Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Arbetstank eller ej?  (läst 6347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ramini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Arbetstank eller ej?
« skrivet: 23 september 2012, 12:32:14 »
Hej,

vänder mig återigen till detta eminenta forum.

Är i färd med att installera en Nibe F1245-10 i mitt nybygge (ca 300 kvm, borrhål 200m) - allt med ingjuten golvvärme. Leverantören av VP föreslår att en 100l arbetstank används mot golvvärmen, men min röris hävdar att vattenvolymen i GV-systemet är tillräckligt för att pumpen skall gå bra. Har ca 1100m 17mm slang och får volymen till ungefär 130l. Har en bypassslinga som alltid är öppen.

Nödvändigt/bättre med arbetstank eller är det bara en onödig kostnad? Hört att man ska ha ca 20l per kW på VP:n....

R

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #1 skrivet: 23 september 2012, 14:08:38 »
Om du kör utan termostater bör det funka bra utan tank med ingjuten golvvärme har du massor som tar upp energin från vp. Men om du väljer att köra med tank köp en större på ca 300 liter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #2 skrivet: 23 september 2012, 15:41:49 »
Sidofråga, har du ett ftx aggregat i ditt hus för ventilationen ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #3 skrivet: 23 september 2012, 18:31:02 »
Kör min 8:a på 11 slingor 20mm. Har ingen totallängd där, men det funkar bra. En yttre cirkpump krävs dock. Med bypass vid vp tummenupp Och alla slingor öppna som Smurfen säger
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #4 skrivet: 23 september 2012, 18:44:42 »
Varför krävs det bypass och yttre cp räcker det inte med den inbyggda och pang på slingorna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ramini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #5 skrivet: 24 september 2012, 00:11:16 »
Sidofråga, har du ett ftx aggregat i ditt hus för ventilationen ?
Cocacola

Japp, det har jag. Separat Systemair.

Varför?

/r

Utloggad ramini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #6 skrivet: 24 september 2012, 00:12:28 »
Kör min 8:a på 11 slingor 20mm. Har ingen totallängd där, men det funkar bra. En yttre cirkpump krävs dock. Med bypass vid vp tummenupp Och alla slingor öppna som Smurfen säger

Har du alltsÃ¥ VP:ns CP samt den externa CP i serie?  :-\

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #7 skrivet: 24 september 2012, 05:30:41 »
Först av allt, grattis du kommer få en jätte bra anläggning.
systemair aggregaten är jättefina , det är 700 du har hoppas jag.

med en sÃ¥n hög effektdimensionenring är rÃ¥det en tank , 
Det gÃ¥r utan men vill du ha vafriheten att kunna ta ner tempen i vissa delar av ditt termiska skal med termostater och motverka övertemperering är tanken en riktigt bra grej som säker ställer drift förutsättningarna  för din vp .
du klarar dig på på tex en nibes ukv 200
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #8 skrivet: 24 september 2012, 08:05:12 »
Förmodligen föreslår inte leverantören av VP en arbetstank, utan en volymtank.

En volymtank ser till att värmepumpen får långa gångtider, ÄVEN om du har termostater som stryper bort delar av bostadsytan.
Volymtanken säkerställer inte stabila flöden (som är viktigt för en värmepump) utan bara att du har tillräcklig vattenvolym för att undvika allt för många start/stopp på kompressorn.

En arbetstank är något helt annat, och jag anser att den bör vara på minst 200 liter, helst 300 liter, för att funktionen skall bli bra.
Arbetstanken gör att du kan ha ett flöde som ger optimalt flöde över värmepumpens värmeväxlare, så att värmepumpen får bästa möjliga driftsförutsättningar och hög, jämn COP.
Arbetstanken kräver en extern cirkulationspump, volymtanken kräver ingen extern cirkpump.

Om du väljer att köra utan tank, eller med volymtank, skall du helst inte låta termostater strypa bort eventuellt värmeöverskott, det försämrar driften på värmepumpen, i den typen av anläggning skall du istället montera in en centralt placerad rumsgivare som drar ned börvärdet på värmepumpen så att den producerar kallare vatten när det blir för varmt inne, det ger en besparing som är ungefär lika stor som att du låter rumstemostater strypa bort flöde, och säkerställer en stabil drift för värmepumpen.

