Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Besiktning/inspektion av installation  (läst 2615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Besiktning/inspektion av installation
« skrivet: 20 april 2009, 16:09:38 »
Hej alla!

Håller som bäst på att installera bergvärme nu. Jag undrar om det är brukligt att låta nån utomstående kolla av installationen, och hur man i så fall går till väga.

Tack påförhand


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Besiktning/inspektion av installation
« Svar #1 skrivet: 20 april 2009, 17:53:58 »
Jag har aldrig hört talas om det, tycker du det ser konstigt ut?
Ta några bilder och bifoga i så fall...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Besiktning/inspektion av installation
« Svar #2 skrivet: 20 april 2009, 23:12:07 »
Fint!

Hade för mig att jag läst i forumet om att en del gjorde så, och ville kolla om jag mindes rätt. Installationen är inte klar än, och jag har gott förtroende för installatören. Det blir nog bra :)

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Besiktning/inspektion av installation
« Svar #3 skrivet: 21 april 2009, 21:41:02 »
Hej Olof!

Vad vissa gör är ju åtminstone att loda energibrunnen för att se att de fått det djup som de blivit lovade... men man kan väl knappast kalla det inspektion :)

Om man gör det mot kvitto och F-skatt bör man väl vara säkrad om något händer, möjligen ska man kolla så installatören/borraren är försäkrad ordentligt.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Jag tog semester och satt med borrkillen hela dagen, så på den punkten har allt gått rätt till. Fick till och med några extra meter hål! Alla led i installationen känns bra, och jag har gott förtroende för samtliga inblandade.

EDIT: Klippte ut de nya frågorna och lade dem i en ny tråd
« Senast ändrad: 22 april 2009, 16:12:07 av Olof B »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 282
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!