se och www.energibutiken.se

Utbildning: 2-årig telereparatörsutbildning + 1 år processautomatiseringsteknik + ett antal internutbildningar i bl.a. kyl och värmeteknik.
Arbetade under Ã¥ren 1985-2006 som systemtekniker pÃ¥ SmurfitKappa Kraftliner i PiteÃ¥ (pappersbruk) men sade upp mig för att pÃ¥ heltid satsa pÃ¥ mina diskussionsforum, offerttjänsten och webshopen. 

I mitt tidigare arbete som systemtekniker skötte jag drift och underhåll av "fabrikens" samtliga styr/reglerutrustningar, vilket innefattar för att nämna något bl.a. :

Tryck, nivå, temp och flödesgivare, omvandlare och regulatorer.

PC och processdatasystem

Kyla, värme och ventilation.



Jag är en envis rackare som har rätt lätt för att lära, och jag hoppas att jag också är skapligt bra på att dela med mig av de kunskaper jag har.

Som ni förstår av ovanstående presentation så har jag ingen direkt gedigen kunskap inom området värmepumpar för egnahem, jag vågar dock påstå att jag vet mer om hur en värmepump fungerar, och vad som är viktigt för att få en optimal drift på anläggningen, än vad många som säljer och/eller installerar värmepumpar gör.

Den faktiska erfarenhet jag har av dimensionering och  montering av värmepumpar har jag skaffat mig när jag dimensionerade och installerade mitt eget system. (konverterade frÃ¥n direktverkande el till vattenburet och värmepump)
Dessutom lär jag mig mer för var dag som går tack vare de frågor och svar jag tar del av i forumet.

Den utrustning jag installerat är:

Nibe 1210-7 kW
Vattenradiatorer av fabrikat Korado.
Poolvärmeväxlare
Poolvärmepump
20 st luft/luft-värmepumpar. Toshiba, Panasonic, Mitsubishi Heavy Industries och Sanyo. (när det inte var förbjudet för vanligt folk)

De råd, tips, synpunkter och spekulationer som jag "delar" med mig av i detta forum bör därför läsas med ovanstående information i beaktande.
Den tyngd ni ger mina uttalanden får stå för er, det enda jag lovar är att aldrig medvetet försöka föra någon bakom ljuset för att framställa en viss produkt/leverantör i en bättre dager än vad de förtjänar.

Varför startades Forumet?

Jag hade lite tid över under hösten/vintern 03-04, därför beslutade jag mig för att bygga mig en egen hemsida (bara för att ha gjort det)

På hemsidan skulle jag ha information om bl.a. min värmepumpsanläggning. Hade även tänkt bygga upp ett diskussionsforum i ämnet.

Detta visade sig vara ganska avancerat (för mig) så därför använde jag mig av ett externt reklamfinansierat diskussionsforum i början. Det forumet fungerade inte speciellt bra, men som tur var blev jag kontaktad av en webbhotell-ägare som erbjöd mig ett färdigt koncept, med det forumupplägg du just sitter och läser. Jag köpte konceptet och på den vägen är det.
Jag har med andra ord inget djupare syfte med detta forum än att sätta mig in i hur en hemsida är uppbyggd och hur ett diskussionsforum fungerar.

Dessutom älskar jag att debattera!

De kunskaper jag byggt upp under mina yrkesverksama år, och under mitt eget konverterings-projekt kanske kan komma fler till godo, och då blir jag bara glad.




Vad sysslar jag med i övrigt då?

Gillar att köra fyrhjuling, MC, snöskoter, motionera (när jag har tid) och umgås med vänner, dessutom så hjälper jag (och får själv hjälp av), observerar och fullkomligt beundrar mina barn!

Vinstintressen

Jag har inga ekonomiska intressen i de företag som annonserar i forumet.
Då jag för tillfället, och förhoppningsvis även i fortsättningen, kommer att försörja mig på forumet, eller rättare sagt de intäkter som annonserna och webshopen mm kan ge så har jag ett vinstintresse i de produkter och tjänster jag säljer, jag gör dock mitt bästa för att vara oberoende och neutral när det gäller mina frekventa inlägg i forumet.
Jag kommer dock att ta ställning i ämnen eller frågor där jag har en bestämd uppfattning i frågan, om ni inte anser att jag gör oberoende uttalanden så är det fritt fram att kritisera och ifrågasätta mina inlägg, jag skall då bättre försöka förklara mina ställningstaganden i varje specifikt fall.

Hoppas detta gett er en bild av vem som döljer sig bakom mitt namn, har ni frågor eller synpunkter så skriv gärna ett inlägg!

Skriv gärna in dina synpunkter i "Synpunkter pÃ¥ forumet"  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/board,9.0.html

Om ni gillar denna sida, och på något sätt vill hjälpa mig att kunna fortsätta utvecklingen så får ni gärna länka till forumet från er hemsida eller från ert företags hemsida.



Företagets namn är Web Info Quality EU AB (WebIQ AB)
Org.nr 556787-3756
Innehar F-skattsedel


/Rickard
« Senast ändrad: 14 december 2013, 02:37:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser