Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips och rÃ¥d  (läst 1283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gnällbältet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tips och råd
« skrivet: 28 september 2009, 19:36:43 »
Hej alla!
Är i funderingar på L/V pump men har lite frågor, huset (100m3) jag har har en uppvärmning med elkasset och har inte något vattenmagasin att tala om endast det som finns i elementen/systemet. Är det möjligt att koppla en lv pump till systemet utan att ha tank eller är det ett måste. Sc:,h
Vatten tempen som jag brukar ha på elementen ligger runt 35-44grader

Mer funderingar kommer nog senare är jag kanska säker pÃ¥.  ::)

Peter

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Tips och råd
« Svar #1 skrivet: 29 september 2009, 00:01:15 »
Så här skriver dom på IVT,
Volymen skall vara minst 10 liter per kW värmepump. Värmesystemet ska i sig innehålla ungefär lika mycket vatten till. För att få 10 minuters gångtid krävs nämligen minst 20 liter vatten per kW. Det gäller en ON/OFF pump. Så ett par hundra liter bör Du ha gärna mer.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Tips och råd
« Svar #2 skrivet: 29 september 2009, 11:15:25 »
Hejsan,

Ja det är viktigt att ha en volymtank kopplad mellan VP och elpannan, om elpannan har liten vattenvolym. Har själv upplevt problemen som uppstår annars och det är främst att då VP avfrostar så kyler den ner elpannan så mycket så att den startar och ger på en massa effekt, även om det egentligen behövs eller inte. Sen så knäpper det en massa i elementen och man får en massa temeratur skiftningar ofta i elementen och får knäppningar i dom..

Istallerade igÃ¥r en 200liters varmvattenberedare mellan VP och elpannan och äntligen efter ett Ã¥r sÃ¥ fungerar grejjerna  studs
(har en inverterstyrd vp.)

Lycka till!!
-Johnny

Utloggad Gnällbältet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Tips och råd
« Svar #3 skrivet: 29 september 2009, 21:21:51 »
Tackar tackar för svaren.
Misstänkte att det inte skulle vara bra som det var, men då skulle det funka att använda den 150liters vv beredare som jag nyss bytt efter som elementet inte funkar i den längre som en extra vattentank.

Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!