Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: skillnad mellan luft vatten och luft luft pÃ¥ längre tid  (läst 6926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: skillnad mellan luft vatten och luft luft på längre tid
« Svar #15 skrivet: 13 november 2013, 19:01:48 »
Komfort är grejen. Jag har själv hållt på några år nu, gjort allt för att mota Olle (elfakturan) i grind. Men nu har jag ledsnat, man griper efter halmstrån, det är nästan löjligt. Har kämpat med att såga, kapa, klyva ved varenda senvinter för att ha årsbehovet. Kört med mobila oljeelement i vissa rum osv. Sedan ser man hur löjligt lite man sparar jämfört med alla andra som har bergvärme, frånluftsvärme eller andra typer av värmepumpsuppvärmning.
Så mitt råd är att strunta i några tusenlappar hit eller dit, satsa på det som ger mest komfort. Vattenburet system med luft/vatten är nog det som ger bäst komfort kontra investering. Är du bekymrad över cop-faktorn så kör du med fördel din LV-pump höst och vår, det gör jag. Håller 22-23gr på ca. 160 m2 uppvärmd yta hittils i år iaf. Dock får man ha tofflorna på sig för golven är kalla :)
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: skillnad mellan luft vatten och luft luft på längre tid
« Svar #16 skrivet: 14 november 2013, 04:43:46 »
Men TS behöver inte välja, han har redan det bästa av två världar för Skåne.
Kombinationen av LL o LV är oslagbar både ekonomiskt och komfortmässigt. :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: skillnad mellan luft vatten och luft luft på längre tid
« Svar #17 skrivet: 14 november 2013, 07:01:39 »
Att det skulle vara bäst komfort med luft/luft kan jag inte förstå, det borde väl vara golvvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: skillnad mellan luft vatten och luft luft på längre tid
« Svar #18 skrivet: 14 november 2013, 08:32:06 »
Det är väl kombinationen som är bäst? LV för värme och LL för kyla.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: skillnad mellan luft vatten och luft luft på längre tid
« Svar #19 skrivet: 14 november 2013, 08:33:40 »
OK, ja, dÃ¥ är jag med.  tummenupp
Fast luft/vatten är alltid en kompromiss...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: skillnad mellan luft vatten och luft luft på längre tid
« Svar #20 skrivet: 14 november 2013, 08:41:22 »
Ja, men inte alltid en dålig kompromiss.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: skillnad mellan luft vatten och luft luft på längre tid
« Svar #21 skrivet: 14 november 2013, 08:52:15 »
Nja, det tvista de lärde om.
Ekonomiskt är det nog ofta vettigt, speciellt i skåne, men livslängdsmässigt, värdemässigt, bullermässigt och besparingsmässigt väldigt sällan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

anders hansson

  • Gäst
anders hansson
SV: skillnad mellan luft vatten och luft luft på längre tid
« Svar #22 skrivet: 14 november 2013, 09:26:13 »
Vad kul med att så många skriver i tråden...
Jag har iallafall kommit fram till att enligt mig:
Att det är billigare och lättare att byta luft luften, så den kommer att gå i första hand. Sedan.blir luft vatten inkopplad när det är ca 8 grader ute, jag kommer att byta ut alla mina element och överdriva effekterna så dom skall gå med så låg Framledningstemp som möjligt, eftersom jag har fast kondensering så kommer jag att använda termostaterna på elementen och sätta in pumpstopp vid över 10 grader men lägga in 2 starter på radiatorpumpen om dygnet bara så att den får gå lite. Samt så kommer jag att öka diffen mellan start och stopp på Vp till 7 grader för att få längre körningar och inte bara en massa start och stopp. Kanske ändrar det när det blir kallare till 5 grader.
Kommer även att lägga på lite extra isolering på vinden. Samt gå över alla lampor i huset och sätta in lågenergi/led, det tar ca 1 år att betala av en lågenergi lampa som används 12 timmar om dagen när mitt elpris inkl skatt och allt är 1,5 kr/kwh.
Ha det så bra och tack för hjälpen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: skillnad mellan luft vatten och luft luft på längre tid
« Svar #23 skrivet: 14 november 2013, 09:37:15 »
Går det inte att styra så att den kör flytande kondensering?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: skillnad mellan luft vatten och luft luft på längre tid
« Svar #24 skrivet: 14 november 2013, 10:08:49 »
Det behöver han inte om LV kör lågtemp fast och låter LL sköta rumstemp. Jag kör min LVE ungefär så.
Får se vad denna vinter visar nu när man inte behöver skruva på skiten.

Kollade förresten höfläktarna med den där bullerappen, 42,5db i rummen de stÃ¥r i. Toshiban flÃ¥sar 423m³/h och Nocrian 510. Ett fruktansvärt ljudtryck. Fick plocka bort en klocka i samma rum som Nocrian eftersom den gav högre utslag.  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!