Om du nödvändigt vill ha möjlighet att låta rumstermostater strypa bort värme (jag anser inte att det är nödvändigt) så bör du ha en arbetstank, och då bör den vara på minst 200 liter, gärna mer.
En extra cirkpump krävs då, och bör vara av en snål modell, typ Danfoss Alpha 2.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ramini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #9 skrivet: 24 september 2012, 10:01:26 »
Tack för svar! :)

Så om jag har förstått detta rätt, rent inkopplingsmässigt så ligger volymentanken i serie med golvvärmen och dras runt av VP:ns cirkulationspump. I fallet arbetstank jobbar VP:n mot tanken och sedan arbetar tanken mot golvvärmen via den externa cirkulationspumpen?

Får fundera på om jag får plats med en 300l tank. Börjar bli lite tajt...

PS. Jo, FTX:en är en VR 700 DCV.


Utloggad ramini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #10 skrivet: 24 september 2012, 10:08:11 »
OK en sak till. Jag råkar visst ha en Alpha 2 25-60 liggandes.

Med tanke på det så skulle en arbetstank ge mig större flexibilitet, bättre komfort och högre COP. En 200l tank går på närmare 6000 kr. Är det rimlig att tro att den kommer återbetala sig inom en inte alltför avlägsen framtid?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #11 skrivet: 24 september 2012, 10:20:52 »
Om du vill ha termostater i ditt system så tror jag att den betalar sig inom 10 år.
Väljer du att köra tanklöst, utan termostater, och med enbart en centralt placerad rumsgivare som finjusterar rumstempen så tror jag att du får det långsiktigt billigaste upplägget.
Skulle det behövas någon enstaka rumstermostat, eller en volymtank, går det ju komplettera med i efterhand.

Personligen skulle jag om jag byggde nytt inte sätta in termostater eller tank, men det är ju jag det.
Ingjuten golvvärme gör att termostatstyrd reglering blir så trög att du riskerar hamna i ett läge när golven är kalla till kvällen när du behöver värme, sen brassar VP på, och till nästa morgon har du som varmast, och då börjar solen göra sitt, och all värme stängs av.
Bättre då med en centralt placerad rumsgivare som får kompensera med ett börvärde som varierar beroende på aktuell rumstemp.
Ett annat problem med termostatreglering är att du kan jamna i ett läge där ett golv alltid är varmt, och ett annat går till/från och blir omväxlande varmt kallt, speciellt om du har öppen planlösning.

Du skall inte ha allt för stor tilltro till termostatreglerad rumstemp om du kör ingjuten golvvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #12 skrivet: 24 september 2012, 13:47:52 »
Beroende på hur huset ser ut i planlösningen så kan termostater vara bra eller mindre bra :)

Ska man generalisera så är 300m2 en ganska stor yta för ett hus och rimligen finns då vissa ytor som inte används dagligen. Det kan handla om gästrum eller liknande. Då kan det vara smidigt att huset (även om nuvarande brukare inte anser så) har termostater för att kunna reglera temperaturen i de individuella rummen utan att för den sakens skull behöva ändra på den fasta instrypningen.

Ju större man bygger desto dyrare blir det så klart.. men om man återigen ska generalisera så vore det ju tråkigt att bygga ett stort hus och sedan spara in några tusenlappar på mållinjen. Jag tycker man bör se längre än sitt eget behov när det kommer till anläggningar som är så pass generella som värmesystem. Rent tekniskt kan du hoppa över att använda termostaterna men jag tycker nog dom ska in i installationen. Kanske kommer du bara använda den i ett eller två rum och i övrigt förlita dig på en vanlig innegivare för övergripande reglering av övertemp.

Precis som rickard skriver kan man inte vrida lite på termostaten och förvänta sig att det efter en timma har gett utslag. Ingjuten golvvärme är trög.


Jag hade satsat på en arbetstank. Den tar ungefär samma utrymme som en värmepump eller ett kylskåp.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ramini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #13 skrivet: 25 september 2012, 15:55:01 »
Jag tackar som vanligt för utmärkta svar!

Tog dessutom ett snack med NIBE för att höra deras åsikt. De rekommenderar alltid en tank av något slag (arbets- eller volym) till villainstallationer. 100l brukar vara tillräckligt. Så det får bli en sådan.

Då får jag en totalvolym på ca 250l.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Arbetstank eller ej?
« Svar #14 skrivet: 26 september 2012, 08:18:37 »

Tog dessutom ett snack med NIBE för att höra deras åsikt. De rekommenderar alltid en tank av något slag (arbets- eller volym) till villainstallationer.
Gör dom? jättebra i sådana fall, då har ju någonting hänt för NIBE har ju alltid varit rabiata motståndare till allt vad tank heter i villainstallationer.
Vem vet, dom kanske har läst värmepumpsforum och lärt sig nÃ¥got  ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!