Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fyller man pÃ¥ brine-vätska?  (läst 16371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanWic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hur fyller man på brine-vätska?
« skrivet: 12 december 2004, 13:10:44 »
Hej alla,
VÃ¥r bergvärmeinstallation har nu snart varit i drift i tvÃ¥ Ã¥r, och under hela denna tid har trycket pÃ¥ köldbärarsidan varit i dalande, visserligen lÃ¥ngsamt, men ändÃ¥. Jag vill minnas att det var 1.5 bars övertryck vid driftstart, nu är det nere i 0.5 bar. Enligt leverantören (Varmitek) skall det hÃ¥lla över 1 bar (enligt trÃ¥den  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=10;action=display;threadid=1478 finns det tydligen folk som kör trycklöst).

Hursomhelst, när rörisen installerade alltihop använde han en pump som slangade brinevätska in i systemet, och enligt bruxet kan man använda trädgårdsslangen efter att först ha fyllt den med brine och sedan öser man på med vattentryck i bortre änden. Ja det låter ju lite "händige farbrorn" över detta (om ni sett böckerna från den tid när vi svenskar hade tid men inte pengar). Vad som inte stod i bruxet var hur lång slangen bör vara och när man kan förväntas fylla på vatten istället för brine med denna lösning o.s.v.

Så till min första fråga - är det någon som har någon annan lösning än Händige Farbrorns cykelslang, typ "den där pumpen på Rusta passar perfekt" eller "min röris tar bara 500 för det jobbet, så det är ingen idé att pyssla själv" eller nåt?

Fråga två - är det någon som kört Händige Farbrorn-spåret och har koll på hur mycket vätska som behövs för att trycka upp ett 160 meters bergvärmesystem från 0.5 till 1.5 bar?

Fråga tre - är det normalt att trycket ständigt sjunker i KB-systemet givet att det är så lite vi talar om här? Om det vore en aldrig så liten läcka, borde inte trycket sjunka fortare då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Hur fyller man på brine-vätska?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2004, 14:18:02 »
Hej!
Jag har precis tryckt pÃ¥ lite i mitt KB-system. En trädgÃ¥rdsslang med skruvnippel passade perfekt pÃ¥ nivÃ¥kärlet hos mig. Sen tryckte jag fast slangen utanpÃ¥ nippeln pÃ¥ en kraftig cyklepump med manometer (Rusta)  ;) och klämde Ã¥t med en slangklämma. Sen var det bara att öppna ventilerna och pumpa. De läckte ut lite grand luft men det var bara att stänga ventilen när jag pumpat klart. Snacka om Ã…sa-Nisse.  ;D

Fast några 1.5 bar tryckte jag inte i, snarare 0.5 bar, nivåkärlet var nästan bräddfullt innan (trycklöst) och nu är det ca 60%.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur fyller man på brine-vätska?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2004, 14:36:43 »
Inget läckage jag kan lova dig att det är helt tätt!!!
Men borran kyls av därför minskar volymen lite..
Har man planr eller slangarna till borran lutande in mot huset kan det gott va trycklöst, åtminstone min thermia kör jag trycklöst det funkar helt perfekt..
Jobbigt med trycksatt vid påfyllning och vid rengöring av smutsfiltret.
Men som sagt 0,5 kg räcker och det kanske inte sjunker nåt mera.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur fyller man på brine-vätska?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2004, 17:26:25 »
Jag använde vattentrycket från kallvattnet! En kort rörstump ansluten till "påslaget" för brinen, trädgårdslang på med slangklämma och sedan vrida på kranen. Fyllde slangen med vatten först för att inte trycka i luft. Till hjälp hade jag en tryckmätare på expansionskärlet, ansluten till säkerhetsventilen som var öppen naturligtvis.

Det behövs inte mycket vatten för att få lite tryck så det är ingen risk att man späder ut brine.

Fast Carl Ns metod funkar nog bättre om man redan har ett fullt exp-kärl. Är man dessutom tvÃ¥, en som pumpar och en som öppnar ventilen gÃ¥r det säker hur enkelt som helst!  ;)

Bertil, har rörisen varit bussig och satt kranar runt smutsfiltret, inga problem!  ;D

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur fyller man på brine-vätska?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2004, 18:58:52 »
Citera
Bertil, har rörisen varit bussig och satt kranar runt smutsfiltret, inga problem!

Jorå det finns kranar, men det rinner ju ut lite varje gång ändå...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!